• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: ha, karty, jeden ze symbolů mého dětství :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: GMC Hummer je pro elektromobilitu zásadní počin. Sice to nemá s ekologií a udržitelností nic společnýho, ale spousta lidí díky tomu zjistí, že když chceš offroad co je velkej jako náklaďák a rychlej jako Ferrari, tak se to dá udělat jen elektricky a to že je vlastně cool. Takže EV je vlastně cool.

    To auto je vlastně zhmotněná fantazie desetiletýho kluka, co chtěl ultimátní kartičku na vyhrávání takovejch těch kvartet, co se většinou hrály jako přebíjená.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Someone bought the very first new GMC Hummer EV electric pickup truck for $2.5 million - Electrek
    https://electrek.co/2021/03/28/first-gmc-hummer-ev-electric-pickup-truck-sell-2-million/amp/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Nový auta už mají budík co se drží na středu, aby tě nerozptyloval, dokud něco není vyloženě špatně. A uvařit cokoliv modernějšího než stodváca je vždycky výsledek nějaký jiný závady, samo o sobě už se auto neuvaří.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Normální auta vždycky měly budík a v něm kontrolku, případně (typicky pro americký auta) jednotnou kontrolku "check gauges", která ti řekne, že se děje něco divnýho. Tak máš jednak jasnou informaci o nestandardní situaci, druhak možnost sledovat situaci podrobně a mít lepší přehled (což se často hodí).

    Budík se může "objevit" až v posledních pár letech, kdy se rozšířily digitální palubky.

    Jinak samozřejmě Volva budík na teplotu vody vždycky měly, současná "čínská" generace je snad první, kde není, protože digitální budíky. Dokonce bych naopak řekl, že Volva patřily mezi auta, který měly ty budíky dost podrobný.
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: 120 v podstatě nebylo možný neuvařit:) Tam byla každá jízda v koloně v podstatě závod s časem:)

    Však se ten budík může zobrazit až s tou „kontrolkou“, když se začne něco dít. v 99,999 % tam nemusí strašit.
    Takhle to má to Volvo myslim.
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: myslím si, že nemáš pravdu. Minimálně ludi zvyklí ze starých aut to IMHO sledují podvědomě. Několikrát jsme uvařili 120 párkrát Felicii a právě ta možnost vidět, že se to začíná hřát je super, protože můžeš zabránit tomu to fakt uvařit.

    Jak je to s novýma super autama netuším fusion jsme ještě neuvarili :-D
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: To je teorie. Praxe je, že nikdo na ty budíky nekouká. Lidi jsou k nim slepí, protože v 99,999 % se nic neděje a navíc se mění tak pomalu, že si tý změny nikdo ani nevšimne. Proto je zbytečný je tam mít, když se nic neděje. Soudruzi ve Volvu to chápou, a za to je mám rád.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: A P po vypnutí dá asi automaticky většina aut, já to jen nevím, protože jsem z aut, kde to nejde (cokoliv co nemá elektronickej volič) zvyklej že P zařadit musím, a navíc často nejdřív zastavím a pak až po nějaký době vypínám auto.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: To je samozřejmě blbost. Mít jenom kontrolku je špatně, protože nemáš šanci rozpoznat průšvih dřív, než k němu došlo. Správně je budík s kontrolkou, což je řešení používaný u většiny aut, který nenavrhoval debil. I ten Passat dost pravděpodobně měl taky kontrolku, akorát třeba nefungovala.

    Jenom kontrolku jsem měl třeba v Octavii z roku 1959 nebo Fiatu 600 ze začátku 60. let. Tehdy byl holt budík moc drahej.

    U auta je tohle zjednodušování za každou cenu dost problém, protože auto je pořád složitá mechanická věc, o jejímž ovládání je potřeba něco vědět a některý věci není dobrý zjednodušovat tak moc, abys znemožnil pokročilejší ovládání.

    Z toho důvodu je taky blbě, že v moderních autech jsou budíky na vodu většinou reálně kontrolky. Po dosažení nominální teploty se ručička "vystředí" a drží se na středu budíku, pokud teplota nestoupne nebo neklesne nějak výrazně, menší pohyby nevidíš. Prý by to řidiče rozptylovalo.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Soudruzi ve Volvu jsou vůbec pokrokoví. Líbí se mi, jak třeba (aspoň u některých model) nemaj budík na teplotu motoru. Jenom varují, když je studený a křičí, když je přehřátý. Ale při normální teplotě nezobrazují nic. To je další zjednodušení, který se mi líbí, a který navíc funguje líp než budík, protože jakmile začne křičet, že je teplej, tak si toho všimnu spíš, než když jenom stoupne teplota na budíku. Takhle jsem kdysi uvařil starýho Passata. Nevšiml jsem si, že stoupla teplota.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jinak jsem zkoušel, co Volvo udělá, když ho vypnu v "D", a skutečně si "P" zařadí samo. Takže ho teoreticky používat nemusíš, pokud nechceš mít auto zastavený ale nechat ho zapnutý.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    MINER: vidíš a já jako Pražák říkám, že cokoliv mimo prahu je vesnice :))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Já se stále považuju za Pardubáka žijícího v Praze, a Pardubice mají asi 92 tisíc :)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: až pojedeš do Českých Budějovic s tímto názorem, ujisti se, že máš zaplacené zdravotní pojištění:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Plus "vesnice" zahrnuje cokoliv pod cca 100 000, často i předměstí a satelity a tak.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ale ty lidi z města taky občas jedou z města ven, často právě kvůli tomu mají ty auta...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: upřímně, vesnice už nikoho moc nezajímají, to je 25% obyvatelstva s 10% tržní síly, ty rozhodně trendsetterovat nebudou. Největší využití v těhlech extra ruralních oblastí vidím jako baterky/stabilizátory sítě, 100kw vydrží vesničce/chatový oblasti na pár dní.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    to sem nevedel, ze NIO swapuje baterky misto nabijeni. ale asi to v tuhle chvili dava smysl, nez cekat 30 min na full nabiti

    China: NIO Reports 2 Millionth EV Battery Swap
    https://insideevs.com/news/497166/nio-2-million-battery-swaps/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: To, že máš stejný požadavky na auto jako vesnickej buran, neznamená, že jím jsi :)

    Fabie je (podobně jako to Sandero, ale o třídu dráž a kvalitnějc) naprosto odpovídající řešení toho, co běžnej motorista reálně potřebuje – víceméně všechno nad Fabii (případně spíš Fabii Combi) už je víceméně nadstavba. Víceméně cokoliv míň nemá šanci bejt univerzálně použitelný auto.

    Ze Citigo rodinný auto neuděláš, z Ayga taky ne a z nějaký čínský mrdky na bázi golfovýho vozíku taky ne :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam