• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: designing is easy, production is hard

    "The Lucid Air is slated to start serial production in spring 2021." ale ja na strankach stale vidim iba "Join Waitlist" alebo "Reserve" nie "Buy now"
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Mimochodem, bejt Tesla, tak bych měl dost těžkou hlavu z týhle věci:

    2021 Lucid Air: Nine Cool Things About the Tesla-Baiting EV Sedan
    https://www.motortrend.com/features/2021-lucid-air-electric-car-cool-design-technology-features?slide=9
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: Jo, v Safari už jsem to rozchodil. A přehledný je to úplně v pohodě – teda samozřejmě až na nepřehlednost samotnýho základu, tedy šíře nabídky volitelnejch položek u Porsche.

    Mět si kupovat Taycan, tak z toho mám asi taky těžkou hlavu, jestli chci interiér polokoženej, celokoženej, nekoženej nebo Club koženej, jestli je lepší béžová s černou nebo lanýžová všude, jestli chci lišty vevnitř stříbrný, zlatý, černý nebo v barvě auta, který z asi osmi variant sedaček chci atd.

    A právě to je jeden z důvodů, proč si lidi Porsche kupujou, protože přesně tohle chtěj.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    BOBASH: Teď jsem v něm, musíš povolit pop-up window jestli Ti ho prohlížeč neblokuje. Jinak kdo se nevyzná v konfigurátoru Porsche tak je matlák.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: To je dobrej point, zvlášť u toho Porsche. Jen submodelů Taycanu je 8. A nejspíš jen variant volantu (třeba) bude víc, než má dohromady Tesla volitelnejch prvků u všech modelů.

    Nicméně je trochu blbý, že jim ten konfigurátor nefunguje vůbec :)
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    DZODZO: :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    FORTRESS: jj kvoli vacsiemu odporu (kvapky vody vs vzduch)

    https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/rain-and-energy-consumption.36219/

    otazne jak casto jazdis v dazdi a ci je to az tak vyznamny argument, aby vobec malo cenu sa nim zabyvat
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    ELIJEN: Nebude to tim že tam maj víc modelů a víc věcí než 5 barev a kola?

    Jinak https://www.stream.cz/elektromobily-suv/dvanacti-elektromobily-do-chorvatska-electro-dad-na-remote-office-64208442

    tady tvrdí že pokud prší má Tesla 3 asi o 20 % větší spotřebu.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    je to vlastně dobrej rozhovor, ten moderátor mě velmi překvapil, ptal se fakt dobře
    KEB
    KEB --- ---
    CRAZY_IVAN: ok dám tomu šanci, akorát nevím kdy :-D
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: to není štěstí, protože voliči Klause, pitomia a dalších podobných vykuku to neví. To je hlavní problém.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    KEB: musim říct, že reportér se ptá hezky, evidentně si něco o tom četl
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Jo, to je bohužel pravda. Lidi jako Vaculík to staví tak, že elektromobilita znamená omezení dostupnosti individuální mobility pro nižší příjmový skupiny, a někteří to dokonce staví tak, že je to cíl – že mocní chtějí, aby chudí lidi nejezdili autem.

    Naštěstí už teď ale rozhodování není reálně v rukou politiků, ale automobilek, a cesta směrem k elektromobilitě je nezastavitelná.
    KEB
    KEB --- ---
    CRAZY_IVAN: já to ani zkoušet nebudu tyhle argumenty jsem bral tak před rokem dvěma, ale teď už je to pasé. Rád bych se toho odborníka zeptal, jak jsou na tom auta v Norsku.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: ha, já věděl že to jméno už jsem slyšel.

    Jo a jedno zamyšlení, které když se dá do souvislosti se žlutými vestami, tak je docela aktuální

    Toxický koktejl. V debatě o budoucnosti mobility převládají vášně a populismus | Týdeník pro ekonomiku, politiku a byznys
    https://www.tydenikhrot.cz/clanek/toxicky-koktejl-v-debate-o-budoucnosti-mobility-prevladaji-vasne-a-populismus
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    KEB: teda už ve třetí minutě je to k breku :))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Morkus, Mackův nohsled. Tyvole to vypadá, že v Čechách jsou tihle dva dementi jediný odborníci na elektromobilitu...
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    KEB: Aha, a po kolika km se emisně vyplatí ICE auto?
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    ELIJEN: Web i konfigurator Mercedesu je totalne tragickej. U Audi se s tim ucis nekolik dnu. Je to des bes.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    Zkousel jsem ted par online konfiguratoru (Porsche, Audi, BMW, Mercedes, ...) a vubec se nedivim, ze Tesla prodava tolik aut. Vsichni krom Tesly to ocividne outsourcovali nekam do Indie nekomu za $2/h.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    HERR_FLICK: To mas samozrejmne pravdu, ja jen ze ten cyklus nejakou ucinnost ma a prave ta cast samotneho cyklu baterry packu bude hlavni smer optimalizaci a vyvoje.
    KEB
    KEB --- ---
    HERR_FLICK: kdyby nic tak z bev nelitaji rakovinotvorné saze z naftaku ve městě
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    PETER_PAN: tady je ale v clanku specifickej blabol, ze se primo behem POMALEHO nabijeni samotneho ztraci az 25% energie, a u rychlonabijeni jeste vic
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    HERR_FLICK: Ty az (!) nizke desitky procent jsou za urcitych okolnosti realne kdyz se zahrne cely nabijeci/vybijeci cyklus. Vsechno, tj. ucinnost nabijecky, kabelaz, ztraty nabijenim/vybijenim, temperace baterie.
    Rada baterii i dneska ma ucinnost cyklu treba jen 65%, ale ty se nepouzivaji do automotive, maji specialni pouziti (treba vysokoteploteni)
    A obecne se ty ztraty stale snizuji v kazde dalsi generaci tech technologii.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    HERR_FLICK: On to asi pocita od elektrarny az do baterky a zpet do motoru. Tam bych cekal mozna i vetsi ztratu.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    CRAZY_IVAN: Ty plasty co tam na jedne strane plandaly na tom podvozku asi nebylo schvalne.

    KOUDY: Pry je potreba s kazdym novym autem zajet parkrat do servisu a pak uz je to celkem ok. Ja se tam ted chystam poprve :D
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    BOBASH: 30% je uplne mimo misu, to je mozna tak kdyz v zime mas zaply vytapeni auta
    jinak ty ztraty navic jsou v radu jednotek procent, urcite ne desitek
    The evaluated efficiency of standardcharging is almost 95 %, while the efficiency of fastcharging is only about 89 %. In other words, increasingthe charging current by 6.6 times (from 0.3 C to 2 C)causes the efficiency drop by about 6 %
    https://core.ac.uk/download/pdf/84392522.pdf

    tady je porovnani EV a ICE v emisni stope
    https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/downloads/T%26E%E2%80%99s%20EV%20life%20cycle%20analysis%20LCA.pdf

    jde ale primarne o to, ze s EV se ti podari zcela zasadne promenit dopad na planetu, az se vyrazne zmeni mix samotny vyroby elektriny
    v zemi, kde se vetsina energie ziskava spalovanim uhli ten dopad bude minimalni, naopak v zemi, kde pojede vetsina energie napr. treba z onshore vetru to bude mit dopad fakt signifikantni..
    KEB
    KEB --- ---
    PETER_PAN: O Mackovi a vodíku mluví i zde

    » Nešťastná historie bateriových elektroaut » NotebookBlog / Postřehy a zkušenosti ze světa mobilní techniky
    http://notebookblog.cz/ostatni/auta/nestastna-historie-bateriovych-elektroaut/
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Postupne par tech veci muzem dohledat a rozporovat vs. interpretovanych studii, metaanalyz apod. Ale myslim ze je to zbytecne, protoze jejich snaha neni o to rozklicovat soucasnou situaci. Jestlize takovyhle odbornik zamerne vynecha nejaka fakta, nebo uvede neaktualni data na kterych pak argumentuje proc ano/ne, neni mozne si myslet ze je nestranny.
    Rada tech veci je ucebnicove dezinfo soucasne doby. Tj. vezmes 4 fakta, 1 zamlcis a matouci interpretaci neznaly clovek prijme informaci/zobecneni ktera je obsahove nepravdiva.

    Jak pise HERR_FLICK o tom vodiku, myslim ze od tud vitr vane. I v idealnim usporadani ma vodik tretinou ucinnost vyuziti energie oproti elektroautu. System je slozitejsi a potrebuju uplne novou infrastrukturu (ne dovybudovani nadstavby na soucasne infrastrukture). Prakticky vsechen soucasny vyrabeny vodik se dela z methanu a vybudovani produkce "zeleneho" vodiku je v plenkach, narozdil od vyroby elektriny a vyroby baterii. Je to jen dalsi programovy zpusob jak oddalit, zeslozitit a prodrazit zmeny ktere nevyhnutelne v energetice a mobilite musi prijit. A stoji za tim pro-petrochemicky lobby.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam