• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Jinak třeba současný Audi A6 už Level 3 na dálnici technicky umí, ale čeká, až to bude legální. SuperCruise, BlueCruise a podobný věci budou asi blízko.

    Plus není úplně nepravděpodobný, že "mind-off" (můžeš si třeba číst nebo spát – jediná úroveň, kdy to dává opravdu smysl) řízení na dálnici bude podmíněný nějakým upgradem infrastruktury.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: S označeným zúžením už si poradí i asistenty ve škodovce, to není tak těžký. Sice to ještě neumí úplně, ale vyladit to je docela blízko, oproti ježdění po městě.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: tyvole, jel si někdy v posledních deseti letech po d1? Najít na ní kilák bez omezení, kužele nebo dělníka je docela umění...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ano, taková situace je průser. Ale už samotný fakt “něco stojí na dálnici” je průser a děje se to extrémně zřídka - i stojící věc na krajnici je vzácná, stojící věc v pruhu výjimečná a v naprosté většině případu se o ni ví dopředu (zácpa).
    ICS
    ICS --- ---
    BLOWUP: no....jezdí...

    Collision With Paralympic Athlete Forces Toyota To Halt Self-Driving Bus Service In Olympic Village
    https://www.forbes.com/sites/peterlyon/2021/08/28/collision-with-paralympic-athlete-forces-toyota-to-halt-self-driving-bus-service-in-olympic-village/?sh=8480c447f873
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: hele, když nerozumíš programování, ale tvrdíš, že rozumíš řízení/autům: vážně ti přijde bezpečná situace, kdy na dálnici někdo z ničeho nic zabrzdí na nulu? Osobně si moc průserovějších nehavárkovejch situací v dopravním provozu představit neumím...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: musk si rozhodne o sebe nemysli ze je nejaky buh, keby si sledoval jeho verejne vystupenia, tak vzdy pripisuje kredit predovsetkym svojim timom a zdoraznuje, ze za vysledkami je ohromny kus prace, neberie to jako nieco samosebou ez, pretoze sam sa toho procesu ucastni, najviac to teda vidiet pri stavbe starship

    0 intervenci nemaju ani ostatni asistenti na dialnici, dokonca ani ten slavny supercruise to nezvlada, ked mu ako prekazku postavis idiot drivers :)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: jj, ty uz u nas jezdej tusim asi od roku 2016. Pesky to jde rychlejc.

    Selbstfahrendes "Smart Shuttle" auf öffentlichen Strassen
    https://www.youtube.com/watch?v=IBkJR7eq9hI
    NJAL
    NJAL --- ---
    Druhá cesta, kde autonomie půjde (opět podle tvrzení samotných automobilek) jsou nějaký pomalý vozítka pro centra měst. ;-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Jinak k tomu, že je to stejný – není to stejný.

    Na dálnici mimo těch základních věcí (držet se v pruhu, udržovat rychlost atd.) stačí, že auto identifikuje stojící objekt, co tam nemá bejt a začne brzdit. Situace "stojící objekt na dálnici" je totiž natolik řídká, že není problém, když bude preventivně reagovat brzděním pokaždý.

    V prostředí jako je město nemůže panicky brzdit pokaždý, když vidí něco, co nezná – to by totiž samozřejmě taky nebyl problém.

    Problém ve městě (nebo na okresce) je, že musí všechny objekty více či méně identifikovat a rozhodnout se, jestli se jim má vyhýbat, brzdit kvůli nim nebo jestli je může ignorovat.

    Druhá cesta, kde autonomie půjde (opět podle tvrzení samotných automobilek) jsou nějaký pomalý vozítka pro centra měst. Ty už zase pojedou tak pomalu (a po zmapovaným, geofencovaným území), že se opět jejich rozhodování může vesměs omezit na "něco je přede mnou, brzdím". A nejspíš budou schopný fungovat jen tam, kam jiná doprava nebude smět (právě z tohohle důvodu).

    Ale zvládnout autonomii "kdekoliv a kdykoliv" je naprosto gigantickej úkol, kterej Tesla nemá šanci zvládnout ani vzdáleně tak rychle, jak slibuje.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ne, vyvrácený nebylo nic. A hlavně já si tenhle závěr nevymyslel, ten vychází z toho, co čtu od většiny lidí, co se autonomií zabývají mimo Teslu.

    Všichni ostatní pomalu opouštějí snahu o full-auto řešení, protože je v nedohlednu.

    Jediná Tesla věří tomu, že naučí AI řídit auto podle kamery, a zdejší kohorta Teslafans to má za hotovou věc, protože Muska berou jako guru. Což v sobě odráží i důvod toho, proč už nějakou dobu říkám, že Musk přivede Teslu k záhubě – protože si začal myslet, že je bůh.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: hele sorry, ale tohle už si tu psal všechno aspoň stokrát, to je fakt zaseklá deska. Kde všude máš v úvaze díru už tu bylo taky vypisováno x-krát. K tomu můžu dodat jenom to, že ta tvoje oblíbená dálniční automatika musí umět primárně přesně to samý, co furt kritizuješ jako nesplnitelný u plný - vyhodnotit nezvyklej objekt a zjistit, jak se mu bezpečně vyhnout. Tady se furt točíš na děckách vbíhajících do vozovky a odrazech světla, ale tohle jsou všechno situace, který můžou nastat kdekoliv. To že auto nezvládne správně vyhodnotit konec pruhu nebo květináč někde ve městě, kde jede třicítkou, je podstatně menší průser, než když podobnou akci nezvládne na dálnici ve 150.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Viz můj předchozí příspěvek, úplně míjíš pointu.

    Problém FSD je, že je postavený tak, že dokud nebude umět řídit ve 100% situacích samo, musí ho řidič neustále hlídat. Tím pádem je z hlediska komfortu k ničemu a z hlediska bezpečnosti dost možná spíš nevýhoda.

    Proto bude v těch (patrně mnoha) letech než FSD bude umět jezdit bez řidiče mnohem užitečnější spousta mnohem primitivnějších systémů, který budou dělat jeden task (třeba jet po vybraných dálnicích, který na to budou připravený) úplně samy a umožní řidiči si třeba číst nebo spát.

    Plus je tu ten fakt, že FSD je svým marketingem lež a podvod, což je můj hlavní problém s tou věcí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Problém, kterej nevidíte, není na straně AI, ale na straně řízení auta, a tomu zase rozumím docela dobře.

    To, kde si nerozumíme, je, že vy vidíte 0 intervencí za 1 jízdu (ergo podařilo se tomu ujet pár kiláků a nechtít narazit do sloupu nebo nedat přednost) a vidíte něco, co je "skoro hotový", protože v IT je něco, co funguje v 99 případech ze 100 a když to nefunguje, tak se to restartuje, vcelku běžný.

    Ale aby FSD bylo opravdu FSD, tedy mohlo jezdit bez kvalifikovanýho řidiče za volantem, kterej ho hlídá, potřebuje ne aby byl úspěch, že má 0 intervencí za 1 jízdu, ale že má 0 intervencí třeba za 100 000 km. Protože tam nebude nikdo, kdo by ty intervence dělal.

    Druhá věc, kterou nevidíte, je, že (minimálně při stávajícím přístupu Tesly) je cokoliv mezi Lev2 a Lev5 nesmysl, kterej nemůže fungovat a hlavně nic nepřináší.

    Stávající FSD je přitom úplně k ničemu – ne proto, že naráží do sloupů, ale proto, že VYŽADUJE STÁLOU POZORNOST.

    Nemůžeš si u toho číst, nemůžeš dokonce ani pustit volant a nesmíš pustit oči ze silnice. Musíš se řízení věnovat stejně, jako kdybys řídil manuální auto, jen s rozdílem, že u toho neřídíš, takže je to nuda. Ale musíš bejt připravenej kdykoliv zasáhnout do řízení a napravit chybu.

    To je ve výsledku mnohem náročnější než řídit (psychologie; člověk je naprosto neuzpůsobenej tomuhle druhu tasku) a způsobí to, že když ta věc bude dělat jednu chybu za 100 nebo 1000 km, tak nejspíš tu chybu zaregistruješ až bude pozdě.

    Chyba Tesly je, že místo toho, aby udělala něco, co je v tuhle chvíli užitečný (automatický řízení, který funguje jen na dálnici, je postavený s ohledem na tu dálnici a umožní "hands-off" nebo dokonce "eyes-off" řízení), snaží se dělat univerzální systém, kterej bude zvládat všechno a vždycky.

    To je ale tak monumentální úkol, že jim to bude trvat roky a po všechny ty roky bude FSD stále, tak jako dneska, úplně k ničemu.

    Protože jediná možnost, jak by něco, co vyžaduje stálou pozornost řidiče, mohlo být užitečný, je, aby to fungovalo naopak – tedy jako systém, kterej podporuje řidiče, pomáhá mu a kontroluje ho to, protože tam je užitečnost v tom, že to zvýší bezpečnost.

    Systém, kterej funguje tak jako FSD, nepřináší nic.

    Není to bezpečnostní přínos, protože sice eliminuje chyby řidiče, ale zase přidá vlastní a nechává každej "řídící systém" dělat to, v čem je horší – na AI nechává celý řízení, takže jí nechá dělat její občas trapný boty jako narazit do sloupu, na řidiči nechává dohled, na což řidič není stavěnej.

    Zároveň to nepřináší nic zásadního v pohodlí, protože až na to, že člověk nemusí aktivně kroutit rukama, musí dělat přibližně to samý.

    Takže proto můj zjednodušenej závěr, že FSD je k ničemu a ještě dlouho bude.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    OMNIHASH: no... napriklad tu kvoli tomu uplne zapadol moj prispevok o autobuse so solid state bateriami a to som si myslel ako tu budu nad tym vsetci hikat :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: hele vážně je potřeba ze sebe dělat takovýdleho fachidiota? Kdykoliv sem nakouknu, potkám tvůj výlev o teslách, AI, FSD a jak je to celý úplně k ničemu... twl to jsou už minimálně dva roky týhle zaseklý desky, přičemž tvoje znalosti a představy o AI jsou asi tak silný a realistický, jako moje o N63 motoru od BMW. Přitom máš evidentně o autech dostatečný znalosti a tvoje připomínky k ostatním věcem jsou naprosto věcný a v pohodě, ale jak ti to najede, tak tu vyfrkneš během dopoledne patnáct příspěvků jak z diskuze na novinkách.cz. Já se kolem automatizace a machine learningu motám hodně z povzdálí v práci posledních pár let, a rozhodně si nedovolím takovýdle kategorický soudy, je to složitý, je to haluz, lezou z toho občas dost překvapivý výsledky a ty ještě musíš nějak interpretovat a vyhodnotit jejich validitu, což je taky dost obsáhlá kapitola, ale ne, ty máš svoje bílý kočky a sloupy a přes to auto nejede... já už fakt nevím, když ti tu všichni slíbíme, že si nebudeme myslet, že autopilot v Tesle řídí neomylně sám, nemůžeme tuhle debatu konečně opustit a vrátit se k něčemu konstruktivnějšímu?

    Já vim, nemůžeme, serte na mě, je to marný.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    A nejlepší by bylo prostě nemlít pořád to samé, sledovat vývoj a čekat :) A pak být po bitvě generál.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: prostě tu meleš o nějakém problému, kterej ten AI bude mít a bez gAI se nedá vyřešit. Ukážu, že tesla na tomhle řešení pracuje, ukážu konkrétní příklad jak už tesla dokáže zpracovávat obraz do 3D mapy prostředí. A to jede i objekty, které nezná, tak snad už ohledně tohodle zmlkneš :)

    Implementace těhle kostiček je prej už částečně v posledních verzi fsd, které jde mezi nové lidi. V nějakých videech to bylo testovaný - front colision warning informoval, ale fsd zatim nic nedělala, takže je to pravděpodobně otázka pár verzí. Dokonce ty betonové sloupy už problém nejsou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Ok, ale implementujou to možná za dva roky a možná za patnáct.

    A do ty doby je FSD k ničemu.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: že to implementujou neznamená, že je to implementované...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: No a pak tu máme video, kde se FSD opakovaně snaží narazit do betonového sloupu, protože ho nezná…
    ICS
    ICS --- ---
    DZODZO: Ano, jenomže dokud nebude schopný rozpoznat, že se pohybuje způsobem jako kočka (že se kdykoliv rozhodne, že ti pod to auto prostě skočí, případně, že jedna kočka se chová jinak než dvě kočky, nebo než jedna kočka a jeden pes), je úplně jedno, že pozná, že se to hýbe.


    CRAZY_IVAN: To, že do toho ufa nenarazí když přistane na silnici, bych tak nějak doufal i u hloupějších asistentů, ale pak je možnost, že narazí do protijedoucího auta, když to ufo proletí vedle něj. A to prostě zatím vyřešit nedokáže s dostatečnou jistotou.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam