• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Tak nevyvíjí to všechno sám, že jo :) Ale jako jo, když jsi největší megaloman na světě a tvým hlavním cílem je udělat z lidstva multiplanetární druh a jen jako vedlejšák chceš proměnit automobilovej průmysl, což se ti navíc daří, dají se nestihnutý termíny odpustit.

    To ale nic nemění na tom, že Muskovi termíny prostě nevěřím :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Opel Combo už je také na elektřinu, městská dodávka nabízí dojezd 275 kilometrů - Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/...-je-take-na-elektrinu-mestska-dodavka-nabizi-dojezd-275-kilometru-40348396

    Cenu nevime
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: zrovna u něj je to takový pochopitelný, páč si od vývoje megabaterky občas odskočil řídit let na Mars nebo kopat tunel v L.A.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Flexitricity plánuje do vyrovnávání britské soustavy zapojit přes deset tisíc elektromobilů
    https://oenergetice.cz/...lanuje-vyrovnavani-britske-soustavy-zapojit-pres-deset-tisic-elektromobilu

    Elektromobily shodí distribuční síť! Hurr-durr! :D
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    1887 HP Rimac C_Two Electric Supercar Is Officially Sold Out
    https://cleantechnica.com/2021/01/19/1887-hp-rimac-c_two-electric-supercar-is-officially-sold-out/

    It may cost a cool $2 million, but that hasn't stopped people from snapping up the 1887 HP Rimac C_Two Electric Supercar. It is SOLD OUT
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Neprodává, tady zase přišla do hry "Muskova konstanta". Tipoval bych 2022.

    Jinak CATL dodává i pro VW, takže doufám, že by s million-mile battery mohl přijít ID.Buzz až ho představí :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    EV-Volumes - The Electric Vehicle World Sales Database
    https://www.ev-volumes.com/news/86364/

    Osmina prodanych PHEV byla v Nemecku, z dusledku neschopnosti mistnich producentu vyrabet poradne BEV :)) az Nemci zrusi dotace na PHEV jako pred rokem Cina, tak bude brzo po problemu
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    zil sem v domneni, ze uz se s ni tesla prodava, pac to oznamovali uz v cervnu 2020. do ty doby mas pravdu ze EV rentabilita neni nijak vyrazne lepsi. to ale nebrani nikomu udelat si uz business case pro 2021.

    tusim ze CATL na tuhle baterku uzavrel kontrakt i s jinou automobilkou a krome CATLu jsou i dalsi hraci na trhu s podobnejma parametrama, tak snad jejich baterky uvidime i letos

    https://www.bloomberg.com/...0-06-07/a-million-mile-battery-from-china-could-power-your-electric-car

    trochu zklamani pro me bylo quantumscape, kdy vydali pr clanek s nepravdivejma parametrama jejich solid state baterie. malem byl vw konkurentem tesly...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Až bude million mile battery a lepší infrastruktura (případně nižší cena baterií, ale to s million-mile už není tolik potřeba), tak není o čem. S baterií na milion mil už nemusí ani vadit, že nejlevnější EV bude stát milion, protože prostě místo toho, aby sis koupil pět Fabií na lízačku po pěti letech, koupíš si za stejnou měsíční splátku jedno EV, který bude mít reálně neomezenou životnost.

    Pro mě jsou mimochodem třeba zvěsti o million-mile battery důvodem, proč bych si teď asi EV nekoupil, protože pak za dva roky představěj superbaterku a já budu mít doma předraženej krám s mizivou zůstatkovou hodnotou.

    Jestli budu potřebovat něco spolehlivějšího a praktičtějšího než starej Jaguar, tak si ještě koupím jedno ojetý ICEV auto a EV si koupím, až si budu jistej, že si nebudu muset za pár let kupovat nový.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ad životnost baterií Tesly, přímo z článku kterej linkuješ:

    "As we previously stated, these miles are not all on the original motor and battery. In fact, by November 2019, Gemmingen had gone through four motors and three battery packs. Still, it's a solid achievement for any car and big news for an electric car. However, for some perspective, the all-time record for a gas-powered car is held by Irving Gordon and his 1966 Volvo 1800S. In 2018, the passed 3 million miles."
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    SHEFIK: beru zpatky, v clanku pise, ze je to na 3 baterkach... uznavam, ze mas v tomhle pravdu.

    nicmene million mile battery je za rohem a bude v autech uz letos a 3.7 million mile battery uz se taky chysta
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Já nikde nenapsal, že EV nedávají smysl. Já napsal, že nedávají smysl všem, a že pro většinu firem nedává smysl přejít na čistě elektrickej fleet.

    Cca pro 20% soukromejch zákazníků dávají EV perfektní smysl, pro část firem bude dávat smysl čistě elektrickej fleet, pro většinu ostatních by dával smysl smíšenej fleet.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: k timu jen dodam, ze nevim kam na ty informace chodis. tady mas drzitele rekordu na tesla, ma za sebou milion km. a neni to proto, ze auto je unikat, ale proto, ze s tim nikdo jinej jeste tolik nestih najezdit

    a jestli je tesla jediny pouzitelny ev auto aktualne, tak klidne at to tak je, ale prece to nejde pausalizovat na vetu, ze ev aktualne nedavaji smysl.

    https://www.insideevs.com/news/449156/tesla-model-s-far-exceeds-one-million-miles/amp/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ještě ad TCO – typický rodinný auto v Čechách je Dacia Duster. Dá se koupit Duster na plyn za asi 320 tisíc korun, kterej stojí v palivu cca korunu na kilometr.

    Tomu nemůže žádný EV konkurovat, protože prostě na začátku stojí čtyřikrát tolik.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ad poslední věta – ano, s tou plně souhlasím.

    Já se ti nesnažím dokázat, že EV nedává smysl. Já jen poukazuju na to, že pro obrovskou část trhu smysl nedává, i když pro část smysl dává.

    Smysluplný EV začíná u Škody Enyaq, kterou si můžeš skutečně racionální úvahou vybrat jako lepší alternativu ke Škodě Kodiaq za ekvivalentní prachy.

    VW Golf vs. ID.3 (opět ekvivalentně velký auta) už třeba smysl nedává, protože zatímco Golf stojí půl milionu, ID.3 stojí milion.

    Problém EV je, že se jeho cena neškáluje s velikostí auta tak jako u ICEV, technologie je všude stejně drahá a tudíž cokoliv menšího než Model 3/Enyaq/Ford Mustang Mach E nedává finanční smysl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK:
    – nájezd: baterka v současnosti vydrží 300-500 tisíc km max., když to není Tesla tak spíš míň. Za ten milion kilometrů tedy potřebuješ 2-4 baterie. A například Hyundai dneska prodává baterie za milion, tedy životnost Kony Electric efektivně končí koncem první baterky.
    – servis: záruka a předplacenej servis je dneska běžně na 5 let.
    – TCO: Ano, u auta za milion to funguje. I neelektrická Kona je docela drahý auto.
    – nižší cena za kilometr: Je hezký, že jezdíš za 0,60 km, ale je ti to na prd, když musíš předtím zaplatit milion a půl za auto.
    – zrychlení: to nás vrací k tomu, že jediný použitelný EV je Tesla za milion a půl nebo víc
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH:
    - najezdem je mysleny, ze ty auta vydrzi milion+ km a za tu dobu maji vyrazne mene oprav
    - ad servis - my se ale nebavime jen o aute na 2 roky ne?
    - TCO tady je treba srovnani 5ti lety Hyundai Kona se stejnym ICE, takze to nejsou jabka hrusky https://www.cleantechnica.com/...check-out-this-electric-vehicle-total-cost-of-ownership-calculator/
    - vyrazne nizsi cena na kilometr - mysleno z pohledu paliva/energie, necpi mi tam cenu auta
    - zrychleni - ano, nektere EV jsou sunky a trh je brzy odepise, stejne tak jezdi porad Dacie a Kamazy po svete
    - vychytavky tesly souvisi s ev ze dvou duvodu, jednak kvuli eletrice, kterou v ICE bez druhy baterky nemas a jednak to proste v zadnym ICE nemas, takze je to duvod koupit ev, konkretne teslu
    - ulevy na danich apod. jsou regulerni benefit ev a pokud je treba fleet manager ignoruje, neodvadi dobrou praci
    - topeni - u tesly asi nebude problem zapnout predehrivani mobilem na dalku, kdyz se blizis do auta, misto toho aby ti diesel bezel na horach celou noc kdy spis. zaroven nepotrebujes za 30k delat instalaci v servisu, ktera zabere v osobaku dalsi misto

    zapomnel sem taky zminit jako benefit vetsi uloznej prostor
    ...


    jako me prijde ze se mnou ve vetsine veci souhlasis, ale chces mi dokazat, ze ev ted neni ve vsech ohledech a pro vsechny to jediny spravny reseni.

    a ja s tebou v tomhle taky kupodivu souhlasim.

    ten rozdil mezi nama je v tom, ze ty pak generalizujes a pausalne odsuzujes, napr. potencial pro urcity korporatni fleety. coz zbytecne odrazuje, protoze ten potencial usetrit tam je uz ted.

    kdybys misto "nedava to ted smysl, nejdriv za 5 let" rekl, pro spoustu firem to nemusi davat smysl, ale najde se dost pripadu, kde uz ted firma usetri jen s minimalnimi omezenimi, tak si muzeme podat ruce
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: to neni chyba technologie ale politiku :) to jsou jen lidi co delaji spatna rozhodnuti
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: o jazdeni autom ma poucuj az budes nejaky uhlik rocne aj offsetovat, dovtedy to je pre mna jalovy argument, na planete mi zalezi daleko viac nez priemernemu obcanovi CR
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ale pořád jezdíš autem. Kdyby ti tak záleželo na planetě, tak jezdíš na kole, na to se dá taky zvyknout.

    A stejně tak já prostě budu jezdit autem na benzín nebo naftu do chvíle, než bude na trhu EV, který bude stát takový peníze a nabízet takový schopnosti, abych ho chtěl vlastnit (u mě to odhaduju jako okamžik, kdy bude ojetej ID.Buzz stát třeba 600 tisíc).

    Tím, že všichni přejdeme na EV na sílu o 5 nebo 10 let dřív než bychom přišli přirozeně, planetu nezachráníme. Osobní automobilová doprava nemá takovej podíl emisí a navíc dokud máme energetickej mix jakej máme, tak to není takovej rozdíl. Jestli jezdíš nafťákem za 120 g/km nebo elektromobilem za 70 g/km opravdu nespasí svět.

    Takže zůstává praktický rozhodování a tam se ti každej vykašle na to, kupovat si dražší a horší auto.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam