DZODZO: Designový zastarávání udržitelnosti nevadí, protože druhýmu, třetímu nebo pátýmu majiteli většinou nevadí, že mají auto, který vypadá staře.
Co naopak druhýmu až desátýmu majiteli vadí poměrně dost, je auto, který se nedá servisovat.
To je pro mě jeden z důvodů, proč bych si osobně Teslu nikdy nekoupil. Nevěřím tomu, že 10 nebo 15 let stará Tesla bude servisovatelná s nákladama, na který jsme u 15 let starejch aut zvyklí. A servisovat Model S za ceny pozáručního servisu u Tesly bude realistický pro lidi, kteří si můžou dovolit drahý auto, ale ne pro kupce dostupných ojetin.
A tolik vychvalovaný "dynamický změny" budou NESKUTEČNEJ PRŮSER pro servis mimo záruku a servis mimo autorizovanej servis bude dost možná úplně nemožnej.
Pokaždý, když slyším nějakýho Teslofila blábolit o tom, jak je super, že Tesla dokáže změnit nějakej díl okamžitě, a může to udělat třeba každej den, tak mě polije studenej pot, protože jsem zvyklej žít s 10+ let starejma autama.
Jak se bude objednávat díl na něco, u čeho se ten díl šestnáctkrát změnil a nejspíš nikdo kromě Tesly ani neví, kdy k tomu došlo? A kdo bude vyrábět aftermarket díly na něco takovýho?
Když si koupím Ford nebo Mercedes, tak vím, že je budu schopen za 20 let uservisovat, protože s výjimkou baterky je to pořád prostě Ford nebo Mercedes a mám zkušenost s tím, že na 10, 20, 30 nebo 50 let starý Fordy a Mercedesy se dá sehnat náhradní díl, dá se získat přístup k servisním datům atd.
Dá se servisovat i dvacetiletej Jaguar, byť je to občas komplikovaný.
Ale dvacetiletej Model 3? To půjde do šrotu...