• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Když to jde, možná používá sériovky, ale jinak je právě Tesla typická tím, že si inhouse vyvíjí spoustu věcí, který normální automobilky outsourcujou, a snaží se o co největší vertikální integraci. Což má spoustu výhod hlavně na poli úspory nákladů (díky tomu můžou vydělávat i při maličkých prodejích), ale taky spoustu nevýhod.

    Třeba v tom, že je pak pro ně problém nabízet stejnou šíři možností jako zavedený automobilky.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    SHEFIK: to asi reagujes na JYRKU, protoze ja prave pisu, proc spousta dilu, co neni treba, fakt in-house neni ani omylem, tuplem mala automobilka bude vyuzivat dodejcu na max
    napriklad Tesla S ma brzdy Brembo
    Who Are Tesla's (TSLA) Main Suppliers?
    https://www.investopedia.com/ask/answers/052815/who-are-teslas-tsla-main-suppliers.asp

    a smart svetla pro Teslu ted vyviji Samsung, dodavat je bude - tadatada - Hella, kterou sem uz zminoval
    Tesla-Samsung relationship lights up with headlight supply deal
    https://www.teslarati.com/tesla-samsung-smart-headlight-supply-deal/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    HERR_FLICK: musk neni posedlej inhouse, je to prave naopak - kde to jde, pouziva nejlevnejsi seriovky, a to vcetne dilu do raket spaceX. Je to docela dost rozepsany v jeho zivotopise.

    Ten jeho pristup je unikatni v tom, ze kdyz narazi na problem (financni, technologickej, ...) - jakejkoliv, neboji se zacit inhouse a stat se disruptorem danyho vyrobku/odvetvi. Jeden z poslednich velkejch prikladu je treba to, ze se tesla pusti do vlastni tezby lithia. A dari se mu ve vsem do ceho se pusti, pac zkostnately korporaty.

    Napr. SpaceX vlastne vznikla tak, ze mu rusove chteli pucovat rakety za draho...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JYRKA: hm to potom nie si typicky uzivatel dieselu, v diskusnych forach vsetci co jazdia dieselom pisu o tom ako vedia dojst 1000 km na 1 zatah... mam take podozrenie, ze to praktizuje tak 10% z nich :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Jezdil jsem s tím, fungovalo to víceméně stejně dobře jako LED Matrix.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    JYRKA: ano prave
    je levnejsi mit takovy svetlo na 1mil prodanejch tesel3 nez na 10 tisic kusu bentley
    a je uplne upici, ze bentley je soucasti nejvetsiho koncernu, protoze to svetlo vyvijis pro jeden danej model
    technologii vetsinou drzi vyrobce danyho dilu. ne automobilka
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Jasněže, samozřejmě že se to nejmenuje Xenon Matrix, ale dělá to tu samou věc, tak jsem to použil pro zjednodušení, abych nemusel napsat místo toho tři věty na vysvětlení. Takže jsme kvůli tomu napsal deset příspěvků :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Aneb označení matrix nemá nic společnýho s funkčností spíš jako s provedením. Něco jako kdybys řikal Halogenové xenony, protože to má optickou čočku.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: označit tohle za matrix je kravina. LED Matrix se tomu řiká z prostého důvodu a to, protože je tam matice LEDek. To je z principu u xenonů kravina.

    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Ty jo, na tohle jsem zapomnel jak na smrt. Vlastne ani nevim, jak dobre to fungovalo. Jen matrix xenon je z principu divnej, protoze xenon nema matici aktivnich prvku
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ŠKODA SUPERB: Smart Light Assist
    https://www.youtube.com/watch?v=maOZ8_2ZpX0
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Samozřejmě že uděláš, zakrýváním clonama.

    Nová Škoda Superb dostala adaptivní světlomety
    https://www.top-osvetleni.cz/clanky/nova-skoda-superb-dostala-adaptivni-svetlomety
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Matrix xenony mi pripadaji jako nesmysl. Fakt piseme o tom samem?

    Matrix LED Headlights: Redefine Adaptive Front-lighting With Smart High Beam Technology
    https://m.manufacturer.lighting/info/162/

    Matrixy dokazi aktivne vypinat nektere segmenty tak, aby napriklad neoslnily dalkovymi svetly protijedouci auta.
    To u xenonu neudelas
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: xenon matrix? co to je?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: On Superb předtím jednu dobu měl xenon matrixy, tak si to možná pletu s tím. Ale třeba Opely to maj snad ještě dýl než Octavia, myslím že od začátku současný genece Astry nebo Insignie.

    A to jsou furt laciný a relativně "low-tech" auta, Tesla by měla bejt konkurence pro Audi, ne pro Škodovku.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Ma to od faceliftu Superbu a Octy 4, takze tusim 2019
    Treba facelift Octy 3 prinesl teprve LED svetla misto xenonu, to byl rok 2017- to auto zrovna mam. Jsou to ale obycejny LED, bez inteligence.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    HERR_FLICK: Potrebujes rozpustit naklady na ten vyvoj. Ty rozpoustis podle poctu prodanych aut. Jedno svetlo, pokud vyrobis jen jeden kus, te stoji miliony na ten kus.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    JYRKA: to je prave ono
    pro kazdej model vyrabis svetla (resp mnohem spis jakoze nechas specializovany subdodavatele ty svetla na miru vyvinout a vyrobit)
    je dost upici, jestli ses velka automobilka, co si to necha vyrobit pro 20 aut nebo mensi pro jedno
    nevidim moc rozdil, jestli si necha treba jaguar - land rover udelat svetla pro f-type, toyota-subaru pro toybaru nebo tesla pro model 3, kteryho se prodaj miliony
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Teoreticky můžeš vyvinout jedno světlo pro LHD i RHD (přepínací, auta to tak mívaj) a udělat Matrix a non-Matrix verzi, což je patrně to, co nakonec udělali, podle toho co psal Crazy_Ivan.

    Ale i tak to nejspíš bylo drahý a složitý a proto to přichází i v high-tech Tesle až letos, zatímco blbá Škodovka to měla už někdy v 2016, tuším.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    HERR_FLICK: Ber to takhle: pro kazdy model vyvijis svetla zvlast.
    Pro modely 3 a Y se ti matrix asi vyplati, pro S a X ne- pocty prodanych kusu jsou nizke. Muzes si ale dovolit prodavat lepsi vybavu v levnejsim aute a v top modelu ji nemit?
    Navic Musk je posedly vyvojem in-house, nerad pousti vyvoj a vyrobu ven. A v neposledni rade- v USA, coz je hlavni Tesla trh, jsou jine naroky. Jednak tam neni legalni Matrix, jednak tam nejsou asymetricka svetla. Takze nevyvijis svetla pro 4 modely, ale pro levostranny a pravostranny provoz a pak pro ruzne trhy podle mistnich norem. Vsude je musis homologovat. To je peklo.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    HERR_FLICK: Logicky to musí bejt kapacita nebo prachy.

    Tesla by musela mít dva typy světel, nebo vyvinout jeden typ, kterej bude umět bejt Matrix nebo non-Matrix, protože Matrixy jsou v USA nelegální.

    A to se ve statisících aut prostě nejspíš nezaplatí.

    I velký a bohatý automobilky sdílej takovýhle věci, a často i větší sestavy, napříč mnohem víc modelama, a často po několik generací. Tesla vyrobila ve 2020 zhruba stejně aut jako vyrobila Škodovka Octavií.

    Kdyby Škodovka fungovala jako samostatná značka, tak Octavia rozhodně nebude mít LED Matrix, ani milion další výbavy, protože pro stovky tisíc aut se to prostě nevyplatí. Tyhle věci má proto, že jedna automobilka v koncernu vyvine třeba motor, jiná třeba odvětrávání sedačky a třetí zase něco jinýho, a pak se to narve do všech aut.

    Tesla je maličká automobilka, byť to místní furt nechápou. A není to ani bohatá automobilka, což by pochopili ti, kdo chápou rozdíl mezi tržní valuací a tím, jestli má automobilka prachy.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam