• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    HERR_FLICK: To mas samozrejmne pravdu, ja jen ze ten cyklus nejakou ucinnost ma a prave ta cast samotneho cyklu baterry packu bude hlavni smer optimalizaci a vyvoje.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    PETER_PAN: tady je ale v clanku specifickej blabol, ze se primo behem POMALEHO nabijeni samotneho ztraci az 25% energie, a u rychlonabijeni jeste vic
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    HERR_FLICK: Ty az (!) nizke desitky procent jsou za urcitych okolnosti realne kdyz se zahrne cely nabijeci/vybijeci cyklus. Vsechno, tj. ucinnost nabijecky, kabelaz, ztraty nabijenim/vybijenim, temperace baterie.
    Rada baterii i dneska ma ucinnost cyklu treba jen 65%, ale ty se nepouzivaji do automotive, maji specialni pouziti (treba vysokoteploteni)
    A obecne se ty ztraty stale snizuji v kazde dalsi generaci tech technologii.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    HERR_FLICK: On to asi pocita od elektrarny az do baterky a zpet do motoru. Tam bych cekal mozna i vetsi ztratu.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    CRAZY_IVAN: Ty plasty co tam na jedne strane plandaly na tom podvozku asi nebylo schvalne.

    KOUDY: Pry je potreba s kazdym novym autem zajet parkrat do servisu a pak uz je to celkem ok. Ja se tam ted chystam poprve :D
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    BOBASH: 30% je uplne mimo misu, to je mozna tak kdyz v zime mas zaply vytapeni auta
    jinak ty ztraty navic jsou v radu jednotek procent, urcite ne desitek
    The evaluated efficiency of standardcharging is almost 95 %, while the efficiency of fastcharging is only about 89 %. In other words, increasingthe charging current by 6.6 times (from 0.3 C to 2 C)causes the efficiency drop by about 6 %
    https://core.ac.uk/download/pdf/84392522.pdf

    tady je porovnani EV a ICE v emisni stope
    https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/downloads/T%26E%E2%80%99s%20EV%20life%20cycle%20analysis%20LCA.pdf

    jde ale primarne o to, ze s EV se ti podari zcela zasadne promenit dopad na planetu, az se vyrazne zmeni mix samotny vyroby elektriny
    v zemi, kde se vetsina energie ziskava spalovanim uhli ten dopad bude minimalni, naopak v zemi, kde pojede vetsina energie napr. treba z onshore vetru to bude mit dopad fakt signifikantni..
    KEB
    KEB --- ---
    PETER_PAN: O Mackovi a vodíku mluví i zde

    » Nešťastná historie bateriových elektroaut » NotebookBlog / Postřehy a zkušenosti ze světa mobilní techniky
    http://notebookblog.cz/ostatni/auta/nestastna-historie-bateriovych-elektroaut/
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Postupne par tech veci muzem dohledat a rozporovat vs. interpretovanych studii, metaanalyz apod. Ale myslim ze je to zbytecne, protoze jejich snaha neni o to rozklicovat soucasnou situaci. Jestlize takovyhle odbornik zamerne vynecha nejaka fakta, nebo uvede neaktualni data na kterych pak argumentuje proc ano/ne, neni mozne si myslet ze je nestranny.
    Rada tech veci je ucebnicove dezinfo soucasne doby. Tj. vezmes 4 fakta, 1 zamlcis a matouci interpretaci neznaly clovek prijme informaci/zobecneni ktera je obsahove nepravdiva.

    Jak pise HERR_FLICK o tom vodiku, myslim ze od tud vitr vane. I v idealnim usporadani ma vodik tretinou ucinnost vyuziti energie oproti elektroautu. System je slozitejsi a potrebuju uplne novou infrastrukturu (ne dovybudovani nadstavby na soucasne infrastrukture). Prakticky vsechen soucasny vyrabeny vodik se dela z methanu a vybudovani produkce "zeleneho" vodiku je v plenkach, narozdil od vyroby elektriny a vyroby baterii. Je to jen dalsi programovy zpusob jak oddalit, zeslozitit a prodrazit zmeny ktere nevyhnutelne v energetice a mobilite musi prijit. A stoji za tim pro-petrochemicky lobby.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: tady by mohl zabrat sheffik, ten hodně dává články tohoto typu
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    BOBASH: jako ze je macek v dozorci rade vodikovy platformy vidim jako naprosto logicky vyusteni jeho 100% pro-petrochemicky lobby, protoze vodik prosazujou prave tyto spolecnosti
    za a) vodik se vyrabi z ropy
    za b) cim vic se budou automobilky zabyvat vyzkumem a lejt prachy do slepy ulicky vodikovyho pohonu, tim pozdejc nastoupi EV samotny
    nastesti se na tuhle kundovinu uz automobilky samotny z drtivy vetsiny uplne vykaslaly

    macek je uplne smesnej, a nekdo by mu v tech jeho zvastech mel zle vymachat hubu, a to jakoze nejlepe na akademicky pude

    OMNIHASH: jako uz sem to zminoval, v zemi, kde predni vedeckou instituci vede biochemik-lekar a zaroven hlavni popirac covidu a ockovani, je mozny fakt uplne vsechno, proto uz navzdycky zustaneme zaostalou rozvojovou prdeli
    Česko se vrací mezi rozvojové země. Vláda požádala banku EBRD po 13 letech o peníze - Aktuálně.cz
    https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/ebrd-zacne-po-13-letech-opet-investovat-v-ceske-republice/r~150bccb08cb611ebb0fa0cc47ab5f122/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Já tam asi půjdu, akorát si musím vzít tady ten blábol pánů Macka a Morkuse (ten tam bude taky) a vyhledat chyby a udělat si poznámky.

    Kam kráčíš, elektromobilito? | ČVUT Fakulta strojní
    https://www.fs.cvut.cz/verejnost/pr-media/pribehy-z-ustavu/kam-kracis-elektromobilito/

    Máte někdo třeba zdroj na studii (ideálně vědeckou, impaktovanou) o emisní stopě elektromobilu vs. spalováku? Studii na ztráty při nabíjení? Tvrdí, že rychlonabíječka má 30 procent, což je blbost...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Mno jednou jsem viděl střešní držák na kolo uletět z kolemjedoucího auta na dálnici... dodneška všichni děkujeme bohu, že jsme jeli v druhým pruhu, a to jsme jeli 110 +- autobus.


    HERR_FLICK: :)) ve světě, kde se dávaj auta zadarmo, protože maj bouchlý dveře, bych taky rád žil...
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: ty vole mě Poser, odborník na spalovací motory, je odborník na elektromobilitu...

    A tak je to v téhle posrane republice se vším. Životní prostředí řídí šéf chemicky, o obnovitelných zdrojích je odborník jaderný fyzik, zdravotnictví v pandemii řídil zpěvák, hematolog a venerolog...
    KOUDY
    KOUDY --- ---
    ELIJEN: Ja si rikal prave :)..Me stacilo videt stare sko a pak trojku a ta auta jsou hezke, ale spatne slozene iphony.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    ELIJEN: zrovna u riche jsem si nevšiml, že by v interieru viděl nějaký vrzání nebo panel gaps, naopak interier chválil. Na podvozku něco bylo, ale tam bych se nepouštěl do debaty, protože nevim, jestli to tak tesla nechtěla :)

    A u trojek (nebo to bylo Y) munro řikal, že se jim vyrovnaj, ale mam to jenom z yt, ne z osobní zkušenosti. Navíc když si vzpomenu jak vrže kamarádův C class, tak nevim nevim :))
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    CRAZY_IVAN: Nove 3 jsou na tom lepe nez driv, ale porad se to s nemcourama neda srovnavat. Plasty tam vrzou porad a nedostatky pri assembly jsou videt i na novem S Plaid (na youtube uz se tomu treba Rich Rebuilds koukal "pod kapotu")
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    HERR_FLICK: Pozítří je na Autech na Náplavce a pozval si tam jako experta na elektromobilitu Jana Macka z ČVUT. Toho Macka, který tvrdí, že nabíjení rychlonabíječkou má 30% ztráty (takže u Ionity cca 75 kW), kromě jiných kravin, a který sedí v dozorčí radě České vodíkové technologické platformy.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: Já přehlíd to o nosiči kol. S nosičem kol se proboha 200 jet NESMÍ!

    A ne kvůli předpisům, ale kvůli technickým omezením tý věci, ve dvou kilech to nejspíš uletí...
    ADAM
    ADAM --- ---
    btw jsem se byl podivat v showroomu tesly a maji tam jen M3 a Y. X a S vystaveny nemaj. ptal jsem se na tazne pro model S a original neexistuje, jedine pry nekde neorigo tam jde dat.
    ADAM
    ADAM --- ---
    GOR: nevim, dobry dotaz. ale nezda se mi, nikdo na me neblika.
    imho ty LEDkovy svetla se mi vykalibruji sami. kazdopadne v aute ani nemam takovy to kolecko na nastaveni vysky svetel.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    KOUDY: dokonce ani nový 3 a Y
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam