• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: To chápu už dlouho. Ale čekal jsem, že tady se budeme bavit na trochu vyšší úrovni než "jé hele, ono to má displej místo tlačítek, to je jak můj iPad, to není auto, to je počítač!"

    V závislosti na úhlu pohledu byl "počítač na kolech" už moje BMW 523i z roku 1998, nebo "počítač na kolech" není ani Model 3.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Bobash začíná chápat že 80% lidí jsou idioti :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: A co dělá z Tesly ten "víc počítač na kolech"? To, že má větší displej (až na to, že ta Octavia má teda víc displejů) a všechno se ovládá na něm, zatímco Octavia má občas něco přes tlačítka?

    Pokud se bavíme o někom, kdo vidí rozdíl "displej = počítač, tlačítko = analog", tak se bavíme o idiotech.

    I tlačítko na centrální zamykání nebo stahování oken už dneska vysílá jen povel do počítače, resp. sítě počítačů, která tvoří celý to auto. A je to tak třeba 20 let.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Mě zase přijde ve spoustě směrů naprosto hroznej celej interface Tesly.

    Ohledně MBUX už jsem říkal, měl jsem to v ruce chvíli a k srdci mi to nepřirostlo, ale uživatelé to jinak prej dost chválej. Mě nejvíc sedí UX v nových BMW, na druhým místě asi Audi.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Přesně tohle jsem o Tesle tvrdil taky. Ale když jsem teď začal mluvit o tom, že spousta dalších značek už taky dělá elektrický auta, který jsou dobrý, tak jsem najednou za Tesla hejtra.

    Tesla fanboys mají totiž pocit, že doteď všichni dělali auta úplně blbě a až Musk jim ukázal, jak je to dobře.

    Tesla ukázala cestu ve spoustě věcí, nejdůležitější z nich bylo to, že se dá udělat elektrický auto, který je drahý a lidi ho kupujou proto, že ho chtěj. Další byly baterky, některý technický řešení atd.

    Ale spoustu věcí taky Tesla dělá blbě, nebo tak, že běžným řidičům nevyhovujou.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: hele to je slovní balast který se z toho snaží udělat bramboracku. Mbux používám víc jak rok. Není to o tom sednout si, je to o tom, tě to je shit sw. "Učí se hlas majitele" jako sorry ale to nemyslíš vážně, tady nejsi na tiskovce kde se tyhle pr kecy žerou.

    Podle mě tu úplně přesně reprezentujes postoj tradičních automobilek. "Máme technologie i super sw, tak co si pořád stezujete". Oni nechápou jak sto let za opicema jsou. A pokud VW okamžitě něco neudělá s konektivitou svých aut, bude mít v Číně ohromný problém, už teď pochybuji že těch cílových 80-100k do konce roku dají. A až Čína dorazí do Evropy, tak bude teprve veselo, když se ukáže jak technologicky nerelevantni EU automobilky jsou.

    Ad id.3
    There is no Park Assist on any ID3 model. Whether it's something they could enable with the current hardware, who knows.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Nechci prudit, ale když jsme řešili infotainment do indické Škody Kushaq, tak se do tendru přihlásily čínské firmy a to, co nám ukazovaly, tak jsme jen valili oči. Nakonec je indové nevybrali, ale můj pocit je, že z politických důvodů. Navíc ta data z rádia putovala do Číny a to nebylo moc průchozí.
    Ale v mnoha věcech jsou daleko před námi - počínaje integrací platebních metod do auta přes hlasovou asistentku a personalizaci.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    SHEFIK: Hateri Tesly jsou stejne paka jako jeji fanboys. Tesla jeste pred par mesicema bylo jedine EV, ktere davalo smysl koupit jako jedine/hlavni auto. Vetsina konkurencnich modelu jsou novinky az letosniho roku.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Zapomnel sem na tlacitka ...oOo... bohuzek, v tech se moc nevyznam, jen ze jejich vyvoj je extremne drahej a tesla je smeli
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Bobash kdyz necemu nerozumi, jako vzorovy obcan to hodi do pytle IT.

    A co se tyka Tesly, na ni neni nic novyho, vsechny ostatni auta uz "to" maji, vcetne felicie. Takze nedava vubec smysl, ze je ve vetsine statu Tesla nejprodavanejsi a uzivatele sou s ni mezi znackama nejspokojenejsi. Vysvetleni je na miste, worshipping Elona, jinak to byt nemuze.

    Tak argumenty jsou vrzeny a hura zpatky do jistot petrol sveta. Konec diskuze. A to podotykam, ze Bobash je mezi petrolhead nejvetsi elektromobilista (!) Za 20-30 se mozna neco zmeni, ale to bude opet WV kralovat pocitacum na kolech, protoze ma tovarny, ktery nikdo jiny na svete dohromady neda a ktery se stavely, kdy kvalita mela prednost pred elektrifikaci a temi hype smart pristupy co teenageri vyzadujou.

    //sorry, jednou za cas proste musim, nic ve zlym :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    tady jde právě ale o ten počítač z pohledu uživatele, ne z pohledu vnitřností. Takže ano, běžný uživatel vnímá Teslu mnohem víc jako počítač na kolech než Octavii a tak to prostě je :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Nevím, s MBUX jsem jezdil jen jednou, ale lidi ho obecně chválej, mohl ti nesednout – spousta těch systémů někoho sere a někoho ne.

    Jinak že by ID.3 neuměla sama zaparkovat je dost divný, když to umí Fabia. Je možný, že v rámci toho, že se VW dost posral vývoj MIB4, tak tam zatím očesali některý funkce. Ale jinak auta od VW mají automatický parkování (příčný i podélný) naprosto běžně (a velmi funkční) už asi 10 let.

    Jestli tě sere MBUX, zkus to samý třeba od BMW nebo VW nebo někoho, třeba ti to sedne víc. Jo a mimochodem, MBUX se učí hlas majitele, jestlis to měl chvíli půjčený, mohlo to fungovat hůř než když to má někdo delší dobu.

    Jinak z těch technologií, co jsem popisoval, jsou všechny naprosto plnohodnotně funkční i na blbý Škodovce. U který mimochodem docela funguje i hlasový ovládání včetně češtiny.

    Pointa je, že žádnej zlom s elektrickejma autama nepřijde, to, na co to auto jezdí, neovlivňuje to, "jak moc je to počítač".

    To akorát pro idioty co vidí v Tesle velkej displej tak si řeknou "jé, to auto je jako můj tablet".
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Jo, ale ta metafora úplně stejně vystihuje novou Octavii jako novou Teslu.

    Akorát když tomu někdo moc nerozumí, tak mu možná přijde Tesla víc jako "počítač", protože má větší displej a míň tlačítek, ale žádnej drastickej rozdíl tam jinak není. A to se furt bavíme o přístupu tradiční automobilka vs. startup.

    U normálních automobilek není elektroauto o nic víc počítač než benzínový auto, naopak je v něm počítačů míň, když už.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    OMNIHASH: No ona ani Tesla neumi poradne sama zaparkovat :D
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    FEDAJKIN: jak neumí ani zaparkovat, dyk tu Bobash obden vysvětluje, jak je VW a Tesla autopilot némlich stejnej!
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    A "počítač na kolech" dle mého dává důraz na to, že EV budou hlavně o SW. Což je rozdíl oproti tradičním automobilkám, které dávaly vždy důraz na HW a SW byla taková třešínka na dortu v PR materiálech - podívejte co všechno to teoreticky umí (ale je to uplně nepoužitelné). Takže s tím označením nemám až takový problém a těším se na to, že auta konečně budou nabita technologiemi které se reálně dají používat.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Umí, ale jen na papíře. Jako používat třeba ten systém Mbux od Mercedesu je fakt utrpení. Hlasový asistent uplně na hovno, mapy a navigace naprosto nahovno, ovládání dotykového panelu a infotaiment asi nejmín nahovno protože okopírovali co se dalo. V porovnání se Siry, Android asistant, Google mapy atd. je to jak z předchozí dekády, možná hůř. Bez Apple car by to bylo zcela nepoužitelný. Jako SW a tradiční automobilky to je velký půrser.

    Ostatně VW se o tom ted přesvědčil v Číně hard way, kdy ID.4 nikdo nekupuje protože ač HW výborný auto, tak jakákoli debilní mini ev automobilka má lepší SW a technologie. Dyt ta ID.3 neumí ani sama zaparkovat, což je v Číně už uplný standard.
    KULA
    KULA --- ---
    BOBASH: já jsem nevylezl z jeskyně a věděl jsem, že mi přesně takhle odpovíš. Ale tady jde o fundament věci. Řidičské rukavice a bekovky, vůně benzínu a týmy ladičů podvozků a motorů jsou obsolete. Já myslím, že ten trend "počítačů na kolech", asexuální krabic přetahující se o množství možností rozptýlení se během jízdy je tady a to bude páteř trhu potažmo prodejů.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Malá elektrická Škoda přijede podle německých médií za tři roky. A ze Španělska - Aktuálně.cz
    https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/mala-elektricka-skoda-prijede-podle-nemeckych-medii-za-tri-r/r~122cc978f5ce11eb9322ac1f6b220ee8/?utm_source=mediafed&utm_medium=rss&utm_campaign=mediafed

    takže to vychází že 2030 si kupuju své první elektrovozítko :)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: ach ano, budoucnost preziti lidstva, samozejme :) koupime si vsichni teslu a jsme zachraneni, hura.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ja myslim ze “pocitac na kolech” je hlavne metafora a mel by ses v tom prestat stourat. Proste se to zacalo pouzivat a chytlo se to.
    Million mile battery taky nebude na presne milion mil
    V Americe se limonade taky rika “soda”, ac to soda neni
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam