• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    CUKI
    CUKI --- ---
    TOMBRIDER: dojezd 100km? koukám na mapu je to necelejch 600km.
    Ale nejde o to že by to nedojel. Ale nenabil. Prostě musíš koncipovat cesty tak aby jsi mohl dobíjet v cílové destinaci. Proto zaparkoval auto v nabíječce o 50km před cílem. Protože tam měl strávit několik hodin tak za tu dobu dobyl auto do plna a mohl jet potom zpátky bez přestávky.
    Kdyby někde předtím zastavoval na částečné dobití, tak by mu to moc nepomohlo. Musel by to řešit i po cestě zpátky.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    CUKI: Tak to musí být strašnej lumen. Že nezvládl si cestou někde přinabít auto. Nebo to bylo auto co má dojezd 100km? Nějaký Fiat 500e :)
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: To mi připomělo jak jeden propagátor elektromobility v mém okolí jel na otočku ke Kodaňi (Z Berlína). Asi 500+km

    No Dojel to na téměř 1. zátah. Ale musel nechat auto asi 50km před cílem (i když by asi dojel) Ale musel si v půjčovně půjčit jiné auto a to své nechat v nabíječce, protože tam kam jel by ho nikde nenabil. A to Dánsko je v tomto směru 10let před námi.

    Prostě dojet se tam dá, ale k reálnému použití to není. To ještě potrvá.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: tak jezdit na schůzku do Varšavy je čistej masochismus, máš letět, nebo jí absolvovat po webexu...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Pracuju s dostupnými metrikami… 🤷🏻‍♂️
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak praktická zjištění, respektive ověřené teorie, z cesty:
    1) Elektromobilem se dá jezdit daleko, ale nesmíte spěchat.
    2) Zapomeňte na rychlou jízdu po dálnici, pokud máte EV SUV. Už ve 140 je proti 120-130 takovej nárůst spotřeby, že pokud jedete dál než 250 km, nevyplatí se to (pokud nemáte naplánovanou zastávku, viz dále).
    3) Jediná cesta, jak rozumně plánovat EV trasu, je kolem zajímavých míst kde jsou nabíječky. Třeba do Varšavy se jede tak, že se dá oběd ve Wroclavi, zatímco se auto nabíjí na 50 nebo 90 kW nabíječce, a pak se dá kratší kafe nebo procházka nebo něco v Lodži. Je to super, pokud člověk zásadně nespěchá a jede spíš na výlet.

    Na to, abych jel elektromobilem na pracovní schůzku do Varšavy, je to naprosto nepoužitelný. Jediná varianta k vlaku by byla něco rychlýho dieselovýho čím se dá jet rychle celou cestu a dojet tam třeba za 6-7 hodin. Vlak je 9 hodin, elektrický auto se zastávkama třeba 10-12.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Spíš to máš čelní plochu stodoly a hmotnost Titanicu. A kromě toho 24 kWh není zas tak moc, tohle jsou moje data z prodlouženýho víkendu ve Varšavě:





    DZODZO
    DZODZO --- ---
    to boli prve ozajstne verzie elektromobilov od nich, tam este nevedeli robit efektivny drivetrain, do tych dalsich generacii sa to snad uz naucia
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    COMODOR_FALKON: ta spotreba toho e-tronu je fakt vysoká 24Kwh
    PER2
    PER2 --- ---
    My DIY R/C Boat Pulled me 20 Miles!!!
    https://youtu.be/HFhsh4V8SZA
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ne, to je mi vcelku buřt. A Teslou pořád za spoustu věci obdivuju, i když to tak nemusí vypadat. Nemám rad její fanatický fanoušky a některý lži a podivný obchodní praktiky.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: tak proto nemas rad teslu :))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: protože ho třeba nesehnali. Tesla nemá press fleet.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Tesla’s most basic variant of the affordable Model 3 sedan is sold out nearly a year in advance.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    CRAZY_IVAN: taky jsem se nad tím pozastavil, navíc je model 3 nejrozšířenější, ne?
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    NIKDAS: COMODOR_FALKON: super, jen škoda, že to byl model X a ne třeba Y/3, který jsou ještě efektivnější a nabíjejí rychleji :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ale ty pořád počítáš úmrtí na délku dálnice, já mluvil o najetých kilometrech.

    A že Tesla s FSD nebožtíka je irelevantní, protože nejezdi sama, je to jen asistent.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    COMODOR_FALKON: Skvělej článek/test. Jen škoda, že pro potvrzení výsledků neudělali to stejné při zpáteční cestě :)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Však jsem psal, že jde o zjednodušení - a to dokonce ve prospěch lidských řidičů, jednak proto, že tím vypadává "muchlání plechů", jednak 80% mrtvých řidičů/pasažérů zemře mimo dálnice…
    Mírně je to kompenzováno tím, že aut s řidiči jezdí mnohem více a mají tedy významně vyšší počet osobo-kilometrů na stejném úseku…

    Ale vypovídací hodnotu to i tak má…

    A pokud bychom šli do extrému:
    34,40 mrtvých/1000 km dálnice u lidských řidičů
    0-1 mrtvých/1000 km dálnice u FSD (AFAIK na dálnici zatím žádná Tesla nebourala, natož smrtelně)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Test Vyrazili jsme do Chorvatska čtyřmi různými elektromobily – O kolik se cesta protáhne těmi levnějšími? Není to dražší než spalovacím autem? | fDrive.cz
    https://fdrive.cz/clanky/test-vyrazili-jsme-do-chorvatska-ctyrmi-ruznymi-elektromobily-o-kolik-se-cesta-protahne-temi-levnejsimi-neni-to-drazsi-nez-spalovacim-autem-7795
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    SHEFIK: mezi slepejma jednovokej kralem? ;)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Vw prohrava na domaci pude

    Tesla Model 3 Reaches #1 in Germany in 29% Plugin Vehicle Share Market! - CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/2021/10/15/tesla-model-3-reaches-1-in-germany-in-29-plugin-vehicle-share-market/?amp
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    dufajme, ze ten hardware este posilnia, z toho videa vidno ako im infotainment laguje, az sa divim ze to daju do prezentacie o super hardware

    Lucid DreamDrive ADAS Introduces First Automotive LIDAR In The US
    https://insideevs.com/news/540079/lucid-introduces-dreamdrive-adas-lidar/
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Hmmm

    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    NIGHTHUNTER: ale ono to tak je, i4 je postaveny plne na platforme CLAR (3 series - X7)
    zas diky toho muze bejt celkem prijemne nizka cena
    ze normalni 340k EV bavo s pouzitelnou kapacitou 80kWh a nabijenim zacina na nizsi cene (1,45mio, resp 1.8mio pro 544konovou i4 m50), jak 370k sestivalcova trojka 340i (1.7mio), je proste posun v dalsim segmentu aut, kdy EV cenove dorovnavaj ICE
    mj celkem dost lidi myslim oceni vzhled standardniho ICE modelu
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Haleluja

    Students’ solar-powered camper van turns heads on 1,800-mile road trip | Electric, hybrid and low-emission cars | The Guardian
    https://www.theguardian.com/environment/2021/oct/15/students-solar-powered-camper-van-turns-heads-on-1800-mile-road-trip
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    MY_LADY: zas to vypadá, že jen ve spalovacím autě vyměnili motor za elektro, nacpali baterky, ale na víc už nebyl čas... nabíjecí konektor pod víčkem do "nádrže", u zadních sedaček středovej tunel úplně zbytečně, pod přední kapotou žádné odkládací místo...
    jinak hezké auto, super výkon, dobíjení rychlostí až 200 kW, teoretický dojezd super... ale nová verze za pár let by mohla být ještě o dost lepší ;-)

    MY_LADY
    MY_LADY --- ---
    BMW i4 M50 review - quicker 0-60mph than an M3?
    https://www.youtube.com/watch?v=8PPnuy0AYZ8&ab_channel=carwow
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    BOBASH: casto frantici/italove/ford maj dost zasadni problem s delaminaci laku prave jeste pred dosazenim 10 let veku, obcas i koncern vw, od golfu pres audi po bentley
    deje se to ale i (casto i emkovejm) bavum etc.

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: V textu to tam zmiňují jako typický problém.

    A ne, neviděl jsem 8 let starý auto co by mělo zásadní problém s lakem. U některých blbě lakovanych aut to typicky začíná třeba po 15-20 letech…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ale to je statistika mrtvých na kilometry dálnic, ne na Újezd kilometry.

    Kdybys měl průměrně jednu fatalitu na 100 000 km, tak je průměrném řidič mrtvej do pěti let.

    3 440 mrtvých na 100 000 km odpovídá tak možná posádce tanku T34 v roce 1943.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam