• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    NTR23: Prumyslove se vodike NEVYRABI pomoci elektriny. Jsou to okrajove provozy.
    NTR23
    NTR23 --- ---
    Průmyslově se vodík vyrábí pomocí elektřiny. Není lepší dat tu elektřinu rovnou do aut?
    V ostravě jede nějaký projekt na vodíkové autobusy. Jak tu ten vodík budou dopravovat a skladovat?
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    SHEFIK: Jak říkám, největší organizace tlačící vodík vypadá spíš jak kdo je kdo v ropném byznysu.

    Čili když začalo být téma budoucnost bez ropy konečně po sto letech součástí politického diskurzu a jako vstupenka do takové budoucnosti se ukázaly baterie a EV, tak se najednou objevila organizace ropných společností a tradičncích automobilek, která děsně souhlasí s tím, že budounost určitě bez ropy, ale ne baterie proboha, ale vodík.

    A když jim někdo povídá hele, ale vodík se vyrábí z tý vaší ropy, tak rychle přispěchají se spoustou studií, že to je dočasný, že přece v 2050 bude levnější vyrábět vodík z obnovytelných zdrojů, nebojte se, myslíme to s váma dobře.

    Hydrogen Council Reaches 100+ Members as Hydrogen Industry Enters Next Stage of Growth - Hydrogen Council
    https://hydrogencouncil.com/en/newmemberannouncement2021-1/
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    FEDAJKIN: resp. nejvic ze methanu, ale ano je to z fosilnich uhlovodiku.
    A myslim ze ani ne tak tezari (protoze alternativni technologie jsou hotove, jen zatim provozne drazsi a nevyzkousene v hodne velikem meritku), jako vsichni ti co chteji mit slozity system motoru, udrzby, homologace vsech komponent. Proste elektroauto ma tak skokove mensi vsechny ty udrzby a baterie muze byt od kohokoliv kdyz splni vstupne/vystupni elektrotechnicke parametry.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    MINER: Hele on jde vyrábět spoustou způsobů, nicméně aktuálně prakticky výhradně z ropy. Důvod je ten, že to je nejlevnější. Říká se mu blue nebo grey hydrogen podle toho, jestli se při produkci zachytává CO2 nebo se vypouští do atmosféry.

    Existuje také green hydrogen, ten se vyrábí z obnovytelných zdrojů. Elektrolýzou se rozštěpí voda na kyslík a vodík. Do budoucna se plánuje, že v roce 2050 by měl být green hydrogen levnější než blue hydrogen. ALE tohle tvrdí hodně studie a organizace, jejímiž členy jsou ropné společnosti či je platí. Zároveň si nejde nevšimnout, že automobilky, které mají největší problém s bateriemi a evidentně se s ropnými konglomeráty kamarádí (Toyota) jsou zároveň ty, které nejvíce tlačí vodík.

    Hydrogen production - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_production

    The difference between green hydrogen and blue hydrogen | Our stories | Petrofac
    https://www.petrofac.com/en-gb/media/our-stories/the-difference-between-green-hydrogen-and-blue-hydrogen/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    FEDAJKIN: ano, to je pritomnost. Nicmene budoucnost je malovana bez ropy. Nejen kvuli klimaticke zmene, ale i z ekonomickeho pohledu diky renewable

    $36bn Australian renewables hub to produce hydrogen for export - Nikkei Asia
    https://asia.nikkei.com/Business/Energy/36bn-Australian-renewables-hub-to-produce-hydrogen-for-export
    MINER
    MINER --- ---
    FEDAJKIN: zajímavý, jak se vyrábí vodík z ropy? To nejsou lepší zdroje?
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    A já bych se tu chtěl opravit: Tesla Model S nemá drive by wire, takže s převodem yoku nic teď udělat nejde. hm hm.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    DZODZO: Proč by to sabotovaly ropné společnosti, když 99% vodíku se vyrábí .. z ropy.

    Osobně si tedy i myslím, že ty aktuální snahy tlačit vodík namísto baterií mají na svědomí těžaři.
    NTR23
    NTR23 --- ---
    BOBASH: Škoda, že v Enyaqu neudělali hlavní display natočený k řidiči.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NTR23: Souhlas, stejná zkušenost. Je to skvělý.

    Plus v Enyaqu mi celej infotainment i "budíky" přijdou líp vymyšlený a intuitivnější než ve VW – systém je stejnej, ale Škodovka má trochu jiný rozhraní a přijde mi, že u toho někdo víc myslel.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    a este nieco k veci

    COBALT IN EV BATTERIES? The Story of Cobalt & its importance to Batteries & Electric Cars
    https://www.youtube.com/watch?v=huYXIXtCsrw
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    trochu odbocka, ale dobre video, ktore mozete ukazat konspiratorom, ked budu vraviet, ze "auta na vodik mohli uz davno existovat, keby to nesabotovali ropne spolocnosti" :)

    Toyota's Developing A Hydrogen Combustion Engine!
    https://www.youtube.com/watch?v=3IPR50-soNA
    NTR23
    NTR23 --- ---
    MINER: Přesné to je. Určitě to neotravuje. výhoda je, že nemusíš přeostřovat oči na takové ty plastové displaye na kapličce. symboly vidíš před sebou na cestě. Symboly se ukazují tam kde mají, jak jsi blízko čáry, nakreslí ti to oranžový pruh přesně na té čárě, pokud je v zatáčce, kopíruje ta grafika i to zaoblení. Hlavní informace rychlost, maximálku podle značek, tu vidíš pořád dole. Ta interaktivita je pak nad tím
    https://www.youtube.com/watch?v=xxI1muQgwI8
    MINER
    MINER --- ---
    NTR23: a zkušenosti, jak dobře se to používá? Je to přirozené? Přesné? Neotravné? Používá se to líp než navigace/běžný HUD?
    NTR23
    NTR23 --- ---
    MINER: Máme ho v ID. 3 a funguje hezky. Kreslí šipky navigace, které se dyanmicky zvětšují jak se blíží odbočka, podtrhává auta před tebou jako že je eviduje apod.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: zajímalo by mě, jestli funguje dobře ten AR head-up displej
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Dneska 868 kilometrů (Praha - Pula), 10 hodin jízdy, dvakrát půlhodina na Ionity (tak akorát na záchod, kafe a sváču, optimální po těch cca 300 km).

    Spotřeba kolem 18 kWh/100 km.

    Funguje to skvěle.

    A má to kulatej volant, tlačítka a taky head-up displej s rozšířenou realitou, což je inteligentní řešení toho, když chceš mít informace před řidičem a neřezat kvůli tomu volant.

    K vylepšení jsou sedačky (hrozný), dotykový šoupátko na hlasitost (debilní, člověk si omylem zesílí/zeslabí rádio když chtěl sáhnout na infotainment) a plánovač zastávek, kterej neumí prioritizovat rychlý nabíječky a nezvládá počítat s kopcema.

    Reálně je to prostě racionálnější volba než Kodiaq, pro velkou část uživatelů...

    DZODZO
    DZODZO --- ---
    aby zacali ostatne automobilky vyrabat viac aut ako Tesla, tak sa musia popasovat s nedostatkom cipov, v BMW maju tiez teraz tak 3 auta skladom a na custom vyrobu mozete zabudnut, to vam nie su schopni dodat, leda nejaky holobyt so svihadlami, lebo vsetky tie vyssie vybavy maju uz moc elektroniky, ktoru nemaju kde zohnat :)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    SITH: Jsou to jen rezervace... Vratných $100... To vše založeno zatím hlavně na tvrzeních a slibech výrobce o vlastnostech auta... Hezký komentář ZDE
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam