• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    KEB: musim říct, že reportér se ptá hezky, evidentně si něco o tom četl
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Jo, to je bohužel pravda. Lidi jako Vaculík to staví tak, že elektromobilita znamená omezení dostupnosti individuální mobility pro nižší příjmový skupiny, a někteří to dokonce staví tak, že je to cíl – že mocní chtějí, aby chudí lidi nejezdili autem.

    Naštěstí už teď ale rozhodování není reálně v rukou politiků, ale automobilek, a cesta směrem k elektromobilitě je nezastavitelná.
    KEB
    KEB --- ---
    CRAZY_IVAN: já to ani zkoušet nebudu tyhle argumenty jsem bral tak před rokem dvěma, ale teď už je to pasé. Rád bych se toho odborníka zeptal, jak jsou na tom auta v Norsku.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: ha, já věděl že to jméno už jsem slyšel.

    Jo a jedno zamyšlení, které když se dá do souvislosti se žlutými vestami, tak je docela aktuální

    Toxický koktejl. V debatě o budoucnosti mobility převládají vášně a populismus | Týdeník pro ekonomiku, politiku a byznys
    https://www.tydenikhrot.cz/clanek/toxicky-koktejl-v-debate-o-budoucnosti-mobility-prevladaji-vasne-a-populismus
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    KEB: teda už ve třetí minutě je to k breku :))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Morkus, Mackův nohsled. Tyvole to vypadá, že v Čechách jsou tihle dva dementi jediný odborníci na elektromobilitu...
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    KEB: Aha, a po kolika km se emisně vyplatí ICE auto?
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    ELIJEN: Web i konfigurator Mercedesu je totalne tragickej. U Audi se s tim ucis nekolik dnu. Je to des bes.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    Zkousel jsem ted par online konfiguratoru (Porsche, Audi, BMW, Mercedes, ...) a vubec se nedivim, ze Tesla prodava tolik aut. Vsichni krom Tesly to ocividne outsourcovali nekam do Indie nekomu za $2/h.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    HERR_FLICK: To mas samozrejmne pravdu, ja jen ze ten cyklus nejakou ucinnost ma a prave ta cast samotneho cyklu baterry packu bude hlavni smer optimalizaci a vyvoje.
    KEB
    KEB --- ---
    HERR_FLICK: kdyby nic tak z bev nelitaji rakovinotvorné saze z naftaku ve městě
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    PETER_PAN: tady je ale v clanku specifickej blabol, ze se primo behem POMALEHO nabijeni samotneho ztraci az 25% energie, a u rychlonabijeni jeste vic
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    HERR_FLICK: Ty az (!) nizke desitky procent jsou za urcitych okolnosti realne kdyz se zahrne cely nabijeci/vybijeci cyklus. Vsechno, tj. ucinnost nabijecky, kabelaz, ztraty nabijenim/vybijenim, temperace baterie.
    Rada baterii i dneska ma ucinnost cyklu treba jen 65%, ale ty se nepouzivaji do automotive, maji specialni pouziti (treba vysokoteploteni)
    A obecne se ty ztraty stale snizuji v kazde dalsi generaci tech technologii.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    HERR_FLICK: On to asi pocita od elektrarny az do baterky a zpet do motoru. Tam bych cekal mozna i vetsi ztratu.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    CRAZY_IVAN: Ty plasty co tam na jedne strane plandaly na tom podvozku asi nebylo schvalne.

    KOUDY: Pry je potreba s kazdym novym autem zajet parkrat do servisu a pak uz je to celkem ok. Ja se tam ted chystam poprve :D
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    BOBASH: 30% je uplne mimo misu, to je mozna tak kdyz v zime mas zaply vytapeni auta
    jinak ty ztraty navic jsou v radu jednotek procent, urcite ne desitek
    The evaluated efficiency of standardcharging is almost 95 %, while the efficiency of fastcharging is only about 89 %. In other words, increasingthe charging current by 6.6 times (from 0.3 C to 2 C)causes the efficiency drop by about 6 %
    https://core.ac.uk/download/pdf/84392522.pdf

    tady je porovnani EV a ICE v emisni stope
    https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/downloads/T%26E%E2%80%99s%20EV%20life%20cycle%20analysis%20LCA.pdf

    jde ale primarne o to, ze s EV se ti podari zcela zasadne promenit dopad na planetu, az se vyrazne zmeni mix samotny vyroby elektriny
    v zemi, kde se vetsina energie ziskava spalovanim uhli ten dopad bude minimalni, naopak v zemi, kde pojede vetsina energie napr. treba z onshore vetru to bude mit dopad fakt signifikantni..
    KEB
    KEB --- ---
    PETER_PAN: O Mackovi a vodíku mluví i zde

    » Nešťastná historie bateriových elektroaut » NotebookBlog / Postřehy a zkušenosti ze světa mobilní techniky
    http://notebookblog.cz/ostatni/auta/nestastna-historie-bateriovych-elektroaut/
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Postupne par tech veci muzem dohledat a rozporovat vs. interpretovanych studii, metaanalyz apod. Ale myslim ze je to zbytecne, protoze jejich snaha neni o to rozklicovat soucasnou situaci. Jestlize takovyhle odbornik zamerne vynecha nejaka fakta, nebo uvede neaktualni data na kterych pak argumentuje proc ano/ne, neni mozne si myslet ze je nestranny.
    Rada tech veci je ucebnicove dezinfo soucasne doby. Tj. vezmes 4 fakta, 1 zamlcis a matouci interpretaci neznaly clovek prijme informaci/zobecneni ktera je obsahove nepravdiva.

    Jak pise HERR_FLICK o tom vodiku, myslim ze od tud vitr vane. I v idealnim usporadani ma vodik tretinou ucinnost vyuziti energie oproti elektroautu. System je slozitejsi a potrebuju uplne novou infrastrukturu (ne dovybudovani nadstavby na soucasne infrastrukture). Prakticky vsechen soucasny vyrabeny vodik se dela z methanu a vybudovani produkce "zeleneho" vodiku je v plenkach, narozdil od vyroby elektriny a vyroby baterii. Je to jen dalsi programovy zpusob jak oddalit, zeslozitit a prodrazit zmeny ktere nevyhnutelne v energetice a mobilite musi prijit. A stoji za tim pro-petrochemicky lobby.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: tady by mohl zabrat sheffik, ten hodně dává články tohoto typu
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam