• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Já si v týhle debatě upřímně začínám dost uvědomovat, jak moc potřebujeme autonomní řízení, protože míra ignorance lidí, který se považujou za kvalifikovaný ovládat dvě tuny rychle se pohybující oceli, je fakt pozoruhodná.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: U starších aut, který mají manuální ruční brzdu, je to ještě jasnější.

    Ruční brzda je v autě ze dvou důvodů:
    1) Slouží jako brzda nouzová, v případě selhání brzd.
    2) Kvůli parkování.

    Nouzová funkce je jasná, tu nemůže "P" nahradit, protože P funguje tak, že se do ozubenejch koleček v převodovce zacvakne západka. Tohle umožňuje jen držet auto na místě, nedá se tím brzdit. Kromě toho to tu převodovku poměrně významně namáhá a auto by se nemělo nechávat čistě na P v prudkým kopci.

    Ale!

    Ruční brzda, která to oboje řeší, má několik problémů. Umí například zatuhnout, a pak taky umí, pokud není udržovaná, brzdit málo.

    Proto je tam parkovací režim převodovky, kterej z ruční brzdy sejme hlavní zátěž (nebo umožní auto zajistit i když nefunguje).

    Kdyby to tak nebylo, hrozilo by poměrně nemalý riziko, že občas někomu někam ujede auto, i když udělal "všechno správně".
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    A to nemluvim o tom, ze dost lidi s automatem preradi na N, aby plachtilo z mirneho kopce.
    Ze se to nema, je jina vec :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tak ještě jednou, protože očividně máme nejasnosti v tom, jak funguje auto.

    Když u moderního auta zařadíš P, tak mu tím dáváš najevo, že se nemá hejbat. Proto kromě zařazení P v převodovce i automaticky zatáhne ručku. Tlačítko ručky existuje pro případ, že bys jí z nějakýho důvodu potřeboval uvolnit v P nebo naopak třeba zatáhnout v N. Viz myčka.

    To pochopí i člověk, kterej by neměl mít řidičák, jako je tvoje matka nebo ty (sorry, ale tohle je elementární pochopení fungování auta).

    Elektrický auto k tomu ani nepotřebuje tlačítko Start/Stop, protože neexistuje situace, kdy potřebuje bejt "nastartovaný" když nejede.

    Auto se spalovacím motorem to tlačítko potřebuje velmi, protože je naopak mnoho situací, kdy chceš, aby bylo nastartovaný, ale nikam nejelo (bez nastartovanýho motoru nefungujou věci jako topení nebo klimatizace).

    I pro elektromobil je ale nezbytný mít P i N, protože v P se auto nehejbe aktivně ani pasivně (je zabržděný), v N se nehejbe aktivně, ale může s ním být pohybováno pasivně.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Já si naopak myslim, že nebezpečnější je současnej systém, kdy máš:
    P, N, Ruční brzdu a zapalování,
    a moje máma musí vymýšlet, co to přesně znamená.
    Zapomeneš ručku? => brzdíš o klády nebo drtíš důchodce.
    Zapomeneš P? => úpřímně, vůbec nevim, jak to autu vadí. Možná jen nebrzdí motorem, ale nevim.
    Rozjíždíš to přes automatickou ručku => dřív nebo později ti to odejde, páč to maj většinou blbě nadimenzovaný.

    Proti tomu mi přijde lepší mít jeden jasný stav STŮJ, který použije všechny prostředky na zastavení: tedy P i brzdu a zapne se sám i pokud vypneš motor. (OK, zatím START/STOP necháme, i když se to taky trochu se START/STOP systémy stírá.

    Prostě nejen že auto stojí vždycky a nemůžeš na nic zapomenout, ale ani nemůžeš auto ničit špatným používáním.
    Volba stůj nebo vypnutí motoru zafixuje auto všemi dostupnými prostředky.

    Odejdeš od auta s vypnutým motorem => auto stojí a najdeš ho tam, kdes ho nechal
    Čekáš na někoho? => auto stojí
    Dovádí ti na autě hejno negrů s letlampou => auto stojí
    Nefunguje brzda? => auto stojí, protože dalo samo i Péčko
    Selže Péčko => auto stojí, protože dalo samo i brzdu
    Zapomeneš dát STŮJ? => auto stojí, protože si ho dá samo, když vypneš motor

    Prostě jakmile opouštíš auto, máš jistotu, že stojí, ne že na něco zapomeneš. Navíc nemůžeš auto ničit špatným používáním.

    Pokud chceš něco jinýho, máš po zastavení na displeji viditelný volby: a) Nechat se tahat b) Nebrzdit ručkou, aby nezamrzla, jen motorem. Dejte plnej rejd proti obrubníku, kdyby selhalo Péčko!
    V lepším případě b) nahradit vytápěním brzd, což by asi neprošlo přes rozpočtáře:)

    Jyrko, řekni to prosím takhle ve škodovce, aby to věděli. Bylo by škoda, kdybys odešel, a nedozvěděli se o tom:D
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    KEB: buď zamrzne bowden nebo se přilepí pakny, oboje mám za sebou. na pakny zpravidla stačí couvnout, bowden poznáš, podle volný páky


    MINER: je to jen jedna poloha na páce navíc, jen jedna, to asi nebude tak hrozný
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    KEB: Ono se o ty klady zastavilo. Za tema kladama je desetimetrovej sraz
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Počkej, že ty k tomu máš ještě mechanickou ručku?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Já moc nerozumím tomu, co ti vadí? Nevím teda přesně, jak to funguje u tvýho auta – a protože je to Citroën, tak věřím, že nějak divně.

    Ale u normálního auta, jako je třeba to Volvo, který mám teď za barákem, prostě jedu, mám tam D, furt jedu, stojím na křižovatce na brzdě, jedu, furt D, pak zastavím, nechci jet, tak tam dám P. A když chci taky vypnout motor, tak zmáčknu tlačítko.

    CO KURVA MŮŽE BEJT JEDNODUŠŠÍ?
    KEB
    KEB --- ---
    JYRKA: hustý, že se dá tankem porážet stromy jsem viděl, ale osobák...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Nezaznel nejdulezitejsi argument - bez N zbyde jen PRD
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: mě by zajímalo to řazení na volantu jak bude fungovat.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: ok, "Nebo by nemusel bejt neutrál v nějakým podmenu (!)." tohle mi přišlo trošku zavádějící :)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: já P používám, ale štve mě, že to musím dělat:) A asi dvakrát jsem na to zapomněl, a vypnul dřív zapalování než P. A to mě nasralo ještě víc, protože to auto tak nějak cuklo, a to já autu nechci dělat:) Pak jsem ho zařadil, ale štve mě, že to musím řešit:)
    Jak by řekl Blatný, to je prostě něco, co by se nějakým způsobem mělo dít:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Jako N v podmenu mi ve výsledku vadí na celý tý věci nejmíň. Víc mě vadí řešení problému kterej neexistoval.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    A takhle to dopada, kdyz blbe zatahnes rucku. Sedis v klidu u rodicu na kafi a najednou koukas, jak zeny Volvo jede kolem :)


    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: s tvojí poznámkou u N souhlasim, proto nechápu ten hejt na Nko v nějakym submenu. Nepamatuju si, kdy jsem u automatu naposledy dal Nko, jinak než omylem :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Ještě mi vrtá hlavou, co máš přesně za model/motorizaci a jak probíhá, když zaparkuješ a jdeš od auta, že nepoužíváš P?
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    KEB: me zamrzla 2x... staci par dnu nechat na parkingu, kdyz je pres noc minus. pak odbrzdis a rozjedes se a namiris si to rovnou do servisu
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: BTW tvůj přístup je přesně to, proč Tesla spěje k tomu, že FSD někoho zabije. Přistupujou s přístupem ajťáka, kterej navrhuje appku, k ovládání dvoutunový pohybující se věci.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam