• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Nejen každej displej. Třeba elektricky stahovaný okno obsahuje čip, klimatizace jich obsahuje několik, každou blbost v autě řídí nějakej čip.

    A tady je vysvětlený, proč automobilky prostě nemůžou používat nejnovější čipy třeba z telefonů, a proč je problém s nedostatkem. Výrobcům čipů se nechce vyrábět "starý" čipy, pro automobilky je nereálný je rychle nahradit, protože každá změna klíčový komponenty se musí otestovat, což trvá asi éon času a stojí gazilion dolarů.

    U smartphonu je totiž jedno, že přestane za pět let fungovat. U auta to poměrně dost vadí. A musí fungovat každej debilní čip třeba právě na to okno – včetně toho, že je umístěnej ve dveřích kterejma se mlátí, kam se dostává vlhkost a tak.

    Prostě další problém na téma "vyrábět auta není jako vyrábět počítače".
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    JYRKA: Jasně, lhal jsem, každej displej má svůj Intel Atom ještě
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    FEDAJKIN: Neplette si prosim čipy a řídící jednotky. V autě je fakt víc čipů než 8 :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    FEDAJKIN: jak jeden cip? ako jeden druh? lebo minimalne na fsd su redundantne a teda po dva
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Jj, vzhledem k tomu, že Tesla má jen jeden čip, tak je to dost pravděpodobný ;)
    Jsi mi ted připomněl jak mě rozesmálo, když nějaká automobilka slavně oznámila, že začali podporovat OTA aktualizace. U 3 z 8 čipů v daném modelu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Další důvod je, že v ICE autě je pravděpodobně víc čipů než v elektromobilu...
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    CRAZY_IVAN: tyhlety losi testy kazdeho jen otravuji, ja bych je zakazala
    jinak se teda divim, ze s tim ma auto s vahou mezi napravama problem
    ale tak i vhodnejsi adepti pohoreli
    BMW M4 Competition Coupe 2021 - Maniobra de esquiva (moose test) y eslalon | km77.com
    https://youtu.be/uotjzSoJc9g
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Ford Mustang Mach-E fails the Moose Test
    https://www.youtube.com/watch?v=2PTOBc883zg
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    DZODZO: Všimni si, že chit shortage není problém EV (aspon ne tolik). Produkce tradičních automobilek jde každý měsíc dolů, zatímco EV lámou každý měsíc rekordy. Skoro to vypadá, že nedostatek čipů není rovnocený.

    Důvod je ten, že tradiční automobilky pořád jedou na prehistorických polovodičích a výrobcům se už nechce investovat do nových linek pro tuhle obsolentní produkci. Aneb jak řekl šéf Intelu v Mnichově - I'll make them as many Intel 16 [nanometer] chips as they want.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ak uvidim tych 20000 lucidov v roku 2022, zatial co este stale bude pretrvavat problem s cipmi, tak zacnem verit znova ze darceky nosi jezisko

    EV start-up Lucid begins production of $169,000 Air Dream Edition
    https://www.cnbc.com/2021/09/28/ev-start-up-lucid-begins-production-of-169000-air-dream-edition.html
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    CRAZY_IVAN: na jare slibovali vyrobu od zari 2021, ale taky jsem o tom od ty doby nic jinyho necet
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Mě by zajímalo, co ty grafenové baterky od GACu. Přijde mi, že se po tom slehla zem. Neměli už prodávat?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Už tu dlouho nebyla žádná "zázračná" baterie:
    New High-Performance Solid-State Battery Surprises the Engineers Who Created It
    https://scitechdaily.com/new-high-performance-solid-state-battery-surprises-the-engineers-who-created-it/
    ALESH
    ALESH --- ---
    BOBASH: neslo vylezt dverma spolujezdce? :)
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    CRAZY_IVAN: tyka se to jen toho typu panelu - perovskitu, ktery byly brutalne neefektivni (okolo 3%), a nyni se konecne priblizuji beznym krystalum/thin film solarnim panelum s laboratorni ucinnosti 25% az 30%, tzn. v komercni sfere se to bude placat okolo tech 15%, coz je zcela standardni efektivita tech nejbeznejsich nejlevnejsich polykrystalickych panelu (jakoze u nove postavenejch solarnich elektraren se misto neusetri)
    meanwhile komercne dostupne monokrystaly - 22.8%
    thin film CIS 15%

    zastavenou plochu asi moc neovlivnime, ale ten perovskit by se mohl zacit prodavat treba jako polopruhledny folie co se jen lipnou na sklo (soucasny flexibilni panely maj kazdopadne celkem vysokou poruchovost, ktera tady asi bude vyvazena nizkou cenou)

    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Co jsem tak pogooglil, tak se to týká efektivity té BaTiO3 vrstvy:

    By optimizing and employing the BaTiO3 modification layer, the power conversion efficiency of the cells was increased from 16.13 to 17.87%.

    Na tom science.org se píše o upravení dané vrstvy:

    Comparison with BaTiO3 of similar thickness shows the photocurrent in the superlattice is 10 times higher, despite a nearly two-thirds reduction in the volume of BaTiO3.

    Takže to nebude o efektivitě celého článku nad 100%, nemyslim si, že ani nad 30 %, ale každé procento dobré

    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DAN_F: Prý 10x lepší než samotný perovskit s kterým to porovnávali (barium titanate). Nenašel jsem konkrétní čísla, ale z vzájemných porovnání s dalšími typy to vypadá, že by to mělo být cca 10x6%

    Nicméně určitých zisků to dosahuje i rozšířením absorbčního spektra…
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Stranded Tesla: Towing Adds Much More Range Than You Might Expect
    https://insideevs.com/news/535988/stranded-tesla-towed-to-charge/
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    DAN_F: dnesni komercni panely maj efektivitu i pres 22%, tzn. z 1000W/m2 ti vytezej 220W, rekordni se blizej 50% a moznosti myslim moc pres 60-70% nejsou realny
    ze by byly schopny vytezit 2200W z 1000W slunecniho zareni se mi uplne jako nezda, no
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    CRAZY_IVAN: Ještě taky uvidíme, jestli a jak se soláry budou do budoucna vyvíjet.

    AAAS
    https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.abe4206

    Recent discovery may give solar cells 1,000% more power - MINING.COM
    https://www.mining.com/recent-discovery-may-give-solar-cells-a-thousand-times-more-power/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam