• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ještě jednou a pomalu.

    Radarem řízenej autopilot (ani asistent) nemůže reagovat na signály z radaru bez toho, aby věděl, co to je. Radar totiž NENÍ SCHOPEN ZJISTIT, JESTLI JE PŘEDMĚT V JÍZDNÍ DRÁZE. Není tak přesnej, aby určil, jestli je ta věc přímo před tebou nebo jí mineš třeba o půl metru.

    Takže jakoukoliv věc, kterou vidí radar, musí ještě identifikovat kamera, a rozhodnout brzdit-nebrzdit.

    Když by brzdil jen na základě radaru, tak bude brzdit každou chvíli, což není jen neuvěřitelně protivný, ale i nebezpečný – mě takhle blbě nakalibrovanej Front Assist u Škodovky jednou málem vybrzdil auto za mnou, protože jsem přejížděl z pruhu do pruhu a on zabrzdil za cyklistou, kterýho bych minul o metr.

    Při jízdě třeba po dálnici ve 120 km/h je už prudký brzdění fakt ultra nebezpečný, cesta k řetězový nehodě.

    Takže jednoduchá logika "vidím před sebou věc, neznám věc, brzdím" není dostačující. Musí být schopen tu věc poznat.

    Navíc ve vyšších rychlostech než je plížení po městě už musí umět reagovat i na pohybující se věci a nějakým způsobem očekávat jejich chování. Třeba předjíždějící auto proti – má brzdit? Má se vyhnout? Má ho ignorovat a srazit se? Tohle je třeba rozhodování, který lidskej řidič zvládne docela snadno, u autopilota se může snadno stát, že se buďto nevyhne i když by mohl nebo vyhne i když by nemusel a trefí něco jinýho.

    Nebo situace typu překážka v cestě, je potřeba jí objet, to po čem je potřeba jí objet není klasicky značená cesta (projíždění stavby na silnici). Nebo třeba umět reagovat na to, že stavební dělník řídíc provoz.

    Je miliarda věcí, který to auto musí zvládnout, včetně kombinace nepříznivejch faktorů (špatný povětrnostní podmínky a kamera zamrdaná od sněhu, jiný auto nebo nějaká jiná věc se chová divně, atd.), jinak nemůže fungovat samostatně.

    Jezdit ve dne po Phoenixu je jedna věc, funkční FSD to bude, až to budu moct poslat v tuhle chvíli prázdný od sebe v Praze od domu do Wroclavi před Krkonoše a ono to tam dojede, a když to udělám 100x po sobě, tak to pokaždý dojede.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: aha a strom bude do cesty vchadzat jak casto proti typkovi co nesie obrovsku krabicu?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Musk psal, že třeba UFO přistanuvší na silnici.

    Jinak je to spousta věcí, který už jsme tu řešili. Třeba týpek co nese obrovskou krabici a nezapadá do toho, co AI zná jako definici objektu "člověk". Nebo podmínky typu sníh na silnici, s čímž si to momentálně poradit neumí. Nebo takový ty věci jako odrazy něčeho v něčem.

    Problém s brzděním je pak v tom, že to nemůže reagovat na všechno, co vidí radar, protože radar neodhadne, jestli je to přímo před autem/v dráze jízdy a proto AI ignoruje většinu signálů z radaru. Aby věděl, že má zastavit, musí to i vidět kamerou. A když vidí něco, co neví co je, tak neví, jestli má zastavit.

    A když se to nastaví moc opatrně, tak to zase bude každou chvíli brzdit třeba kvůli stromu u silnice nebo tak něčemu.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ukradnute z ustavu:



    ukradnute z ineho fora:

    https://elektrickevozy.cz/...bezkobaltove-baterie-pro-elektromobily-jsou-realitou-maji-spoustu-vyhod

    chudaci cernoskovia pridu o zdroj prijmu :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: no ale iste uznas ze to nie je nepredvidatelna ojedinela situacia na ktoru sa autopilot nemoze naucit reagovat, ja vobec tak nejako neviem co si mam predstavit pod pojmom nepredvidatelna situacia, na ktoru ludsky sofer dokaze zareagovat spravne aj ak ju v zivote nevidel a AI nie, lebo v takom pripade hra ulohu aj reakcny cas a ten pocitac je predsalen kapanek rychlejsi a vidi toho viac okolo seba, takze aj keby zrazu na polnacke natrafi na UFO, tak zabrzdi asi o par metrov skor nez ten clovek

    v ramci tych prostredi ma zaujima ako to zvladne obmedzenia na vysku, ci si to bude vediet nejako dopocitat alebo si to precita zo znacky, lebo ako som isiel z prace, tak klasika doprava stala, lebo zasa nejaky kamionak zistil, ze popod ten zeleznicny most sa nevejde, tak sa tam na 4-prudovke otacal do protismeru a zablokoval vsetky pruhy :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Tesla má momentálně nejvyšší tržní valuaci, není nejhodnotnější automobilka.

    Viz výše zmíněný NIO – automobilka s produkcí 7 tisíc aut má tržní kapitalizaci vyšší než Ford.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Daimler delivers solid-state battery buses - electrive.com
    https://www.electrive.com/2021/02/02/daimler-delivers-solid-state-battery-buses/

    41 eCitaro models feature brand-new solid-state batteries. These batteries have a capacity of up to 441 kWh and should enable a range of 200 kilometres even in winter.

    By the end of 2021, ESWE will have a total of 120 battery-electric buses of this type in service and will have installed the same number of charging points in the depot.


    *woot, woot*
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jenomže Teslám se tohle stává taky... akorát většinou v nich sedí lidi, takže když Tesla neví, skončí to tím, že začne ječet na řidiče aby začal řídit a ne že se vybourá.

    Problém je, že při plánovaným použití jako robotaxi tam ten řidič prostě nebude, a pak se to prostě vybourá.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ano, ale myslel jsem přesně tohle - tedy schopnost poradit si ve 100% situací. Ne že to nesmí nikdy selhat, ale nesmí existovat situace, ve který se to vybourá.

    A o supportu nemluvil ani Musk, protože ví, že ovládat auto online ze supportu je nelegalizovatelná blbost.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak sa nam tu pod mrakodrapom zrazili dve auta, nejake vyjizdalo z podzemnej garaze a najposlednejsi model volva co je pinnacle of safety a ma systemy na zastavenie pred chodcom na prechode prehliadlo cele auto... tak neviem ci su tie asistenty ostatnych automobiliek az take top, ked si neporadia s pomerne beznou udalostou, ze niekto neda prednost, to nie je zas az taka nepredvidatelna rarita, ktora nastane raz, maximalne dvakrat za 100 let
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: NIO tak malo a pritom jeji valuace vyletela uz nad jiny zavedeny automobilky. a jeste je podezrivaj z falsovani cinskyho ucetnictvi .) ...zajmavy, jak ocekavani predchazi realnou hodnotu firmy
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---


    Realita roku 2020. Tipnul bych si, že letos Tesla ještě znovu vyhraje (600k Fremont + Čína a možná něco málo vyplivne Berlín ale to je otázka)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: mno myslím, že co do odbornosti ohledně akciovýho trhu nemáte co vyčítat... prostě se smyř s tím, že je Tesla momentálně nejhodnotnější automobilka na světě, tak o patnáct lig před ostatníma, a není nutný s tím co tejden polemizovat. Nebo ne, vstup na burzu a shortuj její akcie, ale tohle pravidelní stěžování si na internetech...

    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Lžeš. Tys tvrdil, že dokud to není stoprocentní, není to FSD. Což je blábol.

    Je to zcela něco jiného, než že auto má "Prime Directive: Do NOT crash"( (c)Musk ) a musí vždy "do the right thing" (třeba zastavit a zavolat na support).

    Jen se snažíš vizi ideálu naroubovst na svá předchozí bludná tvrzení...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Tak jsem si to našel částečně přepsaný (na celý video nemám čas). Nevím, co mě tam mělo zaujmout, ale mě zaujalo tohle:

    (pamatujete si, jak jste se tu do mě všichni pouštěli, když jsem tvrdil, že autonomní auto musí umět vyřešit JAKOUKOLIV situaci, jinak nebude použitelný coby FSD?)

    "It’s all nerdy and fascinating, and in some ways, a truly magical moment between two total math and science geeks. I love it. I also love how, when Munro says he was having issues with Tesla’s Autopilot driver-assistance system because of bad road markings in Texas, Musk straight-up says: “Even if the road is painted completely wrong and a UFO lands in the middle of the road, the car still cannot crash and still needs to do the right thing...It can’t be dependent upon the road markings being correct....It’s just gotta be ‘no matter what, it’s not gonna crash.’”

    To už je asi potřetí, co nějaký moje tvrzení (předtím to byla nutnost škálovat, a ještě tuším jedna věc) napadali všichni místní Tesla-fans coby úplnou kravinu, a o něco později Musk prohlásil víceméně totéž co já.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ne, na videa nekoukám. Shrň to.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ty si si to video nepozrel a nepocuval si co tam hovori nie musk ale munro
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Buffett žádný akcie Tesly nemá a řekl, že by je ani nekoupil. Buffettův styl investování je už dekády stejnej – právě to porovnání reálný hodnoty a tržní valuace.

    U Tesly je v tuhle chvíli docela jedno, jestli za to můžou velký nebo malí invetoři (ale malí na to budou mít velkej vliv). Faktem je, že ta cena stojí na spekulacích, ne na tom, že by si někdo sednul, zamyslel se a řekl si "ano, Tesla má 20x vyšší hodnotu než Ford" nebo desetkrát větší než GM.

    A je to jen automobilka, minimálně do tý míry, do jaký jsou "jen automobilky" ty ostatní. Auta jsou naprosto majoritní v tržbách.

    Ostatně sám Musk řekl, že akcie Tesly jsou moc vysoko. Od tý doby stouply asi o půlku...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: on ma ale pravdu, pletes se ty. ta cena jak u tesly tak akcii gamestonk je vyhnana velkymi investory, kteri spekulovali na pokles ceny (shortovani)

    to ze se valuace tesly drzi i pres obrovsky shortovani a nepada jako v pripade gamestonk je jednak tim, ze tesla ten potencial do budoucna opravdu ma (nezapominej, ze to neni jen automobilka) a jednak tim, ze do ni zacali investovat dalsi velci investori (napr. buffet) a velke fondy, vcetne tech penzijnich. pro teslu uz neni cesta zpet
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Koukám, že jsi skutečný odborník na všechno, nicméně všemu rozumíš zhruba tak jsi to zatím předvedl u aut, letadel a teď u akcií.

    Drobní investoři mají kurva co ovlivnit, když jich je dost, a když všichni investujou do jedný věci, protože viděj že roste a tudíž bude asi dobrej nápad do toho investovat, protože když roste teď, bude růst i potom.

    Nárůst hodnoty Tesly o téměř řád za jedinej rok, aniž by se něco fundamentálně změnilo s tou automobilkou, není výsledkem toho, že by někdo inteligentně investoval a porovnal si hodnotu firmy s tržní valuací a pak koupil akcie, ale výsledek spekulací na růst.

    Jinak též známo jako bublina.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jedna věc je obdivovat Muska (to tak mám taky) a druhá věc je nekriticky brát všechno, co vymyslí, jako bezchybnej projev geniality.

    Na Tesle je to perfektně vidět – už x-krát si Musk vymyslel a prosadil nějakou designovou/marketingovou kravinu (Falcon doors, divná ergonomie, prosklená střecha u Modelu 3 která znemožnila hatchback), která by byla u zákazníků zásadní problém, kdyby Tesla neměla pořád dost nerdů co jí nekriticky zbožňujou.

    A s tím, jak bude narůstat výroba, to bude větší a větší problém.

    O pozici jediný automobilky s danou technologií už Tesla přišla a mírnej technologickej náskok nemusí pomoct na to, že spousta řidičů naprosto záměrně Teslu nechce a mnohem radši si koupí třeba Mach E nebo Enyaq (ten jsem mimochodem dneska viděl poprvé naživo na ulici, na Škodovku za 1,2M to vypadá krutě dobře).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam