CUKI: Sorry, možná je to za 11 let, já si pořád ještě nezvyk, že už jsme v novým desetiletí. Ale kolem roku 2010 byly výrobní náklady baterek pro auta někde kolem $1,200/kWh. Dneska už klesly pod $100/kWh.
Tomu odpovídá i to, že v roce 2012, když přišla na trh první Tesla Model S, stála ve verzi s 85 kWh baterií a dojezdem asi 420 km stála necelý 3 miliony korun. Ještě v roce 2017 byla jediná cesta k 500+ km dojezdu Tesla Model S Ludicrous opět za asi 3 mega.
Dneska si za 1,2 milionu koupíš Škodu Enyaq s 82 kWh baterií a dojezdem 510 km (snad dokonce dle přísnější metodiky než Tesla).
Za cca 4 roky přijde na trh VW ID.2 a jeho odvozeniny, který budou při dojezdu 400 km stát něco kolem půl milionu.
Tohle je do značný míry právě výsledek těch levnějších baterek. Samozřejmě to není tak, že 10x klesne cena baterky v nákupu, 10x klesne cena auta. Ale v půlce minulý dekády se za milion prodávaly věci velikostí a výkonem odpovídající Fabii a s dojezdem 250 km (ostatně VW eGolf stál asi 900 tisíc a měl dojezd snad 230 km ještě někdy ve 2018).
Ten vývoj jde strašně rychle, desetiletej elektromobil dneska vypadá jako pravěk.