• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    GOR: aha, už jsem pochopil to tvé
    "Benzínový motor bude mít měrnou spotřebu bratru 12,5 GJ/MWh, tj. 12,5 PJ/TWh, naftový 11 GJ/MWh=PJ/TWh"

    účinnost benzínu cca 28% a účinnost nafty cca 32%, může být.

    Ale nepočítáš tam ještě s volnoběhem a rekuperací. Volnoběh ve spalovacím motoru můžeme odhadnout na 10% spotřeby a naopak rekuperace v elektroautě 10% ušetří

    a v elektroautech tam máš nabít-vybít 0,9*0,9. To je prosím co? Měnič pro AC motor? Některá (doufal bych že většina, ale nevím) elektroaut bude mít DC motor, takže to jde napřímo. Místo 0,72 by to pak bylo 0,8

    takže z 35TWh bychom se dostali na 25,3TWh (25*0,9/0,8*0,9)

    A to jsou drobné úpravy a je to o třetinu jinde... Dále můžeš elektrifikovat naftové vlaky, někde se vlak vyplatí víc pokud by elektrický náklaďák byl drahý na pořízení...
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Nejdriv se ten system zaplati u kamionu. robotaxiky jsou proti tomu naprosta trzni nika.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Navíc se náklady na vývoj autonomie nejdřív rozpustí v těch taxících co budou jezdit jen po městech, auta co ti samy dovezou vnouče k babičce na Moravu budou dlouho potom.

    A i když je možný, že část funkcí převezmou robotaxíky, protože budou levnější, a třeba to eliminuje nutnost mít doma víc aut, tak pořád spousta lidí bude mít auta, protože jakmile používáš auto ne jen z bodu A do B, ale potřebuješ ho někde mít stále po ruce nebo mít něco v něm, tak přestává být výhodný si ho půjčit.

    Do lesa na houby robotaxíkem nepojedeš, objíždět pět nákupů a tři schůzky za den taky ne a řemeslník v něm nebude jezdit už tuplem.

    Je to stejný jako proč nevyšly myšlenky na to, že by carsharing nahradil ve městech vlastnictví aut.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Vývoj běžnýho modelu stojí miliardy dolarů a rozpustí se jen do aut toho danýho modelu. Vývoj autonomie bude stát stovky, ale rozpustí se do všech aut dohromady.

    Hlavně už teď tvrdí samotný Waymo, že i s Lidarem a podobnejma kravinama by se vešli do prodejní ceny eskovýho Mercedesu. Plnohodnotná autonomie, která by umožňovala byť jen uvažovat o tom, že se budou robotaxíky používat mimo města, tady nebude tak minimálně 10-15 let, za tu dobu to bude nejspíš stát něco jako příplatek FSD u Tesly.

    Navíc když se tu bavíme o ušetřeným čase, tak toho nejvíc ušetříš v nejdelších částech cesty. Ty typicky vedou po dálnici/rychlostní silnici, a tam bude "eyes-off" režim, kdy můžeš třeba číst nebo koukat na film, reálnej za pár let.

    Nutnost řídit posledních 10 kilometrů k chalupě už tě časově nezabije. A na druhou stranu, robotaxík může přesně s tímhle mít problémy.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    ale koukám, že po započítání učinnosti motorů by to cca sedělo s tvým výpočtem (počítali jsme jiný roky spotřeby, otevřel jsem tu tabulku, kdy jsme počítali ty soláry)

    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    GOR: tos mohl napsat rovnou v první reakci na mě :)
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    CRAZY_IVAN: tak nejak bych cekal, ze vetsina budou zivnostnici, cili zadny dovoleny, nemocensky, stejne tak se o jedno auto muze delat vic taxikaru atd. Plus dneska ten taxikar zajistuje nejakej zakladni uklid, dohled atd.
    (Pominu-li anomalii normalizace/doby porevolucni, kdy si taxikari chrastili zlatakama, tak je to nejdno z nejprekarizovanejscich povolani, pristehovalci, napojeni na sedou a cernou ekonomiku etc.)

    Verim, ze cast taxikari (stejne jako zamestnancu rady jinech dnes uz prekernich segmentu) nahradej stroje, ale nemyslim, ze se neco zasadne na trhu zmeni, uz dnes je v rade pripadu taxik levnejsi nez vlastni auto, nemyslim, ze to povede k tomu, ze pocet lidi co taxik vyuzivaj signifikantne vzroste.
    GOR
    GOR --- ---
    CRAZY_IVAN: Je to fakt jen pocit.
    JIMIQ: Prenos je prenos a distribuce je distribuce, kdyz to reknu blbe - velky sloupe, maly sloupe. Ty cisla jsou jen rychlej odhad, mozna je to v realu lepsi.

    Ucinnost tam mam.

    CRAZY_IVAN: Gratuluju, tim ze jsi prevzal cast kalkulace bez porozumeni, jsi tu ucinnost spalovacich motoru zapocetl dvakrat.

    MINER: Ano, taky, ze jsem s ni pocital.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Waymo získalo jen od roku 2020 externí funding $3 billions. (český miliardy). Interní funding Googlu není veřejný, a prachy pálí už 11 let, a IMHO dalších 10 let ještě budou.

    Čekal bych, že v tom jsou za stovky miliard dolarů, český bilióny korun. Bohužel ta čísla nejsou veřejná. Takže jen odhady. Pokud někdo víte, budu rád.

    To jsou náklady nad rámec vývoje běžného modelu, který stojí, jestli mám dobré informace, miliardy korun až dolarů podle typu.

    To je řádově jinde. A sčítá se to.

    Takovou částku potřebuješ rozpustit rychleji než strejcem s 10kkm ročně.
    Taxi najezdí přes 100 kKm ročně.
    Robo taxi může najet i 300 kkm ročně. Takže na stejný čas to vychází 30x levněji než strejc.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    LA_PIOVRA: takže když neplatíš řidiče, můžeš mít větší marži a můžeš vydělávat mnohem víc, i když bude levnější než taxik s řidičem
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    LA_PIOVRA: jenže řidič jako takovej je finanční náklad, kterej navíc nemůže jezdit 24/7, má dovolené, je nemocný, ...
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    BOBASH: na robotaxiku bude ovsem nekdo chtit taky vydelat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LA_PIOVRA: Nejdražší na taxíku je řidič. Robotaxík by se mohl reálně dostat třeba na 5-6 Kč/km. což je cca na úrovni vlastního auta.
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    Jen se tak ptam sam sebe, proc by lidi, co dnes neuzivaj taxiky, vyuzivali robotaxiky?
    Nebo ocekava se, ze robotaxiky, budou levnejsi, nez dnesni taxiky, co stojej skoro 0-0-nic?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: BTW, tvoje uvažování je nesmyslný i kdyby autonomní auta byly drahý. Potom by totiž byly drahý i ty kilometry s nima a bylo by to drahý i jako taxík.

    Což je mimochodem typický pro všechny úvahy o "carsharingu" a robotaxících. Jejich propagátorům obvykle nedochází některý drobnosti.

    Třeba to, že robotaxík je proti soukromě vlastněnýmu autu strašně neekologickej. Teoreticky sice šetří ekologickou stopu výroby, ale jen teoreticky – auto má životnost v kilometrech, ne v letech, taxík se dřív ojezdí a vymění. Zbytek už nejenže nešetří, ale zhoršuje. Najede totiž víc, kvůli vyzvedávání lidí.

    A, jako bonus, zhoršuje dopravní situaci ve městech, ze stejnýho důvodu.

    Takže opravdu řeší jen parkování.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: S autonomií bude jinej zásadní problém – ještě hodně dlouho nebude univerzálně použitelná a bude omezená na nějaký geofencovaný oblasti, plus na malý rychlosti. Takže robotaxíky ve městě ano, robotaxíky mimo město ne.

    Navíc autonomie paradoxně pomůže soukromýmu vlastnictví auta v centrech měst, protože eliminuje potřebu mít auto hned u domu. Autonomní auto se bude moct odjet samo zaparkovat někam do parkovacího domu.

    Ale lidi ty auta budou furt vlastnit, i když po městě budou jezdit z velký části v nějakým robotaxi (což je ale víc náhrada MHD než vlastního auta). Na poměrně širokej rozsah úkolů, od už zmiňovanýho ježdění na chalupu, přes ježdění po nákupech atd. potřebuješ pořád vlastní auto.

    Ještě víc potřebujou vlastní auto lidi, co ho používají na práci, protože ti o dost častěji potřebujou ve svým autě mít nějaký věci.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Bilióny stojí i vývoj normálního auta.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Proč pořád mícháš sdílení a autonomii? To jsou dvě oddělený věci.

    A já neříkám, že robotaxíky nebudou schopný převzít spoustu dopravy po městě a okolí, říkám, že si lidi nepřestanou kupovat auta – což jsi ty tvrdil, že se vlastnictví auta stane nesmyslem.

    Jinak ad cena autonomního auta, podle Waymo stojí jejich auto v současnosti asi jako "moderately equipped" eskovej Mercedes. Jejich auta jsou Chryslery Pacifica a Jaguary I-Pace, tedy auta o cca milion levnější než středně vybavený esko. Takže celá technologie musí stát do milionu.

    Waymo CEO Says Tesla Is Not A Competitor, Gives Estimated Cost Of Autonomous Vehicles
    https://www.forbes.com/...-a-competitor-gives-estimated-cost-of-autonomous-vehicles/?sh=6372685d541b
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: myslím ty bilióny, co stojí vývoj. To bude chvíli trvat rozpustit.
    I pokud by ti prodali auto, nechaj si to zaplatit v monthly fee.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: důležitý je, kolik % km se najede autonomně.
    Že má sváteční řidič Medvěda v garáži a jede s ním v neděli na hřbitov nikomu nevadí, pokud 80 % km obslouží autonomní auta.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam