• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jo a to jsme se ještě nedotkli toho, jak bude ta čínská věc asi vyrobená.

    Pamatuješ si, jak jsem ti ukazoval Twizy? Tak to byl sofistikovaný, kvalitní evropský produkt za trojnásobek ceny toho čínskýho sráče. Ta čínská věc bude v podstatě Twizy, akorát s dveřma, a ještě hůř vyrobená.

    Zkus se zeptat někoho, kdo si chce koupit Fabii, co by říkal na tuhle věc.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Neplní to stejnej účel. Fabia samozřejmě může nahradit ten čínskej krám, ale nikoliv naopak.

    Fabia je pětimístný auto, přičemž čtyři lidi se do ní vejdou v rozumným pohodlí. Má obstojnej prostor pro zavazadla. Má prakticky neomezenej dojezd. Je schopná se pohybovat dálniční rychlostí. Nabízí komfort dostačující pro delší cesty.

    Ta čínská věc je o zhruba tři velikostní třídy menší – pro představu, Fabia má na dýlku 4 metry, Citigo má 3,6 metru, Octavia má 4,6 metru, Superb má 4,9 metru, Wuling Hugguang Mini EV má 2,9 metru. Fabia je velikostně blíž Superbu než týhle srandě.

    To znamená, že se do ní čtyři Evropani fyzicky patrně vůbec nevejdou a už vůbec ne tak, aby mohli absolvovat cestu delší než pár kilometrů. Kufr to de facto nemá, pokud nesklopíš sedačky.

    Maximální rychlost tý věci je 100 km/h, s výkonem 17,4 koní bude při hmotnosti 665 kg nabízet dynamiku zhruba odpovídající Trabantu P50, modernější Trabant 601 (to, co jako Trabant všichni známe), už nabízí výkon zhruba o polovinu vyšší.

    S příplatkovou 13 kWh baterií to nabízí dojezd 170 km při hypotetické spotřebě 8,1 kWh (oboje NEDC). Taková spotřeba je ale v reálným světě blbost, takže je blbost i ten dojezd. Pro představu, Citroën C-Zero, kterej byl velikostně podobnej, ale měl o něco větší baterii, měl v reálu problém dojet z Prahy do Pardubic – a to ne po dálnici, ale po okreskách, při 80 km/h.

    Takže ani hovno.

    Ta čínská věc není konkurence pro Fabii, protože Fabii si obvykle kupujou lidi, který chtějí auto. Ti obvykle od auta očekávají, že se do něj vejdou čtyři lidi, když bude potřeba, že se do něj dá dát týdenní nákup, že dojet do vedlejšího města nevyžaduje plánování a že v případě potřeby můžou jet třeba na dovolenou.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Protože plní stejný účel.

    Že to je v autožurnalistickém světě o nějaké pochybné třídy jinde, to laickou veřejnost nezajímá.

    Že nějaký Aixam existuje, to jsem se dozvěděl až tady, těžko tedy bude u lidí, které auta nezajímají, resp. zajímají jen jako nástroj (většina venkovské populace) konkurovat v kategorii "2-stopá babeta pro nepracovní užití", kde momentálně kraluje Škoda Fabia 1.2 HTP a podobné vozy.

    Tohle je na vesnici ideální... Má to dostatečný range na týden v situaci, kdy to denně parkuješ vedle zásuvky, příznivou cenu a měsíční nákup to uveze taky...
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Pochybovat klidně můžeš, a navzdory tvým 99 % jistoty, I-Pace má "kroutiče" s vlastním, integrovaným displejem. Ale samozřejmě díky za tvůj odborný a neotřesitelný názor a tady se teď můžeš podívat na video, kde můžeš jednak vidět okraj středového displeje, na kterém je to podle tebe přilepené, ale zároveň taky, že displeje na knobech jsou umístěné skutečně na nich:
    I-Pace UX: HVAC controls
    https://www.youtube.com/watch?v=VHxKv96_vlo


    Jinak, extra props za to, jak se tu permanentně navážíš do "ajťáků", ale zároveň tvrdíš, že monofunkčnost jednoho kolečka v Mustangu je víceméně SW věc – zajímalo by mě, jak bys "víceméně SW" vyřešil, aby se to chovalo jako ty dva knoby v I-Pace a mohl jsi ho používat jako dva nezávislé ovladače pro climate control :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: V čem je věc velikosti golfového vozíku konkurence pro Fabii, která je asi o tři třídy větší?

    Tohle je konkurence pro Aixam
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CHIX: Doufej, že se sem tohle: SHEFIK nedostane, nebo ne bez hromady zbytečných bazmeků, co to prodraží na desetinásobek...
    Protože tohle je přímá konkurence Tobě i základním přibližovadlům třídy Škoda Fobia...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Je to skoro stejná věc, pokud teda I-Pace nemá úplně jiný kroutiče než Velar, o čemž bych dost pochyboval, vzhledem k tomu, že je to jedna značka a od pohledu to vypadá podobně (v I-Pace jsem neseděl, Velarem jsem jezdil).

    Ve Velaru (a tedy na 99% i I-Pace) je to kolečko přidělaný na dotykovým displeji, který jako "svůj displej" využívá tu část dotykáče, která je uvnitř. Oproti tý věci v Mustangu bude asi vychytanější v tom, že umí přepínat mezi ovládáním víc věcí, což je ale víceméně softwarová věc.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    amazon tu vasi debatu k FSD konecne rozlousk :)

    Amazon nasadil umělou inteligenci na kontrolu řidičů. Kdo nesouhlasí, končí | cdr.cz
    https://cdr.cz/clanek/amazon-nasadil-umelou-inteligenci-na-kontrolu-ridicu-kdo-nesouhlasi-konci
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PETER_PAN: id3/id4
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Z jakeho je tohle auta?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TOMBRIDER: Však to taky je dobrý, možná i nejlepší.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Taková zajímavost, kolik mil najelo auto po 0 km range. Modře je kolik to dokázalo držet rychlost 65 mph.



    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: To právě vůbec není podobná věc. V Mustangu je to jednoúčelový pseudofyzický ovladač dedikovaný pro nastavování hlasitosti, což je zrovna jedna z funkcí, pro kterou tohle řešení fakt nepotřebuješ a ještě k tomu je doslova přilepený na hlavním displeji, kde zabírá místo a nesmyslně determinuje podobu UI. V I-Pace je to standalone ovladač s vlastním displejem, který není dedikovaný na ovládání hlasitosti. Nedělej, že nechápeš ten rozdíl, jen abys obhájil že jsi propadl supergimmicku v Mustangu :)

    Jinak jo, dedikované ovladače s vlastním displejem jsou skutečně relativně drahé. Nicméně, to základní, nekonečné kolečko hlasitosti, co máš v každém dvacet let starém autě, vyjde v důsledku o mnoho levněji, než řešení v Mustangu.

    Buttons are back!
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    typek splakal nad vydelkem, ze si kupil i8 miesto p100d :)

    "I drive a BMW i8 Roadster. Hybrid. Like you an Ex-Demo car with 1K miles on it .First Serviceat 10K miles on it (Basically Oil, filter & plugs changed.) The shocker was the rear tyres were shot. I checked them myself because I could not belive it. Now these are the rear tyres. They carry the bulk of the weight(engine & Transmission/axle.) However most of my journeys commuting only uses the battery(30 mile range.) Ehich poweres the front wheels through the electric motor. They also state 128MPG. I have yet to get 30MPG. I just didn’t have the Cojohns to go the Tesla route. I feel sadden & thourouhly sicken by this experience. Had I gone Telsa model S P100D I’d have been 45K$ (£25) better of and saved a small fortune going forward. "
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JIMIQ: pssst, at ich nezobudis, sli spinkat hodne pozde :) dajte si ku kaficku radsej libive obrazky nejakeho prototypu zo startupu, o ktorom som dodnes nepocul

    Drako GTE on Snow
    https://www.youtube.com/watch?v=D_5hqFLXeXs
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    srsly, kdo z vás? :D

    What's the purpose of N in a BEV? : electricvehicles
    https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/mdj9x5/whats_the_purpose_of_n_in_a_bev/
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    +110 novejch od vcera od vecera ? tyvole
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    BOBASH: Náhodou tohle mi přišlo moc dobrý. Bez nápovědy či zaškolení. Ihned na první dobrou člověk pochopí jak to funguje.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ty vole kluci, dalsich 70+ o razeni?

    Radici paka is the new tlacitka. Get a room
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    tohle vypada pekne, na leto na chatu s nakupni taskou :)

    Charged EVs | New Chinese Mini EV flying off the lots - Charged EVs
    https://chargedevs.com/newswire/new-chinese-mini-ev-flying-off-the-lots/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: V tomhle mimochodem hraje dost roli nutnost zachovávat kontinuitu.

    Ono se třeba u převodovek DSG zkoušelo, že auto, když jsi ho zastavil, zůstalo stát – normální automat stát nezůstane a "plíží se" dopředu. Velmi rychle se zjistilo, že to je nahovno, protože se s tím nedalo pořádně parkovat (plyn není dost citlivej).

    A to je jen malej příklad.

    Je spousta situací, kdy chceš, aby spalovací auto stálo a běžel mu motor (rádio, topení klima etc.), navíc v rámci edge casů máš milion dalších, který můžou nastat v případě závady (třeba když víš, že máš skoro vybitou baterii, tak fakt nechceš aby se ti vypnul motor).

    Pak tu jsou třeba situace s věcma jako je pohyb v kopci. Znamená to, že jsem v tom kopci zastavil, to, že tam chci stát, nebo stojím v zácpě a chci, aby auto po uvolnění brzdy zase jelo dolů?

    etc. etc. etc.

    Uspořádání PRND, v tomhle pořadí na voliči nebo s P samostatně na tlačítku, je výsledkem víc než 80 let vývoje UX automatický převodovky, a kdykoliv někdo zkusil něco jinýho, tak se vždycky vrátí k tomuhle, protože to funguje nejlíp.

    Ta přednáška, co jsi postoval, jen klouzla po povrchu. Mých 15 let testování stovek aut a psaní o nich je taky jen klouzání po povrchu, byť mi to dává docela slušnej přehled o tom, co funguje a co ne – rozdíl je, že ti inženýři, co to vymýšlí, věcí nejen jestli to funguje, ale taky proč.

    Jakkoliv snížit počet prvků pod PRND (u elektromobilu samozřejmě i bez Start/Stop, protože nic nestartuješ) už nejde, pokud bys do toho nezačal tahat AI. A tady nám Tesla ukáže, proč to není dobrej nápad.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam