• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JYRKA: no ale je rok 2021, to k vam nejazdi ani iTesco alebo rohlik? ja idem autom dnes do tesca, ze to mam po ceste jak do skoly, tak do prace, inak nakupujem u nas na vesnici v obchode a v roku 2021 mate dost neflexibilnu pracu, to veru nezavidim, ja mozem prist a odist podla potreby, takze dnes pojdem do toho tesca okolo obeda, ked nie je spicka a nebudem sa tam tlacit, chudaci ludia co su uvezneni v zivotnom style minulosti a musia sa vsade ponahlat autom :(
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO: Bydlím na vesnici a docela Tě překvapím, jezdíme tady auty. Máme dvě.
    Jedním autem:
    - žena vezla malou dceru ráno do školy
    - přes oběd se stavila v Mallboxu a cestou zpět vyzvedla oběd pro nás oba (nestihla vařit, tak proto)
    Druhým autem:
    - večer po práci jsem jel nakoupit do Globusu
    Pokud nepočítáme tu cestu přes oběd, tak obě cesty jsou v době, kdy je špička. Tím pádem nedostupné nebo drahé auto.
    A samozřejmě teď je korona, takže odpadly obvyklé cesty do práce, vyzvedávání starších dětí na softballu, nejmladší na koních a podobně. Kupodivu vše přes ranní / večerní špičku.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: co su lidi mimo centra velkych mest? akoze vesnicania? lebo ti moc na chatu jazdit nepotrebuju, ked vlastne na chalupe byvaju a co sa tyka dojizdania za pracou, tak tu uz urcita forma carsharingu funguje, pretoze ten jeden co ma tu dodavku sa obvykle rano o pol 6 stavi do vedlajsej vesnice pre svojho partaka a spolu potom idu na nejaku fusku, ma tu vzdy sral jeden trulo co rano potreboval ohrievat ten svoj naftovy kram, tak to nechal 15 minut bezat naprazdno a vrcalo to na celu ulicu, nastastie uz asi skrachoval, lebo tu ta dodavka uz neparkuje, uz aby boli tie elektricke dodavky, to bude nadherny klid po ranu, ziadne vrkanie
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: On je totiž problém, že carsharing vypadá na papíře skvěle, když ho počítáš pro sféricky symetrický krávy ve vakuu.

    Tedy zjistíme, že každý auto 90% času stojí (možná dokonce 95% času). To je hrozný! Když se o ty auta podělíme, tak můžeme mít 1 auto místo 10 aut a ušetříme strašnou spoustu emisí za výrobu a spoustu místa.

    Bohužel to má dva logický přešlapy:
    1) Jak říkáš, využití aut v čase není rovnoměrný a je tam stejnej efekt, kterej se dá pozorovat třeba na Rekolech nebo Lime koloběžkách. Ráno jsou všechny někde na Letný nebo v Karlíně u obytnejch baráků, kam lidi přijeli z hospod, celej den se válej v Holeškách a v Karlíně u kanclů, jak končí pracovní doba, tak všechny zmizej zpátky před ty baráky nebo před hospody. Ve výsledku kdyby měl každej hipster svoji, tak jich nebude 10x víc, ale třeba o 30% víc.

    A totéž ty auta.

    2) Životnost auta se měří v kilometrech, ne v čase. Auto, který bude jezdit furt, se o to rychlejc opotřebuje a zdechne. Auto, který jezdí 10 000 km ročně a většinu času stojí, je jen plýtvání místem (což vadí pouze v centru města, kdekoliv jinde je to úplně jedno), ale ne ostatními zdroji, protože zase vydrží jezdit třeba 30 let.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO: Car sharing je tak extrémně nepohodlný, že to prostě nebude fungovat, přesně tak, jak píše BOBASH.
    Už jenom to, že si půjčit auto chceš obvykle na víkend / dovolenou. Jenomže ten nápad mají všichni. Jak to dopadá, je vidět na půjčovnách přívěsů / obytných aut / boxů na střechu.
    Během špičky stojí raketu a stejně nejsou, mimo špičku leží ladem. Ekonomicky to pak znamená, že je dimenzuješ na něco mezi a i to stání naprázdno zaplatí zákazníci. Ale zaplatí to z ceny nového auta s plným servisem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ne, normální lidi mimo centra velkejch měst nebudou jezdit carsharingama, protože to prostě logisticky nefunguje, nebudeš jich mít dostatečnou hustotu. Budou udržovat starý ojetiny.

    A navíc člověk, kterej má na ojetý auto za 100 tisíc, nemá na ježdění carsharingem.

    Plus jsi očividně nikdy nemluvil s nikým ze sociální bubliny lidí, co mají třeba průměrnej českej plat a potřebujou jezdit z místa na místo (carsharingem třeba na chatu nedojedeš, respektive bude tě to za víkend stát nesmysl).

    Takže tyhle lidi budou jezdit starýma autama. A pokud jim to zakážeš, tak udělaj revoluci.

    Jakože fakt, to není nadsázka. Pokud stát nebo EU udělá něco, co masu "dělnictva" přiměje vzdát se auta a jezdit sockou, tak výsledkem bude něco jako Žlutý vesty ve Francii, akorát tak pětkrát takový.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: no ale si tu spominal, ze male levne ICE z dovodu emisii vymiznu a ich nahradou budu drahsie baterkace, tak bude tu existovat kupna sila pre drahsie auta, ked zdrazia tym padom aj ojetiny alebo si kopu ludi povie ze no tak na to nemam tak si obcas objednam ten zaplivany carsharingovy vehikel
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Carsharing je nepovedenej předstupeň k robotickejm taxíkům. Museli by tím jezdit skoro všichni, což by se jednak nevyplatilo a druhak se to prostě nestane.

    Jo a ještě taková drobnost k tomu, jak budou robotaxíky levný a nikdo nebude chtít jezdit vlastním autem.

    Jezdit Anytimem po Praze vyjde ve špičce téměř jako Boltem, a násobně dráž než mým Jaguarem. Možná to economy of scale dostane níž, ale ne zas tak o moc.

    A navíc ty výpočty zase vždycky počítají s novým autem, tedy že jezdit robotaxíkem může bejt levnější než jezdit novou Teslou na leasing. U desetiletýho auta už to moc nevychází...
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Jo. Já ani nemyslím, že by ideální čas na CaaS byl teď (a už vůbec ne tady), ale za 10 let a v US, kde obecně PaaS jedou víc, to může dávat větší smysl. Taky předpokládám, že je větší problém pro výrobce případně vytěžit ICE auta, než to v budoucnu půjde s BEV.

    JYRKA: Car sharing je mimo.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Jo, car sharing spíš odpovídá hodinovému hotelu.
    Docela eklhaft věc.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Byt na pronájem je naprosto normální věc, stejně jako auto na pronájem. Ale to se u auta jmenuje leasing.

    Jinak plnej souhlas, carsharing není téměř pro nikoho, kromě pár obyvatel center velkejch měst, pro který auto fakt nedává smysl, ale čas od času by se jim hodilo, smysluplná alternativa k vlastnění auta. Je to alternativa k taxíku/MHD/autopůjčovně.

    Já třeba Anytime používám místo tramvaje nebo Boltu a HoppyGo když stěhuju a potřebuju dodávku.

    Hlavně když si to spočítáš, tak tě to vyjde mnohem dráž než vlastnit nebo leasovat auto.

    To je totiž klasickej problém – všichni ty startupoví disrupteři co hledají nové světlé zítřky to počítaj tak, že carsharing dokáže bejt levnější než dvouletej operák (což dokáže, ale jen někdy). To, že člověk s nájezdem 10 000 km ročně si spíš koupí za kilo ojetinu, jim tam nějak neštymuje.

    Nejefektivnější forma carsharingu je tzv. dlouhodobý carsharing, aneb carsharing rozložený v čase. Mezi normálníma lidma, kteří nejsou marketéři co říkají autopůjčovně sdílení, se takový formě "sdílení" říká "prodej ojetých vozů". A zároveň je to nejefektivnější forma recyklace.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Car sharing je podle mého krutě přeceňovanej. Jako občasný, nárazový, využití, proč ne. Už dnes to existuje, ale říká se tomu taxi.
    Nevěřím tomu, že to bude využívat běžná rodina pro řešení své mobility. A mentalita se nezmění. Stejně tak jako si lidi chtějí kupovat byty, nemají mobily na pronájem, tak nebudou mít auta. Auta jsou hrozně soukromá záležitost - máš tam mraky svého bordýlku, tašky, náhradní vodítko na psa, ti mladší z nás i prezervativy, starší z nás dětské sedačky... Nechci, abych si pokaždé do auta musel tahat vlastní kapesníky, žvýkačky, pokaždé se bál, co za prase tam jelo přede mnou...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Zatím všechny pokusy nějaký sofistikovanější car-as-a-service (takový ty předplatný kdy si můžeš střídat auta) naprosto žalostně selhaly.

    A klasický operáky jsou řešení jen pro majitele novejch aut, a kdyby se to bralo tak, že se auta budou takhle recyklovat, tak se to projeví na ceně operáku.

    Operáky jsou levný proto, že dvouletý auto se dá prodat skoro za cenu novýho auta, když ty auta budeš vyhazovat, tak to bude drahý jak mrcha.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    CRAZY_IVAN: Taky je otázka, jak moc se do budoucna rozšíří celá ta car-as-a-service filozofie a kolik lidí si auta bude reálně kupovat a kolik pojede nějaké formy operáku, kde bych očekával, že v takovém případě si výrobce nabourané auto vezme, co půjde, to zrecykluje, znovu použije a uživatel dostane náhradní.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    leden .)

    Germany Hits 21.7% Plugin Share In January — Up Over 3× Year-on-Year
    https://cleantechnica.com/...02/03/germany-hit-21-7-plugin-share-in-january-up-over-3x-year-on-year/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Zábavnejch hatchbacků je spousta, na EU trhu jsou spíš výjimka ty sedany, to je u Mazdy 6 následek toho, že je to auto primárně pro US trh, kde prostě vyklápěcí zadky nefrčej.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Jasně, když to bude náraz zezadu, tak dostat se k tomuhle je už průser.

    Ale rána na kolo bude něco dost jinýho.

    A hlavně to není zdaleka jediná věc, kde nejspíš bude problém Tesly opravovat. Naprostej hell bude už jenom to jejich průběžný vylepšování. To bude jak objednávat díly na 25 let starej Peugeot. Jen třikrát horší.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Hele četls ten článek? To není o vychvalování baterek ale o tom, že zbytek auta je udělanej nahovno a kolem těch baterek se rozpadne...

    Rozdíl mezi éčkovým Mercedesem a Modelem S tudíž není v tom, že by v Mercedesu baterky vydržely míň, ale v tom, že z Mercedesu po 300 tisících kilometrů nezačnou opadávat věci, takže má šanci se dožít smrti baterek.

    "Známá jsou videa některých uživatelů, na nichž srovnávají spáry karosářských dílů, jejichž velikost se pohybuje od několika milimetrů až po centimetry. Luxus ně nepůsobí ani některé detaily v interiéru, které by pasovaly spíše do desetkrát levnějších dacií. Další trable měly na svědomí třeba nefunkční elektrické kliky. Zejména u starších exemplářů dělala neplechu panoramatická střecha, kterou v kalifornském Fremontu pořádně nespasovali s karoserií. Okno tak může povrzávat, v horším případě pak propouští vodu. Zkrátka jestli vám má něco prohlubovat vrásky na čele, nebude to akumulátor ani elektromotor."



    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: v momentě, kdy ti náraz rozmrdá modrou část, tak bych auto už asi opravovat nechtěl. Nicméně pořád bude asi možnost vyměnit ten kus celej, když bys byl litevský opravář a prodejce naleštěných tesel po prvním majiteli :)

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: To říkají lidi u technickejch složitostí a tam já vždycky říkám, že je to blbost.

    Ale auta s nosnou konstrukcí z hliníku fakt neopravíš. Starou Audi A8 neopravíš, X350 neopravíš, nic takovýho neopravíš, respektive je dražší koupit jiný.

    Dtto bude Tesla, obávám se, že vyměnit ten výlisek bude tak náročný na práci, že to bude končit totálkou.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ja sem dam disclaimer a on tu stejne zacne zrovnavat :) mozno som mal dat iba tento citat: "Články obvykle vydrží několik set tisíc kilometrů, aniž by výrazně ztratily na kapacitě."

    to je jedno ci su v tesle alebo eckovom mercedesu, vime?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam