• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: takze teba utaha cas a nie ujete kilometre?
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: chápu. V mým světě se firmě vyplatí dát tři litry za letenku, co trvá dvě hoďky od vstupu na Ruzyni po vylezení na Chopinovi a pak případně půjčit auto u Hertzů a jsem za to opravdu rád. Pár kolegů petrolheadů, co si užijou cestu Praha-Hamburg mám, párkrát jsem to s nima absolvoval, a příště raději knihu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Já taky nemluvil o tom, že pojedeš tam a zpátky, ale prostě že tam pojedeš.

    Furt je rozdíl, že když sednu do obligátního naftovýho Superbu a budu na to trošku šlapat, tak jsem v tý Varšavě za znatelně míň než co udávají Google Maps – a to je 7 hodin. Myslím, že by se to dalo dát tak za 6:30, v noci klidně za 6 hodin.

    Elektrickým autem to (v tuhle chvíli) bude trvat 11-12 hodin. Což je rozdíl mezi tím, jestli na středeční schůzku můžu prostě odejít dřív z práce a ve 4 vyrazit, a ještě stihnout večeři, dva drinky na baru a vyspat se, nebo jestli vyrazím v 9 ráno a přijedu v 9 večer úplně utahanej.

    Samozřejmě když pojedu Taycanem, kterýmu tolik nestoupá spotřeba při vyšší rychlosti, a po cestě budou Ionity, tak se ten rozdíl dost setře. Ale teď to je jak to je.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Jsou to nákupní ceny pro autoprůmysl, ale od nich jsou odvislý retail ceny – ty jsou samozřejmě vyšší, ale je tam úměrnost.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    CUKI: Tak znovu: je to za poslednich 10 let, ne do budoucnosti. Precti si to jeste jednou.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JIMIQ: tak tak (nie je to teda presne desatina ale uz zatracene blizko)

    • Chart: Lithium Battery Prices Plunge | Statista
    https://www.statista.com/chart/23807/lithium-ion-battery-prices/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Je rozdil baterka domu a ty clanky pro automobilky :)
    CUKI
    CUKI --- ---
    JYRKA: Super a kde je ta 1/10 za deset let? :-) Navíc ty grafy, koupíš to za tu cenu?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    CUKI: Tady máš statistiky.
    The price of batteries has declined by 97% in the last three decades - Our World in Data
    https://ourworldindata.org/battery-price-decline
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: jasně, ale taky a nejedeš na otočku, ale pěkně den předem a pak tam tuhneš dva dny, co to trvá... já se jenom ohrazoval ke smyslu schůzky konaný po přejezdu půldenní+ štreky
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Garanci jsem myslel v tom že to pojede několik firem současně, tedy bude konkurence.
    Co se týče klesání cen baterií je to nesmysl. To jsou jen prodejní žvásty. Cenu baterií občasně sleduju a už mnohem větší dobu a nijak moc dolu to tedy nejde na desetinu za posledních deset let ani omylem :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Je milion a jeden důvod, proč někde prostě potřebuješ bejt osobně. Něco vidět, udělat něco co vyžaduje osobní přítomnost... lidi nejezděj autama daleko jen tak, že je to baví.

    A na tohle je prostě elektrický auto furt blbý, respektive o hrozně moc horší než spalovací.

    Na výlet je to cajk, to mě to naopak baví víc, protože kdybych si půjčil naftovýho Superba, tak mě nic nepřiměje zajet do centra Wroclavi a centra Lodže a dát si tam hodinu na procházení a jídlo. To cestování s EV je vlastně o hodně uvolněnější a příjemnější. Ale musíš mít ten čas.

    Když jsem třeba jel naposledy z nějaký rallye (kde jsme mimo jiné fotili a psali reportáže, což fakt neuděláš, když tam nejseš) na západě Německa, tak mít elektromobil, jdu si prostřelit hlavu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ICS: Ono už i na dálku, pokud je to někde, kde jsou dálnice a rychlonabíječky, už je to skoro jedno. Do Švýcarska ale ne, protože na německých dálnicích je strašná nevýhoda neschopnost elektromobilu jezdit rychle aniž by vymlátil baterku za chvíli.

    Tam naftový auto šetří čas hrozně moc.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI:
    1) Každá nová technologie začíná od dražších aut, ještě před 3 rokama byly jediný použitelný elektromobily za 2,5M+, dneska stojí Enyaq, který 90% řidičům stačí 90% dní v roce úplně v pohodě, něco přes mega, za 4 roky přijde VW ID.2 a jeho odvozeniny, který už budou cenově na dosah od Fabie.

    2) Negarantuje, protože to nejde. Ale cena baterek v přepočtu na kWh se za posledních 10 let snížila víc než 10x a pokles pokračuje, takže se dá předpokládat, že až ti dojde záruka (u většiny automobilek 8 let/160 000 km nebo tak něco), bude už baterka stát výrazně míň než dnes.

    3) Užitkový auta zatím nedávají smysl mimo městských rozvozů, protože viz bod 1). Je to zatím drahý, tak to nikdo nedělá. To přijde.

    4) Kompatibilita přichází, ceny klesají.

    5) Jako ojetiny budou elektromobily mnohem zajímavější než spalovací auta, protože mimo baterky na nich má všechno ostatní mnohem větší trvanlivost.
    ICS
    ICS --- ---
    BOBASH: Přesně. Kolega jel teď přes víkend do Švýcarska na otočku a měl na výběr buďto Teslu, nebo naftový BMW. Po zdravý úvaze, musel jet s naftou, i když s velkým sebezapřením. Ale ušetřil tím půl dne na cestách.

    Na druhou stranu po Praze a okolí je to úplně jiná písnička.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Tak to byl Leaf druhý generace, to je trochu menší krám, ale furt proti dnešním elektromobilům krám.

    Ad moderní – do cca konce roku 2019 se elektromobily dělily na dva typy: ty špatný, resp. použitelný jen do města, a Teslu. Od 2020 začalo přicházet na trh spousta modernějších elektromobilů s výrazně větším dojezdem (dneska už běžně kolem 500 km WLTP) a rychlejším nabíjením.

    Takže ano, použít Nissan Leaf na 500 km cestu je nesmysl a mě osobně by upřímně ani nenapadlo to zkoušet. Totéž s tím Enyaqem, kterým jsem byl v tý Varšavě, bych udělal v klidu, protože po 350 km nabiju, ujedu zbylých 150 tam a zpátky, nabiju tamtéž znovu a dojedu domů.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: jinak, jakákoliv pracovní schůzka, co šla absolvovat po sedmi hodinách řízení čehokoliv, by byla platnejší po webexu, pokud se netýkala přepravy dvou tun písku na korbě, cos měl metr za hlavou.


    DZODZO: americké komunikátory, izraelské komunikátory, všechno je to z Taiwanu!
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Zkusím zjistit co to bylo někde to mám snad i na fotce. Dojezd 300+ (400)Km pokud nespěcháš to mělo (tedy nový). Protože to dojelo v kuse. Nabíjel jen v Německu, to si taky pamatuju.

    jinak nevím co bereš jako moderní auto, ale já si na auto udělám názor až po tom co bude třebas 10 let fungovat.

    Mě přijde elektromobilita v tuto chvíli jako dost děsnej oser z několika důvodů 1. cena jasný asi jsem socka, ale nehledám auto k tomu abych si zvýšil společenský status. 2. žádná z automobilek negarantuje cenu náhradních dílů-baterie ani její životnost. Jo Tesla se o něco snaží, ale zase je to jen takovej one mark way. Navíc Tesla nemá jediný užitkový auto. 3. co souvisí i s tím druhým bodem. Prostě žádná kompatibilita. Prostor pro to aby to auto mělo nějakou normální cenu.
    Ojetinu se prostě nevyplatí vůbec repasovat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Bože ty jsi tatar.

    Ty metriky mezi sebou nejdou převádět, nejdou ani převádět mezi dvěma různejma místama. Počet mrtvých na 1 000 km dálnice vypovídá především o tý dálnici a ovlivňujou to faktory jako třeba to, kolik tam jezdí aut.

    Což sis neuvědomil a vyprodukoval jsi tenhle maniakálně stupidní post:

    COMODOR_FALKON:

    Ze kterýho ti vyšla úplná kravina, že "1 mrtvý na 100 000 km" by bylo zbytečně bezpečné. To by totiž životnost obchodního cestujícího se služebním autem byla srovnatelná s životností britského bombardovacího letce nebo německého ponorkového námořníka tak cca v roce 1943.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Pracuju s metrikou, která se blbě zpochybňuje…
    Metrika toho typu, který jsi použil Ty, je odhadnutá, takže Ti poskytuje spoustu možností, jak data zpochybnit…

    Tak u Tesly a její hive-fleet struktury není rozdíl mezi 1.000.000km a 10.000x 100km…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Nissan? Tak počkat, to dost mění situaci, protože pár let zpátky to mohl být jedině Leaf. A to vysvětluje všechno, protože to je děsnej krám.

    Ta věc má realistickej dojezd asi 150 km, takže musel nabíjet tak třikrát, a navíc nabíjí nejvíc něco jako 22 kW, takže plný nabití trvá několik hodin.

    Normální moderní elektromobil nabije na 80% kapacity, což obvykle stačí na minimálně 250 km i v dálničním tempu a tak 350 km v tempu jakým se dá jezdit v Dánsku, za 30 minut (ty běžnější) nebo za cca 18 minut (Taycan/e-tron GT/Kia EV6/Hyundai Ioniq 5 a cokoliv dalšího s 800V architekturou).

    Takže posuzuješ použitelnost elektromobilu na základě roky starý historky s autem, který bylo děsnej krám už tehdy.

    A ad ty poslední dvě věty – všechny elektromobily nebudou sedět v rychlonabíječkách, protože je to drahý. Rychlonabíječky jsou na dlouhý cesty (ty úplně rychlý tě teoreticky nabijou za 15 minut na 300 km), na normální nabíjení jsou 50 kW DC (což je i tak trochu overkill, ale furt víc než zvládnul ten jeho Leaf) a 22 kW AC, který už utáhne v pohodě i 380V třífáze.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    OMNIHASH: webex? a to nazivas masochizmom jezdeni na schuzku? ked uz tak radsej teams :D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam