• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: uchladit myslíš při nabíjení? Při provozu už by tolik tepla vydávat neměla. Tedy ani při běžném provozu nebude jednoduché ji v nějaké krátké době v provozu přirozenou cestou ohřát.
    Což krom jiného mě tak napadá vylučuje možnost rekuperace. Což nepřináší jenom ztráty, ale i problém s bržděním...

    BOBASH: Pochopil jsem že se bavíme o tom ultrarychlém nabíjení. Nabít samo jde.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Já taky neříkám, že se dá obejít. Ale není problém tu baterku na těch 100% nabít. Jen se musí pomalu.

    Ad teplota baterky – no ono je většinou problém spíš jí uchladit než ohřát. Ale ano, umí být i vyhřívaný:

    The battery: Sophisticated thermal management, 800-volt system voltage
    https://newsroom.porsche.com/en_AU/products/taycan/battery-18557.html

    Nicméně když jí vybiješ úplně, tak je to blbý. Řešení je neodstavovat v zimě nenabitý auto, ale aspoň trochu ho nabít.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: To pomalý nabíjení z 80%-100% se nedá nějak obejít. Protože přecházíš s konstantního proudu na konstantní napětí a pak řízneš napětí a jdeš do floatu. Dost pochybuji že by se dala nějaká lithiová baterie nabít výrazně jinak.

    BOBASH: Takže se ohřívá baterie jen přirozeným provozem? Ten tedy musí být v teple a v zimě dosti odlišný.
    Nebo prostě obětuješ část kapacity na nějaký přímí ohřev? Ono ohřát baterii, třeba z těch -20 na 5°C je slušná spotřeba. Navíc jak jsem psal na počátku, pokud máš vymlácenou baterii, tak ti nic nepomůže. Tedy pokud tam je nějaký elektrický ohřev, tak se musí spustit nejprve ten a pak až rozjet baterii. Což je dost zdlouhavý proces, který sám o sobě baterii taky na životě nepřidá (prudká změna teploty).

    BOBASH: 'It's Not a Bug, It's a Feature! :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: V tom případě je EQC mrdka. Z čehož jsem ho teda podezříval od začátku.

    28 kWh ve městě je na takhle poměrně malý auto naprosto nesmyslně moc. Enyaq jezdí pod 20 kWh/100 km.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: I při pomalým nabíjení? To je divný, všichni tvrděj, že nad 80% je to problém akorát při velký rychlosti nabíjení – proto rychlonabíječky zpomalujou. A proto taky nemá smysl třeba na Ionity nabíjet nad 80%, protože na Ionity platíš za rychlost a když to na konci nabíjí 40 kW, tak je to poněkud nahovno.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Tvůj odhad je docela správnej.

    Elektromobil má skutečně menší závislost spotřeby na stylu jízdy, o to zásadnější je ale závislost na rychlosti.

    Jak už jsem zmiňoval s tím Taycanem, když jsem s ním jel fakt ostře, tak spotřeba stoupla z něco přes 20 kWh na 31 kWh. Což je na jednu stranu hodně, na druhou stranu, kdybych takovýmhle tempem jel s benzínovou Panamerou Turbo, která po dálnici bude žrát 10, tak bude na těch okreskách žrát 40+, možná spíš 50+.

    Stejně tak Enyaqy mi žraly při svižný okreskový jízdě (i když samozřejmě zdaleka ne takový jako s tím Porsche) stoupla spotřeba třeba z 23 na 25-26 kWh.

    Co je u elektra víceméně naopak proti ICE je, že ve městě žerou téměř všechny míň než mimo město nebo na dálnici. Opakovaná akcelerace a brzdění nevadí, protože se to zrekuperuje. Vadí rychlost.

    Rychlost pak vadí různě v závislosti na tom, co je to za auto – Taycan nebo e-tron GT umí jezdit 160 km/h za nějakých 25-26 kWh/100 km, takže s nima jako zatím asi s jedinýma EV má smysl jezdit delší trasy rychle.

    Enyaq nebo něco podobnýho jde při 160 km/h nad 30 kWh, což ti srazí dojezd někam na 200-250 km a protože neumí rychlý dobíjení (maximum má 125 kW), tak ve výsledku při těch 160 km/h dojedeš do cíle pozdějc než při 130 km/h. e-tron GT je placatej a aerodynamickej a má 800V architekturu a tedy 270 kW nabíjení, takže dává smysl jet kilošede a každejch 300 km nabít.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    BOBASH: EQC má podle testu fdrive ve městě 27,92 kWh/100 km. V zimě je těch 32 kWh naprosto reálných i když nejedeš 160+.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    BOBASH: Mergl appka Tě upozorňuje sama že nemáš nabíjet víc jak 80 %. Stejně tak u Škody a u Enyaqu tvrdí že v prvních 50 tisících kilometrech spadne kapacita baterií o 6 %, dále pak 1 % každých 50k
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Baterie v autě má termomanagement, řídí si teplotu podle potřeby.

    Obecně je ale nabíjet studený auto blbost, protože to tu baterku nestihne ohřát. Je lepší aspoň pár desítek kilometrů ujet a nabíjet až potom, to už se baterie zahřeje na provozní teplotu.

    A ještě je u moderních elektromobilů dobrý zadat si nabíječku do navigace – když auto ví, že se bude nabíjet, tak si připraví baterku na optimální teplotu atd., aby bylo nabíjení co nejrychlejší.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Koukám, že pro tebe je cokoliv, co se ti nehodí "edge case".

    Zkus tohle vysvětlit třeba někde v horách...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: Ta spotřeba je naprosto šílená, pokud to nebylo 160 km/h po dálnici.

    Pro představu, mě tolik žral Taycan Turbo když jsem jel rychle po okreskách – a když píšu rychle, tak myslím "rychle na poměry motoristického novináře", což je pro normálního člověka poměrně daleko za hranicí psychopata.

    Normální i poměrně velkej elektromobil (třeba Enyaq) má běžně 22-24 kWh i na trase tvořený z velký části dálnicema.

    Tohle je třeba cesta do Varšavy a zpátky, víceméně všude povolenou maximální rychlostí:

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: Nemusíš jezdit 10 - 80 %. Do 80 % se nabíjí jen na ultrarychlých nabíječkách. Na 50 kW můžeš nabíjet do 100% úplně v pohodě. To teda můžeš i na Ionity, akorát je to zbytečný.

    V zimě, dešti a protivětru je to v pohodě, akorát s většinou elektromobilů nedává smysl jezdit přes 130 km/h. Což ale většině lidí nevadí, protože většina lidí jede i po dálnici těch 130 – a to mluvím o ČR, ve zbytku Evropy (mimo Německa) mi fakt nepřijde, že by bylo normální jezdit 180...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Hlavně sem ale jdu s tímhle vtipným grafem:
    https://twitter.com/SawyerMerritt/status/1466789120559226883
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    FORTRESS: To není o dojezdu ale o spotřebě, resp. o tom, že Mercedes uvádí 15,7-15,8 kWh/100km a tohle je dvojnásobek…

    Leda mne napadá, že je to ten typ závodníka, co je schopný i při poppojíždění v koloně poskočit 50 metrů 100 km/h rychlostí a pak dupnout na brzdu - takže průměrná rychlost sice 37 km/h, ale rekuperace nulová…
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    CUKI: Hele za mě těch, ALE je u tý elektromobility moc : Musíš jezdit mezi 10-80 % baterie, nesmíš rychle, v zimě, v dešti, v protivětru etc. Asi když jezdíš předvídavě a rekuperuješ v rámci toho jednopedálovýho režimu tak dosáhneš deklarovanejch hodnot. Zase, ale nechci někomu kdo dal za posledních 5 let 7 milionů za mercedes říkat že dělá něco blbě. Jen se mi zdá ta early adopter fee neúměrná tomu jakou technologii dostane.
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: Tam píšou přesně to co jsem zde již zmínil dole pod tebou.
    +5°C a v mrazech extrémně malé proudy. 0,02C


    FORTRESS:
    Mě by docela zajímalo jak je na tom elektromobil obecně s rozptylem dojezdu vlivem způsobu jízdy. Tedy abychom to zjednodušili při stejné průměrné rychlosti se dá jezdit velmi různě. U spalováku ten rozdíl může být klidně i násobek. Tady bych očekával vliv rekuperace (ok účinnost nic moc) a hlavně menší setrvačnost motoru. Tedy menší použití brzdy. Ten rozdíl mezi lehkou nohou a pirátem silnic nebude tak velký, ne?
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    CUKI: Má k těm dvoum elektromobilům ekologicky ještě asi tři spalováky a spotřeba ho netrápí. Říkal že si na dojezd zvyknul.
    CUKI
    CUKI --- ---
    FORTRESS: Ta spotřeba je tedy dost divoká :-)
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Kámoš si koupil EQA - celkem pěknou APPku má ten mercedes kde se toho dá hodně zjistit a nastavit (Světla, alarm, vytápění, nastavení navigace, tlak v pneu, servis, stav vozidla)

    Jeho EQC stats
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam