• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: je to stejně tak krásný jako SBC brzdy od mercedesu a další věci velkejch automobilek. V Evropě ti SBC mimo záruku neopravují zadarmo. V Americe ti NHTSA zařídila opravy do dnes. Špatná komponenta od dodavatele, kterou po zjištění problémů nahradili - to ukazuje přístup. Btw. Bez brzd je auto docela nebezpečný :)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    COMODOR_FALKON: jenze tlacitka vydrzej dyl .)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak on je to hlavne uz adresovany problem o ktorom sa vie, takze novsie auta tym netrpia a je to zalezitost starych S/X, tesla to riesi kompletnou vymenou touchscreenu aj ked staci vymenit ten emmc cip akurat na to treba trochu pajkovacie zrucnosti, takze doma na kolene si to clovek neopravi

    https://twitter.com/wk057/status/1182047438577774593
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: 5-6 let je pro touchscreen ještě celkem luxusní životnost...

    Dovedeš si představit, že by tak dlouho vydržel třeba touchscreen v telefonu...?
    Tam ty kritéria životnosti přešvihneš už tak po 3 letech, jakkoli ho klidně další 3 můžeš používat...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JYRKA: no ale je rok 2021, to k vam nejazdi ani iTesco alebo rohlik? ja idem autom dnes do tesca, ze to mam po ceste jak do skoly, tak do prace, inak nakupujem u nas na vesnici v obchode a v roku 2021 mate dost neflexibilnu pracu, to veru nezavidim, ja mozem prist a odist podla potreby, takze dnes pojdem do toho tesca okolo obeda, ked nie je spicka a nebudem sa tam tlacit, chudaci ludia co su uvezneni v zivotnom style minulosti a musia sa vsade ponahlat autom :(
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak ad Tesla... tohle je krásný:

    Tesla: Recalled touchscreens were meant to only last 5-6 years
    https://www.motorauthority.com/...clid=IwAR3lthQRFusNvPtvkTXFm6EhtOtOblWlW0PPlL-79ngyz8zBTJpKkQsWUbM

    "In a letter to the NHTSA, Tesla vice president of legal Al Prescott said that "given a reasonable average daily use of 1.4 cycles, the expected life would be five to six years." He added that "NHTSA has not presented any evidence to suggest that that the expected life is outside industry norms of that the eMMC flash memory device itself does not comport with that average lifetime estimate."

    Takže touchscreen se životností 6 let je podle Tesly normální. To je výborný. A to starý esko se dá bez touchscreenu používat aspoň nějak.

    S trojkou, Y, nebo aktuálně novým S a X jsi bez touchscreenu definitivně v hajzlu. A jestli je takhle udělaných v tý Tesle víc věcí, tak to může bejt dost vážnej problém – jestli to auto má poločas rozpadu 10 let, tak současný zůstatkový hodnoty, který jsou velmi zásadní i pro kupce novýho (o něco radši kupuješ nový auto za 3 miliony když víš, že ho za 5 let prodáš za 2 miliony a za 10 let za milion, než když budeš vědět, že za 10 let bude mít hodnotu 0 a tím pádem po pěti letech tak půl mega), půjdou k zemi.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Rekola můžeš nechat víceméně kde chceš, pokud je tam zamkneš. Což jediný dává smysl.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: nevím, jak rekola, ale tady to u nás pokud necháš mimo checkpoint platíš myslím 320kc to už můžu jet tágem a nám to levnější tam i zpět
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Carsharingy jsou různý.

    Jedno je P2P carsharing, čili něco jako Airbnb na auta. To u nás dělá HoppyGo a docela to dává smysl, prostě lidi půjčujou auta lidem (nebo třeba dealeři Škodovky, který to patří, takhle půjčujou přebytečný skladovky), na občasný využití to má svůj účel. Nicméně nejčastějc si tam lidi půjčujou dodávky, sportovní auta a nebo auta když někam na nějakou dobu přijedou nebo mají auto v servisu. Ergo to není konkurence pro vlastnictví, ale pro půjčovny.

    Pak jsou různý takový ty Anytime, Car4Way, GreenGo a donedávna Revolt, který mají auta po městě, přijdeš, nějak zarezervuješ nebo něco (typicky appkou) a platíš jen čas kdy to máš půjčený. Třeba Anytime stojí od asi 2 Kč/minuta (někdy v noci) po tuším 6 nebo 7 Kč. Když jsem si jel z Karlína do Žitný nad Karlák vyzvednout počítač v servise, tak mě to stálo asi 250 korun. Je to dobrý na ježdění do hospody, protože to tam můžeš nechat a večer je to levnější než taxík.

    Naopak bikesharing mi dává smysl, třeba Rekola asi použiju spíš než mít svoje kolo. Právě kvůli pohodlí, je snazší to kolo nechat třeba před hospodou...
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: já se bavím představou tvojeho ksichtu, když ti ta tesla dojede domů doblitá nějakým výpitkem :D

    Jestli share aut funguje jako share kol u nás

    Prostějov - Nextbike Česká Republika
    https://www.nextbikeczech.com/prostejov/

    tak je to k prdu a nahoru drahý jako blázen. Představa, že za těch podmínek prodám kolo a budu používat tohle, je odtržená od reality. S autem by to tedy mělo fungovat obdobně ne?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Jedinej "carsharing" co může fungovat, by byly robotaxíky v centrech měst.

    Ideálně:
    – limitovaný na městskou rychlost (Vmax třeba 50 km/h), což je nejen jednodušší pro dosažení Lev5, ale taky pro postavení toho auta (brzdy, podvozek, pneumatiky – nic z toho nemusí zvládat rychlou jízdu, tedy to může být levnější a/nebo trvanlivější)
    – účelově postavený jako taxíky, tedy podobná sada požadavků jako třeba městskej autobus. Žádnej design, žádná velká snaha omezit NVH, žádný měkčený plasty a hebký materiály, naopak všechno hardcore, ideálně umytelný wapkou, nic co se dá urvat nebo rozbít.

    Takováhle jednoúčelová mrcha může mít klidně životnost 5 milionů kilometrů, než se rozpadne, a může si na sebe vydělat.

    Carsharing, ať už ve formě P2P (HoppyGo), "minutový půjčovny" (Anytime) nebo robotaxíku, kterej bude fungovat na bázi normálních osobních aut navrženejch pro soukromej sektor, nebude nikdy fungovat, protože ty auta na to nejsou stavěný.

    Může fungovat Hoppy na sdílení "nadbytečných" aut, Anytime trochu odlehčí provozu (ale nevím jestli si na sebe vydělá), robotaxík fakt netuším. Upřímně asi bych si nelajsnul poslat svoji Teslu za 2 mega vozit lidi bez dozoru...
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Málokterý dopravní crowdsharing (jestli vůbec nějaký) ekonomický funguje. Většina jede na dluh z investičních peněz a doufá, že se jim jednou možná podaří, při monumentálním škálování, dostat do plusu. Což neříkám, že se nemůže stát a netroufám si to vůbec odhadovat, ale třeba těm last-mile službám jako Lime apod. se to nedaří kvůli životnosti prostředků v tom crowd-sourced režimu, kde třeba ty koloběžky mají průměrnou životnost několik týdnů a tudíž se před podpisem ani nestihnou zaplatit, natož začít vydělávat. Přitom v soukromém vlastnictví to lidem vydrží roky a předpokládám, že u aut by to za stávajících podmínek nefungovalo o moc líp.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Lidi mimo centra velkých měst jsou lidi mimo centra velkých měst.

    V ČR je to kdokoliv, kdo nebydlí v Praze 1 - 10 nebo v nějaký ekvivalentní části Brna, plus možná v centrech (tzn. ne sídliště) krajských měst.

    Donedávna jsem žil na okraji krajskýho města (Pardubice) – sídliště z 50. let, žádnej satelit nebo přidružená vesnice, pořád město, asi 3 km od úplnýho centra. Carsharing už tam nefunguje (moc velkej rozptyl aut) a zároveň je tam už dost místa na to, aby bylo úplně jedno, že má každá rodina 1-2 auta.

    Když jsem párkrát neměl k dispozici auto, tak se život stával mnohem složitějším, protože třeba dojet do centra do jednoho krámu, potom na nákup do Globusu/Lidlu je sockou operace na dvě hodiny. Cesta do obchoďáku na kraji sídliště trvá pěšky tam a zpátky půl hodiny, autem 10 minut tam a zpátky i s nákupem, když je malej (když zapomenu koupit zakysanou smetanu, tak autem pro ní dojedu, pěšky se na to vyseru).

    Moji rodiče, kteří jsou dost eko, auta je nezajímaj a vlastně by radši žili bez něj, si zkusili spočítat i variantu využívání carsharingu a pak radši šli a koupili si zánovní Toyotu Auris, protože nejsou tak bohatý, aby jezdili sdílenou Škodou Citigo.

    A sdílení formou "jeden vyzvedne druhýho dodávkou" – a uvědomuješ si, že ten co se nechal vyzvednout potom stejně pojede na nákup svým autem?

    Tvoje představy o venkově nápadně připomínají Komodora. Taky z toho mám pocit, že jste na venkově nikdy nebyli.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO: Bydlím na vesnici a docela Tě překvapím, jezdíme tady auty. Máme dvě.
    Jedním autem:
    - žena vezla malou dceru ráno do školy
    - přes oběd se stavila v Mallboxu a cestou zpět vyzvedla oběd pro nás oba (nestihla vařit, tak proto)
    Druhým autem:
    - večer po práci jsem jel nakoupit do Globusu
    Pokud nepočítáme tu cestu přes oběd, tak obě cesty jsou v době, kdy je špička. Tím pádem nedostupné nebo drahé auto.
    A samozřejmě teď je korona, takže odpadly obvyklé cesty do práce, vyzvedávání starších dětí na softballu, nejmladší na koních a podobně. Kupodivu vše přes ranní / večerní špičku.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: co su lidi mimo centra velkych mest? akoze vesnicania? lebo ti moc na chatu jazdit nepotrebuju, ked vlastne na chalupe byvaju a co sa tyka dojizdania za pracou, tak tu uz urcita forma carsharingu funguje, pretoze ten jeden co ma tu dodavku sa obvykle rano o pol 6 stavi do vedlajsej vesnice pre svojho partaka a spolu potom idu na nejaku fusku, ma tu vzdy sral jeden trulo co rano potreboval ohrievat ten svoj naftovy kram, tak to nechal 15 minut bezat naprazdno a vrcalo to na celu ulicu, nastastie uz asi skrachoval, lebo tu ta dodavka uz neparkuje, uz aby boli tie elektricke dodavky, to bude nadherny klid po ranu, ziadne vrkanie
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: On je totiž problém, že carsharing vypadá na papíře skvěle, když ho počítáš pro sféricky symetrický krávy ve vakuu.

    Tedy zjistíme, že každý auto 90% času stojí (možná dokonce 95% času). To je hrozný! Když se o ty auta podělíme, tak můžeme mít 1 auto místo 10 aut a ušetříme strašnou spoustu emisí za výrobu a spoustu místa.

    Bohužel to má dva logický přešlapy:
    1) Jak říkáš, využití aut v čase není rovnoměrný a je tam stejnej efekt, kterej se dá pozorovat třeba na Rekolech nebo Lime koloběžkách. Ráno jsou všechny někde na Letný nebo v Karlíně u obytnejch baráků, kam lidi přijeli z hospod, celej den se válej v Holeškách a v Karlíně u kanclů, jak končí pracovní doba, tak všechny zmizej zpátky před ty baráky nebo před hospody. Ve výsledku kdyby měl každej hipster svoji, tak jich nebude 10x víc, ale třeba o 30% víc.

    A totéž ty auta.

    2) Životnost auta se měří v kilometrech, ne v čase. Auto, který bude jezdit furt, se o to rychlejc opotřebuje a zdechne. Auto, který jezdí 10 000 km ročně a většinu času stojí, je jen plýtvání místem (což vadí pouze v centru města, kdekoliv jinde je to úplně jedno), ale ne ostatními zdroji, protože zase vydrží jezdit třeba 30 let.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO: Car sharing je tak extrémně nepohodlný, že to prostě nebude fungovat, přesně tak, jak píše BOBASH.
    Už jenom to, že si půjčit auto chceš obvykle na víkend / dovolenou. Jenomže ten nápad mají všichni. Jak to dopadá, je vidět na půjčovnách přívěsů / obytných aut / boxů na střechu.
    Během špičky stojí raketu a stejně nejsou, mimo špičku leží ladem. Ekonomicky to pak znamená, že je dimenzuješ na něco mezi a i to stání naprázdno zaplatí zákazníci. Ale zaplatí to z ceny nového auta s plným servisem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ne, normální lidi mimo centra velkejch měst nebudou jezdit carsharingama, protože to prostě logisticky nefunguje, nebudeš jich mít dostatečnou hustotu. Budou udržovat starý ojetiny.

    A navíc člověk, kterej má na ojetý auto za 100 tisíc, nemá na ježdění carsharingem.

    Plus jsi očividně nikdy nemluvil s nikým ze sociální bubliny lidí, co mají třeba průměrnej českej plat a potřebujou jezdit z místa na místo (carsharingem třeba na chatu nedojedeš, respektive bude tě to za víkend stát nesmysl).

    Takže tyhle lidi budou jezdit starýma autama. A pokud jim to zakážeš, tak udělaj revoluci.

    Jakože fakt, to není nadsázka. Pokud stát nebo EU udělá něco, co masu "dělnictva" přiměje vzdát se auta a jezdit sockou, tak výsledkem bude něco jako Žlutý vesty ve Francii, akorát tak pětkrát takový.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: no ale si tu spominal, ze male levne ICE z dovodu emisii vymiznu a ich nahradou budu drahsie baterkace, tak bude tu existovat kupna sila pre drahsie auta, ked zdrazia tym padom aj ojetiny alebo si kopu ludi povie ze no tak na to nemam tak si obcas objednam ten zaplivany carsharingovy vehikel
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Carsharing je nepovedenej předstupeň k robotickejm taxíkům. Museli by tím jezdit skoro všichni, což by se jednak nevyplatilo a druhak se to prostě nestane.

    Jo a ještě taková drobnost k tomu, jak budou robotaxíky levný a nikdo nebude chtít jezdit vlastním autem.

    Jezdit Anytimem po Praze vyjde ve špičce téměř jako Boltem, a násobně dráž než mým Jaguarem. Možná to economy of scale dostane níž, ale ne zas tak o moc.

    A navíc ty výpočty zase vždycky počítají s novým autem, tedy že jezdit robotaxíkem může bejt levnější než jezdit novou Teslou na leasing. U desetiletýho auta už to moc nevychází...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam