• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Tesla měnila čipy

    Interestingly, Tesla disclosed that it managed to avoid being too affected by the chip shortage through pivoting to microcontrollers and developing new firmware to work with new chips from different suppliers.

    The company wrote in its shareholders letter:
    “In Q1, we were able to navigate through global chip supply shortage issues in part by pivoting extremely quickly to new microcontrollers, while simultaneously developing firmware for new chips made by new suppliers.”
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To je nejspíš logika za jejich uvažováním, pokud vím, tak se Elon jednu chvíli snažil nedat do Modelu 3 ŽÁDNEJ volant. Protože přece FSD.

    Akorát to FSD nějak pořád ne a ne fungovat...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: To zní pekelně. Ale v žádným jiným autě jsem to neviděl, vždycky jsem zažil normálně celej sloupek řízení z LHD.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Tak v pujcenem Hyundai Accent to tak nebylo. Blinkry byly vpravo a sterace vlevo. Jsem levak, takze razeni problem nedelalo, ale blinkry jo
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    postupne z toho volantu uberaju, lebo vedia, ze casom tam bude uz zbytocny :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BASIK:

    "Yet another round wheel is boring & blocks the screen. FSD in panoramic mode looks way better with a yoke."

    Tesla’s Elon Musk highlights Cybertruck’s uniqueness, explains adoption of yoke
    https://www.teslarati.com/tesla-cybertruck-yoke-explained-elon-musk/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BASIK: Mě by taky zajímalo si to zkusit, ale jsem k tomu skeptickej. On i Musk o tom někde víceméně říkal něco ve smyslu, že hlavní výhoda je, že je to víc cool, protože obyčejnej volant má každý auto...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Blinkry a stěrače jsou stejně.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BASIK: Na blinkry a sterace taky? Ja na pousti kazdou chvili stiral okno :)
    BASIK
    BASIK --- ---
    BOBASH: Jo ja bych si to ciste chtel zkusit. Libi se mi, jak je to minimalisticky. To bude taky asi jedina vyhoda, a to jeste takova nejista. Na volant vpravo (s automatem) jsem si taky zvyk prekvapive rychle :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Rolling updates mají potenciál vytvořit ze servisu ojetý Tesly naprostý a totální peklo. Pro mě jeden z důvodů, proč Teslu nikdy.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak na niektore bolistky uz sa prislo (displeje, mmc karty...) ale oni maju rolling updates, t.j. necakaju 3-5 rokov na novu modelovu radu, ale chyby opravuju uz v dalsich vyrobenych kusoch a co sa da opravit softwarovo, tak na dialku
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BASIK: Hele já jsem se třeba naučil jezdit s volantem vpravo a nevadí mi to. Dokonce mě to baví, že je to jiný. A obávám se, že yoke bude stejnej případ.

    Hlavně to prostě nemá žádnou výhodu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: však píšu, Tesla se vyzkoušení funkčnosti aut na 10 let blíží... ale furt jen blíží. Jestli to vydrží 15 nebo 20 let už neví nikdo.

    A to může bejt s průměrným věkem aut u nás kolem 15 let (a i v nejvyspělejších zemích často 10+) problém.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: model s prisiel na trh 2012, tak to uz bude mat tiez o chvilu prvy krizek
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: No a ten článek vysvětluje, čím je ta nepružnost. Startupy budou mít stejnej problém, jen pozdějc – teď mají skoro všechny z nich nový a hlavně od základu vyvinutý auta. A taky je otázka, jak moc ty startupy řeší funkčnost svých aut za 10 nebo 15 let.

    Jediná "nová automobilka", kde se blížíme odpovědi, je Tesla, ale ani ta ještě nemá desetiletý auta (původní Roadster nepočítám, to byl Lotus).

    Ale prostě nahradit najednou čipy v 5 let starým modelu na 10 let starý platformě nejde, nezbytný testování to zdrží a zdraží tak, že se to prostě nevyplatí.

    Může to částečně vyřešit přechod na architekturu s míň a chytřejšíma čipama, ale i ty budou časem zastaralý a ve stejný pozici.

    Jo a v autě musíš používat čipy, jejichž vývoj je hotovej, když začínáš vývoj toho auta (platformy). To tam taky píše, že se jim nikdy nepovedlo zrealizovat, že by se ten vývoje dělal paralelně a fungovalo to.

    Takže ten čip co řídí stahovací okýnko v nový Octavii a kterej je nejspíš stejnej pro všechny auta na platformě MQB, musel bejt ve výrobě a otestovanej ne když začali auta na MQB vyrábět (2012), ale když je začali VYVÍJET. Což je třeba 2008.

    A pro automobilku nemá žádnej přínos ten čip měnit za novější, protože by to byly miliony ve vývoji a žádnej přínos. U čipu co řídí stahovací okýnko je jedno, že ten novej je menší nebo výkonnější, okýnko bude stahovat furt stejně. Jen ten starej čip není pro výrobce čipů tak výhodnej, takže nebude investovat do nový kapacity na starý čipy a pak vznikne tady ten problém.

    Takže to dost možná skončí tím, že automobilky nakoupí nějaký výrobce čipů a budou si vyrábět co potřebujou.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Tohle téma jsi ale přinesl ty. Já mluvil o rozdílu mezi tradičníma automobilkama a jejich nepružnosti a novýma EV startupuma.
    BASIK
    BASIK --- ---
    Btw reakce na yoke v Tesle od cloveka, co to dlouhodobe pouziva.

    https://twitter.com/MKBHD/status/1444642379647029251

    "I’ve completely gotten used to the yoke, to the point where if given an option to switch to a normal wheel, I wouldn’t take it"

    Prvni reakce od nej taky nebyly uplne pozitivni, ale asi by to funkcni bejt mohlo. Celkem rad bych si to zkusil...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Nejen každej displej. Třeba elektricky stahovaný okno obsahuje čip, klimatizace jich obsahuje několik, každou blbost v autě řídí nějakej čip.

    A tady je vysvětlený, proč automobilky prostě nemůžou používat nejnovější čipy třeba z telefonů, a proč je problém s nedostatkem. Výrobcům čipů se nechce vyrábět "starý" čipy, pro automobilky je nereálný je rychle nahradit, protože každá změna klíčový komponenty se musí otestovat, což trvá asi éon času a stojí gazilion dolarů.

    U smartphonu je totiž jedno, že přestane za pět let fungovat. U auta to poměrně dost vadí. A musí fungovat každej debilní čip třeba právě na to okno – včetně toho, že je umístěnej ve dveřích kterejma se mlátí, kam se dostává vlhkost a tak.

    Prostě další problém na téma "vyrábět auta není jako vyrábět počítače".
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, ty data mezi sebou se dají srovnávat, srovnat je třeba s udávanou spotřebou nebo výsledkem jiných testů/jiných aut bez přepočtu nejde. Kromě toho že spotřeba při konstantních 115 km/h je pro Evropana taky dost zbytečnej údaj :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam