• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: já se bavím představou tvojeho ksichtu, když ti ta tesla dojede domů doblitá nějakým výpitkem :D

    Jestli share aut funguje jako share kol u nás

    Prostějov - Nextbike Česká Republika
    https://www.nextbikeczech.com/prostejov/

    tak je to k prdu a nahoru drahý jako blázen. Představa, že za těch podmínek prodám kolo a budu používat tohle, je odtržená od reality. S autem by to tedy mělo fungovat obdobně ne?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Jedinej "carsharing" co může fungovat, by byly robotaxíky v centrech měst.

    Ideálně:
    – limitovaný na městskou rychlost (Vmax třeba 50 km/h), což je nejen jednodušší pro dosažení Lev5, ale taky pro postavení toho auta (brzdy, podvozek, pneumatiky – nic z toho nemusí zvládat rychlou jízdu, tedy to může být levnější a/nebo trvanlivější)
    – účelově postavený jako taxíky, tedy podobná sada požadavků jako třeba městskej autobus. Žádnej design, žádná velká snaha omezit NVH, žádný měkčený plasty a hebký materiály, naopak všechno hardcore, ideálně umytelný wapkou, nic co se dá urvat nebo rozbít.

    Takováhle jednoúčelová mrcha může mít klidně životnost 5 milionů kilometrů, než se rozpadne, a může si na sebe vydělat.

    Carsharing, ať už ve formě P2P (HoppyGo), "minutový půjčovny" (Anytime) nebo robotaxíku, kterej bude fungovat na bázi normálních osobních aut navrženejch pro soukromej sektor, nebude nikdy fungovat, protože ty auta na to nejsou stavěný.

    Může fungovat Hoppy na sdílení "nadbytečných" aut, Anytime trochu odlehčí provozu (ale nevím jestli si na sebe vydělá), robotaxík fakt netuším. Upřímně asi bych si nelajsnul poslat svoji Teslu za 2 mega vozit lidi bez dozoru...
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Málokterý dopravní crowdsharing (jestli vůbec nějaký) ekonomický funguje. Většina jede na dluh z investičních peněz a doufá, že se jim jednou možná podaří, při monumentálním škálování, dostat do plusu. Což neříkám, že se nemůže stát a netroufám si to vůbec odhadovat, ale třeba těm last-mile službám jako Lime apod. se to nedaří kvůli životnosti prostředků v tom crowd-sourced režimu, kde třeba ty koloběžky mají průměrnou životnost několik týdnů a tudíž se před podpisem ani nestihnou zaplatit, natož začít vydělávat. Přitom v soukromém vlastnictví to lidem vydrží roky a předpokládám, že u aut by to za stávajících podmínek nefungovalo o moc líp.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Lidi mimo centra velkých měst jsou lidi mimo centra velkých měst.

    V ČR je to kdokoliv, kdo nebydlí v Praze 1 - 10 nebo v nějaký ekvivalentní části Brna, plus možná v centrech (tzn. ne sídliště) krajských měst.

    Donedávna jsem žil na okraji krajskýho města (Pardubice) – sídliště z 50. let, žádnej satelit nebo přidružená vesnice, pořád město, asi 3 km od úplnýho centra. Carsharing už tam nefunguje (moc velkej rozptyl aut) a zároveň je tam už dost místa na to, aby bylo úplně jedno, že má každá rodina 1-2 auta.

    Když jsem párkrát neměl k dispozici auto, tak se život stával mnohem složitějším, protože třeba dojet do centra do jednoho krámu, potom na nákup do Globusu/Lidlu je sockou operace na dvě hodiny. Cesta do obchoďáku na kraji sídliště trvá pěšky tam a zpátky půl hodiny, autem 10 minut tam a zpátky i s nákupem, když je malej (když zapomenu koupit zakysanou smetanu, tak autem pro ní dojedu, pěšky se na to vyseru).

    Moji rodiče, kteří jsou dost eko, auta je nezajímaj a vlastně by radši žili bez něj, si zkusili spočítat i variantu využívání carsharingu a pak radši šli a koupili si zánovní Toyotu Auris, protože nejsou tak bohatý, aby jezdili sdílenou Škodou Citigo.

    A sdílení formou "jeden vyzvedne druhýho dodávkou" – a uvědomuješ si, že ten co se nechal vyzvednout potom stejně pojede na nákup svým autem?

    Tvoje představy o venkově nápadně připomínají Komodora. Taky z toho mám pocit, že jste na venkově nikdy nebyli.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO: Bydlím na vesnici a docela Tě překvapím, jezdíme tady auty. Máme dvě.
    Jedním autem:
    - žena vezla malou dceru ráno do školy
    - přes oběd se stavila v Mallboxu a cestou zpět vyzvedla oběd pro nás oba (nestihla vařit, tak proto)
    Druhým autem:
    - večer po práci jsem jel nakoupit do Globusu
    Pokud nepočítáme tu cestu přes oběd, tak obě cesty jsou v době, kdy je špička. Tím pádem nedostupné nebo drahé auto.
    A samozřejmě teď je korona, takže odpadly obvyklé cesty do práce, vyzvedávání starších dětí na softballu, nejmladší na koních a podobně. Kupodivu vše přes ranní / večerní špičku.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: co su lidi mimo centra velkych mest? akoze vesnicania? lebo ti moc na chatu jazdit nepotrebuju, ked vlastne na chalupe byvaju a co sa tyka dojizdania za pracou, tak tu uz urcita forma carsharingu funguje, pretoze ten jeden co ma tu dodavku sa obvykle rano o pol 6 stavi do vedlajsej vesnice pre svojho partaka a spolu potom idu na nejaku fusku, ma tu vzdy sral jeden trulo co rano potreboval ohrievat ten svoj naftovy kram, tak to nechal 15 minut bezat naprazdno a vrcalo to na celu ulicu, nastastie uz asi skrachoval, lebo tu ta dodavka uz neparkuje, uz aby boli tie elektricke dodavky, to bude nadherny klid po ranu, ziadne vrkanie
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: On je totiž problém, že carsharing vypadá na papíře skvěle, když ho počítáš pro sféricky symetrický krávy ve vakuu.

    Tedy zjistíme, že každý auto 90% času stojí (možná dokonce 95% času). To je hrozný! Když se o ty auta podělíme, tak můžeme mít 1 auto místo 10 aut a ušetříme strašnou spoustu emisí za výrobu a spoustu místa.

    Bohužel to má dva logický přešlapy:
    1) Jak říkáš, využití aut v čase není rovnoměrný a je tam stejnej efekt, kterej se dá pozorovat třeba na Rekolech nebo Lime koloběžkách. Ráno jsou všechny někde na Letný nebo v Karlíně u obytnejch baráků, kam lidi přijeli z hospod, celej den se válej v Holeškách a v Karlíně u kanclů, jak končí pracovní doba, tak všechny zmizej zpátky před ty baráky nebo před hospody. Ve výsledku kdyby měl každej hipster svoji, tak jich nebude 10x víc, ale třeba o 30% víc.

    A totéž ty auta.

    2) Životnost auta se měří v kilometrech, ne v čase. Auto, který bude jezdit furt, se o to rychlejc opotřebuje a zdechne. Auto, který jezdí 10 000 km ročně a většinu času stojí, je jen plýtvání místem (což vadí pouze v centru města, kdekoliv jinde je to úplně jedno), ale ne ostatními zdroji, protože zase vydrží jezdit třeba 30 let.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO: Car sharing je tak extrémně nepohodlný, že to prostě nebude fungovat, přesně tak, jak píše BOBASH.
    Už jenom to, že si půjčit auto chceš obvykle na víkend / dovolenou. Jenomže ten nápad mají všichni. Jak to dopadá, je vidět na půjčovnách přívěsů / obytných aut / boxů na střechu.
    Během špičky stojí raketu a stejně nejsou, mimo špičku leží ladem. Ekonomicky to pak znamená, že je dimenzuješ na něco mezi a i to stání naprázdno zaplatí zákazníci. Ale zaplatí to z ceny nového auta s plným servisem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ne, normální lidi mimo centra velkejch měst nebudou jezdit carsharingama, protože to prostě logisticky nefunguje, nebudeš jich mít dostatečnou hustotu. Budou udržovat starý ojetiny.

    A navíc člověk, kterej má na ojetý auto za 100 tisíc, nemá na ježdění carsharingem.

    Plus jsi očividně nikdy nemluvil s nikým ze sociální bubliny lidí, co mají třeba průměrnej českej plat a potřebujou jezdit z místa na místo (carsharingem třeba na chatu nedojedeš, respektive bude tě to za víkend stát nesmysl).

    Takže tyhle lidi budou jezdit starýma autama. A pokud jim to zakážeš, tak udělaj revoluci.

    Jakože fakt, to není nadsázka. Pokud stát nebo EU udělá něco, co masu "dělnictva" přiměje vzdát se auta a jezdit sockou, tak výsledkem bude něco jako Žlutý vesty ve Francii, akorát tak pětkrát takový.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: no ale si tu spominal, ze male levne ICE z dovodu emisii vymiznu a ich nahradou budu drahsie baterkace, tak bude tu existovat kupna sila pre drahsie auta, ked zdrazia tym padom aj ojetiny alebo si kopu ludi povie ze no tak na to nemam tak si obcas objednam ten zaplivany carsharingovy vehikel
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Carsharing je nepovedenej předstupeň k robotickejm taxíkům. Museli by tím jezdit skoro všichni, což by se jednak nevyplatilo a druhak se to prostě nestane.

    Jo a ještě taková drobnost k tomu, jak budou robotaxíky levný a nikdo nebude chtít jezdit vlastním autem.

    Jezdit Anytimem po Praze vyjde ve špičce téměř jako Boltem, a násobně dráž než mým Jaguarem. Možná to economy of scale dostane níž, ale ne zas tak o moc.

    A navíc ty výpočty zase vždycky počítají s novým autem, tedy že jezdit robotaxíkem může bejt levnější než jezdit novou Teslou na leasing. U desetiletýho auta už to moc nevychází...
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Jo. Já ani nemyslím, že by ideální čas na CaaS byl teď (a už vůbec ne tady), ale za 10 let a v US, kde obecně PaaS jedou víc, to může dávat větší smysl. Taky předpokládám, že je větší problém pro výrobce případně vytěžit ICE auta, než to v budoucnu půjde s BEV.

    JYRKA: Car sharing je mimo.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Jo, car sharing spíš odpovídá hodinovému hotelu.
    Docela eklhaft věc.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Byt na pronájem je naprosto normální věc, stejně jako auto na pronájem. Ale to se u auta jmenuje leasing.

    Jinak plnej souhlas, carsharing není téměř pro nikoho, kromě pár obyvatel center velkejch měst, pro který auto fakt nedává smysl, ale čas od času by se jim hodilo, smysluplná alternativa k vlastnění auta. Je to alternativa k taxíku/MHD/autopůjčovně.

    Já třeba Anytime používám místo tramvaje nebo Boltu a HoppyGo když stěhuju a potřebuju dodávku.

    Hlavně když si to spočítáš, tak tě to vyjde mnohem dráž než vlastnit nebo leasovat auto.

    To je totiž klasickej problém – všichni ty startupoví disrupteři co hledají nové světlé zítřky to počítaj tak, že carsharing dokáže bejt levnější než dvouletej operák (což dokáže, ale jen někdy). To, že člověk s nájezdem 10 000 km ročně si spíš koupí za kilo ojetinu, jim tam nějak neštymuje.

    Nejefektivnější forma carsharingu je tzv. dlouhodobý carsharing, aneb carsharing rozložený v čase. Mezi normálníma lidma, kteří nejsou marketéři co říkají autopůjčovně sdílení, se takový formě "sdílení" říká "prodej ojetých vozů". A zároveň je to nejefektivnější forma recyklace.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Car sharing je podle mého krutě přeceňovanej. Jako občasný, nárazový, využití, proč ne. Už dnes to existuje, ale říká se tomu taxi.
    Nevěřím tomu, že to bude využívat běžná rodina pro řešení své mobility. A mentalita se nezmění. Stejně tak jako si lidi chtějí kupovat byty, nemají mobily na pronájem, tak nebudou mít auta. Auta jsou hrozně soukromá záležitost - máš tam mraky svého bordýlku, tašky, náhradní vodítko na psa, ti mladší z nás i prezervativy, starší z nás dětské sedačky... Nechci, abych si pokaždé do auta musel tahat vlastní kapesníky, žvýkačky, pokaždé se bál, co za prase tam jelo přede mnou...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Zatím všechny pokusy nějaký sofistikovanější car-as-a-service (takový ty předplatný kdy si můžeš střídat auta) naprosto žalostně selhaly.

    A klasický operáky jsou řešení jen pro majitele novejch aut, a kdyby se to bralo tak, že se auta budou takhle recyklovat, tak se to projeví na ceně operáku.

    Operáky jsou levný proto, že dvouletý auto se dá prodat skoro za cenu novýho auta, když ty auta budeš vyhazovat, tak to bude drahý jak mrcha.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    CRAZY_IVAN: Taky je otázka, jak moc se do budoucna rozšíří celá ta car-as-a-service filozofie a kolik lidí si auta bude reálně kupovat a kolik pojede nějaké formy operáku, kde bych očekával, že v takovém případě si výrobce nabourané auto vezme, co půjde, to zrecykluje, znovu použije a uživatel dostane náhradní.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    leden .)

    Germany Hits 21.7% Plugin Share In January — Up Over 3× Year-on-Year
    https://cleantechnica.com/...02/03/germany-hit-21-7-plugin-share-in-january-up-over-3x-year-on-year/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Zábavnejch hatchbacků je spousta, na EU trhu jsou spíš výjimka ty sedany, to je u Mazdy 6 následek toho, že je to auto primárně pro US trh, kde prostě vyklápěcí zadky nefrčej.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Jasně, když to bude náraz zezadu, tak dostat se k tomuhle je už průser.

    Ale rána na kolo bude něco dost jinýho.

    A hlavně to není zdaleka jediná věc, kde nejspíš bude problém Tesly opravovat. Naprostej hell bude už jenom to jejich průběžný vylepšování. To bude jak objednávat díly na 25 let starej Peugeot. Jen třikrát horší.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Hele četls ten článek? To není o vychvalování baterek ale o tom, že zbytek auta je udělanej nahovno a kolem těch baterek se rozpadne...

    Rozdíl mezi éčkovým Mercedesem a Modelem S tudíž není v tom, že by v Mercedesu baterky vydržely míň, ale v tom, že z Mercedesu po 300 tisících kilometrů nezačnou opadávat věci, takže má šanci se dožít smrti baterek.

    "Známá jsou videa některých uživatelů, na nichž srovnávají spáry karosářských dílů, jejichž velikost se pohybuje od několika milimetrů až po centimetry. Luxus ně nepůsobí ani některé detaily v interiéru, které by pasovaly spíše do desetkrát levnějších dacií. Další trable měly na svědomí třeba nefunkční elektrické kliky. Zejména u starších exemplářů dělala neplechu panoramatická střecha, kterou v kalifornském Fremontu pořádně nespasovali s karoserií. Okno tak může povrzávat, v horším případě pak propouští vodu. Zkrátka jestli vám má něco prohlubovat vrásky na čele, nebude to akumulátor ani elektromotor."



    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam