• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: S megem se posrali v kině, ale reálná cena battery packu pořád může být ve středních stovkách tisíc. Nezapomeň, že těch 100 dolarů za kWh je nákupní cena pro automobilku. Náhradní baterku do iPhone taky koupíš dráž než kolik jí stojí vyrobit.

    Ad úspory na servisu – jak říkáš, do 100 kkm nic moc. Mezi 100-200 km to bude signifikantní rozdíl ve prospěch EV. Mezi 200-300 kkm už spoustě dnes vyráběných EV začnou odcházet baterky, který efektivně ukončí životnost toho auta v době, kdy ICE ještě může mít 100 tisíc kilometrů před sebou (nebo víc).

    Ad malý auta – není to o tom, že by je nikdo nevyráběl, je to o tom, že malý auto na elektriku není levnější než velký auto na elektriku. Fabie je levnější než Kodiaq ne proto, že je menší, ale proto, že má tříválec, jednodušší převodovku, jednodušší podvozek, menší brzdy etc. etc. Elektrickej ekvivalent Fabie (Peugeot 208e, Opel eCorsa) furt stojí 800 tisíc i s bídným dojezdem. Fabie co dojede stejně jako Enyaq bude stát milion.

    Takže ne, není to o tom, že na "velkejch se dá víc vydělat". Je to o tom, že něco jako Enyaq se dá prodávat a neprodělat, nebo neprodělat moc. Elektrický auto za půl milionu se v tuhle chvíli musí dotovat.

    Za 5 let budou elektromobily atraktivní a použitelnou náhradou pro lidi co mají rozpočet milion plus. Jestli bude použitelný elektro pro lidi co mají rozpočet kolem půl milionu bych se skoro vsadil, že ne. Pod půl milionu nebude nic.

    A protože možná nebude ani ICE pod půl milionu, tak můžeme mít trochu problém.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: jestli Kona vymění baterku za mega při současné ceně $100/kWh + battery pack (podle Bloomberg asi 28%), tak se posrali v kině. Třikrát.

    Otázaka je, jestli ušetříš 1 Kč/km nebo víc. Nepočítej jen benzín, ale i servis. A nejen u novýho auta, ale celkový nájezd. Reálný náklady na provoz auta jsou dost jiný, než kolik si myslí ti, co jenom lejou benzín do nádrže a zbytek nepočítaj. Servis stojí v podstatě to samé, když to fakt sleduješ. V dlouhodobym horizontu. Do 100k se samozřejmě nic neděje a jenom měníš volej a filtry.

    Tak když vezmu podle současných cen 150k za 50 kWh battery pack malýho auta, tak mi to nepřijde zast tak big deal. To dáš za servis ICE za 200k km víc. Zapomínáte na srandy typu FAP, turbo a jiné vylomeniny, které nevydrží do sešrotování auta.

    Někdo ale musí začít dělat ty malý auta, to jo. Zatím to nikdo nedělá, protože na velkejch a na premium segmentu se dá víc vydělat.

    Nepřijde mi, že je to úplně mimo. Ale chce to spočítat i pro různý velikost aut, jak říkáš.

    Jako jo, 5 let je realativně challenging. Nevim, jestli to vyjde. Na 10 let bych si vsadil. Ale na to, že za 5 let to nebude, bych se vsadit obával.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER:
    1) Náklady na provoz jsou otázka. U drahých aut s vysokým nájezdem (typický příklad: koupím si Model 3 místo BMW 330d za podobný peníze, najezdím 40 000 km ročně) to má obrovský efekt.

    Ale:
    – Výměna baterek. Zatím ji většina výrobců nabízí za šílené peníze (u Hyundaie Kona to třeba stojí milion), je otázka, za jak dlouho a kam to klesne.
    – Pokles hodnoty. Zatím je nenasycený trh a EV jsou drahé, jestli ale půjdou do háje baterie, může cena padat rychleji než u ICE a to by byl problém.

    A především, tohle neřeší situaci lidí, kteří si kupují levná auta. Člověku, který si chtěl koupit Fabii 1.0 za 300 000 korun a najezdit s ní 10 000 km ročně, opravdu nepomůže, že si bude moct za 700 000 korun koupit elektromobil podobné velikosti, který mu ušetří cca 1 Kč/km, tedy se mu vyplatí už při nájezdu 400 000 km. Tedy za poněkud optimistického předpokladu, že výměna baterie bude levnější než servis litrové Fabie za 400 000 km, což nejspíš nebude.

    Samozřejmě u toho BMW bude vyšší úspora, jsou tam vyšší servisní náklady a téměř nulový cenový rozdíl. Takže fajn, pro člověka s rozpočtem 1,5M na služební auto je to dobrý. Pro rodinu s rozpočtem 300 000 je to průser.

    2) Solid-state baterky jsou věc o které se mluví, ale pořád tady není, a jestli bude, neví se s jakými parametry.

    Pokud bychom předpokládali lineární vývoj, jsme viz 1).

    Jestli nastane "kvantový skok" v bateriích a přijde buďto baterie o víceméně nelimitované životnosti (million-mile battery), nebo baterie výrazně levnější, tak se to může celý úplně změnit.

    Nicméně pořád to ale nejspíš bude znamenat otřes ve způsobu, jakým se kupujou auta, a je otázka, jak si s tím trh poradí. Je možný, že prostě elektromobil bude stát pořád milion, ale lidi si ho budou kupovat na delší dobu, čímž se prodlouží i leasingy a úvěry.

    Ale opravdu si budou lidi ochotní kupovat auto na úvěr nebo leasing na 20 let? Co budou dělat lidi, kteří byli zvyklí kupovat za cash a milion na auto nikdy neušetří?
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: neuvažuješ náklady na provoz auta, který tu bilanci dost mění, neuvažuješ solid-state baterky, který tvrdí i Toyota že nasadí příští rok (takže do pěti let by to mohli stihnout:)

    Já nevim, jestli to vyjde levněji, ale říkám, že když se tohle neuváží, tak se odhaduje budoucnost na datech minulosti.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: dá se euro 7 nahonit plynem? Ve smyslu jestli by se automobilkám nevyplatilo spíš než drahý motory e7 nahradit něčím na lpg nebo CNG a sklouznout na vlně ušetřeného uhlíku? Třeba Dácie si LPG trhu ukously celkem dost.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jestliže dneska stojí baterka 120 dolarů za kWh a do auta, který má k něčemu bejt, potřebuješ minimálně 50 kWh, tak je to asi 130 tisíc korun za baterii.

    Volkswagen ID.3, což je ekvivalent Volkswagenu Golf, stojí milion. Golf stojí půl milionu.

    Na ID.3 automobilka nevydělá buďto nic, nebo zlomek toho, co na Golfu.

    Nepotřebuju mít moc přesný čísla na to, aby mi bylo jasný, že není možný, aby za pět let klesla cena ID.3 na úroveň Golfu a ještě na něm automobilka vydělávala.

    I Tesla má očividně problém na EV vydělávat, a to je v úplně jiným segmentu trhu, kde konkuruje prémiovým značkám jako je BMW a Mercedes (a jsou tam větší marže).

    A trochu se obávám, že vedení EU prostě usoudilo, že když nebudou levný auta, tak budou lidi kupovat drahý auta. Jak chtějí vysvětlit lidem, co doteď kupovali Fabie, Dustery a Hyundaie i30, že ty auta už nebudou, je mi dost záhadou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Jo, něco takovýho. Ono to zdražování probíhalo postupně (nemůžou si dovolit takovej skok) a těch vlivů tam bylo samozřejmě víc (další dominantní vliv jsou pokuty za CO2), ale před pár lety se trojková Fabia s litrovým motorem dala koupit za cca 210-220 tisíc v základu, dneska stojí "již od" 280 tisíc.

    A podobný je to u dalších levnejch aut, třeba nová Dacia Sandero, teď čerstvě představená, šla ze základní ceny cca 190 na 240 tisíc.

    Což ale pořád není Euro 7. To podle všeho bude znamenat úplnej konec čistě ICE-aut, a tím pádem úplnej konec čehokoliv pod půl milionu. To není zdražení o 10%, to je zdražení nejlevnějšího auta na trhu na dvojnásobek a eliminace levnějších verzí modelů nižší střední třídy, a kompletně všech kompaktů mimo prémiovky jako je Mini.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: tak pokud nejsou data, o který se opřít, tak je i nesmysl tvrdit, že v půlce dekády nemůžou být výhodnější EV. Buď je to podložený nějakými daty a trendem, nebo to je uvařený z vody, a pošlem za to klíčenku.
    Já neříkám tak ani tak, ale uvidíte, že na má slova určitě dojde!
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: ja myslel prave ten ice euro 7. Osobne necekam cenove konkurencni male ev pred rokem 2027-8

    Fabka euro 5 stala o 20% min nez euro 6 ve stejne vybave?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Osobne jsem fanda elektrik, ale ted to muzou kupovat fakt jen velci fandove.
    Ocekavam brutalni pokles cen, jakmile se zlevni baterky- a ty jdou dolu docela rychle. Takze ted si koupit neco za mega, kdyz to za tri roky bude stat o 30 % mene? Diky, to nechci.
    Ze v tom ocekavani nejsem sam, rika nabidka operativnich leasingu na EV. Tam je budouci zustatkova hodnota zasadni parametr.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: A ad delší nechávání si aut – tam je pak riziko, že když se nebudou vyrábět nový ICE co by byly dostupný (nebo vůbec žádný), na nový EV nebude mít chudší člověk peníze a ICE Euro 7 (a do značný míry i Euro 6) jsou příliš komplikovaný na to, aby se daly rozumně servisovat po třeba 10 letech věku, tak to skončí tím, že lidi budou jezdit Euro 3 dieselama, který budou pořád fungovat...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Kdo mluví o 10%? Malý EV (kategorie třeba Fabie) stojí oproti ICE ne o 10%, ale o 100-150% víc.

    A ICE zdražily už kvůli Euro 6 tak o 20%, Euro 7 to pošle ještě dál. Auta pod půl milionu můžou taky přestat existovat.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ja bych to ze auta o 10% zdrazej fakt nevidel tragicky - bude to jen znamenat ze si je majitele podrzi dele - a to je z ekologickeho hlediska dobre. Ja bych s mym soucasnym najezdem emise z produkce TM3 nenahradil

    Az budu mit FVE a budeme ockovani tak bych nejakou Fabqu uz zvladnul
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jo a ještě tohle je zajímavý. Na co potřebujou lis, když to má mít exoskeleton?

    Musk’s Remarks About Tesla Cybertruck Raise Doubts About Exoskeleton
    https://insideevs.com/...leton/?fbclid=IwAR1NrJLw1ANbVALr20Es94U5xsYy-0S0ihrpJFX7hY3aKWR9uBvgO6qVo4c

    Jsem docela zvědavej, co s tím ještě vymyslej.

    Jo a ještě jsme neřešili Muskův lunatickej nápad s řidítkama, dotykovýma tlačítkama na blinkry a systémem co bude hádat kam chceš jet. Ale o tom spíš napíšu článek, obávám se, že tu začínáme mít syndrom André Citroena nebo tak něco.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Já se budoucnosti nebojím a nástupu EV věřím. Jen nejsem tak nekriticky nadšenej z Tesly, a jsem ochoten se podívat i na potenciální problémy.

    Viz to, že prostě na EV v tuhle chvíli nejsou marže, který by ty automobilky udržely funkční. Zatím to živí ICE trh, když nebudeš mít ICE trh, tak je automobilovej průmysl neudržitelnej. Takže budeš muset zdražit nebo dotovat...

    Jinak ad investiční náklady – to teprve bude u Tesly prdel, protože potřebujou škálovat o dva řády...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: To bychom museli mít reálný čísla o tom:
    1) Kolik stojí za kWh celý battery pack. Ty ceny za kWh, co se běžně udávají, jsou pokud vím jen články.
    2) Kolik z ceny auta tvoří baterky, kolik zbytek, o kolik je levnější nebo dražší elektrický auto bez baterek než ICE.
    3) Kolik stojí výzkum a vývoj. Může nižší cena za R&D u elektromobilů, jakmile budou jednou vyvinutý, vyrovnat to, že u ICE se vyvíjí furt nový a nový technologie?
    4) Jaká bude reálná životnost EV vs. reálná životnost ICE. Tedy jak dlouho s jedním či druhým budou lidi opravdu jezdit? Nesmysly jako "životnost" 150 tisíc kilometrů to akorát zkreslujou.
    5) Co udělají banky a leasingový společnosti jako nabídku lidem, kteří si nemůžou dovolit ani auto za 500 tisíc, který ještě dlouho bude minimem novýho auta? Budou běžný leasingy/úvěry na 10+ let? Budou něco takovýho chtít zákazníci?
    6) Co udělají státy s provozem ojetých ICE?

    Kombinace Euro 7, který buďto extrémně zdraží nebo úplně znemožní prodej levnějších ICE, toho, že EV se nedají profitabilně (zatím) vyrábět ani za ty prachy co teď stojí a toho, že nejspíš bude tlak na vymýcení starších aut ze silnic by mohl být docela slušný sociální hell.

    A nebo to skončí tím, že lidi budou jezdit tím, co půjde nejlíp udržet naživu, takže bohatší část bude jezdit ve sci-fi EV, socky budou klapat ve starejch dieselech...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: myslim ze to zas dramatizujes, aby se ti to hodilo do tveho dramatickeho planu :)

    koukni na posledni ctvrtleti / Q3 2020

    Tesla benefits from credit sales as profit streak continues
    https://www.autonews.com/manufacturing/credit-sales-extend-profit-streak-tesla

    net income $331 / credits $397

    tzn. cca 60 mil rozdil mi prijde velmi mala cena za to, ze tahnou inovacemi cely trh a jsou pred nim x let napred.

    navic maji obrovske investicni naklady na gigafactories, superchargery atd., coz soucasne automobilky nemaji. jakmile tenhle majetek odepisou, leti income vyrazne nahoru (oni samozrejme dal zainvestuji do inovaci a vyroby, takze to nebude tak primocare)

    nicmene ve chvili kdy tyto reseni prijme i siroky trh, dojde k usporam z rozsahu. a jakmile zacnou padat naklady na inovace (coz se se zavedenou radou modelu u tesly uz deje), opet zacnou zisky vyrazne rust

    hlavu vzhuru Bobashi a nebat se budoucnosti! :)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: stačí udělat graf vývoje projekované ceny baterek, nákladů auta na provoz za celou životnost a procento kryté dotacemi.
    Pak budeme vidět, jak to skutečně je.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Tady ještě něco k tomu, jak rychle to půjde/nepůjde. Tesla momentálně pořád ještě jako automobilka nevydělává, vydělává jako prodejce emisních povolenek. Tedy ta automobilka a s ní každý auto, který vyrobí, je dotovaný tradičníma automobilkama.

    Stejně tak všechny elektromobily tradičních automobilek jsou buďto přímo dotovaný z produkce ostatních modelů, nebo mají minimálně výrazně menší marži.

    Což znamená, že provoz automobilek drží nad vodou pořád ICE, na kterých jsou zisky, který vyrovnávají to, že na EV se vydělat zatím moc nedá.

    Takže pokud by nebyly ICE, máme trošku problém.

    Samozřejmě to může v následujících letech vyrovnat pokles ceny baterií, ale je dobrý nezapomínat na to, že pokles ceny baterií tím pádem bude vyrovnávat to, že automobilky teď EV dotujou z ICE – a tudíž se nebude moct promítnout do ceny EV jako takových.

    Taky se to dá vyjádřit tak, že kdyby se z nich stejným způsobem měly uživit automobilky, tak by ID.3 nestál milion a Model 3 by nestál milion a půl. Spíš by ID.3 stál milion a půl a Model 3 dva. Nebo tak něco.

    Tolik k tomu, jak je realistický, aby v půlce dekády nahrazovaly elektrický auta běžný dostupný modely jako je Golf nebo Octavia. K použitelnýmu EV za půl milionu jsme pořád ještě roky daleko...

    Tesla's dirty little secret: Its net profit doesn't come from selling cars - CNN
    https://edition.cnn.com/2021/01/31/investing/tesla-profitability/index.html
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---


    obsah VW baterky v MEB platformě
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam