• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    GOR
    GOR --- ---
    CRAZY_IVAN: Je to fakt jen pocit.
    JIMIQ: Prenos je prenos a distribuce je distribuce, kdyz to reknu blbe - velky sloupe, maly sloupe. Ty cisla jsou jen rychlej odhad, mozna je to v realu lepsi.

    Ucinnost tam mam.

    CRAZY_IVAN: Gratuluju, tim ze jsi prevzal cast kalkulace bez porozumeni, jsi tu ucinnost spalovacich motoru zapocetl dvakrat.

    MINER: Ano, taky, ze jsem s ni pocital.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Waymo získalo jen od roku 2020 externí funding $3 billions. (český miliardy). Interní funding Googlu není veřejný, a prachy pálí už 11 let, a IMHO dalších 10 let ještě budou.

    Čekal bych, že v tom jsou za stovky miliard dolarů, český bilióny korun. Bohužel ta čísla nejsou veřejná. Takže jen odhady. Pokud někdo víte, budu rád.

    To jsou náklady nad rámec vývoje běžného modelu, který stojí, jestli mám dobré informace, miliardy korun až dolarů podle typu.

    To je řádově jinde. A sčítá se to.

    Takovou částku potřebuješ rozpustit rychleji než strejcem s 10kkm ročně.
    Taxi najezdí přes 100 kKm ročně.
    Robo taxi může najet i 300 kkm ročně. Takže na stejný čas to vychází 30x levněji než strejc.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    LA_PIOVRA: takže když neplatíš řidiče, můžeš mít větší marži a můžeš vydělávat mnohem víc, i když bude levnější než taxik s řidičem
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    LA_PIOVRA: jenže řidič jako takovej je finanční náklad, kterej navíc nemůže jezdit 24/7, má dovolené, je nemocný, ...
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    BOBASH: na robotaxiku bude ovsem nekdo chtit taky vydelat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LA_PIOVRA: Nejdražší na taxíku je řidič. Robotaxík by se mohl reálně dostat třeba na 5-6 Kč/km. což je cca na úrovni vlastního auta.
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    Jen se tak ptam sam sebe, proc by lidi, co dnes neuzivaj taxiky, vyuzivali robotaxiky?
    Nebo ocekava se, ze robotaxiky, budou levnejsi, nez dnesni taxiky, co stojej skoro 0-0-nic?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: BTW, tvoje uvažování je nesmyslný i kdyby autonomní auta byly drahý. Potom by totiž byly drahý i ty kilometry s nima a bylo by to drahý i jako taxík.

    Což je mimochodem typický pro všechny úvahy o "carsharingu" a robotaxících. Jejich propagátorům obvykle nedochází některý drobnosti.

    Třeba to, že robotaxík je proti soukromě vlastněnýmu autu strašně neekologickej. Teoreticky sice šetří ekologickou stopu výroby, ale jen teoreticky – auto má životnost v kilometrech, ne v letech, taxík se dřív ojezdí a vymění. Zbytek už nejenže nešetří, ale zhoršuje. Najede totiž víc, kvůli vyzvedávání lidí.

    A, jako bonus, zhoršuje dopravní situaci ve městech, ze stejnýho důvodu.

    Takže opravdu řeší jen parkování.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: S autonomií bude jinej zásadní problém – ještě hodně dlouho nebude univerzálně použitelná a bude omezená na nějaký geofencovaný oblasti, plus na malý rychlosti. Takže robotaxíky ve městě ano, robotaxíky mimo město ne.

    Navíc autonomie paradoxně pomůže soukromýmu vlastnictví auta v centrech měst, protože eliminuje potřebu mít auto hned u domu. Autonomní auto se bude moct odjet samo zaparkovat někam do parkovacího domu.

    Ale lidi ty auta budou furt vlastnit, i když po městě budou jezdit z velký části v nějakým robotaxi (což je ale víc náhrada MHD než vlastního auta). Na poměrně širokej rozsah úkolů, od už zmiňovanýho ježdění na chalupu, přes ježdění po nákupech atd. potřebuješ pořád vlastní auto.

    Ještě víc potřebujou vlastní auto lidi, co ho používají na práci, protože ti o dost častěji potřebujou ve svým autě mít nějaký věci.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Bilióny stojí i vývoj normálního auta.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Proč pořád mícháš sdílení a autonomii? To jsou dvě oddělený věci.

    A já neříkám, že robotaxíky nebudou schopný převzít spoustu dopravy po městě a okolí, říkám, že si lidi nepřestanou kupovat auta – což jsi ty tvrdil, že se vlastnictví auta stane nesmyslem.

    Jinak ad cena autonomního auta, podle Waymo stojí jejich auto v současnosti asi jako "moderately equipped" eskovej Mercedes. Jejich auta jsou Chryslery Pacifica a Jaguary I-Pace, tedy auta o cca milion levnější než středně vybavený esko. Takže celá technologie musí stát do milionu.

    Waymo CEO Says Tesla Is Not A Competitor, Gives Estimated Cost Of Autonomous Vehicles
    https://www.forbes.com/...-a-competitor-gives-estimated-cost-of-autonomous-vehicles/?sh=6372685d541b
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: myslím ty bilióny, co stojí vývoj. To bude chvíli trvat rozpustit.
    I pokud by ti prodali auto, nechaj si to zaplatit v monthly fee.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: důležitý je, kolik % km se najede autonomně.
    Že má sváteční řidič Medvěda v garáži a jede s ním v neděli na hřbitov nikomu nevadí, pokud 80 % km obslouží autonomní auta.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Nebudou. Už teď vychází technologie ve Waymo autonomním autě snad pod půl milionu. Při typickým poklesu ceny technologií (třeba radary na adaptivní tempomat a podobně byly před 20 lety superdrahá věc jen pro luxusní limuzíny, dneska máš tři radary v blbý Scale co si kupujou důchodci) bude za těch 15-20 let, kdy bude reálně dostupná level 5 autonomie všude, autonomní auto podobně drahý jako normální.
    MINER
    MINER --- ---
    Autonomní auta budou kvůli technologií výrazně dražší než současná auta, takže je podle mě nevyplatí vlastnit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jak, čas strávený řízením? Až budou autonomní auta, budou autonomní i ty soukromý. Pleteš věci dohromady.
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: protože současný taxíky jsou bída, a furt drahý.

    Status se mění s věkem. Už mileniálové mladší to tak nevnímají. Status už maj jinde.

    Soukromí a pohodlí souhlas.
    Proti tomu jde čas ztracený řízením.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Na konci příspěvku si sám odpovídáš. "Vyjedu jen v neděli na výlet".

    Typickej uživatel soukromýho auta jsou třeba moji rodiče. Žijou v Pardubicích, kde jezdí po městě MHD. Autem jezdí na nákupy, na výlety a na chalupu. K autům nemají vůbec žádný vztah, žádný nadšení, žádná potřeba hrát si na status.

    Otec dokonce počítal, jak by ho vyšlo používat Car4Way místo vlastního auta.

    A vyšlo to jako úplná blbost.

    Na tý chalupě (na vesnici, kde by robotaxíky nikdy nemohly mít použitelnou hustotu) totiž potřebujou auto, a potřebujou ho tam mít celou dobu, co tam jsou. Takže by si museli půjčovat auto třeba na 14 dní v kuse. Nebo každej víkend.

    Půjčovat si Citigo z Car4Way by je stálo víc, než operativní leasing na novou Octavii.

    Takže si koupili za 300 tisíc zánovní Toyotu Auris, která jim vydrží dalších 15-20 let.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Tohle ale nefunguje. Protoze pokud by to fungovalo, tak by si lidi nekupovali nova auta, ale jezdili taxiky. Vyjde to levneji skoro vzdy.
    Auto je taky soukromi, odobni pohodli a status.
    MINER
    MINER --- ---
    Příklad: při průměrné ojetině za 228 kKč, ročním poklesu hodnoty 20 %, průměrném ročním servisu 8kKč a pojištení, ručení a poplatcích 10k a spotřebě 6l/100 km vychází km průměrného strejce na 6,6 km.

    Pokud nějaká služba dokáže nabídnout do 5 min v podmínkách CZ s průměrnou hustotou obyvatel od 40-140 lidí na km srovnatelně, zbaví se strejci v daném regionu svých Oktávek fmetle na hlínách.

    Neplatí pro strejce, co si myslí, že do auta se leje jenom benzín, rádi kolem auta tancují nebo strejce strejce petrolheady.
    (Nic proti strejcům ani petrolheadům. Já si taky hýčkám Citroëna naprosto iracionálně a stojí mě to víc, než by muselo, ale až budu mít alternativu, tak s nim vyjedu jen o neděli na výlet)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam