• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    CUKI: pokud první Tesla S nalítá 400tkm s baterií, co si furt drží 90% kapacity, a potřebuje výměnu max pár článků, a teda v 600tkm výměnu za novou, tak je to stejný, jako když máš Mercedes S class s V12 a meníš v 500tkm motor za novej
    nebo dá ti ňákej výrobce záruku 1milion kilometrů na motor?
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    CUKI: v - 25C mi zamrzla nafta
    v - 20C se mi neotočil startér
    x krát nedostatečně silná baterie pro start
    běžněj život sazometníka v zimě)
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: A kolik těch aut ten milion s tou baterií už dalo? naopak třeba Tesla i ve svém inzerovaném top příkladu měla v autě už třetí baterii za mnohem méně km...
    Taky jsou auta co maj nájezd snad 5M km, ale běžné to zdaleka není.

    Až mi dá někdo záruku na baterii na 1M km bez jakýchkoliv výhrad a vytáček, tak pak to bude jiná.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    "nenávratně likviduješ" je výrok o ničem, když jsou v produkci baterky co vydrží milion mil
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: A co s tím ta BMS asi tak udělá? Pravděpodobně ti pouze nedovolí dobíjení pod cca 5°C, v lepším případě na program na studené dobíjení, ale než to rozjede může to trvat klidně hodinku mizivým proudem. Případně to musí nějak externě ohřát-dodat další energii. Tedy musí tam být patrně nějaký topný kabel, ten tam asi moc aut nemá, že?

    A běžným provozem třeba v obci kde jedeš max 50Km/h (spíše mnohem méně) jak dlouho by jsi musel jezdit aby se ta baterie ohřála o cca 25°C?

    Jako dobiješ ji o tom není sporu, ale taky ji nevratně likviduješ.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: NL pres den 100, pres noc 120. A moc to tu lidi neprekracujou, protoze se to hlida automaticky a na mnoha mistech, takze dostat pokutu neni tezky a jsou mastny.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CUKI: a preto maju elektromobily BMS aby si udrzovali stav baterie, ako sme ti tu uz viaceri napisali
    CUKI
    CUKI --- ---
    DZODZO: Tak pokud mají v elektro automotive stejný přístup jako ty, tak se asi něčeho použitelného nikdy nedočkáme :-D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: Koukam, ze stale neumis cist :)))

    "Tedy jinak popojedu o pár ulic domů (na nabíječku) je -20°C baterka je naprosto vymlácená."

    kde maju v horach ulice prosim ta
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Samozřejmě že je to špičková hodnota. Proto jsem tam psal "až". A zastavení volnýho pádu je docela trefnej ekvivalent, brzdění z 250 na 100 na dálnici je tomu dost podobný.

    A jinak samozřejmě i při normální jízdě se toho narekuperuje hodně, i rozumnej řidič ve spoustě situací brzdí – a ten Taycan řeší cca 90% brzdění rekuperací (brzdy přijdou na řadu víceméně při zastavování a hodně ostrým brzdění).
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: 285 kW? To je pouze špičková hodnota. Ostatně jinak by šlo patrně o zastavení volného pádu :-D¨Při normální jízdě rozumného řidiče by jsi neměl rekuperovat de facto nic.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Zahřívá se při nabíjení i vybíjení, pokud vím. A nezahřívá se úplně málo, i když taky asi bude záviset na stylu jízdy.

    Ale třeba ten Taycan umí rekuperovat až 285 kW, z toho znamená i relativně skromné procento ztrát fakt hodně tepla :)
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: uchladit myslíš při nabíjení? Při provozu už by tolik tepla vydávat neměla. Tedy ani při běžném provozu nebude jednoduché ji v nějaké krátké době v provozu přirozenou cestou ohřát.
    Což krom jiného mě tak napadá vylučuje možnost rekuperace. Což nepřináší jenom ztráty, ale i problém s bržděním...

    BOBASH: Pochopil jsem že se bavíme o tom ultrarychlém nabíjení. Nabít samo jde.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Já taky neříkám, že se dá obejít. Ale není problém tu baterku na těch 100% nabít. Jen se musí pomalu.

    Ad teplota baterky – no ono je většinou problém spíš jí uchladit než ohřát. Ale ano, umí být i vyhřívaný:

    The battery: Sophisticated thermal management, 800-volt system voltage
    https://newsroom.porsche.com/en_AU/products/taycan/battery-18557.html

    Nicméně když jí vybiješ úplně, tak je to blbý. Řešení je neodstavovat v zimě nenabitý auto, ale aspoň trochu ho nabít.
    CUKI
    CUKI --- ---
    BOBASH: To pomalý nabíjení z 80%-100% se nedá nějak obejít. Protože přecházíš s konstantního proudu na konstantní napětí a pak řízneš napětí a jdeš do floatu. Dost pochybuji že by se dala nějaká lithiová baterie nabít výrazně jinak.

    BOBASH: Takže se ohřívá baterie jen přirozeným provozem? Ten tedy musí být v teple a v zimě dosti odlišný.
    Nebo prostě obětuješ část kapacity na nějaký přímí ohřev? Ono ohřát baterii, třeba z těch -20 na 5°C je slušná spotřeba. Navíc jak jsem psal na počátku, pokud máš vymlácenou baterii, tak ti nic nepomůže. Tedy pokud tam je nějaký elektrický ohřev, tak se musí spustit nejprve ten a pak až rozjet baterii. Což je dost zdlouhavý proces, který sám o sobě baterii taky na životě nepřidá (prudká změna teploty).

    BOBASH: 'It's Not a Bug, It's a Feature! :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: V tom případě je EQC mrdka. Z čehož jsem ho teda podezříval od začátku.

    28 kWh ve městě je na takhle poměrně malý auto naprosto nesmyslně moc. Enyaq jezdí pod 20 kWh/100 km.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FORTRESS: I při pomalým nabíjení? To je divný, všichni tvrděj, že nad 80% je to problém akorát při velký rychlosti nabíjení – proto rychlonabíječky zpomalujou. A proto taky nemá smysl třeba na Ionity nabíjet nad 80%, protože na Ionity platíš za rychlost a když to na konci nabíjí 40 kW, tak je to poněkud nahovno.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CUKI: Tvůj odhad je docela správnej.

    Elektromobil má skutečně menší závislost spotřeby na stylu jízdy, o to zásadnější je ale závislost na rychlosti.

    Jak už jsem zmiňoval s tím Taycanem, když jsem s ním jel fakt ostře, tak spotřeba stoupla z něco přes 20 kWh na 31 kWh. Což je na jednu stranu hodně, na druhou stranu, kdybych takovýmhle tempem jel s benzínovou Panamerou Turbo, která po dálnici bude žrát 10, tak bude na těch okreskách žrát 40+, možná spíš 50+.

    Stejně tak Enyaqy mi žraly při svižný okreskový jízdě (i když samozřejmě zdaleka ne takový jako s tím Porsche) stoupla spotřeba třeba z 23 na 25-26 kWh.

    Co je u elektra víceméně naopak proti ICE je, že ve městě žerou téměř všechny míň než mimo město nebo na dálnici. Opakovaná akcelerace a brzdění nevadí, protože se to zrekuperuje. Vadí rychlost.

    Rychlost pak vadí různě v závislosti na tom, co je to za auto – Taycan nebo e-tron GT umí jezdit 160 km/h za nějakých 25-26 kWh/100 km, takže s nima jako zatím asi s jedinýma EV má smysl jezdit delší trasy rychle.

    Enyaq nebo něco podobnýho jde při 160 km/h nad 30 kWh, což ti srazí dojezd někam na 200-250 km a protože neumí rychlý dobíjení (maximum má 125 kW), tak ve výsledku při těch 160 km/h dojedeš do cíle pozdějc než při 130 km/h. e-tron GT je placatej a aerodynamickej a má 800V architekturu a tedy 270 kW nabíjení, takže dává smysl jet kilošede a každejch 300 km nabít.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    BOBASH: EQC má podle testu fdrive ve městě 27,92 kWh/100 km. V zimě je těch 32 kWh naprosto reálných i když nejedeš 160+.
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    BOBASH: Mergl appka Tě upozorňuje sama že nemáš nabíjet víc jak 80 %. Stejně tak u Škody a u Enyaqu tvrdí že v prvních 50 tisících kilometrech spadne kapacita baterií o 6 %, dále pak 1 % každých 50k
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam