• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    BOBASH: Náhodou tohle mi přišlo moc dobrý. Bez nápovědy či zaškolení. Ihned na první dobrou člověk pochopí jak to funguje.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ty vole kluci, dalsich 70+ o razeni?

    Radici paka is the new tlacitka. Get a room
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    tohle vypada pekne, na leto na chatu s nakupni taskou :)

    Charged EVs | New Chinese Mini EV flying off the lots - Charged EVs
    https://chargedevs.com/newswire/new-chinese-mini-ev-flying-off-the-lots/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: V tomhle mimochodem hraje dost roli nutnost zachovávat kontinuitu.

    Ono se třeba u převodovek DSG zkoušelo, že auto, když jsi ho zastavil, zůstalo stát – normální automat stát nezůstane a "plíží se" dopředu. Velmi rychle se zjistilo, že to je nahovno, protože se s tím nedalo pořádně parkovat (plyn není dost citlivej).

    A to je jen malej příklad.

    Je spousta situací, kdy chceš, aby spalovací auto stálo a běžel mu motor (rádio, topení klima etc.), navíc v rámci edge casů máš milion dalších, který můžou nastat v případě závady (třeba když víš, že máš skoro vybitou baterii, tak fakt nechceš aby se ti vypnul motor).

    Pak tu jsou třeba situace s věcma jako je pohyb v kopci. Znamená to, že jsem v tom kopci zastavil, to, že tam chci stát, nebo stojím v zácpě a chci, aby auto po uvolnění brzdy zase jelo dolů?

    etc. etc. etc.

    Uspořádání PRND, v tomhle pořadí na voliči nebo s P samostatně na tlačítku, je výsledkem víc než 80 let vývoje UX automatický převodovky, a kdykoliv někdo zkusil něco jinýho, tak se vždycky vrátí k tomuhle, protože to funguje nejlíp.

    Ta přednáška, co jsi postoval, jen klouzla po povrchu. Mých 15 let testování stovek aut a psaní o nich je taky jen klouzání po povrchu, byť mi to dává docela slušnej přehled o tom, co funguje a co ne – rozdíl je, že ti inženýři, co to vymýšlí, věcí nejen jestli to funguje, ale taky proč.

    Jakkoliv snížit počet prvků pod PRND (u elektromobilu samozřejmě i bez Start/Stop, protože nic nestartuješ) už nejde, pokud bys do toho nezačal tahat AI. A tady nám Tesla ukáže, proč to není dobrej nápad.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jo odpůrcům, já už neumím číst :)

    Ad šaltpáka – jde udělat líp, pokud nemusíš řešit to, aby šly zařídit situace:
    – auto je zabržděný a stojí, motor neběží
    – auto je zabržděný a stojí, motor běží
    – auto je jede, poháněno svým motorem
    – motor auta běží, ale nepohání auto, auto se dá tlačit nebo táhnout
    – nouzová brzda
    (a ještě možná něco na co jsem zapomněl)

    Prostě spalovací motor ti v tom dělá bordel a vytváří situace, který ty možná nejsi zvyklej řešit, protože jezdíš minimálně, ale spousta řidičů je řeší velmi běžně. Proto musíš mít oddělený ovládání toho, jestli motor běží/neběží a toho, jestli se auto hejbe/nehejbe.

    Tohle, zdá se i k tvýmu uspokojení, vyřešilo, když máš šaltpáku na PRND a ručka je automatická (ale má manuální override, protože tak se to u bezpečnostně kritických věcí prostě dělá).

    U elektromobilu se to podařilo zredukovat na RND (neutrál potřebuješ nejen kvůli tlačení, ale i proto, že musíš mít mezipozici mezi jízdou dopředu a dozadu) plus (P) (ruční brzda, která slouží i místo parkovacího režimu).

    Dál už to zjednodušit opravdu nejde, a u spalovacího auta to nejde ani zjednodušit za to, co jsem psal v předposledním odstavci, protože už vznikají situace, kdy auto nemusí reagovat tak, jak budeš chtít, protože to neví.
    MINER
    MINER --- ---
    Však jsem říkal, že se to odpůrcům tlačítek nebude líbit.
    Já jsem jinak tlačítkář, a už jsem to tu i obhajoval, jenom si myslím, že šaltpáka jde udělat líp. To je vše.

    Vyřešený edge-cases znamená, že nikdy nenastane situace, kterou někdo nadesignoval. Neznamená to, že na všechno musíš mít low-level ovladače spojené s přesnou funkcí techniky. To bychom nemohli mít ani automaty.

    Hele, to byla jediná moje message: místo low-level ovladačů přesně vázaných na funkci techniky, můžeme mít abstraktnější ovladače, které jsou více vázané na to, co chtějí lidi a může to dělat víc věcí samo.

    No, ale už se asi nepochopíme:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: ... a teď tam mluví o tom, jak jsou ty HW ovladače drahý, ale přesto dávaj na určitý věci smysl.

    (že tys to sem dal naschvál, abys mi dal za pravdu?)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: A hned potom tam jako příklad ukazuje FYZICKÝ OVLADAČE NA DISPLEJI v Jaguaru I-Pace. Vlastně dost podobnou věc jako ta v tom Mustangu Mach E, která tady přednedávnem rozpoutala shitstorm...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: 22:30 mluví o tom, v čem je problém touchscreen...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jinak teď tam třeba zrovna mluví (kolem 18. minuty) o tom, jak musí být definovaný všechny edge cases, a to se baví jen o zobrazování informací na displeji – nemůže nastat situace, která není vyřešená.

    Což je přesně to, co se vám tady snažím vysvětlit jak u autonomního řízení, tak třeba u tý ruční brzdy, parkovacího režimu a startovacího tlačítka. Ty v autě nemůžeš mít něco, co v 99% případů funguje, ty musíš hledat řešení pro 100% případů.

    Ostatně přímo tam i mluví o tom, že na navrhování HMI v autech nemůžeš používat mentalitu vývojáře appky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Zatím nemám čas na to koukat celý, ale trošičku mě znejistělo, když jsem při proklikávání narazil na to, že mluví o "Audi XC90" (je to Volvo XC90).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Já v tom začínám mít emoce ve chvíli, kdy po 50 příspěvcích napíšeš, že by bylo super, kdyby to při zařazení P samo zatáhlo ručku...

    ... což jsem ti ve třetím z těch padesáti psal, že všechny ty auta dělaj. Pak mám pocit, že mluvím s dementem.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: tak tady k tomu máš matroš od někoho, kdo to designuje https://www.youtube.com/watch?v=SLv64OPwSdw
    Spoiler: odpůrcům tlačítek se to nebude líbit:)
    Tak já s nim někdy nadhodim téma redesignu šaltpáky:)

    Je zajímavý, kolik v tom máš emocí, a kolik soudů a odsouzení děláš o lidech, o nichž nic nevíš…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Spíš brzo napíšu článek o tom, proč je osobní auto zdaleka nejsložitější kus spotřebitelský techniky v současným světě a proč je absolutně nesrovnatelný s věcma jako jsou telefony a počítače, a proč jsou lidi, kteří si na základě zkušeností se software myslej, že zvládnou i auta, obvykle idioti.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Na něm není nic moc zajímavýho, ty řešení jsou víceméně stejný u aut který mají spalovací motor, a jiný to má akorát ID.4, protože je elektrická a tudíž některý věci může mít jinak.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: můžeš napsat článek o roli elektroniky, automatizace a kontinuity v autech. Třeba jenom porovnání řešení z těch tří fotek tady může být zajímavý:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: U některých aut funguje při dostatečně dlouhým podržení jako nouzová brzda.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: elektronika už teď nezatáhne ručku za jízdy, ani když se o to pokusíš
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TOMBRIDER: "Já jsem debil, co neumí používat auto, přiznává, že ho vlastně ani moc používat nechce, ale já vím líp než konstruktéři, který se tím zabývají celej život, jak má vypadat ovládání auta"

    Jo, z toho pramení moje řeči o autistických arogantních ajťáckých idiotech.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: U elektrickýho auta se to dá zjednodušit, protože tam nemáš nic jako běh motoru na volnoběh a tím pádem vlastně ani startování. Takže můžeš mít tohle:



    Startovací tlačítko není, protože nestartuješ, péčko není, protože není převodovka, je jen ručka. Neutrál musí bejt vždycky.

    Jednodušší už to fakt nejde.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam