• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    KULA
    KULA --- ---
    BOBASH: poslyš, ten bilion, v okamžiku kdy vyjede jejich tahač, pak se přidá lorry na poslední míli, autobus a jako sladký závěr cybertruck, tak už to není tak nereálný, protože obšancují další tržní pozice.
    ICS
    ICS --- ---
    BOBASH: Doufal bych, že s omezením pohyblivejch dílů tam nebude moc věcí, co se ti takhle ochodí a posere, ne? a když, tak to bude pár kablíků, krabička, co dělá píp, nebo elektromotor. To jsou imho všechno věci, který (i díky tomu, že je to stavěný trochu jinak než standardní auto) půjdou vyměnit za jiný, funkčně podobný kus, ne?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CRAZY_IVAN: x-com?

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Ano, zatím to tak vypadá, a určitě se jich poměrně dost prodá i v reálu, pokud někdy bude existovat sériová verze.

    Ale "celkem dost" může bejt taky 50 000.

    To, že milion lidí zaplatilo 100 dolarů vratný zálohy neznamená, že milion lidí koupí Cybertruck. Už vůbec to neznamená, že milion lidí koupí Cybertruck v podobě, ve který přijde a která bude téměř určitě:
    - výrazně dražší než Elon slíbil
    - výrazně později
    - bude vypadat jinak

    A taky bych se nedivil, kdyby to auto způsobilo, že v USA skončí výjimky z bezpečnostních předpisů pro trucky, protože to bude prostě nebezpečný pro okolí. A v tom případě celej Cybertruck končí a nepůjde prodat nikde.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: Dej si taky poznámku do kalendáře, ať pak můžeš řikat "já vám to řikal" a už to pořád neopakuj, taky tu pořád dokola nemelu o tom, že nevidim budoucnost tesly jenom jako automotive firmu. Nopak by mě těšilo, kdyby Elon udělal, co někde označil jako dobrý nápad a to, že by spacex, teslu, boring a další dal pod mateřskou firmu X.com :)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: jaky konkretny diel budes zhanat? napr. elektromotor na stahovanie okna alebo nejaky kovovy odlitek niekde na podvozku? zatial sa ludia najcastejsie boja ze im odide baterka, tam by som ten strach zdielal v pripade baterky integrovanej do karoserie ak to nepojde nejako vymonovat a vymenit
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Ano, já taky věštím Tesle velmi úspěšnou budoucnost, kdy bude do konce dekády srovnatelně velká jako BMW.

    To je obrovskej úspěch, a bude to znamenat, že bude jako firma mír obrovskou hodnotu. Klidně by realisticky mohla mít hodnotu i přes 100 miliard USD.

    Tržní hodnota bilion USD je ale bullshit a musí to vidět každej, kdo není zaslepenej fanatik (nebo majitel akcií, kterej si představuje, že se z něj díky tomu stane rentiér).
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: a stejně to zatim vypadá, že lidi cybertruck chtěj
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Ano, Cybertruck je první auto, kdy se rozhodli udělat něco "kreativního". Takže to udělali zase tak kreativní, že to patrně bude nebezpečný, na některejch trzích nelegální, a jako truck k hovnu.

    Ad servisování – ne, já mluvím jako lidi, který někdy v životě zkoušeli třeba sehnat díl na nějaký zkurvený francouzský auto z roku 1990, kdy sice nedělali změny dvakrát za tejden, ale dvakrát do roka, ale stejně už na to nikdy neseženeš díly.

    Ad další modely – no vždyť jo, já píšu, že Tesla bude muset přidat výrazně víc modelů, ne že zkrachuje.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    tywe, neřeknu, kdyby se ty věci tesle neprodávaly, ale ony se zatim prodávají a dokonce víme, že plánujou další modely a možnosti, ale ny se budeme, že tesla má jenom dva modely, že to přeci takhle nejde? že musí udělat tisíc variant jedný věci? Neřeknu kdyby nebyly tesly v US na rok dopředu vyprodaný, ale takhle mi ta diskuse o budoucnosti přijde úsměvná, kor když - jak řikám a všichni to vědí - chystají další modely.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: a pak je tu excentrickej cool cybertruck s charakterej kvůli kterýmu sepisuješ elaboráty :))
    BOBASH: s tim servisováním mluvíš jak lidi, když do aut přišlo elektronické spalování, pak počítače a další
    už teď si lidi tesly modifikujou, nebo z nich berou střeva a elektrifikujou klasický auta. :)

    BOBASH: však tesla plánuje menší model, dodávku a další... navíc berlínská továrna bude mít unikátní barvy a co jsem i někde četl, tak i další možnosti, možná i nějaký factory wrapy. Už teď máš S, 3, X, Y, každej v nějaký barvě, takže těch variant máš taky víc. Fakt děláš jako kdyby tesla chtěla a plánovala do konce světů prodávat dva modely.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: A jinak kovy z aut se samozřejmě naprosto běžně recyklujou a používají se znovu.

    BMW si sice nechodí pro ocel na vrakoviště, ale do tý ocelárny, kde to kupuje, se samozřejmě železnej šrot lifruje naprosto běžně.

    Akorát to teda není úplně případ i3, protože ta není ocelová ani hliníková...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Designový zastarávání udržitelnosti nevadí, protože druhýmu, třetímu nebo pátýmu majiteli většinou nevadí, že mají auto, který vypadá staře.

    Co naopak druhýmu až desátýmu majiteli vadí poměrně dost, je auto, který se nedá servisovat.

    To je pro mě jeden z důvodů, proč bych si osobně Teslu nikdy nekoupil. Nevěřím tomu, že 10 nebo 15 let stará Tesla bude servisovatelná s nákladama, na který jsme u 15 let starejch aut zvyklí. A servisovat Model S za ceny pozáručního servisu u Tesly bude realistický pro lidi, kteří si můžou dovolit drahý auto, ale ne pro kupce dostupných ojetin.

    A tolik vychvalovaný "dynamický změny" budou NESKUTEČNEJ PRŮSER pro servis mimo záruku a servis mimo autorizovanej servis bude dost možná úplně nemožnej.

    Pokaždý, když slyším nějakýho Teslofila blábolit o tom, jak je super, že Tesla dokáže změnit nějakej díl okamžitě, a může to udělat třeba každej den, tak mě polije studenej pot, protože jsem zvyklej žít s 10+ let starejma autama.

    Jak se bude objednávat díl na něco, u čeho se ten díl šestnáctkrát změnil a nejspíš nikdo kromě Tesly ani neví, kdy k tomu došlo? A kdo bude vyrábět aftermarket díly na něco takovýho?

    Když si koupím Ford nebo Mercedes, tak vím, že je budu schopen za 20 let uservisovat, protože s výjimkou baterky je to pořád prostě Ford nebo Mercedes a mám zkušenost s tím, že na 10, 20, 30 nebo 50 let starý Fordy a Mercedesy se dá sehnat náhradní díl, dá se získat přístup k servisním datům atd.

    Dá se servisovat i dvacetiletej Jaguar, byť je to občas komplikovaný.

    Ale dvacetiletej Model 3? To půjde do šrotu...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SITH: Telefon není auto.

    A kromě toho se taky podívej na to, že zatímco na začátku prodávalo Apple jeden iPhone v jedný barvě.

    Teď máš iPhone 13 mini, iPhone 13, iPhone 13 Pro a iPhone 13 Pro Max, k tomu celou tuhle řadu ve dvanáctce, k tomu SE, k tomu iPhone 11, k tomu každej telefon můžeš mít asi v šesti barvách, k tomu ho můžeš mít v asi třech verzích úložiště.

    Takže dohromady prodává něco jako 10-12 modelů, každej z nich v dalších třeba 10 variantách. Což je obrovská změna proti tomu, s čím Apple začínal.

    A podobná změna bude muset čekat i Teslu.

    Třeba nebude potřebovat prodávat 20+ modelů jako BMW, ani prodávat jeden model v 19 submodelech jako Porsche.

    Ale taky nebudou stačit 4 modely ve dvou verzích každej a s option listem sestávajícím z pěti barev a třech interiérů.

    Nebo budou, ale Tesla bude mít problém dorůst aspoň to BMW a nikdy se nepřiblíží něčemu jako je Ford. A tím pádem bude její realistická hodnota desetinová než dnes.
    SITH
    SITH --- ---
    BOBASH: není potřeba, podívej se na Apple. Prodává jen dvě tři řady s omezeným výběrem a funguje to skvěle a generuje to neuvěřitelný zisk. Stačí neprodávat telefon ale Apple
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ICS: Tohle ale bude fungovat jen po dobu těch dotací. A s tím BMW to můžeš udělat taky, akorát u toho BMW navíc soused uvidí, že sis koupil nový, kdežto u Tesly si toho nevšimne.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SITH: Jenomže v automotive ti právě tohle generuje ty obrovský zisky. Proč myslíš, že Porsche málem dokázalo koupit celej VW a je to jedna z nejvýdělečnějších automobilek?

    Protože jejich marže na každý píčovině, kterou si koupíš jinak, je mnohem větší, než co je to stojí.

    Třeba vcelku obyčejnej Macan, kterým jsem jezdil pár tejdnů zpátky, měl k autu za 1,95M příplatkovou výbavu za asi 700 tisíc. Taycany a 911 se běžně prodávají s příplatkovou výbavou za milion. Jen za lak, kola nebo lepší čalounění si lidi v klidu připlatí třeba kilo.

    Přístup Tesly je inovativní, zajímavej a v mnohým dobrej, ale z byznysovýho hlediska prostě u prémiový automobilky bude mít problém fungovat.

    Leda by cílila i nadále na geeky, co nemaj rádi auta. Ale tenhle trh není nekonečnej.
    ICS
    ICS --- ---
    KEB: Pokud vím, tak i Tesla ty modely průběžně updatuje, jenom u toho vypadají prakticky stále stejně. Pokud jsi třeba Němec, tak si teď koupíš Teslu Model 3 třeba hodně díky tomu, že máš dotaci 9000 Eur (jestli se nepletu). Za tři až pět let (nebo jak dlouho má ta dotace podmínky) ji prodáš a prakticky bez ztráty si koupíš tu samou Teslu s upgradem baterií, podvozku, nebo čehokoliv, co stihnou během té doby vydat.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    aha, clovece tak mozno ten "udrzatelny transport" mysleli aj takto, zamerne vyrobia auto, ktore nie je designove a teda nezastarava, aby ho clovek neobmienal kazde 3 roky ako bezne auta, lebo to nie je udrzatelne, mna tie cisla ostatnych automobiliek moc nenadchynaju, ked si pomyslim kolko na to padne materialov a drahych kovov, to sa mozu aj kobaltove deti v afrike zahrabat :) ako take bmw i3 pouziva nejake recyklovane materialy, ale pochybujem, ze si po hlinik a ocel chodia na vrakoviste
    KEB
    KEB --- ---
    ICS: to je pravda ale bev není ICE. Proč by ses zbavoval Tesly aby sis koupil stejnou Teslu?

    BMW prodáš, protože nový model, ale Tesla je pořád stejná nebo ne?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam