• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Jenže to všechno je Ti na vesnický provoz úplně k ničemu... Už jsem Ti to říkal jněkolikrát - jeď se projet někam aspoň 50 km do Prahy a mrkni, co maj lidi u baráků a v garážích.
    V garážích najdeš nějakou leštěnku typu (nová) Fobia, Ochcávka nebo Dacia Logan, před garáží 2-3x nějakou tu starší Fobii, Škodu 120 nebo Favorita/Formana/Felicii, 2 ks na součástky, "provozní kus" často s vyndanejma zadníma sedačkama aby nepřekážely nákupu/nákladu...

    Smiř se s tím, že mimo autožurnalistický svět existuje pouze 10 kategorií dopravních prostředků:
    Kolo/koloběžka - elektrokolo/malá motorka - velká motorka - běžné auto - kombík - "komenzátor micropenisu" - offroad (Lada Niva, Nisan Patrol, UAZ) - dodávka - náklaďák/tirák a traktor/kombajn.

    BOBASH: Ne. Byl to "compliance BS" vyrobený z podřadných materiálů a s buď nedomyšleným, nebo úmyslně znesnadněným uživatelským komfortem (úzké a celkově špatné sedačky, chybějící okna, úzká a špatně udělaná palubní deska, podřadný pohonný systém).
    Nic nebránilo tomu, aby tu kastli udělali o 20 cm širší, nic nebránilo tomu, aby jí udělali o 30cm delší, nic nebránilo tomu, aby tam namontovali levná skla, klidně bez stahování, ale třeba s omezeným vyklápěním (to mám vzadu v Swiftu), mohli tam dát také lepší BMS, aby to nemělo spotřebu skoro jak Tesla 3 - jediná skutečně drahá věc by byla instalace lepší a/nebo větší baterky.

    Ale pak by možná bylo Twizzy až příliš použitelné v denním užití a nemohlo sloužit jako ukázkový příklad: "Podívejte se, nejde to! Ani velká automobilka to nezvládla!" a co hůř, objevil by se někdo, kdo zvládá tlačítka vyvinout za $10 nikoliv $10.000.000 a vyrobil pseudoTwizzy za 150k

    MINER: Nejlepší auto, s kterým jsem kdy jezdil, bylo Subaru Libero. Zhruba 3m dlouhý Kei van s možností zapnout 4x4, prosklenou elektrickou střechou a možností vybrat si mezi 7 místy "bez kufru"(asi 30cm šíře), 5 místy se stolečkem (2 řada sklopená), 4 místy s větším kufrem nebo 2 místy a fakt velkým kufrem, kam se v pohodě vešly 4 jízdní kola a spousta bagáže.
    Akorát trochu moc rezlo...
    Což se ale vracíme zpět k BOBASH a jeho nepochopení, že Fobie je nahraditlná čímkoliv menším a efektivnějším, co bude mít aspoň 2 místa a prostor na pár přepravek s nákupem, nářadím, nebo produkcí z pole... Akorát prostě ta Fobie je to nejmenší dostupné auto, co zároveň lidi znají, protože kdo by neznal Škodovku, žejo...?

    BOBASH: Á, Tvůj oblíbený blábol o (ne)použitelnosti robotaxíků a jejich závislosti na vysoké denzitě obyvatelstva je zpět...
    Takže Ti to zkusím ještě vysvětlit ještě jednou a pomaleji, aby to bylo dost jednoduché i na úroveň motožurnalistického chápání...
    Mějme 2 identická vozidla v hodnotě 3 miliony korun a životností ~10 let (3650 dní). Není důležité, zdda ICEV nebo EV, pro jednoduchost předpokládejme, že žádné další náklady (servis, poplatky, etc) neexistují. Tj. jsou to "minimální" provozní náklady.
    Jedno vozidlo je autonomní, jedno řídí taxikář.

    Autonomní vozidlo je v provozu v podstatě 24/7 má amortizační náklady 3.000.000/3650 = 821 Kč/den, tj. 34 Kč/hod.

    Taxík má amortizační náklady 34 kč/h + náklady na taxikáře.
    Minimální mzda v roce 2021 činí 15.200 Kč/měsíc (160 hodin, s ignorací příplatků za práci v noci, atp.), tj. cca 20.500 Kč superhrubého, přičemž týden má 168 hodin, tj. v případě 4 taxikářů tam každé 4 týdny (cca 1 měsíc) chybí 24 hodin, tj. přesčas (x1,25) za cca 3800.
    Mzdové áklady na 24/7 provoz taxikářů jsou tedy cca (4*20500+3800) = cca 85.000 Kč za 28 dnů, tj. cca 3.000 Kč/den, resp. 127 kč za hodinu.
    Tj. 34 (amortizace) + 127 (taxikář) = 161 Kč/hod

    Tedy:
    34 Kč/hod, resp. 816 Kč/24h - Minimální provozní náklady (MPN) čekaícího autonomního vozu
    161 Kč/hod, resp. 3864 Kč/24h - Minimální provozní náklady (MPN) čekajícího taxíku

    Tj. pokud jde třeba o auta, co žerou 5/L 100km (benzín zaokrouhlíme na 30 Kč/L) a jedou vyzvednout opilého teď_už_ne_řidiče na Vánoční trhy což je 2x 73,5km a 72 minut (bez čekání) tak to znamená:
    81 Kč MPN + 220 Kč palivo = 301 Kč u autonomního vozu
    161 Kč MPN + 220 Kč palivo = 381 Kč u taxíku
    Pokud tam jedou na výlet (5 hodin čekání), tak se ale ekonomie změní takto:
    471 Kč - autonomní vůz
    1.186 Kč - taxík

    Pokud bude výlet vyúčtován třeba 1200 Kč, tak autonomní vůz může klidně dalších 24 hodin stát opuštěný na parkovišti...
    Mimochodem, v reálném světě by taxík stál od 23 kč/km, tj. 3381 Kč bez čekání, což by u autonomního vozu znamenalo, že když by si naúčtoval 2800, tak na tom parkovišti může zevlovat klidne 3 dny.
    ...čímž zároveň odpovídám i na JYRKA, LA_PIOVRA,CRAZY_IVAN,CRAZY_IVAN

    BOBASH: Jenže Waymo není autonomní auto, Waymo je minitrolejbus, tam jsou náklady v podstatě jen na vytyčení "trolejí" a pak na schopnost jejich detekce autem + schopnost detekce "cizorodých předmětů v dráze". Pochopitelně, vytyčování vyrtuálních trolejí je mnohem jednodušší a mnohem levnější, než skutečná autonomie, nicméně je zase závislé na schopnosti ty virtuální troleje udržovat aktuální - tj. při každé opravě silnice udělat OTA update trolejí, případně i vyslat snímací auto, aby namapovalo objízdnou trasu tam, kde to doteď nebylo nutné.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Teoreticky jo, ale pro jak velkou hustotu to tedy přestane fungovat?
    Teď auto 90 % času stojí. To je hodně velkej buffer neefektivity, z kterýho těžit.
    Souhlas, že v Grónsku a na Sibiři autonomie asi úplně nepofrčí ani za 20 let.
    Otázka je jaká je hranice hustoty osídlení, pro které se to vyplatí.
    Klidně se taky někdo může pustit do odhadu, vlastně by mě to taky zajímalo:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Sdílení aut bude vždycky fungovat jen v místech s velkou hustotou lidí.

    Potřebuješ hodně aut i hodně zákazníků, aby bylo reálný, že vždycky najdeš auto a zároveň jich nemuselo být nesmyslně moc.

    Vem si jako příklad taxíky - v NYC jsou všude a najdeš ho hned. V Praze je vždycky do 5 minut od tebe Bolt. V Pardubicích čekáš, protože taxiků není dost (a víc by se jich zase neuzivilo), na malým městě je většinou jeden taxik a má problém se uživit, protože když ho v jednu chvíli potrebujou tři lidi, tak dva jdou pěšky a zároveň on pak většinu času stojí.

    Sdílení je dobra myšlenka v centru velkoměsta, kde je dost velký pohyb lidi a jde o krátký trasy na místa kde jsou další lidi.

    Pro člověka, kterej má auto na ježdění na chalupu, na dovolenou a do supermarketu kde tři hodiny nakupuje, to nefunguje a fungovat nikdy nebude.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    CRAZY_IVAN: IMHO to tak odpovídá těm nejlepším panelům, co se daj dneska sehnat.
    Takový longi hi-mo5 má 540wp na 2.5m2, to tak zhruba vyjde.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    OMNIHASH: a kwh je roční výroba (ještě jsme proti kalkulačce ubrali), což pisu, nebral jsem výkon instalace. A udávají to jako data na 1m2. Ale samozřejmě to musel být blbost :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    OMNIHASH: hmm, data jsme brali z téhle kalkulačky https://www.ceska-solarni.cz/kalkulacka
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    CRAZY_IVAN: zvláštní konstanty, ale skoro to vyšlo. Panel vyrobí 220, ale ne kWh, ale wp, a ne na metr, ale na panel (1,6m2). Vyrábí 1000 hodin ročně, takže nějakejch 120-180 kWh ročně.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    GOR: jeste prosim te jaky je rozdil mezi prenos a distribuce? Jedno ma 0,97 a druhe 0,95 ucinnost

    A divam se znovu a sice tam mas ucinnost pohonu EV ale nemas ucinnost nafty/benzinu ktera je 0,25-0,4
    GOR
    GOR --- ---
    JIMIQ: Jo, je to tak, je to jen model 100% nahrady. S tou spotrebou rafinerii nemam sajn, jak moc to jde z elektrizacni soustavy, v Litvinove meli 300+ MW ve vlastnich teplarnach. Melo to koncit a nevim, jestli to nahradili spotrebou z venku (to nevim jestli vubec kde, byly to teplarensky zdroje) nebo jestli postavili nejakej paroplyn...
    GOR
    GOR --- ---
    CRAZY_IVAN: Dej prosim tvuj orientacni vypocet s rozpisem predpokladu a kroku. Diky.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    s kamarádem jsme nedávno počítali, že by teoreticky stačilo cca 130 km2 solárů na pokrytí aktuální spotřeby benzínu a nafty, když se započítala vyšší účinnost EV motorů a počítalo se s roční výrobou 1m2 solarů 220 kWh, ale taky je možný, že jsme se sekli :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    GOR: mam pocit, že nepočítáš s větší učinností elektrického ústrojí, sice počítáš ztráty cestou, ale imho bys měl brát v potaz násobně větší účinnost elektrického motoru vůči libovolnému spalovacímu (protože tu navíc nejezdí jenom nejmodernější motory)

    takže měrná spotřeba spalovacího motoru je jedna věc, ale reálně nebudeš potřebovat tolik energie, protože ele jsou efektivnější
    KEB
    KEB --- ---
    JIMIQ: a nemálo sežerou i busy a ty se už nahrazují
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    GOR: jen poznamenam ze v tom jsou nakladaky, traktory a naftove vlaky
    A hodne elektriny (3TWh jestli si dobre pamatuju) usetri vypnute rafinerky

    Dale - cast te elektriny bude vyrobena doma ze stresni FV, takze ucinnost se zvysi o par procentnich bodiku
    KEB
    KEB --- ---
    Renault představuje nové Kangoo. Má chytré dveře a elektrickou variantu - Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/...rce=hp&seq_no=6&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

    265km mi přijde u něčeho takovéhleho docela málo a samozřejmě chybí cena (jak moc může klesnout dojezd, když tam naložím půl tuny cementu?)
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: Na letišti to je na prostup terminálem, takže tam maj golfáky a podobný cajky. Taxi služby maj svůj vercajk do aut, když s nima jezdí rodiny s mrňatama nebo škvrňatama.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Offtopic, ale s tou dětskou sedačkou se létá, nebo na co se na letišti objednává?
    KEB
    KEB --- ---
    JYRKA: tak to jsem zvědavý, vždycky když tohle řekne bobash, tak se na něj sesypou jako Sršni :-D

    MINER: to jakože mě cedta vyjde pod korunu deset na km? Ve dne v noci kdykoliv? A budu si moci vybrat jakou sedačku? A bude v tom autě moci synek nadrobit nebo se pozvracet? A ty plinky, vlhcenyt ubrousky, a spousta dalších osobních věcí tam bude nebo se stim budu muset vláčet jak trouba? Samé otázky... :-D
    GOR
    GOR --- ---
    DZODZO: No, ono to s tou nadbytečností není až tak jednoduché. Ten export je vykazován v bilanci, nemám na to po ruce podklady (máme tu někoho z ČEPS? :-)), ono to může být v extrémech tak, že na těch 13 TWh bilančního exportu odstavím právě 2 GW uhelných elektráren na dole nebo taky neodstavím ani 1 MW, jen snížím využití těch zdrojů, protože je potřebuji na krytí špiček (představ si špičku jako situaci, co trvá třeba 800h ročně).

    Takže na tohle neumím z fleku odpovědět. Blbé je, že tyhle špičky se zpravidla vyskytují v zimě, kdy větrníky stojí obalené námrazou a fotovoltaiky dělají 0,05 instalovaného výkonu, protože intenzita záření je někde okolo 50 W/m^2 nebo taky 0,0 protože je zrovna 14 hodin denně tma.

    Na elektromobilitu je moc fajn jaderná elektrárna, řízenými odběry v sedlech krásně zploštím diagram zatížení a nemusím ke každým 2GW JE stavět 1 GW Dlouhých strání :-)
    MINER
    MINER --- ---
    GOR: tak to sedí. To jsou asi 2 Temelíny. Nejdřív jsem se sekl, pak opravil. Vidíme to stejně.
    GOR
    GOR --- ---
    MINER:
    Bilančně na teoretickou náhradu všech výkonů v naftě a benzinu potřebujeme:
    2019 bylo na český trh uvedeno 1,6 mil. t benzinu a 5 mil. t nafty.
    Benzin má výhřevnost 46,4 GJ/t, nafta 42 GJ/t.
    Takže v benzinu máme 74,24 PJ, v naftě pak 210 PJ.
    Benzínový motor bude mít měrnou spotřebu bratru 12,5 GJ/MWh, tj. 12,5 PJ/TWh, naftový 11 GJ/MWh=PJ/TWh

    Takže v netto energii to máme 6 + 19 TWh = 25 TWh. Účinnost řetězce přenos->distribuce-> nabít->vybít->pohon bude cca 0,97->0,95->0,9->0,9->0,97=0,72.

    Takže na výlezu z blokovýho trafa potřebujeme cca 35 TWh.

    Nějakou část z těch 35 TWh můžeme dostat, za předpokladu nočního nabíjení, z většího využití zdrojů, které bychom i tak museli mít na krytí diagramu zatížení, alenetroufám si říct, kolik to bude.

    Jinak je 35 TWh ekvivalent:
    4,5 - 5 GW v JE
    5,5 - 6 GW v uhelný elně na dole, asi i v paroplynu, když jiný zdroje nebudou.
    12 GW v suchozemských větrnících (bilančně, ne diagramově)
    30 GW ve fotovoltaice (bilančně, ne diagramově)

    Jsou to jen rychlý odhady, ale nemyslím si, že bych se seknul. Samozřejmě se to nestane přes noc, bude to nějak postupně.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    GOR: a ktore z tych uhelek su tie co uz teraz exportuju nadbytocnu elektrinu a teda ich nepotrebujeme nahradit?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam