• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    "nenávratně likviduješ" je výrok o ničem, když jsou v produkci baterky co vydrží milion mil
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: A co s tím ta BMS asi tak udělá? Pravděpodobně ti pouze nedovolí dobíjení pod cca 5°C, v lepším případě na program na studené dobíjení, ale než to rozjede může to trvat klidně hodinku mizivým proudem. Případně to musí nějak externě ohřát-dodat další energii. Tedy musí tam být patrně nějaký topný kabel, ten tam asi moc aut nemá, že?

    A běžným provozem třeba v obci kde jedeš max 50Km/h (spíše mnohem méně) jak dlouho by jsi musel jezdit aby se ta baterie ohřála o cca 25°C?

    Jako dobiješ ji o tom není sporu, ale taky ji nevratně likviduješ.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: NL pres den 100, pres noc 120. A moc to tu lidi neprekracujou, protoze se to hlida automaticky a na mnoha mistech, takze dostat pokutu neni tezky a jsou mastny.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CUKI: a preto maju elektromobily BMS aby si udrzovali stav baterie, ako sme ti tu uz viaceri napisali
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: Tak pokud mají v elektro automotive stejný přístup jako ty, tak se asi něčeho použitelného nikdy nedočkáme :-D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: Koukam, ze stale neumis cist :)))

    "Tedy jinak popojedu o pár ulic domů (na nabíječku) je -20°C baterka je naprosto vymlácená."

    kde maju v horach ulice prosim ta
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Samozřejmě že je to špičková hodnota. Proto jsem tam psal "až". A zastavení volnýho pádu je docela trefnej ekvivalent, brzdění z 250 na 100 na dálnici je tomu dost podobný.

    A jinak samozřejmě i při normální jízdě se toho narekuperuje hodně, i rozumnej řidič ve spoustě situací brzdí – a ten Taycan řeší cca 90% brzdění rekuperací (brzdy přijdou na řadu víceméně při zastavování a hodně ostrým brzdění).
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: 285 kW? To je pouze špičková hodnota. Ostatně jinak by šlo patrně o zastavení volného pádu :-D¨Při normální jízdě rozumného řidiče by jsi neměl rekuperovat de facto nic.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Zahřívá se při nabíjení i vybíjení, pokud vím. A nezahřívá se úplně málo, i když taky asi bude záviset na stylu jízdy.

    Ale třeba ten Taycan umí rekuperovat až 285 kW, z toho znamená i relativně skromné procento ztrát fakt hodně tepla :)
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: uchladit myslíš při nabíjení? Při provozu už by tolik tepla vydávat neměla. Tedy ani při běžném provozu nebude jednoduché ji v nějaké krátké době v provozu přirozenou cestou ohřát.
    Což krom jiného mě tak napadá vylučuje možnost rekuperace. Což nepřináší jenom ztráty, ale i problém s bržděním...

    BOBASH: Pochopil jsem že se bavíme o tom ultrarychlém nabíjení. Nabít samo jde.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Já taky neříkám, že se dá obejít. Ale není problém tu baterku na těch 100% nabít. Jen se musí pomalu.

    Ad teplota baterky – no ono je většinou problém spíš jí uchladit než ohřát. Ale ano, umí být i vyhřívaný:

    The battery: Sophisticated thermal management, 800-volt system voltage
    https://newsroom.porsche.com/en_AU/products/taycan/battery-18557.html

    Nicméně když jí vybiješ úplně, tak je to blbý. Řešení je neodstavovat v zimě nenabitý auto, ale aspoň trochu ho nabít.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: To pomalý nabíjení z 80%-100% se nedá nějak obejít. Protože přecházíš s konstantního proudu na konstantní napětí a pak řízneš napětí a jdeš do floatu. Dost pochybuji že by se dala nějaká lithiová baterie nabít výrazně jinak.

    BOBASH: Takže se ohřívá baterie jen přirozeným provozem? Ten tedy musí být v teple a v zimě dosti odlišný.
    Nebo prostě obětuješ část kapacity na nějaký přímí ohřev? Ono ohřát baterii, třeba z těch -20 na 5°C je slušná spotřeba. Navíc jak jsem psal na počátku, pokud máš vymlácenou baterii, tak ti nic nepomůže. Tedy pokud tam je nějaký elektrický ohřev, tak se musí spustit nejprve ten a pak až rozjet baterii. Což je dost zdlouhavý proces, který sám o sobě baterii taky na životě nepřidá (prudká změna teploty).

    BOBASH: 'It's Not a Bug, It's a Feature! :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: V tom případě je EQC mrdka. Z čehož jsem ho teda podezříval od začátku.

    28 kWh ve městě je na takhle poměrně malý auto naprosto nesmyslně moc. Enyaq jezdí pod 20 kWh/100 km.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: I při pomalým nabíjení? To je divný, všichni tvrděj, že nad 80% je to problém akorát při velký rychlosti nabíjení – proto rychlonabíječky zpomalujou. A proto taky nemá smysl třeba na Ionity nabíjet nad 80%, protože na Ionity platíš za rychlost a když to na konci nabíjí 40 kW, tak je to poněkud nahovno.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Tvůj odhad je docela správnej.

    Elektromobil má skutečně menší závislost spotřeby na stylu jízdy, o to zásadnější je ale závislost na rychlosti.

    Jak už jsem zmiňoval s tím Taycanem, když jsem s ním jel fakt ostře, tak spotřeba stoupla z něco přes 20 kWh na 31 kWh. Což je na jednu stranu hodně, na druhou stranu, kdybych takovýmhle tempem jel s benzínovou Panamerou Turbo, která po dálnici bude žrát 10, tak bude na těch okreskách žrát 40+, možná spíš 50+.

    Stejně tak Enyaqy mi žraly při svižný okreskový jízdě (i když samozřejmě zdaleka ne takový jako s tím Porsche) stoupla spotřeba třeba z 23 na 25-26 kWh.

    Co je u elektra víceméně naopak proti ICE je, že ve městě žerou téměř všechny míň než mimo město nebo na dálnici. Opakovaná akcelerace a brzdění nevadí, protože se to zrekuperuje. Vadí rychlost.

    Rychlost pak vadí různě v závislosti na tom, co je to za auto – Taycan nebo e-tron GT umí jezdit 160 km/h za nějakých 25-26 kWh/100 km, takže s nima jako zatím asi s jedinýma EV má smysl jezdit delší trasy rychle.

    Enyaq nebo něco podobnýho jde při 160 km/h nad 30 kWh, což ti srazí dojezd někam na 200-250 km a protože neumí rychlý dobíjení (maximum má 125 kW), tak ve výsledku při těch 160 km/h dojedeš do cíle pozdějc než při 130 km/h. e-tron GT je placatej a aerodynamickej a má 800V architekturu a tedy 270 kW nabíjení, takže dává smysl jet kilošede a každejch 300 km nabít.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    BOBASH: EQC má podle testu fdrive ve městě 27,92 kWh/100 km. V zimě je těch 32 kWh naprosto reálných i když nejedeš 160+.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    BOBASH: Mergl appka Tě upozorňuje sama že nemáš nabíjet víc jak 80 %. Stejně tak u Škody a u Enyaqu tvrdí že v prvních 50 tisících kilometrech spadne kapacita baterií o 6 %, dále pak 1 % každých 50k
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Baterie v autě má termomanagement, řídí si teplotu podle potřeby.

    Obecně je ale nabíjet studený auto blbost, protože to tu baterku nestihne ohřát. Je lepší aspoň pár desítek kilometrů ujet a nabíjet až potom, to už se baterie zahřeje na provozní teplotu.

    A ještě je u moderních elektromobilů dobrý zadat si nabíječku do navigace – když auto ví, že se bude nabíjet, tak si připraví baterku na optimální teplotu atd., aby bylo nabíjení co nejrychlejší.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Koukám, že pro tebe je cokoliv, co se ti nehodí "edge case".

    Zkus tohle vysvětlit třeba někde v horách...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: Ta spotřeba je naprosto šílená, pokud to nebylo 160 km/h po dálnici.

    Pro představu, mě tolik žral Taycan Turbo když jsem jel rychle po okreskách – a když píšu rychle, tak myslím "rychle na poměry motoristického novináře", což je pro normálního člověka poměrně daleko za hranicí psychopata.

    Normální i poměrně velkej elektromobil (třeba Enyaq) má běžně 22-24 kWh i na trase tvořený z velký části dálnicema.

    Tohle je třeba cesta do Varšavy a zpátky, víceméně všude povolenou maximální rychlostí:

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam