• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Já bych zakázal bezklíčový startování tlačítkem.

    Mělo to zůstat otáčecí a se stejnýma polohama, tedy vypnuto - příslušenství - zapalování.

    Situace, kdy potřebuju vypnout motor a nechat příslušenství (rádio, klima) zapnutý, nebo naopak zapnout příslušenství a nezapnout motor, jsou u tlačítkovejch aut často zmatený a nepřehledný, protože je to různá sekvence mačkání a držení.

    Má bejt prostě otáčecí knoflík simulující klíček.

    Stejně tak volič převodovky by měl být povinně takovej, aby jeho fyzická poloha vyjadřovala zařazenej režim.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Vidíš, bezklíčkový ovládání máme na škodovce i toyotě a nechceme nic jinýho - je to hrozně pohodlný. Klíčky jsou takový přežitek, jako ruční maznička, kterou jsi musel v pravidelných intervalech mačkat. :)
    Pro N jsou asi největší argument ty myčky. Nevím, jak je to s výměnou kol, dělám si to sám a nevím, co je správně.
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: jen tak, koukal jsem teď na nějaký zesilovače:)

    JYRKA: Kdyby bylo na mě, tak zrušim i bezklíčové zapalování:) To považuji taky za zbytečné, nebezpečné a nevyzpytatelné:) Nejvíc mě štvou takový ty pidi tlačítka na klice, kterýma to musíš to bezklíčové zamykání odemknout. To je navíc ošklivé:)

    Právěže mi přijde, že když to bude fungovat tak, jak se očekává, tak nikdo nemusí řešit, jak to vlastně funguje.
    Nastartuju = jedu. Vypnu motor = stojim. Nic víc neni potřeba.
    Čudl na ruční brzdu tam musí zůstat tak jako tak, takže kdo chce mít jistotu, mačká si ho ručně. Souhlas s bezpečností.
    Kdo jednou za uherskej rok chce zadřít převodovku taháním auta, tak si v manuálu najde, jak na to.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: a jak zavádíš výjimky pro klíčkové a bezklíčkové, tak snižuješ bezpečnost systému. Lidi nejsou schopni pochopit daleko větší banality, než je vazba polohy šajtrpáky na tlačítko pod volantem
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Za měsíc finálně končím ve Škodovce. Proč se ptáš? :)
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: pak bys nemohl opustit auto nikde mimo svoji zahradu, což by ti dost omezovalo možnosti použití automobilu jako způsobu dopravy:)
    Kde že pracuješ?:)
    No dobře, bezklíčoví maj dovoleno N. Ostatní maj odteď zakázáno P i N.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Já vím, že to auto je ukradnutelný. Už se dělají protiopatření jako je pohybový čidlo na klíčích. Já na to kašlu, parkuju na zahradě za branou, jsou větší nebezpečí, třeba pád meteoritu.
    MINER
    MINER --- ---
    SHEFIK: automatická elektrická brzda to má taky nastavovací jen v menu.
    JYRKA: nechci rýpat, ale ukradnou ti to borci se zesilovačem signálu, pokud neskladuješ „klíčky“ v ledničce:)
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: ono bylo ještě víc podivností:
    – třeba „cyclop eyes dashboard“
    – nebo „dvanácté okno“
    – nebo autorádio bylo uprostřed mezi předními sedačkami, takže na něj nevidíš:)
    – nebo kroutící voliče místo páček
    – nebo místo heveru jen necháš vyjet hydraulickej podvozek nahoru
    a spousty dalších podivností:)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Nechci rýpat, ale klíčky mám trvale v kapse. Nemůžu je vyndat ani nastavit 0
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MINER: v zime nemuzes davat rucku a nemuzes stat na siky plose na N
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: na křižovatce stojim na brzdě. Když zastavim na dýl, vypnu motor.
    Fakticky ty funkce stejně dubluje klíček zapalování.
    Vypnutí motoru = N (a můžeš i táhnout JYRKA:)
    Vyndání klíčků nebo 0 = P (podobně mám nastavenou elektronickou brzu, že se sama zatáhne).
    V 99 % to stejně nikdo nepotřebuje. Já jsem to nepotřeboval ve 100 %.

    Prostě je imho zbytečné mít na to další voliče. A cokoliv je zbytečné, je zbytečné.
    Zrušil bych to nebo zakázal nebo zakázal a zrušil.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: v průtažný myčce to N potřebuješ. Při stání na kopci se zas P hodí jako doplněk k ruční brzdě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: A co teda děláš, když zastavíš? Dáš tam N a ruční brzdu?

    P i N mají svůj jasnej účel. P je pro parkování, kdy ti nahrazuje to, že auto s manuálem můžeš zabrzdit "na kvalt". U automatu bys musel spoléhat jen na ruční brzdu, což není úplně dobře.

    N je když s tím potřebuješ hejbat.

    U elektromobilu už to není tak zásadní, tam se to zabrzdění převodovky tuším často simuluje jinak, i když mám pocit, že některý auta furt mají normální P (což by bylo rozumný, protože ruční brzda není nejspolehlivější věc).
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Mám, ale s klasickym automatem.

    Já bych P i N zakázal. Nebo aspoň zrušil pro nadbytečnost.
    N = vypnutej motor.
    P = vypnutej motor a zabržděno.
    Je to zbytečné.
    Stačí D/R.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: A zapomněl jsi na ruční brzdu, která u Citroenu a Oltcitu brzdila přední kola.
    S tím si údajně zažil spoustu srandy v zatáčce jeden pilot rallye, kterého posadili nepřipraveného do Oltcita :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Citroeny v určitý době (určitě CX a SM, snad i DS, ale ty možná ne všechny) měly místo brzdovýho pedálu takovej čudlík, co vypadal trochu jako houba, a brzdy se ovládaly tlakem. Tedy intenzita nikoliv podle toho, jak moc jsi pohnul nohou, ale jak intenzivně jsi zatlačil.

    A CX a SM měly taky strojní řízení, u kterýho se volant sám rovnal do středu i na místě, a takový věci. Prostě všechno jinak.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Že ty máš Citroën? :)

    Robotizovaný manuály od Citroenu jsou jedny z mála "automatických" převodovek co nemají režim P a místo toho používáš N a k tomu ruční brzdu.

    P je v podstatě neutrál plus brzda. U klasických automatů s hydrodynamickým měničem na to je západka v převodovce, některý novější to simulujou brzdama.

    Každopádně u většiny aut se používá P a naopak se téměř nevyužívá N. P je režim "zastavil jsem, chci stát". N je režim "kola odpojený od motoru, motor může běžet, ale auto není zabrzděný".

    Neutrál je potřeba typicky pro tažení, tlačení nebo něco podobnýho. To, co chceš většinou použít, je právě P.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Abych to vysvětlil - bezpečnostní funkce se musí chovat konstantně stejně a blbuvzdorně. Jestli to může někdo přehodit a pak si majitel nezabrzdí auto, tak je to docela průser.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    LA_PIOVRA: To zní skoro tak uživatelsky přátelsky a bezpečně, jako to řešení Tesly :)
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    MINER: mam tam HW tlacitko na zapnuti/vypnuti toho, zda se po zhasnuti motoru zapne automaticky P nebo ne.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam