• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    MINER
    MINER --- ---
    Myslím, že jsme diskuzi vyčerpali. Probíhá už jen torpédování jednotlivostí bez celkového pohledu, za jakých podmínek by mohla autonomie fungovat. Že mikropromile lidí potřebuje jezdit na houby do lesa na tom skutečně nic nemení. Nikdo nečeká 100 % autonomii.

    Ucelené podmínky myslím MINER: Příklad: při průměrné ojetině za 228 kKč, ročním poklesu hodnoty 20 %, průměrném ročním servisu 8kKč a pojištení, ručení a poplatcích 10k a spotřebě 6l/100 km vychází km průměrného strejce na 6,6 km.

    Bobash doplnil, článek, kde Waymo odhaduje cenu autonomní služby na $0.3 v US, kde taxi stojí $2/km. Bez servisu, takže reálně dejme tomu ¼ ceny taxi. Tedy u nás by to bylo asi 10 kč/km (na rozdíl od taxi personální náklady hrát takovou roli).
    Při současných projekcích by tedy zřejmě museli buď strejcům náklady růst nebo Waymu klesat, aby to začali používat.
    Já bych čekal, že během 20 let se to stane.

    Pořád zůstává otázka v jaké hustotě obyvatel jsou tyhle ceny reálné. Cz má od 40-140 lidí na km.

    Cena fee za autonomní služby se umořuje asi 30x rychleji u robo taxíku než u strejce v garáži. Tedy kdokoliv nabídne robotaxík umořuje náklady 30x rychleji než kdo prodává strejcům. Pokud někdo najde business model, jak to prodávat strejcům, přeji mu to.

    Jyrka doplnil, že služba navíc musí při stejné ceně poskytnout soukromí a komfort na úrovni soukromýho auta. Fair enough.

    Pokud někdo s takovou úvahou nesouhlasíte. Proveďte úpravu celkové úvahy a uveďte z jakých předpokladů vycházíte nebo přijďte z vlastní sadou předpokladů, které si myslíte, že je potřeba naplnit, aby to mohlo fungovat.

    Ucelená oponentní úvaha (jako tu třeba řeší mistři Gorbačovové) mě zajímá.
    Torpédování jednotlivostí, pocity bez relevantních předpokladů a invektivy už ne.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Na konci příspěvku si sám odpovídáš. "Vyjedu jen v neděli na výlet".

    Typickej uživatel soukromýho auta jsou třeba moji rodiče. Žijou v Pardubicích, kde jezdí po městě MHD. Autem jezdí na nákupy, na výlety a na chalupu. K autům nemají vůbec žádný vztah, žádný nadšení, žádná potřeba hrát si na status.

    Otec dokonce počítal, jak by ho vyšlo používat Car4Way místo vlastního auta.

    A vyšlo to jako úplná blbost.

    Na tý chalupě (na vesnici, kde by robotaxíky nikdy nemohly mít použitelnou hustotu) totiž potřebujou auto, a potřebujou ho tam mít celou dobu, co tam jsou. Takže by si museli půjčovat auto třeba na 14 dní v kuse. Nebo každej víkend.

    Půjčovat si Citigo z Car4Way by je stálo víc, než operativní leasing na novou Octavii.

    Takže si koupili za 300 tisíc zánovní Toyotu Auris, která jim vydrží dalších 15-20 let.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Tohle ale nefunguje. Protoze pokud by to fungovalo, tak by si lidi nekupovali nova auta, ale jezdili taxiky. Vyjde to levneji skoro vzdy.
    Auto je taky soukromi, odobni pohodli a status.
    MINER
    MINER --- ---
    Příklad: při průměrné ojetině za 228 kKč, ročním poklesu hodnoty 20 %, průměrném ročním servisu 8kKč a pojištení, ručení a poplatcích 10k a spotřebě 6l/100 km vychází km průměrného strejce na 6,6 km.

    Pokud nějaká služba dokáže nabídnout do 5 min v podmínkách CZ s průměrnou hustotou obyvatel od 40-140 lidí na km srovnatelně, zbaví se strejci v daném regionu svých Oktávek fmetle na hlínách.

    Neplatí pro strejce, co si myslí, že do auta se leje jenom benzín, rádi kolem auta tancují nebo strejce strejce petrolheady.
    (Nic proti strejcům ani petrolheadům. Já si taky hýčkám Citroëna naprosto iracionálně a stojí mě to víc, než by muselo, ale až budu mít alternativu, tak s nim vyjedu jen o neděli na výlet)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: U carsharingu/autonomních taxíků mimo centra velkých chybí odpověď na jednu otázku.

    PROBOHA, PROČ?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Je zbytečný počítat s účinností a výhřevností.

    Počítej s průměrnou spotřebou benzínu/nafty na 100 km a průměrnou spotřebou elektřiny.

    Sice by se mohlo zdát, že ti v tom budou dělat bordel třeba náklaďáky nebo velký SUV, ale nebudou. Najetý kilometry ti jsou jedno, máš je tam jen jako prostředek, takže to, že nějaký auto sežere dvakrát víc benzínu nevadí, protože sežere i dvakrát víc elektřiny.

    Někde jsem to měl spočítaný tímhle způsobem, vyšlo to na cca 20-30% reálný spotřeby, což odpovídá i tomu, co tvrdí třeba Ionity, kde to počítali nějak hluboce sofitikovaně.

    Prostě 20-30% dnešní spotřeby lze považovat za bernou minci, vychází to tak všem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: To odpovídá tomu, co píšu já. Carsharing/autonomní taxík může fungovat tam, kde je kritickej problém s parkováním.

    Pro vesničany to téma nebude nikdy. Tam je sdílený auto prostě pitomost, nedává žádnej logickej smysl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tak přines argument a ne blábol.

    Zatím jsi napsal jen bezobsažné kecy jako že "věci se mění". Ale nenapsal jsi nic, co by vyvracelo, co píšu já.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Já tvé důvody neignoruji. Já s nimi nesouhlasím:) Tzn. nemusíš už je opakovat, musel bys přinést nové:)
    Hint: invektivy nejsou argument.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Nerikam, ze kazdy zijici ve meste prejde na car sharing. Nicmene hodne rodin zijicich ve meste vlastni auto vzda diky nakladum na parkovani/ mytne atp.
    A nebo vzda druhe auto.
    Pro nas vesnicany to asi nejakou dobu nebude tema
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Spíš 50 místo 25 – pokud počítáš, že dnešní auto vydrží 25 let, tak EV může klidně padesát, protože navíc nebude ani "morálně zastarávat" a nebude důvod ho měnit.

    Což opět zlevní vlastnictví soukromýho auta a vrací nás to k tomu, že carsharing/autonomní taxíky budou fungovat jen tam, kde je problém zaparkovat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Jenomže člověk žijící ve městě ještě nutně není člověk se jen ve městě pohybující.

    Třeba na typickej use case člověka jezdícího na víkend na chalupu (nebo klidně každej víkend někam jinam na výlet) tohle nefunguje.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ev spis zpusobej (az bude million mile battery) ze auto vydrzi 30 let misto 25

    Sharing bych nezavrhoval, ale ja si pro svuj osobni pripad neumim predstavit pouzivat sdilene auto (predmesti, dve deti). Dokonce spis vyhledove (15+ let) uvazuju nad druhym autem, ktere by bylo “rodinne sdilene”
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Autonomii budou používat všichni, ale hodně z nich bude ty autonomní auta vlastnit.

    Důvody už jsem ti vypsal, a ty je opět ignoruješ.

    Autonomní taxík bude dobrej, pokud potřebuješ jet někam, kam se dá rozumně jet taxíkem – jen bude levnější, takže ho bude používat víc lidí.

    Nebude to fungovat v místech, kde je řídkej provoz a tudíž není pravděpodobný, že bude volnej taxík dostupnej v daným čase a místě. Nedostupnost v čase odradí uživatele, nedostupnost v místě způsobuje nedostupnost v čase a navíc zvyšuje náklady a ekologický zatížení (autonomní taxík, kterej najezdí půlku kilometrů prázdnej, je horší než soukromý auta).

    Nebude to taky fungovat v situacích, kdy potřebuješ to auto mít delší dobu trvale k dispozici, protože pak je levnější si ho koupit.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Tipnu si: jakmile to bude dostupna alternativa taxiku. Tam se ty usecases prekryvaji 1:1
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Dyť říkám, že souhlasim, že carsharing v současné podobě nebude lákavý. A stejně jako ty bych tomu ani neříkal car sharing.

    Podle mě je otázka v jak hustě zalidněných oblastech autonomie poskytne jakou cenu za km, dobu přistavení auta, rychlost dopravy a výběr a komfort auta.

    A nikomu neberu jeho plechové miláčky, ani neříkám, že všechno nahradí autonomie.

    Přijde mi zajímavý zamyslet se nad předpoklady, za jakých začne kde kolik lidí používat autonomii, až bude dostupná (což je samozřejmě největší neznámá).
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Trochu se pridam k Miner: proces urbanizace jde rychle dopredu. Uz nyni zije typicky obyvatel planety ve meste.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Vlastnit auto nebude potřebovat každý, lidí, co ho potřebují, bude míň, ale ano, i za 100 let bude velká část lidí vlastnit auta.

    Jinak ve tvým příspěvku není jediný argument, ale jen bláboly na téma "EV jste taky nevěřili".

    Já jsem jak v linkovaným článku, tak tady v debatě, přinesl jasný argumenty, proč pro velkou část lidí nebude carsharing lákavý.

    Zkus mi vysvětlit, proč by typickej člověk, kterej není obyvatel velkoměsta, měl chtít carsharing místo svýho auta?
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Ano. A ta motivace se liší podle kvality dostupných služeb.

    Když uvažujete v možnostech toho, co je teď, tak vám samozřejmě vyjde, že Carsharing je na málo. Já souhlasim, že Carsharing nenaplnil potenciál idealistů.

    Jenže svět se vyvíjí:
    Např. Liftago: nalezlo perfektní systém, jak vykrývat špičky převozu lidí dopravou balíčků.
    Mileus: dělá zavádí multimodální dopravu, která je v zacpaných městech rychlejší než individuální
    Optimus: připravuje malý autonomní shuttles, který se teď díky platu řidiče nevyplatí, ale autonomie je umožní, takže nebudeš muset čekat na autobus, protože furt bude nějaký prcek poblíž.

    To jen pár příkladů, kdy se doprava už teď mění.
    Prostě vznikaj nové alternativy a ty mění motivace lidí. Před pár lety škarohlídi ještě tvrdili, že EV se nikdy nestanou majoritou.

    Asi nechceš tvrdit, že ještě za 100 let bude každý potřebovat vlastnit auto.
    Takže otázka není jestli, ale kdy. Za 100 nebo 10 let? Asi něco mezi..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tady ale nejde o čísla penetrace, ale o chování zákazníků a to, jestli mají motivaci něco jako "carsharing" používat.

    Ve výsledku vždycky skončíš u toho, že carsharing je výhodnější jen tam, kde je vlastní auto zásadní problém zaparkovat. Jakmile nemáš problém s parkováním, nebo nevyužíváš auto extrémně málo, nemáš motivaci šérovat a tudíž to nebudeš dělat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: On je hlavně důležitej způsob použití toho auta a třeba to, jestli to auto v době, kdy stojí, náhodou taky neplní nějakou funkci.

    Zkus si třeba po Praze používat sdílený auta jako je Anytime (což má byznysmodel přesně odpovídající tomu autonomnímu taxíku, jen to musíš řídit) a zjistíš, že je to vlastně na spoustu věcí úplně nahovno. Respektive je jen velmi omezenej okruh věcí, na který Anytime NENÍ nahovno.

    V teorii je super, že si vezmeš auto, jen když jedeš. Bezvadný, a pokud cestuješ jen s příručním zavazadlem, tak to funguje. Jedu na pracovní schůzku, vezmu si Anytime, dojedu tam, nechám auto stát někde na modrý, zpátky si vezmu jiný auto který je někde v okolí nebo jedu něčím jiným.

    Ale třeba na nákup do supermarketu už to nefunguje. Buďto auto nechám na parkovišti a riskuju, že si ho vezme někdo jinej a já tam zůstanu s košíkem, nebo za něj musím PLATIT PO CELOU DOBU NÁKUPU.

    A co když jedu na víc nákupů po sobě, nebo třeba na nákup a pak na schůzku? To chci v tom autě nechat věci – a tedy ho musím dál platit.

    Na využití mimo město jsou pak tyhle věci zase k ničemu proto, že jsou drahý.

    Myšlenka, že si lidi budou na cestu na chalupu brát auto z půjčovny (carsharing není žádný sdílení, ale půjčovna, v případě autonomie to bude zase taxík, nic jako "sdílená ekonomika" neexistuje) je kravina. Třeba výše zmiňovanej Anytime má nějaký skvělý akční nabídky, jak si můžeš půjčit auto na víkend asi za litr/den (plus nějaký peníze za kilometry navíc). Krátkej výpočet tě dovede k tomu, že když pojedeš každej druhej víkend někam pryč, tak tě jen půjčovný za ty víkendy bude stát víc než operativní leasing.
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: Můžeš mít informovaný odhad, kdes uvážil nějaké předpoklady. A nebo cucprst, který je úplně k ničemu.
    To je jako bys řekl, že nejde dělat odhad penetrace EV. Tyhle odhady vznikly na základě nějakých předpokladů. Můžeme diskutovat jak moc jsou blízko realitě, ale rozhodně to není cucprst.

    BOBASH: Ten princip ale funguje úplně jinak v závislosti na tom čísle. Naprosto jinak se doprava změní, pokud pokryješ 25 % populace a pokud 75 % populace.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Nejde delat odhad jinak nez odhadem :)
    Hrozne bude zalezet na mnoha faktorech, nektere jsi uvedl. Napriklad soumesti Liberec Jablonec se bude chovat jinak, nez soumesti Pardubice-Hradec. Lisi se to treba substitutem v podobe kola/elektrokola. Asi je tam ruzna mestska hromadna doprava. Jinak vypada zalidneni- pocet lidi v domech/ bytech. Jak vypadaji vektory dopravy pri ceste do skol, prace, nakupy. Rozhodne nakonec trh, kdy v jednom stotisicovem meste to bude fungovat a vydelavat, v jinem krachne.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam