• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    ELIJEN: Ts měl celkem kliku, že se Ti to povedlo vyměnit - i kdž u těch starších to asi ještě nějak šlo - modernější iCrapy jsou zalité v lepidle a jednotlivé díly mají sériová čísla tak, aby je nešlo nahradit - i pokud by se Ti povedlo sehnat náhradní díly… Jinak Jabka mají assembly spíše podprůmernou - je to prostě "lepší Čína" - ale dost se toho ztratí v lepidle…

    Žel se ostatní výrobci spíše inspirují… Třeba ještě v SG4 mini se dala sehnat nová základní deska, nový nabíjecí port, klidně i kamera a výměna byla otázkou pár šroubků… V A3 už to nejde…
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    CRAZY_IVAN: No, ale tvrdili, ze ten HW je FSD capable a FSD cenu samozrejme mezi tim zvedli nekolikanasobne, takze o HW upgradu zdarma pri dokoupeni se fakt moc neda mluvit. Proste Musk/Tesla konstantne lze a pak se jen vymlouva, ze byl jeho odhad moc optimistickej.

    Za me maj super auta, super software, neexistujici FSD, shitovou assembly a magora za CEO.

    COMODOR_FALKON: Ja mam iPhone 6S koupenej hned po vydani a porad slouzi v poho. Baterku jsem si menil sam. Podle me to srovnani sedi hlavne v pristupu/politice firmy. Jabka maj totiz kvalitni assembly a super support :D
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    HERR_FLICK: Srovnávat Teslu s iPhonem je IMHO úplně někde mimo...
    iPhone = mizerný HW s naleštěným krytem a úmyslnou neopravitelností, která nutí uživatele k ~2letému cyklu výměn telefonu. Nic moc to neumí ale taky to nejde tak snadno rozbít - je to snobská variace na důchodcovský telefon. Jedinou jejich reálnou konkurenční výhodou je v tuhle chvíli iPhone SE, coby poslední zbývající kompakt na trhu…
    Tesla = skvělý HW a SW, ale s tím naleštěným krytem je trochu problém, pořád je to proto spíše záležitost pro bohaté lidi se zájmem o technologie…

    S tím souvisí ale ještě jedna věc - která je v kontrastu s tím co psal BOBASH. Jde o to, že pokud nejde o fakt hodně moc bohaté lidi, tak teď mají nějakou Teslu, na které najedou 300, 500, 700 tisíc KM během následujících 5-10 let než ji pošlou dál.
    Jenže teď si koupili Teslu, protože je to nejlepší technologický produkt na trhu a má cca 5 let náskok před konkurencí. Takže za 5 let bude jejich postarší Tesla zhruba na úrovni toho, co zrovna budou prodávat "zavedené automobilky" – proč by přecházeli ke konkurenci, která nabízí produkt cca na stejné (nebo možná i horší) úrovni, jako už mají…?
    Logicky to skončí tak, že buď výměnu oddálí, nebo si pořídí nejnovější verzi Tesly…

    A možná to bude ještě dramatičtější, protože tím, že Tesla poměrně významně vertikálně integrovala výrobu baterií, tak bude schopna vždy nějaké množství baterií vyrábět sama a vylepšovat je dle potřeby - už samotné nové články, kde se jim podařilo zvednout kapacitu cca 1:1 vzhledem k objemu a zároveň je udělat pevnější (takže je lze použít jako strukturální prvek), jsou dokladem výhodnosti takového řešení.

    Ostatní automobilky budou narážet na to, kde ty baterky vzít a teprve až druhotně řešit technologickou úroveň - a to i v případě, že by došlo k solid-state průlomu, případně byly k mání levné sodíkové baterie…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Nicméně tvoje poznámka z IT je naprosto trefná, akorát v automotive je přeformulovaná:

    "Nikdy nekupujte nic z prvního roku výroby."

    To je mimochodem věc, kterou beru za vcelku automatickou a tudíž mě "porodní bolesti" moc nevzrušujou. Úplně nová ICE platforma bude mít taky dětský bolesti a první ročníky čehokoliv jsou pro blázny a nadšence, případně pro lidi co potřebujou bejt vidět, že maj něco první.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Za mě je zcela použitelnej produkt Enyaq (vlastní zkušenost), ID.3 nebo ID.4 bych si stejně nekoupil prostě proto, že to vevnitř vypadá odpornějc než Dacie. Problémy Mach E jsem moc nezkoumal ani jsem s tím pořádně nejel, takže nevím.

    e-tron GT je výbornej a velmi funkční produkt, Taycan předpokládám taky (jezdit s ním budu v úterý, dám vědět). Kia/Hyundai čekám, že budou dobrý, ale že budou mít "porodní bolesti". eNiro/Kona je ale taky plně funkční produkt, kterej se schopnostma velmi blíží Modelu 3 a je o hodně levnější.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Jak říkám, mně je Tesla dost jedno. S ohledem na stávající infrastrukturu a nabídku stejně nejsem aktuálně potenciální kupec. Nicméně, v tuhle chvíli je to jediný výrobce, co má na trhu skutečně funkční produkt. ID řada vypadala nadějně, ale v tomhle stavu bych si to netroufl nikomu doporučit, Mach-E trpí od uvedení řadou snad ještě horších problémů, než ID, Ioniq vypadá v pohodě, ale má fatální problémy s bateriemi. Zatím prostě nakonec stejně není na výběr. Je to věc, co opakuju v práci pořád dokola v různých kontextech, ale – nikdy si nekupujte problematický HW produkt s příslibem SW zlepšení v budoucnu a je to věc, která platí i pro FSD. Kupovat si v tuhle chvíli Teslu, kvůli příslibu toho, že jednou bude řídit sama, je nesmysl.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Tebe jsem zrovna nemyslel, s tebou se dá debatovat docela rozumně :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: Sorry, čtu píčovinu, tak se ozvu :)) disclaimer: mam pár akcií
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: To by mě vadilo taky. A ano, vím, že se to může stát i u "tradičních automobilek" a je taky spousta "tradičních aut", co bych si fakt nekoupil.

    To, že nesdílím zdejší nekriticky fanboyovské/akcionářské nadšení z Tesly neznamená, že jsem zavilej "anti-Tesla". V kruzích, který nejsou plný Tesla fanatiků, mám naopak tendenci k její obhajobě. Ale tady to vypadá jak schůze Svědků Muskových.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Mně by mnohem víc vadilo, kdybych si koupil auto, které na denní bázi zamrzá a nefungují mu pořádně ani základní funkce, natož nějaké pokročilé asistenční systémy, ale evidentně to máme každý jinak :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Ok, to jsem zapomněl. Ale na pointě to moc nemění :) Zatím se to ani vzdáleně neblíží nějakýmu "full self-driving". Ani vzdáleně.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: 10 tisíc to v začátku nestálo. 10 000 to začalo stát až koncem minulého roku. Začínalo se na 3k, nebuď jak Macek :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Mě by asi mnohem víc vadilo to, že jsem zaplatil 10 tisíc dolarů za něco, o čem Musk tvrdil, že mi to udělá z auta robotaxík, kterej mi bude vydělávat peníze, někdy v roce 2020, a teď se to ani neblíží tomu, že by se to mělo stát.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    ELIJEN: jenže nikdy netvrdili, že bude subcscription :) Jestli se nepletu, tak je pořád možnost si FSD koupit a tim dostaneš novej HW. Takže brečení nad příplatkem za upgrade u subscription, kterej nikdy neměl bejt, je trochu... na hlavu.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    CRAZY_IVAN: Jo sorry, jen tvrdili, že všechna auta jsou FSD capable, ale když teď chceš koupit to FSD předplatné, tak musíš nejdřív zaplatit $1000 za HW upgrade, protože fskutečnosti auta FSD capable nebyla.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: A na to podle mě dojede, bez gAI to nemá šanci dát. Ne jako Lev5 autonomie.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: ono se u těch senzorů zase tak moc nezměnilo, naopak přestali používat radar. FSD spoléhá převážně na kamery.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Jo, a určitě to bude fungovat s původní sadou senzorů...

    Žádná Tesla, co je dneska na silnici, podle mě nikdy FSD nebude (abychom předešli sporům, co je FSD – FSD to je, když to můžu poslat přes město bez řidiče, do tý doby je to asistent).
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    "If you purchased Full Self-Driving capability and have Autopilot computer 2.0 or 2.5, you are eligible for a complimentary upgrade to FSD computer. "
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: těm lidem to upgradujou zdarma
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam