• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: A "ke krajnici ve směru jízdy"... super.

    Ty víš, že na tý krajnici nic není? Že je dost široká? Jakej je na ní povrch? Dokáže autopilot počítat s tím, že na krajnici může být třeba sníh a včas na to reagovat? Viděl už vůbec někdo nějaký autonomní auto jezdit ve sněhu? Co když tam vůbec není krajnice? Co bude autopilot dělat na venkovský silničce kde je místo krajnice patník a pak sráz do údolí?

    Proč myslíš, že všechny testy autonomních aut probíhají v místech jako je Phoenix, AZ?

    Všechno, co říkáte, je hezký a víceméně pravda, ale platí to pro systém Level 4. Tedy věc, která může někde jezdit sama, ve vyhrazeným prostoru s patřičnou infrastrukturou (typicky na dálnici), ale pořád si neporadí se vším.

    Takže to bude hezky fungovat na to, že v Praze sedneš do auta, pustíš si film a za dobrýho počasí převezmeš řízení na sjezdu z dálnice kousek od vesnice kde bydlíš, nebo když ti auto zahlásí, že přestává vidět, protože blbý počasí.

    Ale to, abys mohl přijet domů a vypustit Teslu, aby jezdila a vozila lidi coby Uber, to prostě ještě dlouho nebude.


    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ano, a potom Tesla narazí do kamionu, nebo do stojícího hasičskýho auta.

    Těch situací je právě strašně moc, protože stačí, když se ti sejdou blbý světelný podmínky, blbý počasí, nějaká nezvyklá kombinace faktorů, a jsi v háji.

    V tom je mimochodem zásadní problém toho, že Tesla nemá LIDAR.

    Radar v autech totiž není dost přesnej na to, aby identifikoval přesnej tvar a umístění překážky a proto je algoritmus nastavenej tak, že samotnej údaj z radaru ignoruje, pokud není podpořenej údajem z kamer. Kdyby totiž reagoval na všechno, o čem si myslí, že by mohlo být v cestě, tak bude furt brzdit.

    No a pak stačí, aby kamera blbě rozpoznala chlápka v černých hadrech v noci za deště a máš problém.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Člověk má maximálně vteřinu. AI si vystačí s milivteřinou.

    A tvůj strawman zajíc/dítě/karton je blábol, tohle zrovna patřilo mezi první věci, co to zvládlo rozpoznávat - s výjimkou kartonu s obrázkem dítěte, kdy to (správně) radši přibržďovalo. Podobně jako u kartonových policistů (stejně jako řidiči)

    BOBASH: Mimo město je reálně 0 příležitostí pro nepředvídané situace: Auto v protisměru, cyklista jedoucí v libovolném směru, zvěř & lidi ve vozovce, dopravní nehoda a padající náklad (včetně sněhu) pružný/nepružný.
    A to je tak nějak všechno.
    A i kdyby šlo o novou hrozbu, tak má pořád ~80m a schopnost reagovat za milivteřinu.
    Narozdíl od řidiče.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Nemusí.
    To tlačítko může být zabudované třeba v sedadle a uvolní se ve chvíli, kdy na žádném sedadle nebude ležet nic s 10+ kg.

    BOBASH: Ke krajnici ve směru jízdy, to platí všude. A protože situaci vidí s předstihem, tak má čas z těch 80 zpomalit na 30. Vymýšlíš nesmysly.

    Waymo coby "digitální mini-trolejbus" je na tom mnohem hůř, protože si musí uvědomit, že jede na "virtuální troleji", která vede špatně a musí "přeskočit" na jinou.

    Pokud třeba Waymu zapomenou nahlásit výkop, tak nejspíš s klidem hupsne do díry, protože podle Waymo-mapy má jet rovně 3m vlevo od linie obrubníků 130a až 130n, resp. 5m vpravo od vystupující domovní římsy f3D4gh5tQ
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: On musí vyřešit to, jak a kde má zastavit.

    V rychlostech nad těch 30, možná 40 km/h nemůžeš řešit situací, kdy nevíš, tím, že prostě zastavíš. Musíš vědět kam uhnout, musíš vědět jak rychle brzdit, jestli je bezpečný zastavit tam, kde jsi, nebo jestli potřebuješ popojet a kam.

    Navíc pokud situace "nevím" zahrnuje překážku 30 metrů před autem v rychlosti 120 km/h (což není vůbec nerealistická situace), tak musíš vědět, kam se vyhnout, případně jestli se vyhnout. A máš na řešení MAXIMÁLNĚ vteřinu, spíš míň.

    Typická už zmiňovaná situace je "něco přede mnou je, nevím, jestli je to zajíc, dítě nebo kartonová krabice foukaná větrem, ocitlo se mi to náhle v jízdním pruhu, co mám dělat"?

    Bude zcela nepochybně super, že operátor, kterej si zpětně prohlídne záznam kamery, řekne autu:
    a) "Byla to krabice, mohl jsi jí přejet, nebylo potřeba skočit do příkopu."
    b) "Bylo to dítě, měl jsi skočit do příkopu."
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Já tvoje úrovně řešitelů chápu a autíčka, co se sunou po městě 30-40 km/h takhle nejspíš budou moct fungovat za pár let.

    Rozdíl je totiž v tom, že ze 30 km/h zastavíš na dvou metrech a tudíž nejhorší, co se může stát, je že zablokuješ provoz.

    (a pořád tam máš ten problém, že musíš počítat s tím, že v autě není posádka žádná, takže nemůžeš vůbec nic svěřit posádce – prostě neexistuje možnost "zeptám se člověka uvnitř", ani kdyby tam byl tak nesmíš, protože nevíš, jestli umí řídit atd.)

    Auta jezdící mimo město takhle fungovat nemůžou, protože je spousta situací, kdy na cestě od cestovní rychlosti 130 km/h po dálnici k bezpečnýmu zastavení a zavolání supportu je spousta prostoru, jak někoho zabít.

    Takže Tesla reálný FSD mít hned tak nebude, leda by bylo geofencovaný na nějakou oblast a limitovaný na nějakou nízkou rychlost.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Přítomnost dohlížejícího řidiče je irelevantní, pokud nic nedělá (a třeba spí).

    Ne, nemusí to vyřešit. Může zastavit a zavolat support. Ten mrkne na log a pošle "SMS": "Jeď vpravo".
    Narozdíl od člověka, co sice neví, ale "nějak" se rozhodne a skončí na dálnici v protisměru v rychlém pruhu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ale zastavit může jen pokud ví kam má zastavit a kudy se má vyhnout.

    Něco jinýho je Waymo plížící se po městě třicítkou, zastavení v 80 nebo dokonce 100+ km/h už je dost náročnej úkol, pokud tam máš nějakou neznámou nebo nějakej fail.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: už tě chápu, myslel jsem to spíš ve stylu brace yourself, pokud někdo může převzít řízení, je to jenom bonus.

    Já s tvejma vývodama v podstatě souhlasím, jenom si myslím, že ty limity/tresholdy jsou jinde jak technicky, tak společensky.

    DAN_F: v klasickejch korporátech se to řeší hierarchií řešitelů. 99% odfiltuješ automaticky, dalších 95% na 1.lvlu pár klikama na touchscreenu, když to nevyjde, předáš to dál člověku s USB volantem, a když nevyjde ani to, nastupuje developer/odtahovka.

    LOPIK to imho vystih přesně. Akorát si myslím, že to nastane dřív, než pozdějš, a spíš než na technice to visí na ekonomice. Až se někomu tu odpovědnost vyplatí převzít za 19,99$ měsíčně, tak je to tu, a nemusí to nutně obnášet plně autonomní auta, jenom dostatečně na to, aby se to peněžně vyplatilo.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Už jsem to psal. Když tam ten řidič nebude, tak robotaxík zpomalí/zastaví a zavolá support a ten mu ukáže ty správné kužely.

    Případně se porozhlédne kolem, jak to řeší ostatní, lidově řečeno se "zahákne" za jiné vozidlo a odpojí se až poté co projede nerozpoznanou situací.

    Než budou převažovat robotaxíky, tak se silničáři určitě naučí používat kužely s šipkama...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LA_PIOVRA: Jediná cesta, jak masově nasadit plně autonomní řízení, je zakázat manuální řízení.

    Good luck with that.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Já bych tu legislativu tak nepodceňoval, podle mě ve chvíli, kdy bude vyřešený všechno, co jsem níže zmiňoval, to dá legislativě 3-5 let.

    Ale ono to nebude vyřešený nejspíš dřív než za 10 let.

    Leda by Musk byl větší génius než si myslíme a Krafcik z Waymo tomu nerozuměl.

    Ale já tak nějak spíš věřím tomu, že Musk zase trošku machruje a přehání, a až představí FSD, tak to ve skutečnosti bude Level 4 řidičskej asistent a žádný robotaxíky nebudou.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: V konvenčním provozu a masovém nasazení by to samozřejmě byl problém, už jen kvůli kapacitě operátorů. Navíc teda, už jsem to tu kdysi vysvětloval, ale samozřejmě že ten zásah operátora neprobíhá prostřednictvím vzdáleného řízení přes USB volant, jak si někteří představují, kontrolu má pořád systém auta a operátor mu akorát "vysvětlí", co je to za situaci a co se děje a systém auta pak situaci řeší dál.

    Jinak teda, i kdyby Tesla měla systém na plně automatické a autonomní řízení letos, v Evropě bychom se ho stejně v nadcházejících 10–20 letech nedočkali kvůli legislativě, regulacím a komplikovanosti provozu ve srovnání s US, takže se ho možná dočkáte jako důchodci a do té doby se stejně budete muset smířit s nějakým L3 systémem, tudíž pojďme radši zpět k tlačítkům :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Ale musí si ho mačkat sám.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Podle me je hlavne dulezite aby se autopilot zapinal a vypinal na mechanicke tlacitko
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ad ten poměr – nejde o poměr počet aut/mrtví.

    Jde o to, že jakmile vinou technologie umřou lidi, bude společnost požadovat řešení. Ty vycházíš z předpokladu, že žijeme ve společnosti Vulkánců, kteří si spočítají, že je výhodnější, když občas někoho z nich zabije chyba počítače, než že o něco častěji někoho zabije chyba člověka.

    Takhle lidi nefungujou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Kolik že kilometrů najezdila Tesla s autopilotem bez dohlížejícího řidiče?

    Ty zaměňuješ dvě zdánlivě podobný, ale ve skutečnosti naprosto odlišný situace.

    Autopilot jedoucí s dohlížejícím člověkem, kde když autopilot neví, tak člověk vyřeší situaci. V tomhle režimu je skutečně Tesla bezpečnější.

    Druhá situace je, když tam žádnej takovej člověk není a když autopilot selže nebo neví, tak to stejně musí nějak vyřešit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ty tam třeba taky nejsou. Bavíme se o robotaxíku, tedy o věci, která musí být schopná se postarat sama o sebe i když jede někoho vyzvednout, tedy je prázdná.

    Takže nemůže spoléhat na to, že někoho upozorní, aby převzal řízení. Nikdo tam není, nebo tam může bejt někdo kdo má tři promile, nebo dítě, nebo krabice s věcma.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    LOPIK: Nechápu, v čem spatřuješ problém. Prostě by si Tesla vzala megapojistku a přeúčtovala ji majitelům v nějakém paušálu.

    Vzhledem ke spolehlivosti Autopilota by to bylo výrazně méně, než na kolik dosáhne lidský řidič, protože to riziko je co do frekvence i výše škod pro pojišťovnu výrazně nižší...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: proč na mě křičíš? Uklidní tě slovo pasažéry? Sorry, jestli jsem urazil tvůj lexikologickej jemnocit.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam