• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: parní lokomotivy jsou taky koncept, který dobře fungoval, než se ho podařilo změnit:)

    Ať jsou ty systémy oddělený a redundantní, ale nepotřebuji na jejich ovládání dva ovladače. Prostě buď je zabržděný všechno nebo nic.
    P se ruší. Nelze jinak:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jenomže jsou situace, kdy potřebuješ, aby to nebrzdilo.

    A ruční brzda a parkovací režim převodovky jsou dva záměrně oddělený systémy, protože redundance bezpečnostně kritický věci.

    Navíc prostě PRND a ruční brzda je koncept, kterej funguje už 80 let, funguje dobře a není potřeba ho měnit.

    Už takhle dokáže elektronickej volič způsobit nepěknej problém.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    CRAZY_IVAN: Jojo, nebo otočný volič, to jsem měl na mysli, no :)

    BOBASH: Jen na zmáčknutí by to být nemohlo, protože by hrozilo, že při nepřesné manipulaci snadno vybereš opačnou možnost, což ta swipe interakce poměrně efektivně eliminuje :)

    Obecně mi na tom přijdou nejzábavnější ty reakce na internetu, které řeší, jak je hrozné, že by takhle mohl být zpracovaný ovladač, rozhodující potenciálně o life&death situacích, přitom zrovna tohle je volba, která se zákonitě a nezbytně musí odehrávat při 0 km/h a v důsledku je tak nejspíš mnohem méně nebezpečný, než nastavování teploty za jízdy.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: já neříkám, že to nemá brzdit. Jen to má fungovat automaticky, stejně jako automatická ruční brzda.

    Na bezklíčový zapalování bych se nechal ukecat, kdyby se zrušil ten nepěkný čudl na klice:)
    Nicméně P prostě rušim. Zde není platforma pro diskuzi. Čudl na ruční brzdu dovoluji. Zabrzdí i převodovku.
    Alternativně P nahradit ovladač ruční brzdy. Ale mít dva ovladače na brždění mi přijde plýtvání vesmírem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Já bych zakázal bezklíčový startování tlačítkem.

    Mělo to zůstat otáčecí a se stejnýma polohama, tedy vypnuto - příslušenství - zapalování.

    Situace, kdy potřebuju vypnout motor a nechat příslušenství (rádio, klima) zapnutý, nebo naopak zapnout příslušenství a nezapnout motor, jsou u tlačítkovejch aut často zmatený a nepřehledný, protože je to různá sekvence mačkání a držení.

    Má bejt prostě otáčecí knoflík simulující klíček.

    Stejně tak volič převodovky by měl být povinně takovej, aby jeho fyzická poloha vyjadřovala zařazenej režim.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Hlavní účel P je, že můžeš (u většiny aut) zablokovat auto převodovkou a nikoliv brzdou. U manuální převodovky necháš auto se zařazeným kvaltem a ono ti neujede, ruční brzda je pojistka. U automatu je tam na tenhle účel P.

    To je dost důležitý, protože ruční brzdě se poměrně snadno stane, že selže, a nemít možnost zablokovat auto v kopci je dost velkej průser.

    Vedlejší účely jsou jakýkoliv delší stání, kdy potřebuješ zapnutej motor/zapalování (u moderních aut ti motor vypne Start/Stop, ale je "ready to go") a zároveň nechceš stát na tý brzdě. Třeba stojíš v zácpě a potřebuješ topit, nebo milion dalších případů.

    Zbytečný to opravdu není.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Vidíš, bezklíčkový ovládání máme na škodovce i toyotě a nechceme nic jinýho - je to hrozně pohodlný. Klíčky jsou takový přežitek, jako ruční maznička, kterou jsi musel v pravidelných intervalech mačkat. :)
    Pro N jsou asi největší argument ty myčky. Nevím, jak je to s výměnou kol, dělám si to sám a nevím, co je správně.
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: jen tak, koukal jsem teď na nějaký zesilovače:)

    JYRKA: Kdyby bylo na mě, tak zrušim i bezklíčové zapalování:) To považuji taky za zbytečné, nebezpečné a nevyzpytatelné:) Nejvíc mě štvou takový ty pidi tlačítka na klice, kterýma to musíš to bezklíčové zamykání odemknout. To je navíc ošklivé:)

    Právěže mi přijde, že když to bude fungovat tak, jak se očekává, tak nikdo nemusí řešit, jak to vlastně funguje.
    Nastartuju = jedu. Vypnu motor = stojim. Nic víc neni potřeba.
    Čudl na ruční brzdu tam musí zůstat tak jako tak, takže kdo chce mít jistotu, mačká si ho ručně. Souhlas s bezpečností.
    Kdo jednou za uherskej rok chce zadřít převodovku taháním auta, tak si v manuálu najde, jak na to.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: a jak zavádíš výjimky pro klíčkové a bezklíčkové, tak snižuješ bezpečnost systému. Lidi nejsou schopni pochopit daleko větší banality, než je vazba polohy šajtrpáky na tlačítko pod volantem
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Za měsíc finálně končím ve Škodovce. Proč se ptáš? :)
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: pak bys nemohl opustit auto nikde mimo svoji zahradu, což by ti dost omezovalo možnosti použití automobilu jako způsobu dopravy:)
    Kde že pracuješ?:)
    No dobře, bezklíčoví maj dovoleno N. Ostatní maj odteď zakázáno P i N.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Já vím, že to auto je ukradnutelný. Už se dělají protiopatření jako je pohybový čidlo na klíčích. Já na to kašlu, parkuju na zahradě za branou, jsou větší nebezpečí, třeba pád meteoritu.
    MINER
    MINER --- ---
    SHEFIK: automatická elektrická brzda to má taky nastavovací jen v menu.
    JYRKA: nechci rýpat, ale ukradnou ti to borci se zesilovačem signálu, pokud neskladuješ „klíčky“ v ledničce:)
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: ono bylo ještě víc podivností:
    – třeba „cyclop eyes dashboard“
    – nebo „dvanácté okno“
    – nebo autorádio bylo uprostřed mezi předními sedačkami, takže na něj nevidíš:)
    – nebo kroutící voliče místo páček
    – nebo místo heveru jen necháš vyjet hydraulickej podvozek nahoru
    a spousty dalších podivností:)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Nechci rýpat, ale klíčky mám trvale v kapse. Nemůžu je vyndat ani nastavit 0
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    MINER: v zime nemuzes davat rucku a nemuzes stat na siky plose na N
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: na křižovatce stojim na brzdě. Když zastavim na dýl, vypnu motor.
    Fakticky ty funkce stejně dubluje klíček zapalování.
    Vypnutí motoru = N (a můžeš i táhnout JYRKA:)
    Vyndání klíčků nebo 0 = P (podobně mám nastavenou elektronickou brzu, že se sama zatáhne).
    V 99 % to stejně nikdo nepotřebuje. Já jsem to nepotřeboval ve 100 %.

    Prostě je imho zbytečné mít na to další voliče. A cokoliv je zbytečné, je zbytečné.
    Zrušil bych to nebo zakázal nebo zakázal a zrušil.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: v průtažný myčce to N potřebuješ. Při stání na kopci se zas P hodí jako doplněk k ruční brzdě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: A co teda děláš, když zastavíš? Dáš tam N a ruční brzdu?

    P i N mají svůj jasnej účel. P je pro parkování, kdy ti nahrazuje to, že auto s manuálem můžeš zabrzdit "na kvalt". U automatu bys musel spoléhat jen na ruční brzdu, což není úplně dobře.

    N je když s tím potřebuješ hejbat.

    U elektromobilu už to není tak zásadní, tam se to zabrzdění převodovky tuším často simuluje jinak, i když mám pocit, že některý auta furt mají normální P (což by bylo rozumný, protože ruční brzda není nejspolehlivější věc).
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Mám, ale s klasickym automatem.

    Já bych P i N zakázal. Nebo aspoň zrušil pro nadbytečnost.
    N = vypnutej motor.
    P = vypnutej motor a zabržděno.
    Je to zbytečné.
    Stačí D/R.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: A zapomněl jsi na ruční brzdu, která u Citroenu a Oltcitu brzdila přední kola.
    S tím si údajně zažil spoustu srandy v zatáčce jeden pilot rallye, kterého posadili nepřipraveného do Oltcita :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam