• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Tak já třeba brzdu moc nepoužívám, proto se ptám. Ano odhaduju to na podobná čísla 2-3kW není nějaká velká energie. Tedy musel by jsi jet hodinu, aby ji jim předat tohle teplo. Běžnej malej elektromobil na štestí nežere 20-30kW, ale asi polovinu. Tedy dvojnásobná doba.
    No a teď protože předpokládám že v létě bude opačný problém, takže baterie nebudou nijak izolované, ten výkon bude potřeba fakt rapidní.

    Právě proto předpokládám, že to tak easy nebude.

    JYRKA: No a taky se koukni, kde ty auta parkují. Většinou pomalu ve vyhřívaných garážích. Druhá věc pokud to nemá nějakou kvalitní bezpečnostní kontrolu, tak jim je to šumák, protože to nejdéle za 2 roky pošlou dál.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Ano, všechny moderní elektromobily mají nějaký thermal management. Nějaký starý krám jako třeba první Leaf ho možná nemá, ale takových aut stejně bylo pár...

    Ad jak rychle to topí – no, jednak tu máme ztráty v baterce, který jdou do jejího ohřívání. Ty nejsou úplně malý, třeba 10% – i když pojedeš relativně pomalu, tak 20-30 kW používáš docela běžně. Plus máš ztráty při brzdění, což je taky teplo. Takže když budu hodně střílet od boku, tak i v městským provozu třeba 2-3 kW.

    2-3 kW je strašně moc tepla, to je normální přímotop do bytu puštěnej naplno.

    Plus tam máš, kdyby to nestačilo, ještě vytápění toho auta – nejen vyhřívání baterky, ale i vytápění kabiny, která je přímo nad tou baterkou. EV mívají topení o vyšších jednotkách kilowatt, protože potřebujou relativně rychle zahřát posádku.

    Vyhřátou kabinu máš odhadem tak za 10 minut – což znamená, že ta baterka na tom bude podobně.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    CUKI: Nastesti jsou hlavni odbytiste elektromobilu, napriklad Norsko nebo Nizozemi, v tropech.
    Diky tomu se da utajit, ze v zime elektromobily proste jezdit nemuzou.
    Muze za to Soros a Kalousek.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: Sdělení je ok, ale nají to tak všechny auta? Jak je to řešeno? Kolik té energie to nato musí spotřebovat? Kolik ta baterie vydává tepla? Tedy asi tepelný ztrátový výkon účinnosti? Očekával bych to jako docela standardní informaci, o které se ale nemluví. A jen tak se to nedozvíš.
    Já jako nemajitel elektromobilu, si to představit neumím. jak moc to hřeje. Při běžné jízdě žádné velké výkony nepředpokládám.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Co je tak komplikovanýho na sdělení, že součástí řízení teploty u baterie je i vyhřívání?

    Nevím, jak dlouho bude trvat zahřát baterku z -20 na +20, asi to nebude za pět minut, a nabíjet hned po vyjetí nebude ideální, ale rozhodně nebudeš stát na nabíječce hodinu, aniž nebudeš muset hodinu jezdit po městě.

    Ono kdyby tomu autu trvalo hodinu, než se zahřeje, tak v něm taky zmrzneš, že...

    Klidně ti to můžu příští tejden vyzkoušet, zkusím vybít Ioniqa a nabít ho.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: V produkci nejsou, jsou ve vývoji a nikdo neví kdy budou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Slyšel jsi někdy o tom, že i v horách bývají města? Jestli ne, zajeď si třeba do Špindlu nebo do Pece (nebo kamkoliv do Alp). Možná tě to překvapí, ale mají tam i ulice...
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Hoďte na něj síť
    CUKI
    CUKI --- ---
    HERR_FLICK: Ale kolik bylo těch co nalítaly jen zlomek?
    Jasně v ideálních podmínkách to třeba není problém, ale stačí strašně málo aby ta životnost byla řádově nižší.
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    CUKI: pokud první Tesla S nalítá 400tkm s baterií, co si furt drží 90% kapacity, a potřebuje výměnu max pár článků, a teda v 600tkm výměnu za novou, tak je to stejný, jako když máš Mercedes S class s V12 a meníš v 500tkm motor za novej
    nebo dá ti ňákej výrobce záruku 1milion kilometrů na motor?
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    CUKI: v - 25C mi zamrzla nafta
    v - 20C se mi neotočil startér
    x krát nedostatečně silná baterie pro start
    běžněj život sazometníka v zimě)
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: A kolik těch aut ten milion s tou baterií už dalo? naopak třeba Tesla i ve svém inzerovaném top příkladu měla v autě už třetí baterii za mnohem méně km...
    Taky jsou auta co maj nájezd snad 5M km, ale běžné to zdaleka není.

    Až mi dá někdo záruku na baterii na 1M km bez jakýchkoliv výhrad a vytáček, tak pak to bude jiná.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    "nenávratně likviduješ" je výrok o ničem, když jsou v produkci baterky co vydrží milion mil
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: A co s tím ta BMS asi tak udělá? Pravděpodobně ti pouze nedovolí dobíjení pod cca 5°C, v lepším případě na program na studené dobíjení, ale než to rozjede může to trvat klidně hodinku mizivým proudem. Případně to musí nějak externě ohřát-dodat další energii. Tedy musí tam být patrně nějaký topný kabel, ten tam asi moc aut nemá, že?

    A běžným provozem třeba v obci kde jedeš max 50Km/h (spíše mnohem méně) jak dlouho by jsi musel jezdit aby se ta baterie ohřála o cca 25°C?

    Jako dobiješ ji o tom není sporu, ale taky ji nevratně likviduješ.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: NL pres den 100, pres noc 120. A moc to tu lidi neprekracujou, protoze se to hlida automaticky a na mnoha mistech, takze dostat pokutu neni tezky a jsou mastny.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CUKI: a preto maju elektromobily BMS aby si udrzovali stav baterie, ako sme ti tu uz viaceri napisali
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: Tak pokud mají v elektro automotive stejný přístup jako ty, tak se asi něčeho použitelného nikdy nedočkáme :-D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: Koukam, ze stale neumis cist :)))

    "Tedy jinak popojedu o pár ulic domů (na nabíječku) je -20°C baterka je naprosto vymlácená."

    kde maju v horach ulice prosim ta
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Samozřejmě že je to špičková hodnota. Proto jsem tam psal "až". A zastavení volnýho pádu je docela trefnej ekvivalent, brzdění z 250 na 100 na dálnici je tomu dost podobný.

    A jinak samozřejmě i při normální jízdě se toho narekuperuje hodně, i rozumnej řidič ve spoustě situací brzdí – a ten Taycan řeší cca 90% brzdění rekuperací (brzdy přijdou na řadu víceméně při zastavování a hodně ostrým brzdění).
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: 285 kW? To je pouze špičková hodnota. Ostatně jinak by šlo patrně o zastavení volného pádu :-D¨Při normální jízdě rozumného řidiče by jsi neměl rekuperovat de facto nic.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Zahřívá se při nabíjení i vybíjení, pokud vím. A nezahřívá se úplně málo, i když taky asi bude záviset na stylu jízdy.

    Ale třeba ten Taycan umí rekuperovat až 285 kW, z toho znamená i relativně skromné procento ztrát fakt hodně tepla :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam