• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Čeho počítáš to 1%? Jestli 1% možných situací, tak to nepřejede ani Prahu, aniž by to někde zastavilo. Jestli 1% jízd, tak ti bude permanentně po Praze stát 1% taxíků a čekat.

    Jedno procento je STRAŠLIVĚ MOC.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: aha jestli comodora správně chápu, tak lvl 5 taxík už možný je. A bude asi i fungovat, ale pojede asi tak 5km za hodinu, aby měl čas na všechno a byla jistota, že nikoho nezabije.

    Osobně vnímám autonomní řízení jako elektromobilitu, super věc, všichni o ní mluví, všichni do ní pumpují peníze, všude rostou nabíječky jak houby po dešti, na internetech se vedou plamenné diskuze...

    Ale kolem mne z toho všeho nevidím vůbec nic, pár náznaků a jinak chiméra
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Hypotetické 1% není závislost (na dispečinku).

    A ne, auto může klidně udělat "NEVIM JAK DÁL. ZASTAVUJU A VOLÁM DISPEČINK", stejně jako lidští taxikáři...

    BOBASH: Kdo psal o řízení přes kameru...? Stačí když si někdo na dispečinku prohlédne log a zjistí, že si třeba auto spletlo fakt hustou mlhu se zdí. Provede OTA kalibraci a auto už se z toho dostane samo...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Nějaká teorie, že Tesla umí tak nějak jezdit úplně sama, když kolem sebe zrovna vidí, a když na ní dohlížíš, tak ani nikoho nezabije, je úplně k hovnu.

    Autonomní to auto nebude, dokud nebude schopný zvládnout cokoliv bez řidiče na palubě (nebo kdekoliv jinde, nikdo nikdy neschválí, že by dispečink mohl na dálku podle kamery řídit dvoutunový auto – nesmíš ani řídit auto čistě podle couvací kamery, proboha!). A dokud to potřebuje řidiče, není to FSD.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Kdyby taxikář fungoval v 99% situací, tak zhruba tak třetí den někoho zabije.

    Autonomní auto nemůže být závislý na dispečinku, a musí být schopný reagovat na jakoukoliv situaci, včetně selhání jednoho nebo několika řídících systémů nebo senzorů.

    A musí především být schopný fungovat za všech klimatických podmínek, musí si poradit s jakoukoliv nestandardní situací atd.

    V současnosti funguje Tesla (nebo jakýkoliv jiný auto) tak, že když narazí na situaci, kterou nechápe, předá řízení řidiči. Taková možnost u autonomního taxíku neexistuje, musí tu situaci zvládnout sám, minimálně musí umět bezpečně zastavit, a měl by to udělat tak, aby stál někde kde nevadí.

    Těch 100% se týká toho, že NIKDY nesmí udělat "NEVIM JAK DÁL, KONČIM, ŘÍDÍŠ".
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: To 99% samozřejmě stačí a je výrazně lepší, než taxikář
    To pomyslné 1% situací (spíš 0,01%) jde poměrně snadno řešit dispečinkem, který maniálně vyhodnotí "blokující dilemata".

    Už nyní je ale vidět, že Tesla řidiče v 99% případů nepotřebuje, jakkoliv za cenu pomalé jízdy. Takže Lvl 4 už dosažen byl a teď už je jen otázkou, jak dlouho bude trvat, než se Lvl 4 překlopí do lvl 5 - předpokládám, že to hodně závisí na Dojo...

    Přitom rozdíl mezi Lvl 4 a Lvl 5 je definován de fakto pouze kvantitativně: Lvl 4 je plně autonomní "jenom někde" LvL 5 je plně autonomní všude. Tj. ve městech bude "pseudo Lvl 5" o dost dřív, než někde na vesnici...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Musk slibuje od FSD schopnost fungovat jako autonomní taxík. Tedy to musí být schopno fungovat bez řidiče (v taxíku je pasažér a ne řidič, navíc často jezdí prázdný).

    Tedy to musí fungovat bez řidiče ve 100% případů.

    Nemusí to fungovat se 100% spolehlivostí, to nefunguje žádnej systém, ale nestačí, že v 99% případů to zvládne sám a v 1% si řekne řidiči o pomoc. To jde u Lvl 2, 3 nebo 4, protože tam ten řidič je.

    V Level 5 není, to znamená, že si to auto musí poradit s jakoukoliv situací bez něj. A k tomu není Tesla ani blízko.

    A dokud není Level 5, nemůže to jezdit bez řidiče, tedy to není FSD, protože tam se to neřídí samo, ale vždycky na to musí někdo dohlížet. A nemůže to fungovat jako autonomní taxík a Musk kecá.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Všechny levely, mimo Lvl5 jsou definované "za ideálních podmínek"

    (Btw.: Šetřením se jednak prokázalo, že toho náklaďáku si nevšiml ani řidič, jednak šlo o Teslu s první verzí autonomního HW.)

    100% případů je technický i statistický nesmysl, stačí cokoliv, co překoná těch cca 70% lidského řidiče.

    LvL 5 je navíc blokovaný legislativně, zákony ve většině zemí světa ukládají "hands-on" povinnost, což spadá do Lvl2
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: "Mind-off za ideálních podmínek" je blbost. Pak ti blbě zasvítí sluníčko a Tesla vrazí do náklaďáku.

    A FSD je prostě Level 5, dokud to nebude Level 5, nejde to používat jako autonomní taxík a dokud to nejde používat jako autonomní taxík, není to to, co Elon slíbil.

    A aby to šlo používat jako autonomní taxík, musí to fungovat samo ve 100% případů (nějak, minimálně být schopný se bezpečně odstavit), protože to nemůže spoléhat na řidiče, kterej tam nebude.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Tesla ale je technicky na levelu "mind-off za ideálních podmínek", akorát je legislativně nucena fungovat v režimu "mind-off - hands-on"

    Level 5 je IMHO v následujících 50 letech nerealizovatelný mimo města, vyžaduje obrovskou výpočetní kapacitu.
    Ve městech to jde ošidit "Waymo-style"...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Tesla je aktuálně Level 2.

    Full Self-Driving, tak jak ho Musk popisuje, má umožnit provozování Tesly jako autonomního taxíku. Tedy to musí být Level 5.

    A Level 5 vyžaduje, aby auto zvládlo samo ne 95% jízdního času, ne 99% jízdního času, ne 99,99% jízdního času, ale 100% jízdního času.

    Tesla je momentálně Level 2, a to ještě ne pořádně. Level 2 by měl být "hands-off", tedy auto jede samo a ty jen sleduješ. To Tesla pokud vím pořád neumožňuje.

    Level 2 je ale pořád jízdní asistent, musíš pořád sledovat silnici a být připraven reagovat na problém. Což je mimochodem mnohem náročnější než řízení, protože člověk na to není stavěnej, a obvykle zareaguje blbě (tohle je důkladně prozkoumaný kvůli autopilotům v letadlech).

    Level 3 je "eyes-off", tedy nemusíš trvale čumět na silnici, ale musíš být v nějakým čase připravenej převzít řízení. To Tesla není ani omylem.

    Level 4 už je "mind-off", ale ne za všech podmínek. Typicky to třeba bude umět jet samo po dálnici, ale na okresce musíš převzít řízení, nebo to bude umět jezdit jen v centru města. Taky to může vyžadovat převzetí řízení za špatnýho počasí. Nikdy to ale nesmí vyžadovat převzetí řízení v krátkým čase.

    Level 5 je totální autonomní řízení.

    O Levelu 5 se zatím neví, jestli kdy půjde udělat.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Level 5 je spíš "fully autonomous", než "full self-driving".
    "FSD" je IMHO dosaženo ve chvíli, kdy budou ruce na volantu v 95+% jízdního času ve většině terénech jen "na okrasu" - tedy level 4 a výš.

    Resp. "ruce na volantu jako okrasa" jsou sice ve od levelu 3, ale u levelu 3 je ještě možnost, že auto nezvládne nahodilou událost mimo "ideální provoz"

    Tesla je akktuálně na lvl 4, Waymo na lvl 3
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Ještě jsem si to přečetl a ano, s tím článkem plně souhlasím. Navíc to nevyjadřuje žádný "názor redakce", ale názor šéfa Waymo.

    Já Muskovi prostě FSD nevěřím a neuvěřím, dokud neuvidím. Podle mě to za pár let sice představí, ale ten název bude stejná lež jako Autopilot.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Autobible je (byla, skončila spolu s Mladou frontou) normální solidní médium. Záleží ale na tom, kdo to psal – Jirka Červenka (šéfredaktor) patří mezi nejrozumnější český motoristický novináře a píše dost střízlivě i o elektromobilitě a autonomii, naproti tomu třeba Dalibor Žák je typickej zaslepenej petrolheda. Ale toho snad nic o elektromobilitě psát nenechali.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: co si myslíš o informační úrovni autobible? Že jsem tady za ní dostal mínus...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To taky. Prostě TM3 a cokoliv čínskýho není víceméně ani konkurence, crossshoping mezi čínským golfovým vozíkem a TM3 je přibližně nula.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: alebo je to proste tym, ze to druhe auto v poradi sa predava za $4500, tak ked potrebujes iba zakrytovanu motorku, tak nechces davat peniaze za tm3
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: To se uvidí teprve až to Tesla bude schopná udělat skutečně sama, zatím nic nenasvědčuje tomu, že by FSD bylo v dohledný době reálný.

    Tedy aspoň pokud by FSD mělo znamenat to, co název (FULL sellf-driving) naznačuje, tedy Level 5 autonomii.

    Cokoliv pod Level 5 autonomie je de facto jízdní asistent a tudíž na většinu důležitých aplikací autonomie k ničemu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Nebo je to prostě tím, že ty čínský krámy nikam nedojedou.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tuto pisu ze predchadzajuca dekada bola o EV, tam to Tesla dotiahla aj napriek posmeskom, ze im to nikdy nevyjde no a teraz zacina nova dekada o FSD a v roku 2031 si budeme pisat nieco podobne, aj ked mozno este skor

    Waymo Boss Takes Shots At Tesla & FSD — Nothing New Here (Update: Elon Musk Responds)
    https://cleantechnica.com/2021/01/24/waymo-boss-takes-shots-at-tesla-fsd-nothing-new-here/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam