• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    KEB
    KEB --- ---
    JYRKA: při zdejší logice to vypadá, že jsi stejný vul, co o tom ví úplný hovno, jako bobash. On protože ho psaní o autech živí a ty proto, že jsi dělal nebo děláš ve škodovce. A proto mám tenhle klubík tak rád :-D
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    JYRKA: to je pěkný, ale číst si po 123x dokola, o tom, že Tesla prodává bez dealerů, nebo autopilot není autopilot a nemá licenci už je taky dost vyčerpávající.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Jen mi teda povězte, proč tady někdo vytrvale mínuskuje to, co píše BOBASH.
    Může vás lidsky srát, ale na novináře je překvapivě svéprávný a za sebe, který se protočil automotive, jsou jeho názory svéprávné. Včetně těch na náklady a tlačítka :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: U toho VW ti tam prostě hapruje to, že i když si to auto kupuješ v baráku s velkým logem VW, ten barák není Volkswagenu, a majitel toho baráku to auto kupuje výrazně levnějc než ti ho prodá, aby měl na ten barák a lidi v něm.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Ale já se bavím o ID.3 a Golfu, který jsou v tom grafu taky a u kterých to musí být jak říkám já, protože tam už na overhead není místo.

    Takže z toho vychází, že ten graf je prostě divnej a vůbec nepočítá třeba s diametrálně odlišným obchodním modelem těch dvou automobilek.

    A že minimálně v případě VW tam musí být ten "overhead" (cokoliv od vývoje přes fabriku až po úředníky ve Wolfsburgu) zahrnutý v jedný z těch částí.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: proto jsem to spočítal na Tesle a porovnal s overhead u Munroa...

    Mícháš dvě různé neporovnatelné analýzy do sebe.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER:
    Mimochodem, "že jste to vy, tak vám to prodám pod cenou kterou za to platíme my, protože jsme poslední auto od splnění kvóty" je v řeči prodejců nových aut něco jako "mám tady jednu voňavku po dědovi, ročník 1927, co s tím jezdil jenom do kostela, mám na ní ženicha, ale když se rozhodnete hned, tak vám jí nechám".

    Odhaduju, že ten dealer těch Audin co byly "poslední do splnění kvóty za rok" prodal ten rok tak padesát.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Protože je zákazník natvrdlej.

    Tys pořád nepochopil, že ceníková cena auta není cena, za kterou automobilka to auto prodá, a to ani když na to auto nebude sleva.

    Automobilka neprodává auto zákazníkovi!

    Automobilka prodává auto dealerovi (případně importérovi), kterej na něm bude mít někde od 5% za socka model po třeba 20-30% za něco drahýho.

    Jestli ti tedy vychází v tom grafu mezi výrobní cenou a ceníkovou cenou 17%, nejsou to žádný overhead costs, ale marže prodejce.

    (opět, netýká se Tesly)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Pod jakou cenou? On věděl, kolik za to dealer zaplatil?
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: vidíš, a kámoš takhle koupil pod cenou A6 Allroad, přesně kvůli tomuhle důvodu, protože dealer byl přesně to auto od kvóty před koncem roku
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: připomněls mi paní u kasy, co neumí anglicky, a tak na cizince křičí víc a víc, a pomaleji stále tu svou:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: A ne, dealeři opravdu neprodávají pod cenou, za kterou to auto kupujou. Maximálně jdou na nulovej zisk a počítají s tím, že vydělají na financování (pokud zrovna nabízí nějaký normální a ne úvěry na RPSN 0,5%).

    Takže náklady na výrobu auta musí být pod cenou, kterou za něj platí dealer, a musí v nich být zahrnuty i všechny fixní náklady.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tak potřetí a ještě pomalejc a jednodušejc.

    Když z ceníkový ceny odečteš marži dealera/importéra, nezbude ti na žádný další náklady vůbec nic. Marketing, vývoj, výstavba továren, záruční servis, financování, homologace, administrativa – tohle všechno musí být někde v tom grafu, protože nad ním už to být nemůže.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    DZODZO: tak v principu takhle to funguje i v suprmarketech - zboží v akci (pokud je opravdu v akci a ne jak to dělá alza na black friday) je dotováno tím ostatním zbožím, které si koupíš k tomu (ve všeobecnosti)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: to je přesně důvod, proč 17 % overhead costs neznamená, že automobilka a supply chain nemůže mít vyšší marže.
    Ty analýzy se týkají jednoho modelu.
    Pricing a upsell a průměrné marže je úplně jiná analýza, kterou tu nikdo neřešíme.
    Krom toho dealer může prodávat i pod cenou, aby dosáhl na vyšší kvótu pro příští rok.
    Proto ti to nevychází.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jo.

    Ten poměr výrobní cena/vývoj/homologace/fixní náklady/whatever co tam ještě je musí vyjít nějak rozumně napříč modelovou řadou a drahý, vybavený verze umožňují existenci těch chudejch.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: takze priplatkove vybavy v podstate financuju holobyty?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jo a to ještě nemluvím o tom, že poměr výrobní a prodejní ceny je u různých verzí různýho auta masivně odlišnej.

    Většina příplatkových prvků, od elektrikcejch okýnek po LED Matrix světla nebo navigaci, totiž stojí výrobně mnohem míň než kolik se za ně připlácí. Dokonce existujou případy, kdy se připlácí za věc, kterou vyrobit nestojí navíc vůbec nic, nebo která už tam přímo je.

    Typicky se to týká věcí jako je navigace, různý asistenti a podobně, který se dají aktivovat softwarově, ale stejně se za ně připlácí. Nebo věcí, který stojí vyrobit pár drobných, ale jsou za peníze navíc (od LED zadních světel po nejrůznější designový kraviny).

    Nebo dokonce věcí, který stojí míň, ale připlácí se za ně. Třeba manuální stahování oken je pravděpodobně většinou dražší na výrobu než elektrický, ale některý výrobci ho nabízej dál, aby mohli chtít příplatek za elektrický. Nebo různý designový píčoviny typu "ozdobné lišty v provedení lesklá černá" tam, kde základ je (výrobně dražší) chrom.

    Ve výsledku bude rozdíl mezi základním Golfem bez výbavy a nejdražším možným Golfem třeba 30%, v ceníku ten rozdíl bude v násobcích.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    DZODZO: protože vyvinuli drahá tlačítka a musejí jich vyrobit miliardy aby se to vyplatilo, ne asi? :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Protože vyrábět auta se vyplatí jen když jich vyrobíš strašně moc. Jediná cesta, jak se ti masově vyráběný auto může vůbec vyplatit vyrábět, jsou úspory z rozsahu a potřebuješ těch aut udělat strašně moc.

    Proto je dneska víceméně nemožný úspěšně provozovat masovou automobilku, která vyrobí méně než milion aut ročně a i to je na hraně (fungujou tak možná Subaru a Mazda). Jinak potřebuješ ideálně sdílet věci v rámci jednoho koncernu, abys toho vyrobil ještě víc na stejný technice, protože vývoj je prostě drahej.

    A k tomu se přidává to, že tohle dělaj všichni, takže se všichni vzájemně tlačí nadoraz s cenama a maržema.

    Jinak to mají jen luxusní značky, a to ještě ty opravdu luxusní – někdo jako BMW nebo Mercedes-Benz už je vlastně normální automobilka, která tlačí auta na cenu.

    Metoda "vyrobíme těch aut málo a napálíme cenu" funguje opravdu dobře jen u Ferrari, trochu u některejch Porsche a do jistý míry možná u Bentley, Rollse, Astonu, Lamborghini a podobně.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    podle me nejtajnejsi je cena tlacitek
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Část druhá, jak je to s tím, "co stojí vyrobit auto".

    Za prvé bych předeslal, že jakákoliv takováhle debata je čistě teoretická, protože jak říkal JYRKA:, tohle je skoro ta nejtajnější věc v celý automobilce.

    To, co jsem popisoval jako "zlomek celkový ceny auta" je skutečně čistá výrobní cena. Tzn. kolik tě stojí vyrobit to auto, když už máš to auto vyvinutý, postavenou fabriku atd.

    Pak taky můžeš jako "výrobní cenu auta" počítat cenu jeho výroby včetně všech investic – třeba postavení továrny, vývoje, homologace atd., což bude případ toho grafu. Vývoj novýho modelu (ne nový platformy, ale něco jako když poskládáš Fabii jako lego z už existujíích kousků) stojí miliardy eur, homologace minimálně stovky milionů, fabriky atd. jakbysmet.

    Tohle klidně můžou mít v tý analýze označený jako "direct costs".

    Ale i tak jsou ty grafy divný, protože viz předchozí příspěvek.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam