• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Není to limit elektromobilů obecně, ale ty stávající prostě nejsou stavěný na to, aby tahaly těžký vleky, většinou mají na kouli pod tunu.

    Samozřejmě třeba Ford F-150 Lightning má na kouli asi pět tun, takže to jde, ale e-tron má v porovnání s odpovídajícím Audi na naftu nesmyslně málo.
    ICS
    ICS --- ---
    CUKI: Je pravda, že my nejsme úplně standardní uživatel, takže většina lidí se asi vejde do váhového limitu i k Enyaqu, takže zas TAKOVÝ problém to pro většinu lidí nebude.

    Ale znovu, jedná se o pilot, takže to řešení se bude vyvíjet. Třeba si kolem toho necháme postavit tříkolku, která bude o poznání menší. Nebo naopak začneme jezdit s náklaďákem a 20baterkami. Na to musíme sebrat data a spočítat to.
    CUKI
    CUKI --- ---
    ICS: To jsem nevěděl že tohle je taky limit elektromobilismu. Protože půltunový vlek musí uvést skoro cokoliv spalovacího, natož takové obří monstrum.
    To s tou nahraditelností dává smysl. Ale obecně podle mě tahle služba bude fungující až těch aut bude mnohem více, to znamená že problém s jedním autem není zásadní.
    Ale opravdu si nedokážu představit, že někdo bude dobrovolně jezdit zbytečně s vozíkem někde v centru Prahy. Na tyhle cesty se vždycky těším. Je pravdou že s vozíkem nejezdím zdaleka denně a vždy si ho půjčuju i s autem, takže trochu diskomfort. Ale už se mi stalo že mě auto při nakládání někdo pěkně zablokoval, couvání v jednosměrkách a hodně lomených výjezdech ze silnice. Je to prostě taková nouzovka, daleko raději si půjčuju rovnou dodávku. Jednou jsem takhle po Praze asi 20minut kroužil, abych našel flek kde můžu s vozejkem zaparkovat abych se mohl jít vychcat :-D
    Proto bych dal přednost něčemu kompaktnímu. Co se týče těch plošin, je to naprosto běžné řešení a moc to nestojí. Pravděpodobně méně než ten vozejk.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    CUKI: jako sem velkej iluminát, ale nákupy techniky Pražskejch Služeb ještě pod palcem nemám, stěžovat si musíš tam. Co sem slyšel, tenhle nákup úplně nevyšel, páč je to italskej stroj a má lehký problémy, když teplota poklesne pod pět stupňů, tak třeba příště vyjde něco většího a odolnějšího.
    CUKI
    CUKI --- ---
    OMNIHASH: Přesně tohle si pod tím představuju. A přesně tento segment je zajímavý, ale tohle auto přeci nevyváží popelnice, ale jen malé koše. Jako pod pojmem polelářské auto si představuji tohle: https://1gr.cz/fotky/idnes/08/083/gal/FDV2569c1_CNG.jpg
    ICS
    ICS --- ---
    ADAM_SKIN: Vlek jsme si navrhli a stavěl nám jí pán v Liberci, předchozí verze měla hydraulické rameno, což jsme záhy zjistili, že není ideální situace v kombinaci s půl tunovou beterkou a větrem :)

    a ten Nimbeek je naše specifikace a zadání, ale staví nám je Designwerk ve Švýcarsku. Software, který to pohání je potom čistě naše práce.

    Nechtěli jsme cíleně nic kupovat za mořem jako celek, a to nejen kvůli době dodání, takhle si to umíme jet do výroby opravit na otočku (vyzkoušeno)
    ADAM_SKIN
    ADAM_SKIN --- ---
    ICS: hezky! vlek jste si navrhli/staveli sami? a nabijecka je vase konstrukce?
    ICS
    ICS --- ---
    CUKI: přesně tak, jsme na většinu z nich moc těžcí.

    Dodávka je nepraktická spíš kvůli tomu, že se to z ní blbě skládá, a když to jde vzít plošinou, tak ti to zabere půlku auta. Další věc je, že když ti selže dodávka, tak jsi skončil, my můžeme teoreticky volně měnit vozík a auta s relativně nízkými náklady. Takhle integrované řešení vyvíjí teď třeba na Slovensku konkurence. Tak budeme moc porovnat, kdo měl lepší nápad.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Ani se radši neptám, co si cuki představuje pod komunálním provozem, ale v realitě to znamená, že ten náklaďák nejezdí Ova-Ustí, ale třeba rozvážku pečiva po městě.
    Jinak popeláři už elektroauto maj:

    CUKI
    CUKI --- ---
    ICS: Jako proč není přátelská? Neutáhne to?
    Proč na to nepoužíváte dodávku a nevyhnete se stupidnímu vozejku. Jak už vidím jas s tím budeš někde v centru couvat a všude kolem spousta chodců.
    Chápu že tam nebudeš stát ale i když nepočítám ty kusové začátky, kdy budeš rád že pojedeš jednou za den, Tak i kdyby to běželo jak na páse, tak obsloužíš v průměru max 2 auta za hodinu a i to je hodně vlhký sen daleké budoucnosti. To je třebas náklad litr na jedno auto a spíše i víc?

    GREATDRAKE: Jo to je dobrej příklad, tam by to asi fungovalo, ale zase popelářské auto je unifikovaná nástavba, tam to super asi kšeft nebude.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    CUKI: Hele, já v tom vidím popelářské auto, co udělá cca 100km denně po Praze. Každý den - na tohle to bude ideální.
    ICS
    ICS --- ---
    CUKI: Jasně, že je musíme počítat, jenom tam nebudou hodinu stát a koukat, takže ten výpočet bude trošku jinej.

    Jinak fun fact, většina EVs není úplně přátelská k tahání vozíku, takže je dost možný, že budeme nakonec jezdit s Teslou, což mě osobně přijde jako celkem vtipná představa.
    CUKI
    CUKI --- ---
    STETKINS: Jenže tyhle auta neudělaj 200 za den. Jejich použití je velmi nárazové.
    Podle mě se to prosadí díky emisním zónám, ale není to podle mě zásadní cílovka, která by teď nejvíce měnila životní prostředí.
    Navíc tyhle stroje musej bejt vymakané, léty prověřené aby sloužili co nejdéle.
    Víc než na komunitní stroje, bych to viděl na rozvážku v konečné destinaci. Ale i tak je ten dojezd dost na hraně. Jedna věc je nová baterie, druhá věc je co udělá v zimě po létech provozu.

    Podle mě prostě je nejlepší cesta vyřešit standardizovaný článek, který si budeš pronajímat. Místo nabíjení ho vyměníš za jiný. Nebudeš platit za benzín, ale službě za výměnu článků. Tím by se mohlo ekologicky nabíjet bez extrémních nároků na infrastrukturu. Naopak by se tím využila již dnes špatně využitelná energie s přebytků ze solárů a větrníků, ale to už jsem tu několikrát psal a dostal jsem za kacířskou myšlenku spousty mínusů :-D

    Jenže jen tak je možné specializovat se lépe na vývoj a údržbu baterií.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    CUKI: Jasný, pro dálkovou je to nesmysl, ale pro tyhle pojížděčky mi to smysl dává. Na krátký poskakování je elektro nesrovnatelně lepší. Jak tam zmiňují, tak výhoda je i v hluku - většinou se pohybují v zástavbě. Najet může výrazně víc - při 200km/den to za deset let udělá klidně 500.000 Km
    CUKI
    CUKI --- ---
    STETKINS: Spojil jsem si to možná ještě s dalším článkem, tam se mluví o kamionech, hodnoty jsou podobné. Moc si neumím představit masové použití takového komunitního auta. Tedy umím, ale jeho ekvivalent je spalovák co za 10let služby najede 30000Km. Tedy zrovna místo kde by mě ten spalovák tak nebral, pokud jde o ekologii.


    ICS: Nevylučuji, jen mi to přijde divoká myšlenka. Proto mě zajímala ta tvoje kalkulace až to bude generovat zisk. To tam to auto i ty maníky a baterie musíš prostě počítat.
    S rohlíkem žádnou zkušenost nemám. Asi je to pro mě jednoduší stále vybrat v obchodu než naklikat a čekat. A hlavně převážná část mého nákupu je ovoce a zelenina, kterou si prostě musím vybrat. Ale tady u nás je to docela oblíbená možnost to nepopírám. Nicméně že by to muselo být pro bohatý úchyly? Navíc díky koroně zažívají žně, kde by bez ní byli.
    ICS
    ICS --- ---
    CUKI: hele, zatím jsme sice jen na jednotkách uživatelů, které jsme nabili, ale ještě se nám nestalo, že bychom to nezvládli k autu přistavit tak, aby to bylo bezpečné a nikoho jsme tím neštvali.

    Furt jde o pilotní program zdarma, takže živíme maníky z vlastní kapsy (a Audinu nám půjčili). V komerčnim provozu budou mít těch baterek víc, takže si na sebe vydělají snadněji. :)

    O Rohlíku se taky kdysi říkalo, že to bude maximálně služba pro bohatý úchyly... A jak jim to jde :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    KEB: elon nemá dost baterek na další modely, zrovna včera to řikali (zase) při conf callu. Jsou rádi, že maj na stávající ramp up a do power wallů, ale další modely by teď nedali.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    CUKI: Možná je dobré si to nejdřív přečíst, než to kritizuješ - "Sériová výroba modelu eEconic, vyvinutého pro komunální provoz..."
    Při tomto provozu bude prakticky výhradně nabíjet pouze na depu...
    CUKI
    CUKI --- ---
    KEB: To budou mít jako vlastní elektrickou síť? Nebo nepochopí, že v těch nejdůležitějších časech ji prostě bezemisně nevyrobí. Nehledě na to že neexistuje bezemisní energie. každá nějaké emise vytváří.

    Podle mě je potřeba nejdřív změnit fakturaci tariflů. Tedy nebude se krýt jen špička ale hlavně emisní a bezemisní energie. Jinak to budou jen pohádky pro malé děti a hloupé lidi.

    Druhá věc je že kamion, který s NEJVĚTŠÍ a NOVOU baterií za IDEÁLNÍCH podmínek ujede 400km.(ta menší jen cca 300).
    Dobíjí 70min z ideálních 20 na 80% Tedy i kdyby na každé benzínce mohli takto dobíjet a bylo tam volno a zanedbáme, že to nebude jistě s obnovitelných zdrojů. Ale reálně takto budu nabíjet v průměru max 40% kapacity. Tedy necelou hodinu budu nabíjet 160km (120km). To toho kamioňák moc nenajede. :-)

    To se mi víc líbí vodíková cesta, která se dá snář vyrábět z té "zelené" energie.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: skoda ze tam nespominaju ci to uz bude mat tie solid state baterky ako ten ich elektricky autobus, ale davalo by to zmysel z dovodu dlhej zivotnosti
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    FORTRESS: z jednej nabijacky vedu aj 2 kabely, tak niekde bojovat nemusia
    KEB
    KEB --- ---
    Že by elonovi ujel mercedes?

    Mercedes-Benz eActros: výroba elektrických náklaďáků se rozjíždí
    https://www.hybrid.cz/mercedes-benz-eactros-vyroba-elektrickych-nakladaku-se-rozjizdi/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam