• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: nahnědlýho antiekodementa si zvolili soudruzi v jůesej přenaposled a výsledek známe všichni....
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ja myslim ze to nebude tak dramaticky, ale nemam kristalovou kouli ani patent na rozum

    Navic si nemyslim ze ti nahnedli by s tim neco udelali a taky si nemyslim ze kvuli tomu vystoupime z EU. Ale je fakt ze lidskou hloupost se nevyplaci podcenovat :)) (viz Nemecko 1930-33)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: A nebo to bude zásadní spouštěč třeba k tomu, že si lidi zvolí nahnědlý antieko dementy, celá podpora elektromobility půjde do háje a vrátíme se k naftě.

    A v roce 2025 opravdu nebude použitelný EV za půl mega, teď je problém ho udělat za 800. A to tam furt nejsou ty marže.

    V roce 2030 už to bude něco jinýho, v roce 2035-2040 nejspíš i levný elektromobily budou realistický.

    Ale je prostě potřeba tam nevytvořit úplně zbytečnou pauzu třeba 5 let, kdy si chudej člověk nekoupí auto, a nesestřelit si autoprůmysl, protože jinak taky nebude mít kdo potom vyrábět ty dostupný elektromobily.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KULA: Tohle se ale zdaleka všechno nestalo ve 2020, zatímco nárůst hodnoty (z 90 na 700 dolarů) nastal celej právě v roce 2020. Což vypadá spíš jako vliv Robinhoodu.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: a nebo to bude auto co dnes stojí 300 tisíc, dojezd bude 350km (jo, já znám to tvoje, 50km rezerva, 50km topení, 50km pokles v zimě... :D ) a marže bude dost na to aby stačilo automobilce se zahojit na vyšších modelech. Prodeje aut klesnou (to je dobře), auta budou muset vydržet dýl (na Kubě by uměli vyprávět), čecháčci si trošku zafrlflají že nemají na nové turbíčko a karavána pojede dál
    KULA
    KULA --- ---
    BOBASH: neřekl bych, že se nic nestalo. Tesla měla jednu fabriku, teď je na 3 kontinentech. Jako snad jediná využívá poslední průmyslově dostupné baterie, zatímco ostatní mají strategii "až se to trhem ověří a ideálně bude přebytek".
    Zároveň posun v logice autopilota je za poslední 3 roky....no úplně jinde. Má strategii, vznikají modelové řady, které se pasují na potřeby a ekonomickou skupinu odběratelů.
    Já teda mezi no-brain-fans nepatřím. Cenu akcií ale chápu pro výše zmíněné důvody.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: 500 tisícový plug-in v roce 2025 nejspíš nebude existovat, nebo na něm bude prd marže, nebo to bude auto který dneska stojí 250 tisíc.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ano, přesně tak to je. Viz JYRKA:
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Nemám s Teslou osobní problém, spoustu věcí na ní obdivuju. Mám problém s nekritickýma fanouškama Tesly, kteří v ní vidí absolutní dobro a přelom ve všem.

    Tržní valuace Tesly nemá s realitou nic společnýho, za dobu, kdy narostla na skoro desetinásobek se nic zas tak důležitýho nestalo.
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: bacha, těch 2021 Toyoty je prototyp. Produkce tak 2023-24, jsem se dozvěděl: https://www.youtube.com/watch?v=G01xv1RyRVw
    Dobrý tam jsou i ty zmíněný challenges, které neví, jak a jestli vyřešili..
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    COMODOR_FALKON: Baterka je za 130 tis jen ve vyrobnich cenach, ne nakladovych.
    Zaruku a vyvoj za automobilku Agrofert dotovat nebude
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Uvědomuješ si, co jsi právě napsal..?

    "Když z auta za 300 tisíc vyhodí motor a dají tam 50 kwh baterku za 130 tisíc, tak bude stát milion"
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: solid state tu pisu ze VW uvazuje 2025 a Nissan 2028, Toyota mozno skor ked s tym zacala ako prva

    Toyota ready to unveil solid-state battery EV in 2021 | Autoblog
    https://www.autoblog.com/2020/12/19/toyota-solid-state-battery-ev-prototype-2021/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Tesla samozrejme na kazdem aute vydelava, akorat zaroven investuje takova kvanta ze se to na zisku neprojevuje. A je to tak spravne, kdyz chce dobehnout v prodejich VW a toyotu
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: chápu, že máš s Teslou osobní problém, ale tvrdit, že nevydělává v okamžiku, kdy má větší hodnotu, než zbytek automobilovýho průmyslu na světě dohromady je... jak bylo to slovo, chucpe?
    Ano, Tesla dojí, kde může. Stejně jako jakejkoliv jinej korporát na světě, nikdo nezbohatnul na tom, že platil víc, než musel.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    tohle je zase takový stěžování si z důvodu že si chceš stěžovat. Při změne paradigmatu prostě tyhle věci nastávají. Můžeme je nějak sociálně pomenšit, ale z principu to takhle prostě je, bylo a bude.

    A rozhodně neplatí že zmizí celý segment trhu. Někteří lidi si kupují levnější auto i když by měli na to dražší a ty peníze použijí na něco co zas tolik nepotřebují. Další věc je inflace. Za 10 let ti prostě všechno o 20% zdraží. Dále - ve větších městech nebudou lidi potřebovat tolik aut (carsharing i kdyby nahradil 10%, tak to k něčemu bude) a vesnice se vylidňují.

    Všechny tyhle efekty se kumulují a nakonec zjistíš, že 500 tisícový plug-in v roce 2025 je normálně prodejný, sice s marží 10% místo 25% (ty čísla jsou příklad aby ses toho zase nechytal, že teď je marže 17% a potom bude 3%), což taky není na škodu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Protože když nový malý auto přestane bejt finančně smysluplný a výrobce ho přestane vyrábět, celej segment trhu, kterej kupoval nový malý auta, nebude mít co kupovat. A ojetiny tím samozřejmě zdraží, protože větší poptávka.

    Aby šestiletá ojetina ID.2 nebo Zoe, musí nejdřív šestiletá ID.2 existovat vůbec a šestiletá Zoe existovat v nějakým počtu schopným nahradit ICE.

    "Zvyknout na nový způsob a nebo nebudou jezdit" – jo, ty lidi si určitě zvyknou a vůbec s tím nebudou mít problém.

    JIMIQ: V roce 2025 nebude 50% podíl EV ani omylem, možná 50% podíl plug-inů, ale i to těžko. A pořád to neřeší to, že ten podíl budeš mít z naprostý většiny u drahejch aut. Zkus vysvětlit celý společenský vrstvě, která jezdí Daciema a Fabiema, že od teď budou jezdit sockou, protože se někdo v Evropě rozhodl z nějakejch důvodů který jim jsou dost vzdálený (klima atd.), že se budou vyrábět jen drahý auta.

    Jsem si jistej, že to půjde skvěle...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    jo aha a navíc euro 7 má platit od roku 2025, tak co tady řešíme? To bude v západní Evropě podíl EV na prodejích (nových) kolem 50%
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    nevím proč se furt u malých aut bavíme o ceně za nové

    teď stojí 6 letá ojetina těch nejlevnějších aut kolem 100k. Tak pak nějaké slušnější Zoe nebo ID.2 bude stát 150k.

    A že jsou lidi zvyklí platit cash za auto? No a co? Tak si zvyknou na nový způsob a nebo nebudou jezdit.

    Navíc se bavíme o reáliích ve východní části Unie. To je asi tak 150 milionů lidí ze 600. V Belgii fakt tyhle problémy nebudou ( = budou mnohem menšího rázu)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: S megem se posrali v kině, ale reálná cena battery packu pořád může být ve středních stovkách tisíc. Nezapomeň, že těch 100 dolarů za kWh je nákupní cena pro automobilku. Náhradní baterku do iPhone taky koupíš dráž než kolik jí stojí vyrobit.

    Ad úspory na servisu – jak říkáš, do 100 kkm nic moc. Mezi 100-200 km to bude signifikantní rozdíl ve prospěch EV. Mezi 200-300 kkm už spoustě dnes vyráběných EV začnou odcházet baterky, který efektivně ukončí životnost toho auta v době, kdy ICE ještě může mít 100 tisíc kilometrů před sebou (nebo víc).

    Ad malý auta – není to o tom, že by je nikdo nevyráběl, je to o tom, že malý auto na elektriku není levnější než velký auto na elektriku. Fabie je levnější než Kodiaq ne proto, že je menší, ale proto, že má tříválec, jednodušší převodovku, jednodušší podvozek, menší brzdy etc. etc. Elektrickej ekvivalent Fabie (Peugeot 208e, Opel eCorsa) furt stojí 800 tisíc i s bídným dojezdem. Fabie co dojede stejně jako Enyaq bude stát milion.

    Takže ne, není to o tom, že na "velkejch se dá víc vydělat". Je to o tom, že něco jako Enyaq se dá prodávat a neprodělat, nebo neprodělat moc. Elektrický auto za půl milionu se v tuhle chvíli musí dotovat.

    Za 5 let budou elektromobily atraktivní a použitelnou náhradou pro lidi co mají rozpočet milion plus. Jestli bude použitelný elektro pro lidi co mají rozpočet kolem půl milionu bych se skoro vsadil, že ne. Pod půl milionu nebude nic.

    A protože možná nebude ani ICE pod půl milionu, tak můžeme mít trochu problém.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam