• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Já nikde nenapsal, že EV nedávají smysl. Já napsal, že nedávají smysl všem, a že pro většinu firem nedává smysl přejít na čistě elektrickej fleet.

    Cca pro 20% soukromejch zákazníků dávají EV perfektní smysl, pro část firem bude dávat smysl čistě elektrickej fleet, pro většinu ostatních by dával smysl smíšenej fleet.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: k timu jen dodam, ze nevim kam na ty informace chodis. tady mas drzitele rekordu na tesla, ma za sebou milion km. a neni to proto, ze auto je unikat, ale proto, ze s tim nikdo jinej jeste tolik nestih najezdit

    a jestli je tesla jediny pouzitelny ev auto aktualne, tak klidne at to tak je, ale prece to nejde pausalizovat na vetu, ze ev aktualne nedavaji smysl.

    https://www.insideevs.com/news/449156/tesla-model-s-far-exceeds-one-million-miles/amp/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ještě ad TCO – typický rodinný auto v Čechách je Dacia Duster. Dá se koupit Duster na plyn za asi 320 tisíc korun, kterej stojí v palivu cca korunu na kilometr.

    Tomu nemůže žádný EV konkurovat, protože prostě na začátku stojí čtyřikrát tolik.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ad poslední věta – ano, s tou plně souhlasím.

    Já se ti nesnažím dokázat, že EV nedává smysl. Já jen poukazuju na to, že pro obrovskou část trhu smysl nedává, i když pro část smysl dává.

    Smysluplný EV začíná u Škody Enyaq, kterou si můžeš skutečně racionální úvahou vybrat jako lepší alternativu ke Škodě Kodiaq za ekvivalentní prachy.

    VW Golf vs. ID.3 (opět ekvivalentně velký auta) už třeba smysl nedává, protože zatímco Golf stojí půl milionu, ID.3 stojí milion.

    Problém EV je, že se jeho cena neškáluje s velikostí auta tak jako u ICEV, technologie je všude stejně drahá a tudíž cokoliv menšího než Model 3/Enyaq/Ford Mustang Mach E nedává finanční smysl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK:
    – nájezd: baterka v současnosti vydrží 300-500 tisíc km max., když to není Tesla tak spíš míň. Za ten milion kilometrů tedy potřebuješ 2-4 baterie. A například Hyundai dneska prodává baterie za milion, tedy životnost Kony Electric efektivně končí koncem první baterky.
    – servis: záruka a předplacenej servis je dneska běžně na 5 let.
    – TCO: Ano, u auta za milion to funguje. I neelektrická Kona je docela drahý auto.
    – nižší cena za kilometr: Je hezký, že jezdíš za 0,60 km, ale je ti to na prd, když musíš předtím zaplatit milion a půl za auto.
    – zrychlení: to nás vrací k tomu, že jediný použitelný EV je Tesla za milion a půl nebo víc
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH:
    - najezdem je mysleny, ze ty auta vydrzi milion+ km a za tu dobu maji vyrazne mene oprav
    - ad servis - my se ale nebavime jen o aute na 2 roky ne?
    - TCO tady je treba srovnani 5ti lety Hyundai Kona se stejnym ICE, takze to nejsou jabka hrusky https://www.cleantechnica.com/...check-out-this-electric-vehicle-total-cost-of-ownership-calculator/
    - vyrazne nizsi cena na kilometr - mysleno z pohledu paliva/energie, necpi mi tam cenu auta
    - zrychleni - ano, nektere EV jsou sunky a trh je brzy odepise, stejne tak jezdi porad Dacie a Kamazy po svete
    - vychytavky tesly souvisi s ev ze dvou duvodu, jednak kvuli eletrice, kterou v ICE bez druhy baterky nemas a jednak to proste v zadnym ICE nemas, takze je to duvod koupit ev, konkretne teslu
    - ulevy na danich apod. jsou regulerni benefit ev a pokud je treba fleet manager ignoruje, neodvadi dobrou praci
    - topeni - u tesly asi nebude problem zapnout predehrivani mobilem na dalku, kdyz se blizis do auta, misto toho aby ti diesel bezel na horach celou noc kdy spis. zaroven nepotrebujes za 30k delat instalaci v servisu, ktera zabere v osobaku dalsi misto

    zapomnel sem taky zminit jako benefit vetsi uloznej prostor
    ...


    jako me prijde ze se mnou ve vetsine veci souhlasis, ale chces mi dokazat, ze ev ted neni ve vsech ohledech a pro vsechny to jediny spravny reseni.

    a ja s tebou v tomhle taky kupodivu souhlasim.

    ten rozdil mezi nama je v tom, ze ty pak generalizujes a pausalne odsuzujes, napr. potencial pro urcity korporatni fleety. coz zbytecne odrazuje, protoze ten potencial usetrit tam je uz ted.

    kdybys misto "nedava to ted smysl, nejdriv za 5 let" rekl, pro spoustu firem to nemusi davat smysl, ale najde se dost pripadu, kde uz ted firma usetri jen s minimalnimi omezenimi, tak si muzeme podat ruce
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: to neni chyba technologie ale politiku :) to jsou jen lidi co delaji spatna rozhodnuti
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: o jazdeni autom ma poucuj az budes nejaky uhlik rocne aj offsetovat, dovtedy to je pre mna jalovy argument, na planete mi zalezi daleko viac nez priemernemu obcanovi CR
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ale pořád jezdíš autem. Kdyby ti tak záleželo na planetě, tak jezdíš na kole, na to se dá taky zvyknout.

    A stejně tak já prostě budu jezdit autem na benzín nebo naftu do chvíle, než bude na trhu EV, který bude stát takový peníze a nabízet takový schopnosti, abych ho chtěl vlastnit (u mě to odhaduju jako okamžik, kdy bude ojetej ID.Buzz stát třeba 600 tisíc).

    Tím, že všichni přejdeme na EV na sílu o 5 nebo 10 let dřív než bychom přišli přirozeně, planetu nezachráníme. Osobní automobilová doprava nemá takovej podíl emisí a navíc dokud máme energetickej mix jakej máme, tak to není takovej rozdíl. Jestli jezdíš nafťákem za 120 g/km nebo elektromobilem za 70 g/km opravdu nespasí svět.

    Takže zůstává praktický rozhodování a tam se ti každej vykašle na to, kupovat si dražší a horší auto.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Já to ještě otočím a napíšu, za jakých podmínek (musí být splněný všechny) dává EV perfektní smysl a může být opravdu lepší volbou než ICEV, aniž by člověk musel být nadšenec:

    – rozpočet na auto 1,2 milionu korun a vyšší
    – vlastní parkování s wallboxem minimálně doma, ideálně i v práci
    – absence nutnosti jezdit pravidelně dlouhé trasy (400+ km za den), nebo jsou všechny takové trasy s možností nabíjení

    To je v tuhle chvíli potenciál tak 20% trhu. Aby EV získaly větší podíl, musí zlevnit, zvýšit dojezd a zlepšit infrastrukturu. Za 10-15 let už můžou dávat smysl pro všechny, ale ne teď.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ale vy stale vychadzate z premisy, ze tento pohodlny zivot, ktory zijeme na dlh je donekonecna udrzatelny, ale tak to nie je, v buducnosti nas cakaju take zmeny, ze nejake rozmyslanie nad tym, kde nabijem je proti tomu prijemna kratochvile, ja tomu nerozumiem, ze ste takto zaseknuti v nejakom ideale minulosti, proste nie som schopny to pochopit
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Není to o tom, že potřebujou denně tankovat. Je to o tom, že s benzínovým nebo naftovým autem není dojezd věc, nad kterou musíš přemýšlet. Můžeš jet kdy chceš a kam chceš – což část lidí skutečně dost často potřebuje, spousta dalších chce mít tu možnost.

    S běžným EV pořád nemáš stejnou svobodu pohybu jako s ICEV. Už relativně běžná cesta je s autem o dojezdu pod 400 km těžko realizovatelná a/nebo zahrnuje plánování a přizpůsobení programu elektrickýmu autu. Musíš myslet na to, aby tam byly nabíječky, počítat s tím, že nabíječka nebude fungovat atd.

    Zatím se mi ani jednou nestalo, že bych za týden ježdění elektrickým autem nemusel přizpůsobovat svůj program tomu, že jezdím elektrickým autem a plánovat svůj život kolem auta, místo aby to bylo naopak.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: mne sa stale nechce verit, ze viac ako 90% soferov denne potrebuje dolievat za 5 minut 1000 km
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jinak ad doba nabíjení – Supercharger nemá z 20 na 80% za 20 minut, ale za víc než půl hodiny, a to musíš najít ten Supercharger.

    Ani na Ionity nenabiješ o moc rychlejc, protože to dnešní EV neumí, a ještě dlouho to ty běžně dostupný umět nebudou. U něčeho jako ID.3 je limit na straně auta 125 kW.

    Takže dobiješ za nějakejch 25 minut asi 200-250 km reálnýho dojezdu po dálnici. S TDI doleješ za 5 minut 1 000 km.

    A to ti ta nabíječka ještě musí fungovat. Já třeba na Ionity naposledy strávil 20 minut voláním na podporu, protože to nenabíjelo.
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: můžeš být ještě lepší a jezdit ještě levněji stačí vystoupit ze své komfortní zóny. Jak říkám ušetříte vlastní kapsu i přírodu. Nebo fotovoltaika funguje jako odpustek? Tak to jsem v pohodě, šéf ji má na firmě...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Vidíš, a kdyby se místo debilní podpory PHEV podporovaly co nejmenší a nejlehčí ICEV, ideálně s možností provozu na plyn, a potom až čistý EV, tak by celkovej výsledek na straně emisí byl lepší, protože podpora PHEV přinese to, že až si budeš kupovat příští ojetinu, budeš si muset koupit nějaký přerostlý SUV.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jinak já negeneralizuju, že EV je horší. Sám bych si EV koupil, kdybych na něj měl (i když bych si nechal Jaga pro případ delší cesty), a kdyby už byl na trhu VW ID.Buzz. Mám EV rád. Ale není to zdaleka univerzální řešení pro všechny.

    A několikrát jsem tu zopakoval, že u Tesly nebo něčeho podobnýho už výhody EV převažujou, zvlášť pokud bydlíš někde s garáží.

    Ale to platí jen pro lidi, kteří si kupujou auta v cenový relaci Tesly, tedy 1,2 milionu a víc.

    Pro člověka, kterej si chce koupit Škodu Scala nebo Dacii Duster zatím EV není řešení. Ne že by to bylo horší řešení, není to řešení vůbec, protože si takovej člověk to EV koupit nemůže.

    Když mám na auto 300-400 tisíc, což je tak typická cena novýho soukromě pořízenýho auta v ČR, tak je mi EV úplně k hovnu, protože na žádný EV nemám.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: no vsak ja mam nejakych 12000km rocne ci kolko to offsetovanych zo strechy, takze stale som na tom uhlikovo lepsie ako ti susedia s 3 autami co maju kamna na tuhe paliva, u mna dobre hl, nech si najprv kazdy zametie vo svojom komine, nez zacne kritizovat druhych
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: vsak vsetky studie tvrdia, ze ojete auto ma lepsiu uhlikovu bilanciu ako EV, to moje ma navyse tu uhlikovu stopu este asi tak 5x mensiu, kedze ho pouzivam tak raz do tyzdna, tak ja neviem, keby som si kupil EV tak som za debila, ked mam ojetinu, tak som za debila, potreboval by som nejake Schroedinger car :)))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Auto bylo dražší než kůň, ale bylo:
    - rychlejší
    - pohodlnější
    - neunavilo se
    - víc uvezlo
    - nepotřebovalo tolik péče.

    K tvým argumentům pro EV:

    – vyšší celkový nájezd: Netuším, co tím myslíš, vysvětli, prosím.
    – servis: u novýho auta je to cca jedno, frekvence servisních prohlídek u novýho EV a u novýho ICE je zhruba stejná, protože pořád musíš měnit věci jako kabinový filtry, chladící kapaliny a podobně.
    – total cost of ownership: funguje jen pro auta nad milion, na pětiletý TCO Škody Scala CNG nebo TDI se s něčím jako je VW ID.3 prostě nedostaneš.
    – nabíjení doma: funguje jen pro lidi s vlastním domem nebo vlastní garáží
    – výrazně nižší cena na kilometr: viz výše, funguje jen u drahých aut. u levných aut nedokáže vyrovnat to, že elektromobil je několikansobně dražší
    – zrychlení: ano, zejména pružný zrychlení je příjemný, elektromobilem se mnohem líp jezdí. Ale pokud to není Tesla, tak to není tak zásadní rozdíl, třeba Kodiaq RS na naftu je rychlejší než Enyaq.
    – vychytávky Tesly: ty nejsou o tom že je to EV, navíc spoustu jinejch vychytávek mají zase jiný značky u ICE.
    – nižší daně, poplatky atd: Jasně, ale já chtěl výhody který nejsou daný regulacema.
    – ekologie: poměrně jasná věc, i když záleží na energetickým mixu.
    – líp startuje v zimě: každý moderní auto startuje dobře i v zimě, pokud není rozbitý
    – líp topí: nezávislý topení stojí 30 tisíc a umí topit i když je auto vypnutý.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam