• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK:
    1) Elektrickej motor má o několik řádů míň součástek než spalovací motor. V tom máš pravdu.

    Trošku jsi zapomněl, že auto není jen motor, a že ten zbytek auta pořád obsahuje tisíce součástek, a je tam pořád spousta věcí, který se můžou rozbít.

    A třeba zrovna Tesly jsou v tom zbytku spíš nadprůměrně složitý, viz třeba klika u dveří, která se skládá z desítek součástek a stojí asi 20 tisíc.

    2) Ano, jsou malý opravy, který jdou řešit na počkání. Třeba srovnat nakopnutou geometrii. V jiných případech si prostě počkáš na náhradní auto.

    A ano, i spousta zavedených autorizáků je nahovno, a i na to, dostat se na tuhle úroveň, potřebuješ ty lidi roky trénovat. Když to budeš budovat od nuly, bude to obvykle ještě horší.

    Plus teda autorizáky u nás jsou obecně nahovno, aby Tesla uspěla v tomhle směru, musela by mít autorizáky jako BMW v Německu, ne u nás.

    3) Ano, školení přes virtuální realitu je super a šetří peníze, protože nemusíš s tím mechanikem rozebírat auto, a nemusíš ho posílat na školení do fabriky. Pořád to ale nic nezmění na tom, že se to ten mechanik musí naučit, a naučit se opravovat moderní auto JE TĚŽKÝ.

    A už vůbec nic to nezmění na tom, že musíš nastavit procesy, naučit lidi firemní kultuře, vychovat je v ní, zařídit, že budou vědět všechny ty drobný píčoviny, který vědět maj.

    4) Na některý opravy potřebuješ i ten tým sehranejch mechaniků (třeba u Tesly velmi populární výměna elektromotoru nebo one-man job). Ale já především mluvil o týmu celýho servisu jako celku.

    Je úplně jedno, jestli máš servis na auta, hospodu nebo cokoliv jinýho, než si vytvoříš fungující tým, tak to nějakou dobu trvá. Trvá to dokonce i u věcí jako je frančíza mekáče – a to u toho mekáče mají desítky let cizelovaný postupy, na který by se zdálo, že stačí cvičená opice. Přesto máš pobočky McD, který fungujou hůř než jiný, protože to prostě manažer neumí tak dobře uřídit.

    U Tesly bych čekal dost "mekáčovitej" přístup, ale stejně to vybudovat tak, aby byla customer experience na úrovni Mercedesu (což odpovídá ceně, kterou za Teslu platíš) bude vyžadovat spoustu úsilí.

    5) LOL. Na tohle úplně nevím, co říct... Samozřejmě že čekat na místě poruchy nebo nehody 4 hodiny je problém. A za 2 hodiny dojedeš z Valmezu v reálu tak do Pardubic, pokud jedeš s odtahovkou.

    6) Však ony ty neautorizovaný servisy taky miliardy stojej :)

    Samozřejmě, jeden neautorizovanej servis nestojí miliardy. Jeden neautorizovanej servis stojí pár mega za nějakej kutloch, zvedák a další vercajk.

    Ale:
    a) Neautorizovanej servis obvykle nemá customer experience, kterou očekává člověk, kterej si koupil nový auto za 2 miliony. Pokud má, tak už nestojí pár mega, ale pár desítek mega.
    Opravovat Jaguara u týpka v garáži umím taky, a nevadí mi to. Protože jsem za toho Jaguara dal kilo. Kdybych za něj dal 3 miliony, co stál novej, tak by mi to vadilo dost.

    b) Neautorizovanej servis je jen koncová část tý infrastruktury. Nezahrnuje distribuci dílů (tu mu řeší něco jako AutoKelly, což už je obrovskej řetězec s miliardovýma obratama i jen v ČR).

    Nezahrnuje ani předávání informací, postupů atd. – proto taky většinou opravuje jen starší auta, u nichž už jsou dostupný data (diagnostika apod.) v rámci aftermarketu, respektive uniklý.

    c) (navazuje na předchozí)
    Autorizovanej servis nemůže spoléhat na to, že díly objedná v Auto Kelly, protože servisuje i zbrusu nový auta a na ty je Auto Kelly ještě nemá.
    Autorizovanej servis nemůže spoléhat na to, že koupí od Poláka nebo na Alibabovi diagnostiku za dvaciáš, která tak nějak plus mínus umí všechno.
    Autorizovanej servis naopak musí být schopen zařídit třeba svolávací akce.

    Takže ano, tvůj Pepa servisák zvládne opravit 50 aut měsíčně a stačí mu k tomu dílna s jámou nebo zvedákem, skříň nářadí a možná, jestli je hodně profi, vyvažovačka na kola nebo geometrie.

    Autorizovanej servis musí:

    1) Nabídnout customer experience odpovídající renomé značky. V případě Tesly tedy high tech barák, nejspíš nějakou působivou techniku (zobrazení průběhu servisu na tabletu nebo tak). Ale stačilo by prostě hezkej, moderní barák, usměvavá recepční co ti udělá kafe, technik, kterej není od oleje a nemluví jako orangutan.

    Jenom v tuhle chvíli jsi za menší servisní centrum na nižších desítkách milionů za dostatečně velkou budovu.

    2) Dokázat opravit všechno, od běžných závad přes problémy s elektrosoustavou po nehody. To znamená, že zatímco tvůj mechanik dělá jen jednu věc (mechaniku), tady musíš mít všechno, včetně těch specialistů, ke kterým by tě tvůj mechanik poslal. Takže potřebuješ:
    – minimálně dva zvedáky, na servisní centrum odpovídající krajskýmu městu v ČR ale tak 6
    – karosářskou dílnu schopnou výměny dílů karoserie
    – lakovnu
    – v případě EV taky dílnu na práci s bateriema a motorama
    – pneuservis
    – geometrii

    3) Dostat v případě nehody nebo závady auto z místa, kde zdechlo.
    To znamená, že potřebuješ odtahovky a jejich řidiče. Na servis v krajským městě bych počítal minimálně 2.

    4) Moct ti nabídnout náhradní auto.
    Což znamená, že potřebuje ty náhradní auta. Opět na stotisícový město jich potřebuješ třeba 5 minimálně.

    5) V případě EV ještě baterii Superchargerů, u čistě elektrickýho servisu, i když nebude prodávat auta, tak 4-6 stojanů.

    6) Zásobu běžných dílů (kola, gumy, stěrače, ale taky nějaký baterie, elektromotory, kliky, displeje, základní karosařina a skla, světla) a sklad, kde budou umístěný.

    7) V případě, že bude součástí i prodej aut, jakože pokud má Tesla konkurovat tradičním značkám, tak musí bejt, protože tradiční kupec si nekoupí auto přes net, aniž by si ho osahal, ještě pár předváděcích aut, který by neměly být ty samý jako se půjčujou coby náhradní.

    8) Myčku, nějakej plac na detailing, mytí aut zespoda a tak, protože auto samozřejmě musíš zákazníkovi předat čistý.

    9) K tomu samozřejmě nějaký kancly pro lidi, který to budou řídit, lidi, který to všechno budou dělat, lidi, který po nich budou uklízet a podobně.

    10) Abys udržel customer experience, tak musí tohle všechno mít:
    – jednotnou vizáž
    – jednotný postupy a procesy
    – jednotný ceny za úkony

    Pro představu – návod na to, jak udržet Corporate Identity u dealerství Škoda, kterejch jsem kdysi pár překládal, měl tuším něco jako 60 stran a zahrnoval věci jako jak často a jakým saponátem máš mejt vývěsní štít.

    Protože takový věci musíš udělat, pokud chceš zachovat nějakou úroveň, která odpovídá tomu, že prodáváš auta za 2 miliony.

    Když budeš prodávat Dacie, můžeš si dovolit trochu polevit.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: hele me prijde, ze hovno, co se tyka kontextu kam svet smeruje, vis ty.

    1) placas tu neco o tisicich soucastkach nutnejch pro ev a sam nevis, ze ev jich ma o nekolik radu min nez ice

    2) tvrdis jak si das kafe v servisu a pockas na opravu - to se ti nekdy stalo? wtf, co to placas? jako ze ti sviti kontrolka, tak ti ji odblokovali a bylo vyreseno? nebo jezdis do servisu dofouknout gumy?

    kdyz sem byl naposled v autorizovanym, tvrdili mi, ze bez objednani nemam jezdit a ze maj slot nejdriv za mesic. po dlouhym premlouvani me vzali, ze to zkusi udelat do tejdne skrze prescasy. za 3 dny mi volali, ze objednavaj nahradni dil a nevi kdy dorazi. tvuj zavedenej volkswagen/skoda. ohledne poruchy nevedeli vubec nic, krom toho, co jim rekla diagnostika na radovy 10+ let stary octavce - tolik ke skoleni a letum praxe. vraceli se slovy, ze mozna se tim problem vyresi, ale kdo vi

    3) virtualni realita se pro training tezko simulovatelnejch (nebo malo pristupnejch) uz davno pouziva, napr. pri skoleni chirurgu vykazujou daleko lepsi vysledky, nez beznym ucivem/skolenim (nezavisla studie napr. tady https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1422600/)

    4) zadnej sehranej tym pro opravu auta nepotrebujes. jestli si myslis, ze musis desitky let trenovat cloveka, na to, aby tomu druhymu podal sroubovat. moc koukas na formuli 1, kdyz si davas kaficko zatimco ti sehranej tym opravuje za 15 minut auto

    5) neni zadnej problem v tom, ze ti nekdo prijede za 4 hodiny pro auto, i kdyz z valasskyho mezitrici bych rek, ze to bude max 2. kdyz mas nefunkcni ice, taky cekas. kdyz mas funkcni ice, musis do servisu sam a pak se musis dopravit ze servisu. takhle nekde nechas svoje ev, vypadnes taxikem proplacenym pojistenim a kdyz prijede zasahovka, odemknes na dalku. usetris nekolik hodin.

    6) ty tvy miliíardy na vybudovani infrastruktury a handling desetitisicu soucastek by znamenali, ze by neexistovali neautorizovany servisy. nechapu, ze muj servisak zvlada 50 aut mesicne uplne sam, at tam prijedes s (temer) cimkoliv co neni chyba v elektrice/elektronice.

    ty se se snazis vypadat chytrej jak radio, ale zapominas na to, ze ty bubliny co si vymeslis sou vsichni na dva kliky schopny overit. prober se uz konecne z ty diskoteky a uz s tim svym devatenactym stoletim nekam zalez, fakt nemam silu ti vyvracet ty tvy vsevedouci moudra
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Můžou opravovat i velkou část věcí na EV. Pokud nehrabeš do motoru nebo baterky, tak se Enyaq zas tak neliší od Kodiaqu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PEPAZZ: Každej větší dealer Škoda/VW by měl mít tuším do konce příštího roku technika certifikovanýho na rozebírání baterky.

    Tohle není problém.

    Problém je, že když nemáš ten servis, tak ho musíš vybudovat. Tady SHEFIK: si představuje, že prostě Elon pískne a postaví stovky servisů, do každýho dá dva týpky co dovezou auto přes celou republiku a všechno bude bambůča.

    Jenomže ono vozit auto přes celou ČR není úplně komfortní zákaznická péče, a když máš třeba jen v blbým Česku postavit aspoň 10 servisních míst, sehnat do všech lidi, vytrénovat je, zapracovat je, vytvořit na všechno procesy atd., tak to prostě neuděláš za rok, a můžeš mít problém to udělat za 5 let.
    KEB
    KEB --- ---
    PEPAZZ: ten neviditelný plamen je nebo není prdel?

    Btw proč by se stáří servisaci měli přeškolovat na bev? Celá tahle generace pohodlne dožije na opravách spalováku.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ještě trochu míň konfrontačně:

    Ty máš ve spoustě věcí pravdu, ale díváš se na to pohledem jako by to byl software nebo levnej, zahoditelnej gadget, kterej se dá prodávat v supermarketu.

    Auto je pro většinu lidí nejdražší movitá věc, kterou si kdy koupí, a musí vydržet typicky 20+ let (že ho první majitel má třeba 5 let je jedno, protože i on je závislej na dlouhý trvanlivosti – protože to auto potřebuje taky ještě prodat).

    Proto u aut hraje obrovskou roli poprodejní servis, ať už z hlediska oprav nebo čehokoliv dalšího. A čím dražší značka, tím víc. Tesla má nakročeno nikoliv na to, být dominantní světovou automobilkou, ale na to, být velmi schopným konkurentem pro BMW nebo Mercedes.

    Na to bude potřebovat úplně jinou úroveň služeb, servisu a spolehlivosti než má teď.

    Takhle může konkurovat tak leda Jaguaru.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    DZODZO:
    SHEFIK:
    Je to tak stejne tomu neutečou. Kazdopadne neni jen o strachu ale i tom ze abys na ev mohl makat musis projit dost skolenima ktery asi nebudou uplne snadný. Udajne kdyz jim dovezou enyaqa s poskozenou baterkou tak to auto odstavujou a ceka se na specialni jednotku z nemecka ktera na tom prijede makat skoro ve skafandrech ;). Největší strach maj z roho neviditelnyho plamene kterej nad poskozenou baterkou muze bejt.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ABS: Já bych to upravil.

    Pokud si někdo užívá tech gadgety, bude z Tesly nadšenej.

    Velká část lidí, který si užívají auta, bude Teslu z řady důvodů nenávidět – právě proto, že v mnoha věcech je udělaná úplně jinak, než milovníci aut chtějí a jsou zvyklí.

    Cílovka Tesly jsou typicky lidi, kteří by si jinak drahý auto prostě nekoupili. Šli by si koupit nějakou Toyotu za třetinovou cenu, protože to splní jejich požadavky, ale když viděli elektrický auto který je víc gadget než auto, tak je to nadchlo.

    KEB: Přesně jak říkáš. Až dojdou geeci a bude potřeba přesvědčit týpka, kterej se dodnes těžko smiřuje s tím, že jeho Superb už nemá atmosférickej šestiválec, nebo borce, kterej si odmítl koupit Jaguar nebo Alfu, protože nevěří jejich servisu, tak bude Tesla úplně někde jinde.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Já si vás všechny nepamatuju, vím, že mi někdo odpovídal, a výsledek byl, že reálně ví vlastně o autech a jejich provozování úplný hovno a proto si to představuje jak hurvínek válku.

    Tos byl ty?
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: nemam dal sil, sorry :) a ano, uz si se pokousel jednou snizit vahu mych prispevku otazkami na vlastnictvi aut a uz jsem ti odpovidal.

    Napisem si za par let.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Mmm treska... teraz musim do teska
    ABS
    ABS --- ---
    DZODZO: moje praktická zkušenost, mám kolem sebe více vlastníků/uživatelů Tesla
    Všichni jsou nadšení a jiné auto by nechtěli s asi výjimkou Porsche.
    Skoro nikdo z nich ale s kvalitou výrobku spokojen není. Zároveň každý další rok je např model 3 o řádný kus lepší. Škoda že nejsou na stejné úrovni vyrábět i model Y.
    Ve zkratce asi takto: Pokud si někdo užívá auta bude z tresky nadšen. Pokud někdo hledá jen a pouze dopravní prostředek asi jsou lepší varianty.
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: to je to co bobash říká celou dobu. Tesla geekum to nevadí, ti považují izolepu za cool inovaci a mrtě věci prominou, protože Tesla. Až tenhle trh saturuje, tak narazí na ty, kterým tohle cool neprijde.

    Jsem si představil jak sedím na kapotě auta za dvě mega a čekám u Ostravy na odtahovku z valmezu :-D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: tak to asi servis nebol zahrnuty do pruzkumu spokojnosti, inak si to neviem vysvetlit

    Tesla Dominates Consumer Reports' Most Satisfying Cars Report
    https://insideevs.com/news/548005/tesla-most-satisfying-consumer-reports/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Samozřejmě, Tesla může spoustu věcí udělat efektivnějc než jiní.

    Může díky tomu, že má úzkou nabídku aut, téměř eliminovat showroomy, protože na nich není skoro co ukazovat (nepotřebuješ mít na showroomu v okresním městě 20 různejch BMW na předvedení), a díky úzký nabídce nepotřebuje mít takový zásoby skladovejch aut – nemusí to vypadat jako u dealera VW/Škoda/Seat/Audi, kterej má obvykle skladem třeba 500 aut.

    Může i nějak zefektivnit vyzvednutí porouchanýho auta a dovezení novýho, ale to už nevymyslí o moc líp, než se to děje teď. I teď tě prostě smluví odtahovka, která je nejblíž, doveze k dealerovi a tam ti dají náhradní auto. V případě, že budou vozit náhradní auta na místo, což se taky dělá, se to pro zákazníka zrychlí, ale zase bude muset čekat, než přijede odtahovka od dealera. A u toho dealera bude muset bejt to náhradní auto...

    Zatím je track record Tesly takovej, že i se svým tolerantním až fanatickým zákaznictvem a omezeným počtem servisních míst má v automotive jednu z nejhorších, ne-li úplně nejhorší pověst co do zákaznickýho servisu, a pravidelně se umísťuje na absolutním chvostu žebříčků spolehlivosti.

    Což je problém, pokud má přebrat zákazníky BMW, Mercedesu nebo VW (nebo třeba Fordu), zvlášť když ty ostatní značky budou nabízet auto s podobnýma schopnostma jako Tesla (což už nabízejí).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ne, ty nechápeš business development v oborech, který zahrnujou fyzický produkty, zejména pak fyzický produkty složený z přibližně dvou tun kovů a plastů a obsahující tisíce součástek.

    Už jsem se možná ptal, ale jaká že je tvoje zkušenost s automotive? Aktivní je jasný že žádná, ale aspoň pasivní? Máš třeba auto? Jezdíš s ním do servisu? Byl jsi aspoň někdy u prodejce aut a víš, jak to funguje?

    Ve zkratce, proč blábolíš úplnej bullshit:

    – Školení přes virtuální realitu pořád znamená, že ty lidi musí někdo zaškolit. A i po tom školení je někdo musí reálně zapracovat, ten tým se musí sehrát atd., nepostavíš funkční tým tak, že pustíš lidem virtuální tutorial.
    – "Dva lidi schopný pro Teslu dojet a nabídnout záložní auto" ti bude při objemu prodejů a tím i servisu, v jakým se pohybujou normální automobilky, stačilo tak na dealerství v okresním městě.
    – A i kdybys tam těch lidí s náhradníma autama a odtahovkama měl 50, což by ti tak možná pokrylo Česko, tak pojedou ze zkurvenýho Valmezu.

    Víš, proč lidi chtějí auta od automobilek se servisní sítí? Protože nemusej čekat, až k nim za 4 hodiny přijede vocas z Valmezu.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: nezlob se, ale ty naprosto nechapes business development, nebo startup sferu. Proto porad opakujes ty zkostnately nazory a proto nebudes mit nikdy rad teslu :)

    Vsechny problemy na svete maj reseni a prekvapive nejen jedno. Ty tvy desitky miliard investic a skoleni muzes shodit ze stolu jednoduchym modelem - skoleni pres virtualni realitu, sklad/servis nekde na optimalizovany trase vsech tvejch vlastniku (v cr treba valassky mezirici) a dva schopny lidi pro teslu dojet a nabidnout zalozni auto. Tim nabidnes zakaznikovi pridanou hodnotu - uz nikdy nebude muset nikdy resit jezdeni do servisu. Zaroven redukujes naklady, potrebu mit 150 vyskolenejch techniku na 150ti mistech atd.

    Navic pri remote diagnoze muzes vetsinu veci pripravit dopredu, cimz zkratis cas opravy ke spokojenosti zakaznika.

    Ale klidne si zustan v 19. stoleti, jezdi na diagnozu do servisu, dej si tam kafe, zpatky jed tramvaji a pak si jed pri trose stesti za tejden, kdyz stihnou objednat dily pro fakturu a auto tramvaji zase zpatky
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Já věřím tomu, že bude Ioniq 5 skvělej – jen jsem zvědav na tu spotřebu, udělat elektromobil hranatej je pozoruhodný rozhodnutí. V tomhle by mě spíš lákala EV6.

    Q4 e-tron je krám, o tom žádná. Resp. není to krám, ale prostě platíš za kroužky.

    Na druhou stranu Enyaq má dost výhodu ve vnitřním prostoru. A jsem zvědavej, jestli bude mít Ioniq podobně pitomej infotainment a virtuální kokpit jako Tucson, tím jezdím teď a docela mě pár věcma vytáčí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PEPAZZ: Na EV potřebuješ v každým dealerství minimálně jednoho technika s certifikací na vysokonapěťový rozvody (u nás je to nějakej paragraf, teď nevím číslo), protože na velkou část pohonnýho ústrojí nesmí normální mechanik ani sáhnout.

    Na ten zbytek už stačí přeškolit normální mechaniky.

    Ale když se vrátíme k tý Tesle, tak problém je, že když ty techniky nemáš, tak je strašně těžký je sehnat – zvlášť ty dobrý. Leda bys je brutálně přeplatil, ale to zase bude stát ještě víc peněz.

    A furt budeš mít v prvních letech míň kvalitní služby než zavedená konkurence, protože prostě tým co existuje už 50 let funguje jinak než ten co vzniknul předevčírem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ano, servisní a prodejní síť (ano, Tesla to má jinak, ale k tomu se vrátím) je obvykle větší vstupní bariérou na nějakej trh než samotná schopnost ty auta vyrobit.

    Samozřejmě tedy pokud chceš poskytovat konkurenceschopný služby. Můžeš bejt Jaguar, kterej měl donedávna v ČR jedinej servis, nebo Cadillac, kterej nemá pořádně žádnej. Nebo Alfa, která jich má několik, ale všechny stojej za hovno.

    Abys dokázal konkurovat servisní síti a službám třeba toho BMW, tak se potřebuješ vyrovnat očekávání zákazníka BMW – což je to, že v každým větším městě (v EU třeba od 100 000 vejš) najde místo, kde když má problém se svým BMW, tak tam může dojet (nebo se nechat odtáhnout), oni ti uvařej kafe, opravěj auto, případně ti zatím půjčej jiný auto a prostě zaříděj, že můžeš dál fungovat.

    Tohle Tesla nemá a buď to pro ní bude i nadále zásadní konkurenční nevýhoda, protože si ti lidi koupěj Mach E nebo iX prostě proto, že chtějí ten servis, nebo to bude muset udělat.

    A udělat to znamená GIGANTICKOU investici.

    Třeba BMW má 4 400 dealerství, Ford má 10 000 dealerství.

    Na každý potřebuješ barák, mechaniky, techniky, ale taky sekretářky, manažery, díly.

    A tohle prostě neuděláš za rok nebo za dva, i kdybys měl v prdeli tiskárnu na peníze. A když jí nemáš, což Tesla v kontrastu se svojí tržní kapitalizací až tak nemá, tak ti vybudovat kvalitní servisní síť může trvat klidně 10 let.

    Už jenom proto, že to ty lidi musíš NAUČIT. Firemní kultura se ti nevybuduje přes noc.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam