• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    HYPERVOLT - The smartest way to charge | Fully Charged PLUS
    https://www.youtube.com/watch?v=3bR9X3mb1Ew
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    ty voe tady je denně vic prispevku než ve věcech veřejných.. uff
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Ve zkratce – neříkám, že Tesla nepůjde opravit. Říkám ale, že Tesla může být servisními náklady mnohem blíž třeba k Porsche než řekněme k naftovýmu Mercedesu.

    Naftovej Mercedes se čtyřválcem se po 10-15 letech života stává vozidlem chudého motoristy a dalších klidně 15-20 let zajišťuje mobilitu někoho, kdo nemá nejen na novej Mercedes, ale často ani na novou Dacii.

    Tesla dost pravděpodobně skončí spíš jako ojetý Porsche, který si sice ten člověk, co nemá na Dacii, může koupit (Cayenne teď začínají kolem 80 tisíc), ale nemůže ho provozovat, protože roční servis stojí většinou víc než to auto.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: No a to je právě vono. Ono opravdu leccos jde vytisknout, nebo vyfrézovat na CNC, nebo jinak vyrobit.

    Ale vyrábět to one-off nebo v malý sérii je vždycky naprosto nechutným způsobem drahý. Tu kliku na Teslu, která stojí podle různejch zdrojů asi 20 tisíc korun s instalací a DPH, nejspíš nevyrobíš levnějc.

    Auta starší 10 let, zvlášť ty co byly původem drahý, jsou přitom obecně závislý na dílech z levný druhovýroby. Spousta věcí, který na nový auto stojí desítky nebo stovky tisíc, se u aut 10+ let starých řeší dílem z druhovýroby nebo z vrakoviště, nebo nějakou kombinací.

    Jenomže na oboje, jak na velkosériovou druhovýrobu (a koneckonců i malosériovou), tak na použití věci z vraku, potřebuješ dostatečnou kompatibilitu. Už teď to může být často problém, když se některý věci mění po letech a mění se třeba jindy typ motoru, potom typ převodovky, pak něco na podvozku – a najít, ze kterýho auta to bude pasovat, je složitý.

    Ale s těma "dynamickýma změnama" u Tesel se ti může stát, že jsi úplně v prdeli a prostě nebudeš vědět. Nebo budeš zkoušet díly z pěti Tesel, aby to pasovalo.

    A nebo budeš odkázanej na servis Tesly, kterej má zatím hrůzostrašnou pověst.

    To všechno je problém, protože to snižuje životnost auta, snižuje to jeho dostupnost pro další majitele (existuje celej segment společnosti víceméně čistě závislej na dostupných ojetinách) a ve výsledku je to hrozně neekologický.
    KEB
    KEB --- ---
    PSYCHO: já jen že před časem na armádních novinách v diskuzí někdo popisoval, jak poptával 3d tisk titanového dílce asi 4 na 4 cm.

    U nás to pár firem prý nabízelo, ale reálně to dělali Němci. A stalo by ho to ve finále snad 130k, protože ten titanový prach je ukrutně drahý. Nechal to vyřezat z masivu.

    Tak mě zajímalo kolik stojí tisk něčeho snazšího než je titan :-D
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    A tady uvidíte, jak končí blbci, kteří zkouší autopilota pomocí flašky vody:
    Test autopilot Peugeot Romania gone wrong
    https://www.youtube.com/watch?v=qb4LmYFb6PA
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    KEB: Tbh, to jde kolem mne. Resi to procurement, ale bezne ty reklamy v tech kontextech mam. Docela dost na facebooku, abych rekl pravdu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Ne, nejnebezpečnější jsou sloupy, které jsou neodolatelným lákadlem FSD, který je chce obejmout...
    KEB
    KEB --- ---
    PSYCHO: jaké jsou ceny?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO: co kdyby chtěla vědět, jak bylo auto opravované po předchozí nehodě?
    KEB
    KEB --- ---
    CRAZY_IVAN: sloupy taky? Já myslel, že nejhorší jsou stromy, co se postaví motorkarovi ve 160i do cesty
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    hm a jak to ta pojistovna pozna ze zhorel prave ten neschvaleny dil ked bude na uhel
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Přesně. Jen když se podíváte, na jaký detaily se řeší svolávačky (a to fakt nejsou jen brzdy nebo airbagy, ale taky různý uchycení hadic a koncovky), jaká je kolem toho agenda a jak se to musí nejenom evidovat, ale taky vykazovat... No a pak si necháš vyrobit nějaký neschválený díl, kvůli němu ti shoří auto - a suď se s pojišťovnou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Podceňuješ množství a komplikovanost dílů auta, jako většina lidí tady.

    Tohle je problém i u aut, kde byly ty díly dlouho stejný a není problém s kompatibilitou. U Tesly to reálně může být problém i pro Teslu samotnou, a pro 3rd party dodavatele to bude naprosto neprostupný peklo.

    Už jenom zdigitalizovat všechny díly toho auta může být proces klidně za miliony dolarů, jen v člověkohodinách.

    Ale když NEVÍŠ, kdy se co změnilo, protože Tesla to oficiálně neřekne? A měnily se různý věci v různej čas?

    Ono má svůj docela dobrej důvod, proč normální automobilky zavádějí změny třeba jednou za rok, a větší jednou za několik let. Pak totiž víš, že když máš 2021 Mustang Mach E, tak na něj budou pasovat díly pro každej 2021 Mustang Mach E, a nejspíš drtivá většina dílů třeba někam do 2025 a spousta dalších klidně do 2030.

    U Tesly Model 3 naprosto nemáš šanci zjistit, jak to je.

    A pokud Teslu někdo nedonutí nějakým "right to repair" zákonem, tak pochybuju, že by dobrovolně dala k dispozici produktovou dokumentaci. Takže bys jí mohl získat jen tak, že bys rozebral tak 100 Tesel a zkoumal to...
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    OMNIHASH: No, to Ti závidím ten optimismus. Někdo by totiž ten díl musel digitalizovat, zkatalogovat a vyvěsit. Samotná digitalizace není sranda, hlavně se nevyplatí, pokud to budeš prodávat za SMS a nemáš velký odběr.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    JYRKA: tak zrovna o tohle bych se fakt nebál, banka modelů je na tom ten nejmenší problém, někde online bude obdoba jak legálních, tak warez modelů na pár kliků a jednu zpoplatněnou smsku.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Tak jsem zvědavej, kde vezmeš přesný výkres levého držáku výztuhy zadního nárazníku pro model S ročník 2016. Už jen dohledat to v katalogu je voser. A pochybuji, že budeš mít k dispozici detailní katalog, protože to ne všichni výrobci pouštějí ven z dealerské sítě.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    pokial je to rozmerovo stejne, tak si zozenies novsiu verziu dielu a este upgradnes auto, 16x za 15 rokov je hodne hyperbola
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: No, a teď si představ nějakej díl, kterej není notoricky problematickej od samýho začátku, ale začne se opotřebením rozbíjet třeba po 15 letech provozu, a za dobu výroby danýho modelu se 16x změnil.

    Nebo si představ, že opravuješ Falcon Doors na 15 let starým Modelu X.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Koukám na to, a ta klika bude podobně náročná. Především ale ta klika není jeden díl, ale má několik desítek dílů.

    Pokud ti to Tesla nebude schopná rozumně dodat jako celek, tak ano, můžeš si to teoreticky vytisknout, ale budeš tisknout pěkně dlouho. A i některý subkomponenty tý kliky mají svoje subkomponenty. Máš tam motorek, senzor pozice, nějaký mikrospínače a nějaký převody z litýho kovu, který mají tendenci se rozbíjet.

    How The Tesla Model S Door Handle Works And How To Fix It - Videos
    https://insideevs.com/features/335342/how-the-tesla-model-s-door-handle-works-and-how-to-fix-it-videos/

    A klika je ještě dobrá, protože je to notoricky známý problematický místo, takže mají vylepšený díly, dají se koupit díly od Tesly atd., takže je možná DIY oprava.

    (protože ne-DIY stojí podle jinýho zdroje dokonce ne 500, ale 800 dolarů – představ si, že zaplatíš s daní zhruba 20 tisíc za opravu blbý kliky u dveří)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam