• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Nemám s Teslou osobní problém, spoustu věcí na ní obdivuju. Mám problém s nekritickýma fanouškama Tesly, kteří v ní vidí absolutní dobro a přelom ve všem.

    Tržní valuace Tesly nemá s realitou nic společnýho, za dobu, kdy narostla na skoro desetinásobek se nic zas tak důležitýho nestalo.
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: bacha, těch 2021 Toyoty je prototyp. Produkce tak 2023-24, jsem se dozvěděl: https://www.youtube.com/watch?v=G01xv1RyRVw
    Dobrý tam jsou i ty zmíněný challenges, které neví, jak a jestli vyřešili..
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    COMODOR_FALKON: Baterka je za 130 tis jen ve vyrobnich cenach, ne nakladovych.
    Zaruku a vyvoj za automobilku Agrofert dotovat nebude
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Uvědomuješ si, co jsi právě napsal..?

    "Když z auta za 300 tisíc vyhodí motor a dají tam 50 kwh baterku za 130 tisíc, tak bude stát milion"
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: solid state tu pisu ze VW uvazuje 2025 a Nissan 2028, Toyota mozno skor ked s tym zacala ako prva

    Toyota ready to unveil solid-state battery EV in 2021 | Autoblog
    https://www.autoblog.com/2020/12/19/toyota-solid-state-battery-ev-prototype-2021/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Tesla samozrejme na kazdem aute vydelava, akorat zaroven investuje takova kvanta ze se to na zisku neprojevuje. A je to tak spravne, kdyz chce dobehnout v prodejich VW a toyotu
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: chápu, že máš s Teslou osobní problém, ale tvrdit, že nevydělává v okamžiku, kdy má větší hodnotu, než zbytek automobilovýho průmyslu na světě dohromady je... jak bylo to slovo, chucpe?
    Ano, Tesla dojí, kde může. Stejně jako jakejkoliv jinej korporát na světě, nikdo nezbohatnul na tom, že platil víc, než musel.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    tohle je zase takový stěžování si z důvodu že si chceš stěžovat. Při změne paradigmatu prostě tyhle věci nastávají. Můžeme je nějak sociálně pomenšit, ale z principu to takhle prostě je, bylo a bude.

    A rozhodně neplatí že zmizí celý segment trhu. Někteří lidi si kupují levnější auto i když by měli na to dražší a ty peníze použijí na něco co zas tolik nepotřebují. Další věc je inflace. Za 10 let ti prostě všechno o 20% zdraží. Dále - ve větších městech nebudou lidi potřebovat tolik aut (carsharing i kdyby nahradil 10%, tak to k něčemu bude) a vesnice se vylidňují.

    Všechny tyhle efekty se kumulují a nakonec zjistíš, že 500 tisícový plug-in v roce 2025 je normálně prodejný, sice s marží 10% místo 25% (ty čísla jsou příklad aby ses toho zase nechytal, že teď je marže 17% a potom bude 3%), což taky není na škodu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Protože když nový malý auto přestane bejt finančně smysluplný a výrobce ho přestane vyrábět, celej segment trhu, kterej kupoval nový malý auta, nebude mít co kupovat. A ojetiny tím samozřejmě zdraží, protože větší poptávka.

    Aby šestiletá ojetina ID.2 nebo Zoe, musí nejdřív šestiletá ID.2 existovat vůbec a šestiletá Zoe existovat v nějakým počtu schopným nahradit ICE.

    "Zvyknout na nový způsob a nebo nebudou jezdit" – jo, ty lidi si určitě zvyknou a vůbec s tím nebudou mít problém.

    JIMIQ: V roce 2025 nebude 50% podíl EV ani omylem, možná 50% podíl plug-inů, ale i to těžko. A pořád to neřeší to, že ten podíl budeš mít z naprostý většiny u drahejch aut. Zkus vysvětlit celý společenský vrstvě, která jezdí Daciema a Fabiema, že od teď budou jezdit sockou, protože se někdo v Evropě rozhodl z nějakejch důvodů který jim jsou dost vzdálený (klima atd.), že se budou vyrábět jen drahý auta.

    Jsem si jistej, že to půjde skvěle...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    jo aha a navíc euro 7 má platit od roku 2025, tak co tady řešíme? To bude v západní Evropě podíl EV na prodejích (nových) kolem 50%
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    nevím proč se furt u malých aut bavíme o ceně za nové

    teď stojí 6 letá ojetina těch nejlevnějších aut kolem 100k. Tak pak nějaké slušnější Zoe nebo ID.2 bude stát 150k.

    A že jsou lidi zvyklí platit cash za auto? No a co? Tak si zvyknou na nový způsob a nebo nebudou jezdit.

    Navíc se bavíme o reáliích ve východní části Unie. To je asi tak 150 milionů lidí ze 600. V Belgii fakt tyhle problémy nebudou ( = budou mnohem menšího rázu)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: S megem se posrali v kině, ale reálná cena battery packu pořád může být ve středních stovkách tisíc. Nezapomeň, že těch 100 dolarů za kWh je nákupní cena pro automobilku. Náhradní baterku do iPhone taky koupíš dráž než kolik jí stojí vyrobit.

    Ad úspory na servisu – jak říkáš, do 100 kkm nic moc. Mezi 100-200 km to bude signifikantní rozdíl ve prospěch EV. Mezi 200-300 kkm už spoustě dnes vyráběných EV začnou odcházet baterky, který efektivně ukončí životnost toho auta v době, kdy ICE ještě může mít 100 tisíc kilometrů před sebou (nebo víc).

    Ad malý auta – není to o tom, že by je nikdo nevyráběl, je to o tom, že malý auto na elektriku není levnější než velký auto na elektriku. Fabie je levnější než Kodiaq ne proto, že je menší, ale proto, že má tříválec, jednodušší převodovku, jednodušší podvozek, menší brzdy etc. etc. Elektrickej ekvivalent Fabie (Peugeot 208e, Opel eCorsa) furt stojí 800 tisíc i s bídným dojezdem. Fabie co dojede stejně jako Enyaq bude stát milion.

    Takže ne, není to o tom, že na "velkejch se dá víc vydělat". Je to o tom, že něco jako Enyaq se dá prodávat a neprodělat, nebo neprodělat moc. Elektrický auto za půl milionu se v tuhle chvíli musí dotovat.

    Za 5 let budou elektromobily atraktivní a použitelnou náhradou pro lidi co mají rozpočet milion plus. Jestli bude použitelný elektro pro lidi co mají rozpočet kolem půl milionu bych se skoro vsadil, že ne. Pod půl milionu nebude nic.

    A protože možná nebude ani ICE pod půl milionu, tak můžeme mít trochu problém.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: jestli Kona vymění baterku za mega při současné ceně $100/kWh + battery pack (podle Bloomberg asi 28%), tak se posrali v kině. Třikrát.

    Otázaka je, jestli ušetříš 1 Kč/km nebo víc. Nepočítej jen benzín, ale i servis. A nejen u novýho auta, ale celkový nájezd. Reálný náklady na provoz auta jsou dost jiný, než kolik si myslí ti, co jenom lejou benzín do nádrže a zbytek nepočítaj. Servis stojí v podstatě to samé, když to fakt sleduješ. V dlouhodobym horizontu. Do 100k se samozřejmě nic neděje a jenom měníš volej a filtry.

    Tak když vezmu podle současných cen 150k za 50 kWh battery pack malýho auta, tak mi to nepřijde zast tak big deal. To dáš za servis ICE za 200k km víc. Zapomínáte na srandy typu FAP, turbo a jiné vylomeniny, které nevydrží do sešrotování auta.

    Někdo ale musí začít dělat ty malý auta, to jo. Zatím to nikdo nedělá, protože na velkejch a na premium segmentu se dá víc vydělat.

    Nepřijde mi, že je to úplně mimo. Ale chce to spočítat i pro různý velikost aut, jak říkáš.

    Jako jo, 5 let je realativně challenging. Nevim, jestli to vyjde. Na 10 let bych si vsadil. Ale na to, že za 5 let to nebude, bych se vsadit obával.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER:
    1) Náklady na provoz jsou otázka. U drahých aut s vysokým nájezdem (typický příklad: koupím si Model 3 místo BMW 330d za podobný peníze, najezdím 40 000 km ročně) to má obrovský efekt.

    Ale:
    – Výměna baterek. Zatím ji většina výrobců nabízí za šílené peníze (u Hyundaie Kona to třeba stojí milion), je otázka, za jak dlouho a kam to klesne.
    – Pokles hodnoty. Zatím je nenasycený trh a EV jsou drahé, jestli ale půjdou do háje baterie, může cena padat rychleji než u ICE a to by byl problém.

    A především, tohle neřeší situaci lidí, kteří si kupují levná auta. Člověku, který si chtěl koupit Fabii 1.0 za 300 000 korun a najezdit s ní 10 000 km ročně, opravdu nepomůže, že si bude moct za 700 000 korun koupit elektromobil podobné velikosti, který mu ušetří cca 1 Kč/km, tedy se mu vyplatí už při nájezdu 400 000 km. Tedy za poněkud optimistického předpokladu, že výměna baterie bude levnější než servis litrové Fabie za 400 000 km, což nejspíš nebude.

    Samozřejmě u toho BMW bude vyšší úspora, jsou tam vyšší servisní náklady a téměř nulový cenový rozdíl. Takže fajn, pro člověka s rozpočtem 1,5M na služební auto je to dobrý. Pro rodinu s rozpočtem 300 000 je to průser.

    2) Solid-state baterky jsou věc o které se mluví, ale pořád tady není, a jestli bude, neví se s jakými parametry.

    Pokud bychom předpokládali lineární vývoj, jsme viz 1).

    Jestli nastane "kvantový skok" v bateriích a přijde buďto baterie o víceméně nelimitované životnosti (million-mile battery), nebo baterie výrazně levnější, tak se to může celý úplně změnit.

    Nicméně pořád to ale nejspíš bude znamenat otřes ve způsobu, jakým se kupujou auta, a je otázka, jak si s tím trh poradí. Je možný, že prostě elektromobil bude stát pořád milion, ale lidi si ho budou kupovat na delší dobu, čímž se prodlouží i leasingy a úvěry.

    Ale opravdu si budou lidi ochotní kupovat auto na úvěr nebo leasing na 20 let? Co budou dělat lidi, kteří byli zvyklí kupovat za cash a milion na auto nikdy neušetří?
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: neuvažuješ náklady na provoz auta, který tu bilanci dost mění, neuvažuješ solid-state baterky, který tvrdí i Toyota že nasadí příští rok (takže do pěti let by to mohli stihnout:)

    Já nevim, jestli to vyjde levněji, ale říkám, že když se tohle neuváží, tak se odhaduje budoucnost na datech minulosti.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: dá se euro 7 nahonit plynem? Ve smyslu jestli by se automobilkám nevyplatilo spíš než drahý motory e7 nahradit něčím na lpg nebo CNG a sklouznout na vlně ušetřeného uhlíku? Třeba Dácie si LPG trhu ukously celkem dost.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jestliže dneska stojí baterka 120 dolarů za kWh a do auta, který má k něčemu bejt, potřebuješ minimálně 50 kWh, tak je to asi 130 tisíc korun za baterii.

    Volkswagen ID.3, což je ekvivalent Volkswagenu Golf, stojí milion. Golf stojí půl milionu.

    Na ID.3 automobilka nevydělá buďto nic, nebo zlomek toho, co na Golfu.

    Nepotřebuju mít moc přesný čísla na to, aby mi bylo jasný, že není možný, aby za pět let klesla cena ID.3 na úroveň Golfu a ještě na něm automobilka vydělávala.

    I Tesla má očividně problém na EV vydělávat, a to je v úplně jiným segmentu trhu, kde konkuruje prémiovým značkám jako je BMW a Mercedes (a jsou tam větší marže).

    A trochu se obávám, že vedení EU prostě usoudilo, že když nebudou levný auta, tak budou lidi kupovat drahý auta. Jak chtějí vysvětlit lidem, co doteď kupovali Fabie, Dustery a Hyundaie i30, že ty auta už nebudou, je mi dost záhadou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Jo, něco takovýho. Ono to zdražování probíhalo postupně (nemůžou si dovolit takovej skok) a těch vlivů tam bylo samozřejmě víc (další dominantní vliv jsou pokuty za CO2), ale před pár lety se trojková Fabia s litrovým motorem dala koupit za cca 210-220 tisíc v základu, dneska stojí "již od" 280 tisíc.

    A podobný je to u dalších levnejch aut, třeba nová Dacia Sandero, teď čerstvě představená, šla ze základní ceny cca 190 na 240 tisíc.

    Což ale pořád není Euro 7. To podle všeho bude znamenat úplnej konec čistě ICE-aut, a tím pádem úplnej konec čehokoliv pod půl milionu. To není zdražení o 10%, to je zdražení nejlevnějšího auta na trhu na dvojnásobek a eliminace levnějších verzí modelů nižší střední třídy, a kompletně všech kompaktů mimo prémiovky jako je Mini.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: tak pokud nejsou data, o který se opřít, tak je i nesmysl tvrdit, že v půlce dekády nemůžou být výhodnější EV. Buď je to podložený nějakými daty a trendem, nebo to je uvařený z vody, a pošlem za to klíčenku.
    Já neříkám tak ani tak, ale uvidíte, že na má slova určitě dojde!
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: ja myslel prave ten ice euro 7. Osobne necekam cenove konkurencni male ev pred rokem 2027-8

    Fabka euro 5 stala o 20% min nez euro 6 ve stejne vybave?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam