• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: no ale si tu spominal, ze male levne ICE z dovodu emisii vymiznu a ich nahradou budu drahsie baterkace, tak bude tu existovat kupna sila pre drahsie auta, ked zdrazia tym padom aj ojetiny alebo si kopu ludi povie ze no tak na to nemam tak si obcas objednam ten zaplivany carsharingovy vehikel
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Carsharing je nepovedenej předstupeň k robotickejm taxíkům. Museli by tím jezdit skoro všichni, což by se jednak nevyplatilo a druhak se to prostě nestane.

    Jo a ještě taková drobnost k tomu, jak budou robotaxíky levný a nikdo nebude chtít jezdit vlastním autem.

    Jezdit Anytimem po Praze vyjde ve špičce téměř jako Boltem, a násobně dráž než mým Jaguarem. Možná to economy of scale dostane níž, ale ne zas tak o moc.

    A navíc ty výpočty zase vždycky počítají s novým autem, tedy že jezdit robotaxíkem může bejt levnější než jezdit novou Teslou na leasing. U desetiletýho auta už to moc nevychází...
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Jo. Já ani nemyslím, že by ideální čas na CaaS byl teď (a už vůbec ne tady), ale za 10 let a v US, kde obecně PaaS jedou víc, to může dávat větší smysl. Taky předpokládám, že je větší problém pro výrobce případně vytěžit ICE auta, než to v budoucnu půjde s BEV.

    JYRKA: Car sharing je mimo.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Jo, car sharing spíš odpovídá hodinovému hotelu.
    Docela eklhaft věc.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Byt na pronájem je naprosto normální věc, stejně jako auto na pronájem. Ale to se u auta jmenuje leasing.

    Jinak plnej souhlas, carsharing není téměř pro nikoho, kromě pár obyvatel center velkejch měst, pro který auto fakt nedává smysl, ale čas od času by se jim hodilo, smysluplná alternativa k vlastnění auta. Je to alternativa k taxíku/MHD/autopůjčovně.

    Já třeba Anytime používám místo tramvaje nebo Boltu a HoppyGo když stěhuju a potřebuju dodávku.

    Hlavně když si to spočítáš, tak tě to vyjde mnohem dráž než vlastnit nebo leasovat auto.

    To je totiž klasickej problém – všichni ty startupoví disrupteři co hledají nové světlé zítřky to počítaj tak, že carsharing dokáže bejt levnější než dvouletej operák (což dokáže, ale jen někdy). To, že člověk s nájezdem 10 000 km ročně si spíš koupí za kilo ojetinu, jim tam nějak neštymuje.

    Nejefektivnější forma carsharingu je tzv. dlouhodobý carsharing, aneb carsharing rozložený v čase. Mezi normálníma lidma, kteří nejsou marketéři co říkají autopůjčovně sdílení, se takový formě "sdílení" říká "prodej ojetých vozů". A zároveň je to nejefektivnější forma recyklace.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Car sharing je podle mého krutě přeceňovanej. Jako občasný, nárazový, využití, proč ne. Už dnes to existuje, ale říká se tomu taxi.
    Nevěřím tomu, že to bude využívat běžná rodina pro řešení své mobility. A mentalita se nezmění. Stejně tak jako si lidi chtějí kupovat byty, nemají mobily na pronájem, tak nebudou mít auta. Auta jsou hrozně soukromá záležitost - máš tam mraky svého bordýlku, tašky, náhradní vodítko na psa, ti mladší z nás i prezervativy, starší z nás dětské sedačky... Nechci, abych si pokaždé do auta musel tahat vlastní kapesníky, žvýkačky, pokaždé se bál, co za prase tam jelo přede mnou...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Zatím všechny pokusy nějaký sofistikovanější car-as-a-service (takový ty předplatný kdy si můžeš střídat auta) naprosto žalostně selhaly.

    A klasický operáky jsou řešení jen pro majitele novejch aut, a kdyby se to bralo tak, že se auta budou takhle recyklovat, tak se to projeví na ceně operáku.

    Operáky jsou levný proto, že dvouletý auto se dá prodat skoro za cenu novýho auta, když ty auta budeš vyhazovat, tak to bude drahý jak mrcha.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    CRAZY_IVAN: Taky je otázka, jak moc se do budoucna rozšíří celá ta car-as-a-service filozofie a kolik lidí si auta bude reálně kupovat a kolik pojede nějaké formy operáku, kde bych očekával, že v takovém případě si výrobce nabourané auto vezme, co půjde, to zrecykluje, znovu použije a uživatel dostane náhradní.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    leden .)

    Germany Hits 21.7% Plugin Share In January — Up Over 3× Year-on-Year
    https://cleantechnica.com/...02/03/germany-hit-21-7-plugin-share-in-january-up-over-3x-year-on-year/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Zábavnejch hatchbacků je spousta, na EU trhu jsou spíš výjimka ty sedany, to je u Mazdy 6 následek toho, že je to auto primárně pro US trh, kde prostě vyklápěcí zadky nefrčej.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Jasně, když to bude náraz zezadu, tak dostat se k tomuhle je už průser.

    Ale rána na kolo bude něco dost jinýho.

    A hlavně to není zdaleka jediná věc, kde nejspíš bude problém Tesly opravovat. Naprostej hell bude už jenom to jejich průběžný vylepšování. To bude jak objednávat díly na 25 let starej Peugeot. Jen třikrát horší.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Hele četls ten článek? To není o vychvalování baterek ale o tom, že zbytek auta je udělanej nahovno a kolem těch baterek se rozpadne...

    Rozdíl mezi éčkovým Mercedesem a Modelem S tudíž není v tom, že by v Mercedesu baterky vydržely míň, ale v tom, že z Mercedesu po 300 tisících kilometrů nezačnou opadávat věci, takže má šanci se dožít smrti baterek.

    "Známá jsou videa některých uživatelů, na nichž srovnávají spáry karosářských dílů, jejichž velikost se pohybuje od několika milimetrů až po centimetry. Luxus ně nepůsobí ani některé detaily v interiéru, které by pasovaly spíše do desetkrát levnějších dacií. Další trable měly na svědomí třeba nefunkční elektrické kliky. Zejména u starších exemplářů dělala neplechu panoramatická střecha, kterou v kalifornském Fremontu pořádně nespasovali s karoserií. Okno tak může povrzávat, v horším případě pak propouští vodu. Zkrátka jestli vám má něco prohlubovat vrásky na čele, nebude to akumulátor ani elektromotor."



    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: v momentě, kdy ti náraz rozmrdá modrou část, tak bych auto už asi opravovat nechtěl. Nicméně pořád bude asi možnost vyměnit ten kus celej, když bys byl litevský opravář a prodejce naleštěných tesel po prvním majiteli :)

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: To říkají lidi u technickejch složitostí a tam já vždycky říkám, že je to blbost.

    Ale auta s nosnou konstrukcí z hliníku fakt neopravíš. Starou Audi A8 neopravíš, X350 neopravíš, nic takovýho neopravíš, respektive je dražší koupit jiný.

    Dtto bude Tesla, obávám se, že vyměnit ten výlisek bude tak náročný na práci, že to bude končit totálkou.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ja sem dam disclaimer a on tu stejne zacne zrovnavat :) mozno som mal dat iba tento citat: "Články obvykle vydrží několik set tisíc kilometrů, aniž by výrazně ztratily na kapacitě."

    to je jedno ci su v tesle alebo eckovom mercedesu, vime?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To není o tom, že by tak skvěle vydržely baterky, to je o tom, že Tesla je mizerně udělaná a jako auto vydrží prd.

    Kdyby byly ty samý baterky místo toho v éčkovým Mercedesu, tak to bude naopak.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    este nez kliknete na link, tak tu musim pre ne-Tesla fans dat disclaimer, ze to sem postujem ako priklad toho, ze u elektromobilov sa skutocne nemusime az tak bat zivotnosti baterky ako skor ostatnych casti auta, to ze je v clanku zrovna Tesla je tym, ze je na trhu najdlhsie, tak uz sa da nieco vypozorovat, dakujem :D

    Ojetá Tesla Model S: Jak funguje iPhone na kolech po letech? | auto.cz
    https://www.auto.cz/ojeta-tesla-model-s-jak-funguje-iphone-na-kolech-po-letech-136747
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Otázka chceš auto u kterýho byl náraz takovej, že se ti ohnul kurva odolnej kus hliníku?
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: navíc věřim, že až bude nabouranejch tesel dost, tak prostě z vrakáče vezmeš teslu bouranou na předek, vyndáš z ní zadní casting a vložíš ho do svojí tesly nabouraný na zadek. Jenom prostě vyměníš větší kus dílu najednou. Ve výsledku to třeba bude méně práce. Něco jako když si lidi mění celej motor u normálního auta.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: navíc, každou generaci novinek u aut všichni řikaj "to nepůjde opravit, to už mechanik neopraví" a show jede pořád dál
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam