• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Jenže to všechno je Ti na vesnický provoz úplně k ničemu... Už jsem Ti to říkal jněkolikrát - jeď se projet někam aspoň 50 km do Prahy a mrkni, co maj lidi u baráků a v garážích.
    V garážích najdeš nějakou leštěnku typu (nová) Fobia, Ochcávka nebo Dacia Logan, před garáží 2-3x nějakou tu starší Fobii, Škodu 120 nebo Favorita/Formana/Felicii, 2 ks na součástky, "provozní kus" často s vyndanejma zadníma sedačkama aby nepřekážely nákupu/nákladu...

    Smiř se s tím, že mimo autožurnalistický svět existuje pouze 10 kategorií dopravních prostředků:
    Kolo/koloběžka - elektrokolo/malá motorka - velká motorka - běžné auto - kombík - "komenzátor micropenisu" - offroad (Lada Niva, Nisan Patrol, UAZ) - dodávka - náklaďák/tirák a traktor/kombajn.

    BOBASH: Ne. Byl to "compliance BS" vyrobený z podřadných materiálů a s buď nedomyšleným, nebo úmyslně znesnadněným uživatelským komfortem (úzké a celkově špatné sedačky, chybějící okna, úzká a špatně udělaná palubní deska, podřadný pohonný systém).
    Nic nebránilo tomu, aby tu kastli udělali o 20 cm širší, nic nebránilo tomu, aby jí udělali o 30cm delší, nic nebránilo tomu, aby tam namontovali levná skla, klidně bez stahování, ale třeba s omezeným vyklápěním (to mám vzadu v Swiftu), mohli tam dát také lepší BMS, aby to nemělo spotřebu skoro jak Tesla 3 - jediná skutečně drahá věc by byla instalace lepší a/nebo větší baterky.

    Ale pak by možná bylo Twizzy až příliš použitelné v denním užití a nemohlo sloužit jako ukázkový příklad: "Podívejte se, nejde to! Ani velká automobilka to nezvládla!" a co hůř, objevil by se někdo, kdo zvládá tlačítka vyvinout za $10 nikoliv $10.000.000 a vyrobil pseudoTwizzy za 150k

    MINER: Nejlepší auto, s kterým jsem kdy jezdil, bylo Subaru Libero. Zhruba 3m dlouhý Kei van s možností zapnout 4x4, prosklenou elektrickou střechou a možností vybrat si mezi 7 místy "bez kufru"(asi 30cm šíře), 5 místy se stolečkem (2 řada sklopená), 4 místy s větším kufrem nebo 2 místy a fakt velkým kufrem, kam se v pohodě vešly 4 jízdní kola a spousta bagáže.
    Akorát trochu moc rezlo...
    Což se ale vracíme zpět k BOBASH a jeho nepochopení, že Fobie je nahraditlná čímkoliv menším a efektivnějším, co bude mít aspoň 2 místa a prostor na pár přepravek s nákupem, nářadím, nebo produkcí z pole... Akorát prostě ta Fobie je to nejmenší dostupné auto, co zároveň lidi znají, protože kdo by neznal Škodovku, žejo...?

    BOBASH: Á, Tvůj oblíbený blábol o (ne)použitelnosti robotaxíků a jejich závislosti na vysoké denzitě obyvatelstva je zpět...
    Takže Ti to zkusím ještě vysvětlit ještě jednou a pomaleji, aby to bylo dost jednoduché i na úroveň motožurnalistického chápání...
    Mějme 2 identická vozidla v hodnotě 3 miliony korun a životností ~10 let (3650 dní). Není důležité, zdda ICEV nebo EV, pro jednoduchost předpokládejme, že žádné další náklady (servis, poplatky, etc) neexistují. Tj. jsou to "minimální" provozní náklady.
    Jedno vozidlo je autonomní, jedno řídí taxikář.

    Autonomní vozidlo je v provozu v podstatě 24/7 má amortizační náklady 3.000.000/3650 = 821 Kč/den, tj. 34 Kč/hod.

    Taxík má amortizační náklady 34 kč/h + náklady na taxikáře.
    Minimální mzda v roce 2021 činí 15.200 Kč/měsíc (160 hodin, s ignorací příplatků za práci v noci, atp.), tj. cca 20.500 Kč superhrubého, přičemž týden má 168 hodin, tj. v případě 4 taxikářů tam každé 4 týdny (cca 1 měsíc) chybí 24 hodin, tj. přesčas (x1,25) za cca 3800.
    Mzdové áklady na 24/7 provoz taxikářů jsou tedy cca (4*20500+3800) = cca 85.000 Kč za 28 dnů, tj. cca 3.000 Kč/den, resp. 127 kč za hodinu.
    Tj. 34 (amortizace) + 127 (taxikář) = 161 Kč/hod

    Tedy:
    34 Kč/hod, resp. 816 Kč/24h - Minimální provozní náklady (MPN) čekaícího autonomního vozu
    161 Kč/hod, resp. 3864 Kč/24h - Minimální provozní náklady (MPN) čekajícího taxíku

    Tj. pokud jde třeba o auta, co žerou 5/L 100km (benzín zaokrouhlíme na 30 Kč/L) a jedou vyzvednout opilého teď_už_ne_řidiče na Vánoční trhy což je 2x 73,5km a 72 minut (bez čekání) tak to znamená:
    81 Kč MPN + 220 Kč palivo = 301 Kč u autonomního vozu
    161 Kč MPN + 220 Kč palivo = 381 Kč u taxíku
    Pokud tam jedou na výlet (5 hodin čekání), tak se ale ekonomie změní takto:
    471 Kč - autonomní vůz
    1.186 Kč - taxík

    Pokud bude výlet vyúčtován třeba 1200 Kč, tak autonomní vůz může klidně dalších 24 hodin stát opuštěný na parkovišti...
    Mimochodem, v reálném světě by taxík stál od 23 kč/km, tj. 3381 Kč bez čekání, což by u autonomního vozu znamenalo, že když by si naúčtoval 2800, tak na tom parkovišti může zevlovat klidne 3 dny.
    ...čímž zároveň odpovídám i na JYRKA, LA_PIOVRA,CRAZY_IVAN,CRAZY_IVAN

    BOBASH: Jenže Waymo není autonomní auto, Waymo je minitrolejbus, tam jsou náklady v podstatě jen na vytyčení "trolejí" a pak na schopnost jejich detekce autem + schopnost detekce "cizorodých předmětů v dráze". Pochopitelně, vytyčování vyrtuálních trolejí je mnohem jednodušší a mnohem levnější, než skutečná autonomie, nicméně je zase závislé na schopnosti ty virtuální troleje udržovat aktuální - tj. při každé opravě silnice udělat OTA update trolejí, případně i vyslat snímací auto, aby namapovalo objízdnou trasu tam, kde to doteď nebylo nutné.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    LA_PIOVRA: takže když neplatíš řidiče, můžeš mít větší marži a můžeš vydělávat mnohem víc, i když bude levnější než taxik s řidičem
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    LA_PIOVRA: jenže řidič jako takovej je finanční náklad, kterej navíc nemůže jezdit 24/7, má dovolené, je nemocný, ...
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    BOBASH: na robotaxiku bude ovsem nekdo chtit taky vydelat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LA_PIOVRA: Nejdražší na taxíku je řidič. Robotaxík by se mohl reálně dostat třeba na 5-6 Kč/km. což je cca na úrovni vlastního auta.
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    Jen se tak ptam sam sebe, proc by lidi, co dnes neuzivaj taxiky, vyuzivali robotaxiky?
    Nebo ocekava se, ze robotaxiky, budou levnejsi, nez dnesni taxiky, co stojej skoro 0-0-nic?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: BTW, tvoje uvažování je nesmyslný i kdyby autonomní auta byly drahý. Potom by totiž byly drahý i ty kilometry s nima a bylo by to drahý i jako taxík.

    Což je mimochodem typický pro všechny úvahy o "carsharingu" a robotaxících. Jejich propagátorům obvykle nedochází některý drobnosti.

    Třeba to, že robotaxík je proti soukromě vlastněnýmu autu strašně neekologickej. Teoreticky sice šetří ekologickou stopu výroby, ale jen teoreticky – auto má životnost v kilometrech, ne v letech, taxík se dřív ojezdí a vymění. Zbytek už nejenže nešetří, ale zhoršuje. Najede totiž víc, kvůli vyzvedávání lidí.

    A, jako bonus, zhoršuje dopravní situaci ve městech, ze stejnýho důvodu.

    Takže opravdu řeší jen parkování.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: S autonomií bude jinej zásadní problém – ještě hodně dlouho nebude univerzálně použitelná a bude omezená na nějaký geofencovaný oblasti, plus na malý rychlosti. Takže robotaxíky ve městě ano, robotaxíky mimo město ne.

    Navíc autonomie paradoxně pomůže soukromýmu vlastnictví auta v centrech měst, protože eliminuje potřebu mít auto hned u domu. Autonomní auto se bude moct odjet samo zaparkovat někam do parkovacího domu.

    Ale lidi ty auta budou furt vlastnit, i když po městě budou jezdit z velký části v nějakým robotaxi (což je ale víc náhrada MHD než vlastního auta). Na poměrně širokej rozsah úkolů, od už zmiňovanýho ježdění na chalupu, přes ježdění po nákupech atd. potřebuješ pořád vlastní auto.

    Ještě víc potřebujou vlastní auto lidi, co ho používají na práci, protože ti o dost častěji potřebujou ve svým autě mít nějaký věci.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Bilióny stojí i vývoj normálního auta.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Proč pořád mícháš sdílení a autonomii? To jsou dvě oddělený věci.

    A já neříkám, že robotaxíky nebudou schopný převzít spoustu dopravy po městě a okolí, říkám, že si lidi nepřestanou kupovat auta – což jsi ty tvrdil, že se vlastnictví auta stane nesmyslem.

    Jinak ad cena autonomního auta, podle Waymo stojí jejich auto v současnosti asi jako "moderately equipped" eskovej Mercedes. Jejich auta jsou Chryslery Pacifica a Jaguary I-Pace, tedy auta o cca milion levnější než středně vybavený esko. Takže celá technologie musí stát do milionu.

    Waymo CEO Says Tesla Is Not A Competitor, Gives Estimated Cost Of Autonomous Vehicles
    https://www.forbes.com/...-a-competitor-gives-estimated-cost-of-autonomous-vehicles/?sh=6372685d541b
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: myslím ty bilióny, co stojí vývoj. To bude chvíli trvat rozpustit.
    I pokud by ti prodali auto, nechaj si to zaplatit v monthly fee.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: důležitý je, kolik % km se najede autonomně.
    Že má sváteční řidič Medvěda v garáži a jede s ním v neděli na hřbitov nikomu nevadí, pokud 80 % km obslouží autonomní auta.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Nebudou. Už teď vychází technologie ve Waymo autonomním autě snad pod půl milionu. Při typickým poklesu ceny technologií (třeba radary na adaptivní tempomat a podobně byly před 20 lety superdrahá věc jen pro luxusní limuzíny, dneska máš tři radary v blbý Scale co si kupujou důchodci) bude za těch 15-20 let, kdy bude reálně dostupná level 5 autonomie všude, autonomní auto podobně drahý jako normální.
    MINER
    MINER --- ---
    Autonomní auta budou kvůli technologií výrazně dražší než současná auta, takže je podle mě nevyplatí vlastnit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jak, čas strávený řízením? Až budou autonomní auta, budou autonomní i ty soukromý. Pleteš věci dohromady.
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: protože současný taxíky jsou bída, a furt drahý.

    Status se mění s věkem. Už mileniálové mladší to tak nevnímají. Status už maj jinde.

    Soukromí a pohodlí souhlas.
    Proti tomu jde čas ztracený řízením.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Na konci příspěvku si sám odpovídáš. "Vyjedu jen v neděli na výlet".

    Typickej uživatel soukromýho auta jsou třeba moji rodiče. Žijou v Pardubicích, kde jezdí po městě MHD. Autem jezdí na nákupy, na výlety a na chalupu. K autům nemají vůbec žádný vztah, žádný nadšení, žádná potřeba hrát si na status.

    Otec dokonce počítal, jak by ho vyšlo používat Car4Way místo vlastního auta.

    A vyšlo to jako úplná blbost.

    Na tý chalupě (na vesnici, kde by robotaxíky nikdy nemohly mít použitelnou hustotu) totiž potřebujou auto, a potřebujou ho tam mít celou dobu, co tam jsou. Takže by si museli půjčovat auto třeba na 14 dní v kuse. Nebo každej víkend.

    Půjčovat si Citigo z Car4Way by je stálo víc, než operativní leasing na novou Octavii.

    Takže si koupili za 300 tisíc zánovní Toyotu Auris, která jim vydrží dalších 15-20 let.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Tohle ale nefunguje. Protoze pokud by to fungovalo, tak by si lidi nekupovali nova auta, ale jezdili taxiky. Vyjde to levneji skoro vzdy.
    Auto je taky soukromi, odobni pohodli a status.
    MINER
    MINER --- ---
    Příklad: při průměrné ojetině za 228 kKč, ročním poklesu hodnoty 20 %, průměrném ročním servisu 8kKč a pojištení, ručení a poplatcích 10k a spotřebě 6l/100 km vychází km průměrného strejce na 6,6 km.

    Pokud nějaká služba dokáže nabídnout do 5 min v podmínkách CZ s průměrnou hustotou obyvatel od 40-140 lidí na km srovnatelně, zbaví se strejci v daném regionu svých Oktávek fmetle na hlínách.

    Neplatí pro strejce, co si myslí, že do auta se leje jenom benzín, rádi kolem auta tancují nebo strejce strejce petrolheady.
    (Nic proti strejcům ani petrolheadům. Já si taky hýčkám Citroëna naprosto iracionálně a stojí mě to víc, než by muselo, ale až budu mít alternativu, tak s nim vyjedu jen o neděli na výlet)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: U carsharingu/autonomních taxíků mimo centra velkých chybí odpověď na jednu otázku.

    PROBOHA, PROČ?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Je zbytečný počítat s účinností a výhřevností.

    Počítej s průměrnou spotřebou benzínu/nafty na 100 km a průměrnou spotřebou elektřiny.

    Sice by se mohlo zdát, že ti v tom budou dělat bordel třeba náklaďáky nebo velký SUV, ale nebudou. Najetý kilometry ti jsou jedno, máš je tam jen jako prostředek, takže to, že nějaký auto sežere dvakrát víc benzínu nevadí, protože sežere i dvakrát víc elektřiny.

    Někde jsem to měl spočítaný tímhle způsobem, vyšlo to na cca 20-30% reálný spotřeby, což odpovídá i tomu, co tvrdí třeba Ionity, kde to počítali nějak hluboce sofitikovaně.

    Prostě 20-30% dnešní spotřeby lze považovat za bernou minci, vychází to tak všem.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam