• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: Jinak to chtění lepšího/většího/hezčího je částečně daný právě plánovaným zastaráváním, který zahrnuje třeba výraznej design udělanej tak, aby nejdřív ohromil a pak zestárnul. Tohle Američani dovedli k vrcholu v 50. a 60. letech, kdy měnili komplet design každýho modelu co dva roky a částečně každej rok.

    Ale s elektromobilama odpadne "morální zastarávání", protože nebudeš moct mít v každým dalším modelu větší a silnější motor a lepší převodovku a tak.

    A samozřejmě to nebude tak, že by lidi měli na celej život jedno auto, i když by to to auto vydrželo. Lidi budou auta furt měnit, jen se nejspíš zvýší procento lidí, co budou kupovat ojetý, protože auta dýl vydržej.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    GOR: Mě je 37 a potvrzuju, ještě osmdesátkový auta začínaly bejt po 10 letech prostě "starý", šedesátkový auta byly v osmdesátejch letech už prostě starý paštiky, pokud nebyly náhodou super udržovaný, dtto sedmdesátkový auta v 90. letech, kdy jsem si toho začal všímat opravdu intenzivně a s rodičema jsem třeba výběr auta aktivně řešil.

    Otcovo první auto byl Opel Kadett D z roku tuším 1983, kupovanej někdy cca 1992. Furt se to rozbíjelo ("jednoduchá technika s karburátorem, to jezdí furt, jak je v tom elektronika, tak se to rozbije" – samozřejmě je to přesně naopak), rezlo to a vůbec to byl pocitově starej krám. Přitom to nebylo ani 10 let starý a když jsme to prodávali, tak to bylo starý asi 15 let.
    GOR
    GOR --- ---
    BOBASH: Tak ruku na srdce, většina lidí si nepořizuje auto, protože by to původní bylo na konci životnosti, ale protože chce lepší/větší/rychlejší/v hezčí barvě, dle vkusu každého soudruha.

    Ona taky trvanlivost v kilometrech je mnohdy zavádějící, hodně věcí stárne s časem a ne s nájezdem. Takže 20 let a 300 - 500 Mm je poměrně běžná věc. Samozřejmě, najdou se prostě modely, který maj nějakou zásadní vadu a toho věku se nedožívaj.

    BTW, já nevím jak jste staří, ale já si ze svého dětství (90s) pamatuju, že auta 10+ let byly většinou notně vrakózní (nejen kusy původem z RVHP), což dneska IMO ani zdaleka neplatí, člověk potká mraky jedničkovejch Fobií, čtyřkovejch Golfů, Citroenů Xsara... který nevypadaj nijak vrakózně už od pohledu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Objev století: marketing jsou lži!

    Dobře ty, učinil jsi velký objev. Jen tak dál, když budeš takhle pokračovat, tak zanedlouho přijdeš i na to, že voda je mokrá a tráva zelená...

    Ale konec sarkasmu.

    Automobilky nemůžou dělat nic jinýho, můžou se snažit o udržitelnost jednotlivých aut a jejich plnou recyklovatelnost (která funguje, moderní auta opravdu nekončí jako kostky, který se někam odloží, ale většinou jsou plně nebo z 90+ % recyklovatelná), ale nemůžou střelit do nohy svůj byznysmodel. Když budou dělat auta na milion kilometrů nebo dokonce víc, tak si teoreticky může každej člověk za život koupit jedno nebo dvě auta, zatímco takhle by si jich koupil třeba pět... nebo taky deset.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: no a v takom pripade im na sustainable future nezalezi a vsetky tie marketingove valy su lzi :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Ani evropský automobilky. Každý dnešní auto v pohodě najede minimálně 300 tisíc, většina z nich při správným zacházení jen s běžným servisem.

    Ostatně Toyota dává svoji nejdelší záruku (5 let/1 000 000 km) zrovna na francouzský auta, Proace a Proace City jsou normální Citroeny/Peugeoty.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Dělat auta na milion kilometrů je sustainable pro planetu, ale ne pro automobilky. Ty se naopak už skoro sto let, od vynalezení "plánovaného zastarávání" Alfredem P. Sloanem ve dvacátých letech, snaží o to, aby sis koupil nový auto i když by to starý ještě vydrželo, a je na tom závislej jejich byznys.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Kdyby se auta skutečně navrhovaly na 150k km, tak běžně nenajíždějí 300+, nebo i těch 500+, což reálně i moderní auta zvládnou. Akorát jim občas po pár stovkách tisíc odejde nějaká periferní věc jako turbo nebo DPF, což se ale obvykle u staršího auta znamená levnej díl z druhovýroby za pár korun.

    Auta víceméně nikdy nebyly trvanlivější než dneska, možná chvíli tak před cca 20 lety kdy už kvalita a protikorozní ochrana byly téměř na dnešní úrovni a ještě tam nebylo tolik složitostí.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    TEAPACK: zivotnost 150k mozna delaji evropske automobilky. Ale vymenovani brzd komplet po 70-100k nepokladam "za umyslne snizeni zivotnosti, za ucelem usetreni".
    Problem pak nastava treba u Toyoty, kdy dost casto spojuje vyrobu s evropanami .. to pak podrazi kvalitu i nektrym modelum "z Japonska".
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    dnes na OMV stalo i3 na EL znackach, asi potreboval doliat dinojuice do Rexu :)

    ale mohol by to byt dobry trolling, jazdit s elektromobilom na cerpacie stanice, vystupit, chvilu bezradne pobehovat okolo auta ze kam sa pcha ta hadica a potom sa plesknut po cele ze jaaaaj ved ja uz sem nemusim chodit, ja si to mozem dobit aj doma
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Ak automobilky beru sustainable future vazne, tak by mali robit auta co vydrzia milion kilometrov, vraky tiez zazracne nemiznu, iba sa komprimuju do malych kociek, aby zaberali menej miesta
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    JYRKA: a právě toho bych se bál, už minimálně 10 let se auta navrhují se životností 150k, ale to je důsledek metodiky výpočtu emisí atp. Možná že EV začnou zase jezdit 500k+ bez větších zádrhelů, bylo by to příjemné =)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    AXTHEB: Maji vydrzet jak auto, rika VW
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    TEAPACK: Tesla v jednom updatu upravovala brždění, protože šetrnějším řidičům zatuhávaly pístky z nedostatku používání. Bych se těch bubnů až tak nebál.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TEAPACK: Proč bys nemohl použít rekuperaci při hopsání v koloně nebo mezi semafory? Tam je naopak nejlepší.

    Rekuperace je problematická jen při ostřejším brzdění.

    A na životnost těch brzd jsem zvědavej, si myslím, že to klidně může bejt víc. A hádám, že určitě někdo vymyslí jak to buďto vyměnit bez poloosy nebo rozebrat (nebo udělá rozebiratelnou náhradu).
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    DZODZO: Kdysi jsem četl, že se dá ušetřit až 70% doby, co řidič stojí na brzdě tím, že začneš včas brzdit motorem, těch 30% jsou holt situace, kde je to vynucené okolím a v tu chvíli ty brzdy potřbovat budeš, ikdyž budeš brzdit v kombinaci s rekuperací, popř. aktivní motorem.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    DZODZO: kvuli tomu tam nejsou kotouče a abys nebral energii z baterie moc často, tak je potřebuješ, protože rekuperace se nedá zrovna efektivně použít při hopsání v koloně nebo mezi semafory...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    TEAPACK: s EV v beznom provoze brzdy takmer nepouzivas ved?
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    BOBASH: Škoda, že tam VW nechá nerozebíratelné bubnové brzdy, které se budou muset měnit s celou poloosou a jejich životnost bude tak 150-200k běžného provozu... :/
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    SHEFIK: chtělo by to vetší detail, jak to udělali, jestli je to lepším smerovanim magentickeho pole nebo čím
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam