• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CRAZY_IVAN: no on podla mna zije v minulosti

    Prof. Ing. Jan Macek, DrSc.
    Vedle své pedagogické funkce na fakultě strojní ČVUT vede 30 let Ústav automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Kam kráčíš, elektromobilito? | ČVUT Fakulta strojní
    https://www.fs.cvut.cz/verejnost/pr-media/pribehy-z-ustavu/kam-kracis-elektromobilito/

    Tak podle pana Macka má v ČR elektromobil vyšší emise až do 250 00 km než spalovák. Ale já nevim jestli těm číslům pana Macka věřit, když ten člověk prohlásil v jednom videu, že spalovák vlastně taky z kopce rekuperuje.

    " Řidič musí zaplatit nejen energii, která se uloží do baterie, ale i ztrátové teplo, které se bez užitku vyfouká do okolí. Je to podobné, jako kdybychom tankovali benzin děravou hadicí a část benzinu místo do nádrže vytekla na zem. "
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Když to jde, možná používá sériovky, ale jinak je právě Tesla typická tím, že si inhouse vyvíjí spoustu věcí, který normální automobilky outsourcujou, a snaží se o co největší vertikální integraci. Což má spoustu výhod hlavně na poli úspory nákladů (díky tomu můžou vydělávat i při maličkých prodejích), ale taky spoustu nevýhod.

    Třeba v tom, že je pak pro ně problém nabízet stejnou šíři možností jako zavedený automobilky.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: ja ti jako majitel dieselu prozradim sladke tajemstvi: pauzy dela kazdej podle chuti a potreby. Nekdo jede na jeden zatah 500km, nekdo dela pauzu kazdou hodinu, whatever komu co jak zrovna pasuje. A o to prave jde - ze mas volnost rozhodovani udelat si to jak ti to vyhovuje a ne jak kde je zrovna jaka nabijeci stanice. Kdyz jedu do Prahy, mam to 850km a vetsinou stavim dvakrat na kafe a WC, ale delam to tehdy kdy se mi zrovna chce a neresim nejaky tankovani ponevadz to s rezervou ujedu na jednu nadrz.

    To ma svy vyhody kdyz jedu podobnou vzdalenost do Chorvatska plachtit, tam se jede preriema Slovinskem kde neni vubec nic, ani benzinovy pumpy, natozpak nejaky nabijeci stanice :) S dieslem proste natankujes a jedes, dal nic neresis, pumpu zacinam tesit tak po 800km.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    HERR_FLICK: mas pravdu, sorry, byl sem rano jeste rozespanej :))
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    SHEFIK: to asi reagujes na JYRKU, protoze ja prave pisu, proc spousta dilu, co neni treba, fakt in-house neni ani omylem, tuplem mala automobilka bude vyuzivat dodejcu na max
    napriklad Tesla S ma brzdy Brembo
    Who Are Tesla's (TSLA) Main Suppliers?
    https://www.investopedia.com/ask/answers/052815/who-are-teslas-tsla-main-suppliers.asp

    a smart svetla pro Teslu ted vyviji Samsung, dodavat je bude - tadatada - Hella, kterou sem uz zminoval
    Tesla-Samsung relationship lights up with headlight supply deal
    https://www.teslarati.com/tesla-samsung-smart-headlight-supply-deal/
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Zmrdi. Tohle jsem přesne čekal, že se u nás stane. Na baterky mrdame, tam je loby slabá, ale všechny dotace budeme cpat do podvodu jménem vodík, který tlačí big oil a jiné mafie

    Havlíček představil vodíkovou strategii pro Česko. Na rozvoj těchto technologií půjdou miliardy, mají snížit emise | Hospodářské noviny (iHNed.cz)
    https://domaci.ihned.cz/c1-66952530-havlicek-predstavil-vodikovou-strategii-pro-cesko-na-rozvoj-vodiku-pujdou-jednotky-miliard-bude-se-hlavne-dovazet
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    HERR_FLICK: musk neni posedlej inhouse, je to prave naopak - kde to jde, pouziva nejlevnejsi seriovky, a to vcetne dilu do raket spaceX. Je to docela dost rozepsany v jeho zivotopise.

    Ten jeho pristup je unikatni v tom, ze kdyz narazi na problem (financni, technologickej, ...) - jakejkoliv, neboji se zacit inhouse a stat se disruptorem danyho vyrobku/odvetvi. Jeden z poslednich velkejch prikladu je treba to, ze se tesla pusti do vlastni tezby lithia. A dari se mu ve vsem do ceho se pusti, pac zkostnately korporaty.

    Napr. SpaceX vlastne vznikla tak, ze mu rusove chteli pucovat rakety za draho...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JYRKA: hm to potom nie si typicky uzivatel dieselu, v diskusnych forach vsetci co jazdia dieselom pisu o tom ako vedia dojst 1000 km na 1 zatah... mam take podozrenie, ze to praktizuje tak 10% z nich :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Jezdil jsem s tím, fungovalo to víceméně stejně dobře jako LED Matrix.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    JYRKA: ano prave
    je levnejsi mit takovy svetlo na 1mil prodanejch tesel3 nez na 10 tisic kusu bentley
    a je uplne upici, ze bentley je soucasti nejvetsiho koncernu, protoze to svetlo vyvijis pro jeden danej model
    technologii vetsinou drzi vyrobce danyho dilu. ne automobilka
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Jasněže, samozřejmě že se to nejmenuje Xenon Matrix, ale dělá to tu samou věc, tak jsem to použil pro zjednodušení, abych nemusel napsat místo toho tři věty na vysvětlení. Takže jsme kvůli tomu napsal deset příspěvků :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Aneb označení matrix nemá nic společnýho s funkčností spíš jako s provedením. Něco jako kdybys řikal Halogenové xenony, protože to má optickou čočku.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: označit tohle za matrix je kravina. LED Matrix se tomu řiká z prostého důvodu a to, protože je tam matice LEDek. To je z principu u xenonů kravina.

    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Ty jo, na tohle jsem zapomnel jak na smrt. Vlastne ani nevim, jak dobre to fungovalo. Jen matrix xenon je z principu divnej, protoze xenon nema matici aktivnich prvku
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ŠKODA SUPERB: Smart Light Assist
    https://www.youtube.com/watch?v=maOZ8_2ZpX0
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Samozřejmě že uděláš, zakrýváním clonama.

    Nová Škoda Superb dostala adaptivní světlomety
    https://www.top-osvetleni.cz/clanky/nova-skoda-superb-dostala-adaptivni-svetlomety
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Matrix xenony mi pripadaji jako nesmysl. Fakt piseme o tom samem?

    Matrix LED Headlights: Redefine Adaptive Front-lighting With Smart High Beam Technology
    https://m.manufacturer.lighting/info/162/

    Matrixy dokazi aktivne vypinat nektere segmenty tak, aby napriklad neoslnily dalkovymi svetly protijedouci auta.
    To u xenonu neudelas
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam