• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    FSD je pro me neco do ceho vlezu nalitej jak žok nekde na Hochfichtu v 10 vecer, lehnu si a usnu - a ono me to hodi pres Zadni Zvonkovou do vesnicky na Strakonicku kde je neznacenej prejezd do kopce u lesa za obzorem, zaparkuje to mezi 2 sutrama na travnatem useku pred zavrenym vjezdem do dvora a zbudi me to ze jsme namiste. A cele to bude nejenom umet, ale bude to homologovane na to to delat a moc v tom aute bejt jako nezpusobilej k rizeni. V tuhle chvili to bude FULL Self-Driving.

    Do te doby to v zasade nepotrebuju. Ale jak rikam, na miste automobilek bych zacal tim, ze bych udelal funkcni destovy sensor a asistent jizdy v pruzich co auto nestahne k pangejtu na cerstve vyasfaltovany vozovce kde je najednou prerusene znaceni pruhu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jinak tenhle tvůj koment je úplně ukázkovej příklad debilního fanatismu Teslistů.

    Z ředitele druhý největší společnosti vyvíjející autonomní řízení uděláš blbýho manažera, kterej tomu nerozumí, protože Musk je pro tebe božstvo, ve který se věří.

    Přitom Musk má dlouhou historii nesplněných slibů, zavádějících tvrzení a podobně, věřit všechno Muskovi může jen idiot nebo fanatik.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Musk je zase strašnej marketér a záměrně lže, aby prodal věci.

    Viz název Autopilot pro věc, která byla v době uvedení na trh cca Level 1.5 sada jízdních asistentů.

    Nebo název FSD pro Level 3/Level 4 systém.

    O tom je vlastně celá tahle debata. Já nepochybuju o tom, že Tesla za třeba dva roky (Muskova konstanta zpoždění) představí něco, co se bude jmenovat Full Self-Driving. Ale bude to jako obvykle lež, protože Full Self-Driving by bylo něco, co by umožňovalo jezdit kdykoliv a kdekoliv (proto full) bez řidiče a fungovat tak jako robotaxi.

    Tohle to nebude.

    Bude to umět jezdit samo po dálnici, po městě za hezkýho počasí, a bude u toho muset sedět člověk.

    Mezi tím, aby to umělo jezdit samo tak, že se z toho člověk posere nadšením, pokud je to ve dvě odpoledne ve zmapovaným městě, a tím, že to pošlu dneska v 10 večer do vesničky v Orlickejch horách, může bejt třeba desetkrát tolik práce co dostat se do stávajícího stavu.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    krafcik taky nie je ziadny hardcore technik, ale biznisak, ktory sa venuje riadeniu firmy "The book was a study on "lean production", a term Krafcik coined" ... lean t.j. ze sa snazi za kazdu cenu usetrit :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jenomže tak to prostě není. Ani "hive mind" neumí přemýšlet a to, co AI "nezná" může být něco, co řidiči ani nepřijde, že je něco, co nikdy neviděl.

    Nebude to něco extrémního typu "klaun přenášející tabuli skla před zrcadlem", ale spíš něco, co ti přijde naprosto obyčejný, jako že se na okresce na horizontu proti zapadajícímu slunci objeví chlápek na koni a v protisměru náklaďák.

    Plus tu máme déšť, sníh atd.

    Jak říkám, viz tohle:

    Waymo CEO: Autonomous cars won't ever be able to drive in all conditions - CNET
    https://www.cnet.com/...o-john-krafcik-autonomous-cars-wont-ever-be-able-to-drive-in-all-conditions/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Hele já jsem z FSD ve výsledku nadšenej, je to neuvěřitelně dobrý a těším se na FSD nebo jinej Lev3 systém, abych mohl na dálnici spát nebo koukat na film, protože jezdit po dálnici mě sere.

    A na chvíli, až budu moct svoje auto poslat jezdit coby robotaxík nebo si ho zavolat ať mě vyzvedne v hospodě ožralýho na sračku, se těším ještě víc. Ale tahle doba nepřijde za rok, jak by si někdo mohl myslet z Muskových slibů "FSD ještě letos", ale spíš tak za 5-10 optimisticky.

    Co mě na místních Teslafanaticích sere je to, že cokoliv řekne Musk je svatý, respektive se v to věří ještě víc než Musk řekl. A když třeba Krafcik z Waymo řekne, že to s těma samořídícíma autama není taková prdel, jak tvrdí Musk, tak je to ignorováno, respektive když zastávám stejnou pozici jako Krafcik, tak jsem za ludditu.

    (ten první link je nejdůležitější)

    Waymo CEO: Autonomous cars won't ever be able to drive in all conditions - CNET
    https://www.cnet.com/...o-john-krafcik-autonomous-cars-wont-ever-be-able-to-drive-in-all-conditions/

    Waymo Is No Longer Using The Phrase ‘Self-Driving.’ Here’s Why.
    https://www.forbes.com/...aymo-is-no-longer-using-the-phrase-self-driving-heres-why/?sh=3322e8014048

    Subscribe to read | Financial Times
    https://www.ft.com/content/6b1b11ea-b50b-4dd5-802d-475c9731e89a
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ridic pochopi situaci, ktoru predtym nikdy nevidel az ked uz moze byt neskoro, napr. "jee tyvole co to je? buuum!" lebo sa kochal a zabudol brzdit, kdezto AIcku v milisekunde zablika cervena kontrolka, bacha nestandardna situacia - do not crash! tak zacne brzdit

    takuto situaciu ktoru nikdy predtym nevidel to 1 auto zazije mozno 1x za celu dobu provozu, takisto ako to zazije 1x za zivot ten ridic, stale nechapes, ze kolektivne AI hivemind ma vacsi objem vedomosti ako 1 ridic co ma najazdenych milion kilometrov bez nehody
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Dobrej nápad.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    CRAZY_IVAN: To už jezdí líp než já :D
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    A podle mě to řešíte úplně zbytečně. Ukáže čas. Točíte se na místě.

    Zatim se můžete podívat na ty krásný pokroky, které to dělá (sleduju tyhle videa od prvních verzí FSD Beta a ty pokroky každej tejden jsou velmi viditelné).
    Bobash se může zaradovat jak to zastavilo těm běžcům "brzo", ale na druhou stranu můžeme přemýšlet nad tím předvídáním pohybu ostatních účastníků.

    Jinak věřim, že někdo někdy vyzkouší obléct se do prostěradla a být "strašidlo" (tedy ne obrys člověka) a zkusit si vzít krabici a jít tesle s FSD beta do cesty :)

    Tesla FSD stress tested in Berkeley, CA (Beta 10)
    https://www.youtube.com/watch?v=SNT5MzjAAms
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ocenil bych auditko FSD - Autopilot :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jo a mimochodem, když jsme u ježdění jako pirát, tak FSD bude muset bejt odolný proti cíleným (nebo polocíleným) útokům. Když bude příliš "krotký", tak se může stát, že bude hrozně jednoduchý FSD auto zastavit nebo dokonce vytlačit ze silnice, když ho budeš "šikanovat".

    To je furt s tím hurvínkem a válkou. Když něco na papíře vypadá skvěle nebo to i funguje skvěle naživo za optimálních podmínek, ještě to nemusí fungovat za všech podmínek, který to potřebuje, aby to mohlo jezdit samo.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ne, radar právě není schopen zjistit, jestli je to přímo v jeho dráze. Proto jsou autopiloti a jízdní asistenti nastavený tak, že nehybný překážky ignorujou, pokud nemají potvrzeno z kamery.

    Proto Tesly bourají do náklaďáků, když je nevidí, i když radar je vidí.

    A nechci po FSD, co nezvládne řidič. To je ta věc, kterou ty pořád ne a ne pochopit. Jsou věci, co nezvládne řidič a zvládne autopilot (rychlost reakce, dívání se víc směry), ale jsou věci, co FSD nezvládne a řidič jo – typicky pochopit situaci, kterou nikdy předtím neviděl.

    AI totiž pořád není AI, ale jen stroj opakující naučený (byť sofistikovaně) věci. Neumí myslet a neumí "pochopit" něco, co ještě neviděl, byť to je jen variace na věci, který už viděl.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Asi Tě to překvapí, ale je to právě ten radar který je dchopný zjistit, že je "něco" v jeho dráze, (nebo v okolí a blíží se) a AI pak identifikuje, co to je a načte odpovídající knihovnu procedur.

    V každém případě i na to UFO nejspíš zareaguje lépe a rychleji.

    Zároveň je nepravděpodobné, že by nastala situace s cyklistou, protože FSD jezdí defenzivně, ne jako pirát silnic...

    U předjíždějícího auta určitě zareaguje líp FSD, než si řidič stihne uvědomit, že to neklapne, tak už prožívá náraz...

    Jinak se zase vracíme k tomu, že chceš po FSD něco, co nezvládne lidský řidič ani omylem a nestačí Ti, že je "jen" několikanásobně lepší...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ne, tys jen celou dobu nepochopil, o čem mluvím.

    Stejně jako DZODZO:, kterej se točí na tom, že lidi dělají blbý chyby a automat ne (a tím pádem bude na dálnici nebo v jiným podobným prostředí s dobrou infrastrukturou mnohem bezpečnější než lidi), ale člověk dokáže myslet "kreativně" a poradit si i se situací, která je nestandardní.

    U lidskýho řidiče se ti prostě nestane, že bude sedět v zastaveným autě na silnici, čumět před sebe a nevědět, na co kouká. U automatu jo, a co je horší, může se mu stát, že pojede 130 km/h a nebude vědět, na co kouká. Přičemž nad cca 30 km/h už se snadno může stát, že neexistuje jedna 100% bezpečná cesta (zadupnout brzdy), ale že se bez pochopení situace nedá najít bezpečná cesta jak jí řešit.

    A na dálnici nemůže automat spoléhat na člověka z centrály co to převezme, protože ten bude mít reakční dobu v takový situaci třeba 20s a víc, což už je pozdě.

    Takže tomu automatu se prostě nikdy nesmí stát, že nastane situace, kterou neumí řešit. Může v nějakým mizivým procentu selhat, to je normální, ale nemůže to bejt tak, že může přijít situace, na kterou nemá odpověď.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ty už seš jak ženská...
    "Říkal jsem zelenou, ale myslel jsem červenou, takže jsem se s tou červenou trefil"
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ještě jednou a pomalu.

    Radarem řízenej autopilot (ani asistent) nemůže reagovat na signály z radaru bez toho, aby věděl, co to je. Radar totiž NENÍ SCHOPEN ZJISTIT, JESTLI JE PŘEDMĚT V JÍZDNÍ DRÁZE. Není tak přesnej, aby určil, jestli je ta věc přímo před tebou nebo jí mineš třeba o půl metru.

    Takže jakoukoliv věc, kterou vidí radar, musí ještě identifikovat kamera, a rozhodnout brzdit-nebrzdit.

    Když by brzdil jen na základě radaru, tak bude brzdit každou chvíli, což není jen neuvěřitelně protivný, ale i nebezpečný – mě takhle blbě nakalibrovanej Front Assist u Škodovky jednou málem vybrzdil auto za mnou, protože jsem přejížděl z pruhu do pruhu a on zabrzdil za cyklistou, kterýho bych minul o metr.

    Při jízdě třeba po dálnici ve 120 km/h je už prudký brzdění fakt ultra nebezpečný, cesta k řetězový nehodě.

    Takže jednoduchá logika "vidím před sebou věc, neznám věc, brzdím" není dostačující. Musí být schopen tu věc poznat.

    Navíc ve vyšších rychlostech než je plížení po městě už musí umět reagovat i na pohybující se věci a nějakým způsobem očekávat jejich chování. Třeba předjíždějící auto proti – má brzdit? Má se vyhnout? Má ho ignorovat a srazit se? Tohle je třeba rozhodování, který lidskej řidič zvládne docela snadno, u autopilota se může snadno stát, že se buďto nevyhne i když by mohl nebo vyhne i když by nemusel a trefí něco jinýho.

    Nebo situace typu překážka v cestě, je potřeba jí objet, to po čem je potřeba jí objet není klasicky značená cesta (projíždění stavby na silnici). Nebo třeba umět reagovat na to, že stavební dělník řídíc provoz.

    Je miliarda věcí, který to auto musí zvládnout, včetně kombinace nepříznivejch faktorů (špatný povětrnostní podmínky a kamera zamrdaná od sněhu, jiný auto nebo nějaká jiná věc se chová divně, atd.), jinak nemůže fungovat samostatně.

    Jezdit ve dne po Phoenixu je jedna věc, funkční FSD to bude, až to budu moct poslat v tuhle chvíli prázdný od sebe v Praze od domu do Wroclavi před Krkonoše a ono to tam dojede, a když to udělám 100x po sobě, tak to pokaždý dojede.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    zakladna premisa je "do not crash" ze bude auto brzdit kazdu chvilu nie je pravda, pretoze sa bavime o ojedinelych situaciach, ktore nenastavaju casto
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: aha a strom bude do cesty vchadzat jak casto proti typkovi co nesie obrovsku krabicu?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Musk psal, že třeba UFO přistanuvší na silnici.

    Jinak je to spousta věcí, který už jsme tu řešili. Třeba týpek co nese obrovskou krabici a nezapadá do toho, co AI zná jako definici objektu "člověk". Nebo podmínky typu sníh na silnici, s čímž si to momentálně poradit neumí. Nebo takový ty věci jako odrazy něčeho v něčem.

    Problém s brzděním je pak v tom, že to nemůže reagovat na všechno, co vidí radar, protože radar neodhadne, jestli je to přímo před autem/v dráze jízdy a proto AI ignoruje většinu signálů z radaru. Aby věděl, že má zastavit, musí to i vidět kamerou. A když vidí něco, co neví co je, tak neví, jestli má zastavit.

    A když se to nastaví moc opatrně, tak to zase bude každou chvíli brzdit třeba kvůli stromu u silnice nebo tak něčemu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam