• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: tak jasne, cesky ovce si nechaj srat na hlavu a budou chodit proste pesky, v tom mas asi pravdu ;-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    argumentovat protestami z francuzska, kde protestovanie je narodny sport nie je zrovna dobry priklad, francuz ked ma na vyber medzi tym ist do prace alebo ist na protest tak radsej si vyberie to druhe, v ibm sme nejakych francuzov mali a to boli ludry lenive (ale to ma vypovednu hodnotu ako EV videne na italskej dalnici ocami blowupa, tak brat s rezervou :)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    GOR: mozna :-)
    Muj pocit je - nejenom co se automobility tyce - ten, ze ruzny ekosilenci v podstate chtej dosahnout stavu jako na pocatku minulyho stoleti, kdy jezdit autem nebo treba nekam letet letadlem bylo vysadou hornich deseti tisic. Boj proti "klimatickym zmenam" je proste zaminkou, jak trochu predelat spolecnost podle jejich sektarskejch ideologii. Bohatym to je nakonec jedno, ti budou dal zit tak jak chtej, ale lidi ktery treba uz ted neufinancujou slusny bydleni tam kde pracujou a jsou na levnym aute existencne zavisli budou v prdeli jeste vic - jak nakonec ve Francii zluty vesty nazorne predvedly.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Jakože přestanou vyrábět něco, co lidi chtěj, aby jim mohli prodat dráž něco, co nechtěj? Hele, moc toho o byznysu nevím, ale mám pocit, že takhle to nefunguje :)

    Ceny baterek klesly za posledních 10 let o víc než řád, a dá se očekávat, že budou dál klesat. Baterka je to jediný, co je na elektrickým autě drahý, ten zbytek je výrobně VELMI VÝRAZNĚ levnější než spalovací auto. Zároveň je u elektrickýho auta mnohem snazší a levnější dát mu velkej výkon.

    Už teď začínají být elektromobily levnější ve vyšších třídách aut – třeba Porsche Taycan je levnější než Porsche Panamera. A to má základní Taycan 408 koní a základní Panamera (o 300 000 dražší základ vs. základ, o nějakejch 150 tisíc dražší proti Taycanu s dlouhým dojezdem) má 330 koní.

    BMW i4 už je srovnatelně drahý s BMW 4 GrandCoupe, kterýmu tak zhruba odpovídá. BMW i4 stojí od 1,47 milionu, odpovídající BMW M440i (cca stejnej výkon) stojí 1,7M, za což už máš i40 M40e, která má ale výkon jako M4 (asi 550 koní).

    Enyaq stojí stejně jako Kodiaq s odpovídajícím motorem a výbavou.

    A ta hranice se posouvá níž a níž.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    japonci su vseobecne taki akysi zaspati co sa EV tyka, mazda ma tiez zatial tusim iba tu mx-30 co je take nemastne-neslane a dost nepouzitelne mestske SUV
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    OMNIHASH: Tak Toyota v to veri :)
    GOR
    GOR --- ---
    BLOWUP: Ber to z jiny strany, nevim jak je to jinde, ale v CR byly auta v pomeru ke mzdam v poslednich letech zdaleka nejlevnejsi v historii. Elektroauto je ted ke mzde jako spalovaci auto nekdy na pocatku tisicileti. (Ovce I zacinala v roce 2001 na 370k, tj. na tehdejsich 26 mzdach, 26 mezd je dnes cca 900k, za to ID.3 taky koupis.) To vubec nemluvim o tom, ze ty auta jsou dneska oproti jednickovy ovci o parnik jinde.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Jasný, plánujou to proto, že je vede spolek ekoteroristů, co chtěj podříznout svý firmě větev pod zadkem. Kdyby jakákoliv automobilka věřila, že přechod na EV nedává smysl, tak se na nic podobnýho nechystá, naopak rozjíždí dalších x řad pro ty kategorie, který jí za tu pětiletku dvě konkurence přenechá.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: to neni to samy. Ze chtej prestat vyrabet spalovaci verze neznamena, ze ty elektricky nabidnou nekdy levneji. Ale preju nam abys mel pravdu :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Taky se podívej na plány automobilek, kdy chtějí přestat vyrábět ICE. Téměř všechny prémiový automobilky to plánujou DŘÍV než 2035, a to i bez EU (třeba Cadillac, kterej se tady neprodává).

    V roce 2030 už bude spalovací prémiový auto nejspíš neprodejný, protože bude moc drahý, složitý a pomalý.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: OK, tak ja s dovolenim tuhle tvoji predpoved dam do svyho auditka "sazka na budoucnost".

    Muj pocit je spis ten, ze technologie ktera sice ma potencial byt levnejsi ale je prosazovana nasilim (nic jinyho si koupit nesmis) bude vzdycky proste uz z principu drazsi. Kdyby ty fosilni technologie smely existovat jako konkurence vedle tech EV dal, tak bych tomu ze jednoho dne to samy co mam ted koupim v elektrice levnejs veril spis, takhle mi to moc nejde. Ja tipuju ze ekvivalent myho auta bude i za tech pet let o tech tricet procent drazsi, a levnejsi budou jenom nejaky lidovy vozitka s mikrodojezdem, kde si v lete nebudes moct zapnout klimatizaci abys dojel domu :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Tak za pět let.

    Z hlediska výbavy a jízdních vlastností to není žádnej problém, v tom jsou elektrický auta lepší vcelku standardně, jak po stránce výkonu a zrychlení, tak jízdního komfortu/ovladatelnosti (těžký baterky nízko v autě).

    Co se týče dojezdu, tak dnešní elektromobily střední třídy jsou kolem 500-600 km, příští generace baterek by měla přinést zlepšení tak o 30% při současným poklesu ceny. Takže bude reálnej buďto větší dojezd, nebo prostě za cenu, za kterou teď dostaneš "malobaterkovou" verzi dostaneš těch 500 km a za cenu tý lepší dostaneš 800 km.

    Plus se to celý zlevňuje díky economy of scale atd.

    Dneska už dokáže být elektromobil výhodnější u auta třeba za milion a čtvrt. Aby byl výhodnější v ceně auta dejme tomu střední třídy (nějaká normálně vybavená Octavia za třeba 800 000), to je si myslím tak pět let vývoje stávajícím směrem.

    Jo a zásadní gamechanger jsou 800V baterie, který umožňujou nabíjení nějakýma 270 kW. Nejdřív to měl jen Taycan a e-tron GT, ale dneska to má v základu třeba Hyundai Ioniq 5, kterej stojí lehce přes milion, a za milion a čtvrt je verze se skoro 500 km dojezdem.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: Myslis si vazne, ze ekvivalent typickyho auta stredni tridy co se tyce vybavenosti, jizdnich vlastnosti, dojezdu atd bude v elektrice nekdy levnejsi nez ted ve spalovaci verzi?
    KULA
    KULA --- ---
    BOBASH: já jezdím C4 z 2011, šťastný z toho nejsem. Nicméně, dával jsem to do servisu a stála tam tahle nová C4. Sednu si dovnitř a tvrdý, nepohodlný, laciný na první dotyk. Nechápu, stará je hnusná ale tohle je o třídu lacinější auto. Jen to stojí o třetinu víc :D
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    To je kolovrátek, nuda.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: kdyby se kamaradil se mnou, tak bych mu zkusil vysvetlit ze design neni neco co se uci v comicsech ;.)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    este ze sa musk kamaradi s diessom a nie tuto s blowupom, to by sme sa nikam nedostali :)))
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    CRAZY_IVAN: Muj nazor zatim teda Tesla nezmenila a pokud by to zaviselo jen na ni, tak by se asi nezmenil nikdy, spis muj vicemene neutralni puvodni postoj k elektromobilite zmenila k horsimu. Diky ni vnimam elektromobilitu jako neco kdy za mnohem vic penez dostanu nalesteny hovno co nefunguje tak jak ma a vypada jak sracka - a to fakt zadnej autofetisista nejsem, jezdim kombikem volvo, to snad mluvi za vsechno. Ale je mozny ze az neco pouzitelnyho vyrobi nekdo kdo vi jak ma vypadat a fungovat auto, tak proste pujdu a koupim si ho, pokud muj kombik uz prestane fungovat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BLOWUP: Ano, zakázat spalovací auta dneska by byla kravina a nefungovalo by to.

    Ty si ale zřejmě představuješ, že v roce 2035 budou elektrický auta pořád stejně drahý jako teď. Reálně to při stávajícím vývoji vypadá, že tak ve 2030 budou už pro naprostou většinu výhodnější.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: EL značka je jasná, ale jen v Čechách. Blowup tady psal o cestě po dálnici ze Švýcarska bůhvíkam, a jak potkal jen tři elektromobily.

    No, mohl jich taky potkat 20 a nevědět o tom.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: u tej c4 su tie modre akcenty do oci bijuce a neposledne aj ta EL znacka, etrona zboku vidis tie slavne nabijacie dvierka, ale na dialnici by som mal veru v protismere problem, lebo tam vacsinou byva oddelovaci pruh so zvodidlami a vegetacia, tak tam casto nevidim ani co ide oproti za fosila
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam